Lagering temperatuur < hoofdgisting

Gestart door NewLine, 09-05-2012 08:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NewLine

Met de lagering bedoel ik hier wat je doet vlak na de hoofdgisting om volledig uit te gisten. Ik bedoel dus niet een eventuele koude lagering voor bottelen.

Af en toe lees ik dat de nagisting beter bij een iets lagere temperatuur dan de hoodgisting gebeurt. Bijvoorbeeld op de cursus-pagina:

CiteerGebruikelijk is het om de nagisting bij een lagere temperatuur uit te voeren dan de hoofdgisting. Deze temperatuur mag echter niet te laag zijn omdat dan de vergisting geheel stil komt te vallen. Indien je lagert bij 2 tot 3 graden onder de temperatuur van de hoofdgisting zit je goed.

Waarom eigenlijk? Waarom niet gewoon de laatste temperatuur van je hoodgisting aanhouden?

John

Heb ook al eens gelezen dat die juist wat hoger moet zijn dan de hoofdgisting...

ypenga

Ik doe deze wat hoger. De (onderdrukte) vorming van esters is bij de hoofdgisting al grotendeels achter de rug.
Door de temperatuur aan het einde van de vergisting op te schroeven kun je de gist (die het al moeilijk heeft) toch nog dat extra geven om de restant (moeilijk afbreekbare) suikers goed te verwerken.
Daarna koud lageren.

Jacques

Wat warmer nagisten gedurende 2 tot 3 dagen doe je om te zorgen dat het bier volledig is uitgegist. Ook kan de gist dan een eventueel te veel aan diacetyl (botersmaak) of acethaldyde (groene appel smaak) wegwerken. (Mijn ervaring is dat ik zelden last heb van die smaken.) Daarna breng je de temperatuur naar beneden om te zorgen dat het bier helder wordt. Daarnaast heb je ook minder last van autolyse als de temperatuur wat lager is.
Je kunt dus wat spelen met de temperatuur na de hoofdgisting. De temperatuur van de nagisting is dus geen wet van Meden en Perzen.

Hier op het forum noemen we de periode na de hoofdgisting de nagisting, de koude nagisting lagering en de gisting in een flesje na het bottelen de hergisting.

Oscar

Citaat van: Jacques op 09-05-2012 &nbsp;17:32 uOok kan de gist dan een eventueel te veel aan diacetyl (botersmaak) of acethaldyde (groene appel smaak) wegwerken.

Bij een gezonde (boven) vergisting is dit dus niet aan de orde aangezien bij bovengistende temperaturen diacetyl/acetaldehyde sneller opgeruimd worden dan aangemaakt... :)

De lagering kan gewoon bij dezelfde temperatuur plaats vinden als de hoofdvergisting. De lagering is gewoon om het bier helderder te krijgen en eventueel om de laatste restje suiker om te zetten.

Jacques

Citaat van: Oscar op 11-05-2012 &nbsp;23:55 uBij een gezonde (boven) vergisting is dit dus niet aan de orde aangezien bij bovengistende temperaturen diacetyl/acetaldehyde sneller opgeruimd worden dan aangemaakt... :)

De lagering kan gewoon bij dezelfde temperatuur plaats vinden als de hoofdvergisting. De lagering is gewoon om het bier helderder te krijgen en eventueel om de laatste restje suiker om te zetten.

Ik had ook het ook over een eventueel te veel aan. In de praktijk valt het inderdaad reuze mee en heb je daar niet zo snel last van. Ligt ook aan de hoeveelheid gist waarmee je gestart bent (bij wat meer gist heb je er meer last van).

Bij een ondergist het raadzaam om de temperatuur wat te verhogen. Dergelijke gist gist niet zo makkelijk volledig uit. Door de lagere temperaturen gaat het proces een stuk langzamer.

Om effecten van autolyse zo veel mogelijk te voorkomen is het verstandig de nagisting wat koeler uit te voeren. Het helder worden van het bier gaat dan ook wat beter/sneller.

NaahedetleJ

Hoe snel mag je de temperatuur omlaag brengen naar 15 graden als je bijvoorbeeld de temperatuur na de hoofdgisting 3 dagen op 21 graden hebt gehad (hoofdgisting was op 19 graden).
Is dit gewoon direct of in stapjes van een paar graden en hoe lang moet hier dan tussen zitten

Jacques

Citaat van: NaahedetleJ op 14-06-2017 &nbsp;20:16 uHoe snel mag je de temperatuur omlaag brengen naar 15 graden als je bijvoorbeeld de temperatuur na de hoofdgisting 3 dagen op 21 graden hebt gehad (hoofdgisting was op 19 graden).
Is dit gewoon direct of in stapjes van een paar graden en hoe lang moet hier dan tussen zitten

Dat mag best snel. Tegenwoordig doen veel hobbybrouwers aan een cold crash. Daarbij wordt het bier snel gekoeld.

Met de zoekfunctie kun je hierover meer vinden.

NaahedetleJ

Oké dus inkbird gewoon gelijk op 15 graden zetten! Dank!
Zit inderdaad ook te lezen over de coldcrash. Zie voor en tegenstanders. Zal me er nog wat beter in moeten verdiepen (het is mijn eerste brouwsel).

NaahedetleJ

Citaat van: Jacques op 14-06-2017 &nbsp;21:32 uDat mag best snel. Tegenwoordig doen veel hobbybrouwers aan een cold crash. Daarbij wordt het bier snel gekoeld.

Met de zoekfunctie kun je hierover meer vinden.

Hoi Jacques,

Toch nog even een vraag over het Cold crashen. Als ik deze vanavond vast inzet dan zit deze morgen ochtend op 2-3 graden en dan zondag bottelen.
Normaal bottelen met 6 g/l (ipa), maar ik lees dat ik dan iets minder gram moet doen? Zonder te veel wiskundig te worden... hoeveel minder? Grammetje of 1/2?

Alvast super bedankt!

NaahedetleJ

Citaat van: NaahedetleJ op 15-06-2017 &nbsp;10:29 uHoi Jacques,

Toch nog even een vraag over het Cold crashen. Als ik deze vanavond vast inzet dan zit deze morgen ochtend op 2-3 graden en dan zondag bottelen.
Normaal bottelen met 6 g/l (ipa), maar ik lees dat ik dan iets minder gram moet doen? Zonder te veel wiskundig te worden... hoeveel minder? Grammetje of 1/2?

Alvast super bedankt!


Ah ik heb het al gevonden bij een ander onderwerp/post.

Het gaat om de temperatuur bij de nagisting :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.