Kaam infectie?

Gestart door DenUil, 06-05-2012 20:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DenUil

Halloo allemaal,

Vraagje, ik zie dit na 14 dagen fermenteren:



De witte vlekjes zijn kleine belletjes... Het ruikt een beetje zurig...
Is dit een kaam infectie? Zoja kan ik het bier nog redden?

Het verhaal van dit bier is beetje vreemd. Het is een tarwe bier op basis van een Brewferm blik. De gebruikte gist is de Wyeast XL 3944 Belg.WITBIER. Het is 14 liter wort, en ik was het aan het vergisten in een glazen mandfles (20 l).En tijdens de eerste nacht fermenteren schuimde het zo hard, dat zelfs het waterslot vol met schuim.   Mij is altijd gezegd als je 1/3 volume ruimte hebt voor schuim is meer dan genoeg.

Daarom heb ik het overgeheveld naar deze plastieken fermenteer emmer:



Alvast bedankt heren :)

-Robin

EBC

Ziet er nog prima uit, een mens lijdt het meest onder het lijden dat men vreest. Heb je al geproefd?

Volgens mij onstaat kaam niet al na 14 dagen?

Gerb

Was het bier al uitvergist toen je het hevelde naar de emmer? Normaal gesproken zal de koolzuur als een beschermende deken over het bier liggen. Als je geheveld hebt wanneer er geen koolzuur meer gevormd werd, zal er zuurstof boven het bier staan. Hetzelfde geldt voor een emmer die lek is. Het koolzuur verdwijnt en zuurstof komt binnen. Kaam heeft zuurstof nodig om uit te groeien.

DenUil

Neen nog niet geproefd.

Mijn vraag kwam zo vroeg in de hoop als het een kaam infectie is, dat ik er misschien nog iets aan kan doen.


Is er trouwens een behandeling tegen kaam?

DenUil

Citaat van: Gerb op 06-05-2012  20:53 uWas het bier al uitvergist toen je het hevelde naar de emmer? Normaal gesproken zal de koolzuur als een beschermende deken over het bier liggen. Als je geheveld hebt wanneer er geen koolzuur meer gevormd werd, zal er zuurstof boven het bier staan. Hetzelfde geldt voor een emmer die lek is. Het koolzuur verdwijnt en zuurstof komt binnen. Kaam heeft zuurstof nodig om uit te groeien.

Absoluut niet, het was de eerste nacht van de vergisting...

Gerb

In mijn beleving is dit wel degelijk kaam. Ook na 14 dagen kan dit makkelijk optreden. Er is niets aan te doen. Kaam heeft maar weinig effect op smaak, behalve dat de body flink lager wordt en er meer koolzuur wordt geproduceerd. Probeer het bier te bottelen met niet te veel suiker. 

DenUil

Citaat van: Gerb op 06-05-2012  20:59 uIn mijn beleving is dit wel degelijk kaam. Ook na 14 dagen kan dit makkelijk optreden. Er is niets aan te doen. Kaam heeft maar weinig effect op smaak, behalve dat de body flink lager wordt en er meer koolzuur wordt geproduceerd. Probeer het bier te bottelen met niet te veel suiker.

Kan je er niet ziek van worden door het te drinken?

Jacques

Citaat van: DenUil op 06-05-2012  21:01 uKan je er niet ziek van worden door het te drinken?

Nee, Het smaakt gewoon wat minder lekker.

DenUil

Citaat van: Jacques op 06-05-2012  21:05 uNee, Het smaakt gewoon wat minder lekker.

Jaques, denk jij dat het kaam is?

EBC

Zo te zien aan de gist op de wand heb je een prachtige vergisting gehad.

Ik kan slechts naar de foto kijken, ik zie nog niks mis. Zolang de witte vlekjes belletjes zijn en geen 'sneeuwvlokjes'  van een witte substantie die in het oppervlak hangen, dan lijkt me alles ok.

Jacques

Citaat van: DenUil op 06-05-2012  21:06 uJaques, denk jij dat het kaam is?

Ik sluit het niet uit. Meer zekerheid heb je als over morgen de vlekje groter zijn geworden.

DenUil

HiRes picture:  (warning big size: 1.8Mb)


RobinB

Is het niet gewoon schuim?

Henielma

Ik denk dat het geen kaam is maar kleine belletjes koolzuur van een vergisting die op zijn eind loopt.

Niet te veel in het gistvat kijken want dan krijg je vanzelf wel kaam. Als het bier helemaal uitvergist is gewoon bottelen.

davadox

Citaat van: Henielma op 06-05-2012  21:29 uIk denk dat het geen kaam is maar kleine belletjes koolzuur van een vergisting die op zijn eind loopt.

Niet te veel in het gistvat kijken want dan krijg je vanzelf wel kaam. Als het bier helemaal uitvergist is gewoon bottelen.

Mijn lijken het ook gewoon kleine belletjes.

Oscar

Bangigheid voor niets... Ziet er normaal uit.

DenUil

Ok thanks mannen :-)
Ik ben weer opgelucht dat er niets mis mee is :)

Vraagje heeft iemand wat meer documentatie over dit soort infectie.
Een google search leverde mij niet gek veel op...

Alvast bedankt,
Robin

Jacques

Ik raad je aan hier op het forum te zoeken naar kaam.

DenUil

Thanks Jaques.  Ik heb op het forum een andere naam gevonden voor kaam "candida" en daar vind ik wel veel van terug op google. thanks

Ander vraagje, als zuurstof de hoofdoorzaak is van kaam, waarom verkoopt men dan wortbeluchtings systemen bij Brouwland zoals deze:

RobinB

Zuurstof is niet de oorzaak van een kaaminfectie, blootstelling aan omgevingslucht kan dat wel zijn (of het zat er al in).
Met de beluchtingsset blaas je steriel lucht door het wort/ je starter, zie het filtertje in de slang.
Door de overdruk kan er dan ook geen omgevingslucht bij.
:)

Jacques

Beluchten en kaam zijn twee verschillende dingen.

Candida een wilde gist die leven in zowel zuurstofvrije als zuurstofrijke omgeving kan leven. De ervaring leert wel dat de ontwikkeling eerder plaatsvindt in een zuurstofrijke omgeving.

Beluchten doe je om de gezondheid en de groei van de gist te bevorderen. Door te beschikken over een grotere hoeveelheid gezonde actieve gist verloopt de vergisting vlotter en heb je minder vergistingsproblemen.

[edit]
Ik zie dat Robin mij net voor was.
Als er vrij contact is met de buitenlucht is er inderdaad meer risico op besmetting. Dit zou wel eens de reden kunnen zijn dat in een zuurstofrijke omgeving eerder sprake is van een kaaminfectie.
[/edit]

DenUil

En na een uur hop koken is dit een echte noodzaak?

Jacques

Citaat van: DenUil op 07-05-2012  21:19 uEn na een uur hop koken is dit een echte noodzaak?

Na een uur koken is er nagenoeg geen zuurstof meer in het wort.

Als je werkt met gedroogde gist is het niet noodzakelijk om te beluchten. Je voegt dan meer gistcellen toe die in een goede conditie zijn. Beluchten is dus vooral noodzakelijk als je werkt met vloeibare gist.

DenUil

Citaat van: Jacques op 07-05-2012  21:22 uNa een uur koken is er nagenoeg geen zuurstof meer in het wort.

Als je werkt met gedroogde gist is het niet noodzakelijk om te beluchten. Je voegt dan meer gistcellen toe die in een goede conditie zijn. Beluchten is dus vooral noodzakelijk als je werkt met vloeibare gist.

Waarom is dit geen probleem voor korrelgist?

Jacques

Citaat van: DenUil op 07-05-2012  21:40 uWaarom is dit geen probleem voor korrelgist?

Omdat je dan, zoals ik al schreef, meer actieve gistcellen toevoegt die vol zitten met de reservestof glycogeen en ook voldoende sterolen hebben. Deze gist kan meteen aan de slag met de vergisting. Bij vloeibare gist heb je in de regel minder gistcellen en wil je een verdere vermeerdering van het aantal gistcellen. Ook wil je dat de hoeveelheid sterolen toeneemt.
Voor beginnende brouwers is dit informatie die verder gaat dan je nodig hebt om te beginnen met brouwen.

Wat ik vooral wil meegeven is dat je door te beluchten niet meer kans hebt op een kaaminfectie. De gist verbruikt de toegevoegde zuurstof heel snel waarna de zuurstof niet meer gebruikt kan worden door andere micro-organismen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.