Hopextract

Gestart door wim, 06-01-2005 05:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wim

Beste brouwers,

Na eens rustig door de resultaten van mijn zoekopdracht "hopextract" gelezen te hebben ben ik nog niet helemaal tevreden wat betreft de informatie die ik las en heb nog wat vragen en opmerkingen.
Het lijkt me goed om eens een thread geheel te wijden aan hopextracten.
Adrie gaf in een eerdere thread al aan dat er in de professionele brouwerswereld steeds meer gebruik gemaakt word van hopextracten en de 30 minuten kooktijd van Grolsch is hier ook weer een teken van.

Wat vinden jullie hier nu van?

Persoonlijk zou ik het wel eens willen proberen om met hopextracten te brouwen.
Het scheelt kooktijd en dus energie en voornamelijk scheelt het liters "verdampingsverlies"
MAAR hoe kom je aan geïsomeerd hopextract?  (en hoe reken je ermee? Promash is er niet klaar voor, versie 1.8a dan)
Bij Brouwland verkopen ze hopolie, maar volgens de beschrijving is dit aromatisch, ze hebben verschillende smaken dus dit icm geïsomeerd extract moet een mooi en volledig hopbeeld kunnen geven. Iemand ervaring met dit spul?
Iemand überhaupt ervaring met geïsomeerde extracten van hop?

Ik zie het bijvoorbeeld wel zitten om als aromahop, die toch nooit langer meekookt dan 30 minuten gewoon bloemen of pellets te gebruiken en voor de bitterheid dan het extract.

:degroeten:

Wim

PS Ik weet dat het steeds verder weg geraakt van het ambachtelijk brouwen, maar ik vind al die ontwikkelingen best wel mooi al heeft het natuurlijk wel zijn downsides. (Frappant dat hopboeren dus betaald krijgen per gram alfazuur en er bij Van Gelder en Brouwland enkel hop te krijgen is met een relatief laag alfazuur gehalte. (Krijgen wij de afdankertjes? :) )
 :leren:
Voor een testje zou ik ook best wel een bier willen maken zonder gist met enkel hun enzymen maar goed dat is zelfs voor de professionals nog niet eens te krijgen geloof ik.
 :leren:

MO

Op zich heb je wel een punt Wim. Ik heb geen ervaring met hopextracten. Heb je al op Amerikaanse sites rondgeneusd? Daar zitten toch de meeste fanatieke thuisbrouwers.
Ben benieuwd of hier nog reacties op komen.

Edgar

Toch heeft Brouwland het wel (gehad). Misschien staat het niet in hun catalogus, je zou ze eens kunnen bellen. Ik heb het er gekocht. Ik geloof dat ik er in de Orval-thread verslag van doe.
*edit* Zie hier
Het rekeken is supersimpel. Er staat een percentage op de verpakking, dit is het alfazuurpercentage. Ik meen 6%. 1 IBU is 1 mg/l alfazuur, dus dat heb je snel uitgerekend.

SiriS

Beste Wim,

Een zeer belangrijke recente ontwikkeling is vloeibare CO2 extractie. Deze methode maakt het mogelijk om de hop te splitsen in al zijn componenten: isoalphazuren en olie. Hierbij een link die een goed overzicht geeft van meest voorkomende producten:

http://www.yakimachief.com/hopproducts/hopprd.html

Zelf heb ik thuis geisomeriseerd hopextract (Brouwland), YC-tetra (realtief nieuw product dat niet alleen je bier meer bitterheid geeft maar ook een beter schuimstabiliteit) en YC-hoparoma tabs (= hopolie en kan gebruikt worden i.p.v. dry hopping).

Groet, Peter

wim

@Peter, Juist ik had kunnen weten dat YakimaChief er volop mee bezig was en had er eigenlijk zelf eerst moeten rondsurfen.

http://www.yakimachief.com/hopproducts/YC-Iso_specs.pdf
Hier zie ik dat de dichtheid van de oplossing 1025 is.

@Edgar,

Scheikundig ben ik niet echt onderlegd helaas, maar klopt deze berekeing dan.

Het gaat hier dus om 10% met dichtheid 1025
stel ik wil 30 IBU in 20 liter dan heb ik dus 600mg nodig
600/1025-1000=585.36ml *10 = 5853.6ml nodig Nee dat kan niet kloppen  :-[ :-[ :-[ :-[, HELP Wie helpt deze scheikunde NOOB de juiste berekening maken.  :-[ :-[ :-[ :-[ (en leert mij gelijk wat bij  :leren: :groots:)

Daarnaast is het niet slimmer om tijdens de vergisting de hop al toe te voegen, in het kader van de beschermende werking. Of zal juist door het ontbreken van de hop het vergistingsproces sneller verlopen. luk hoor.

:degroeten:

Wim

J

Wim,

iso-hopextract van 10% wil zeggen 10 g iso-alpha /100ml = 100 mg/ml = 100 g iso-alpha /l = 100000 EBU

Dus voor 30 EBU in 20L:
30 mg/l = 600mg/20L
1ml iso extract bevat 100 mg iso-alpha

600 mg : 100mg/ml = 6 ml

J.

wim

OKE dan dat is te overzien. 

En wat denkt eenieder?
Gewoon mee laten gisten of na vergisting toevoegen ???

:degroeten:

Wim

Edgar, hoe ging het destijds met jouw extract-experiment?

Edgar

Ik heb dat extract gebruikt om het bier een paar punten bitterder te maken. Dat lukte.

Wat het koken betreft: Het lijkt me onontkoombaar om met iets hoppigs te koken, voor de uitvlokking van de eiwitten. (niet helemaal onzin!) Of het extract daarvoor geschikt is, weet ik niet. Maar dat is gemakkelijk getest met een litertje wort van moutextract!

Voor de bacteriële 'veiligheid' is het natuurlijk beter om de hop mee te vergisten.

Adrie

Ha Edgar,

Waarom moet je hop meekoken voor de uitvlokking van de eiwitten? Ik heb altijd begrepen dat de volgende dingen van belang zijn voor een goede uitvlokking:
1. een lage pH omdat de eiwitten bij lage pH sneller uitvlokken
2. rollend koken omdat de eiwitten voornamelijk uitvlokken op het grensvlak van de dampbellen
3. tanninen in het wort: deze reageren met de eiwitten waardoor zij uitvlokken. Tanninen zitten in de hop(bellen en -pellets), maar ook in de kafjes van de mout. Het schijnt voor de smaak van het bier beter te zijn om hop later toe te voegen zodat de eiwitten reageren met de tanninen uit de kafjes en minder met die uit de hop, omdat die uit de hop minder hard smaken.

Wat weet jij over het effect van hop op het uitvlokken?

Wim,

Voor het bacteriedodende effect lijkt me in ieder geval meegisten van belang. De alfazuren zijn al geïsomeriseerd, dus meekoken hoeft wat dat betreft niet, maar het kan zijn dat zoals Edgar schrijft van belang is voor de eiwituitvlokking.

Groeten,

A3

wim

Hmm ik heb net de artiekelen over hop op deze site ng eens doorgelezen en zag er niets in dat meekoken van hop de eiwitten beter doet neerslaan. Ik wist dit niet, maar het is wel belangrijk.

Ik heb trouwens geisomeerd hopextract bij Brouwland besteld, net als aromahopolie(in olievorm en bruistabletten) en mijn volgende bier wil ik hiermee brouwen.
Dat zal dus op de clubbrouwdag zijn.
Dacht zelf gewoon brouwen en dan 30 minuten goed doorkoken en gelijk dan tijdens het koelen het geisomeerde extract erbij. 6ml (tijdens het koelen gaat de koelspiraal flink heen en weer dus dat zal dan zorgen voor mooie verspreiding van t spul)
Aangezien de aroma's vervliegen en ik hopharstabletten die elk geschikt zijn voor 50l besteld heb, terwijl ik 20 brouw, gelijk na het koelen een aromatablet in het wort. en vergisten maar.

Maar ja
ik koel dus in het kookvat om alle eiwittrub (de warme en de koude) kwijt te zijn. Maar als die eiwitten niet neerslaan omdat er niet voldoende hopbestanddelen zijn dan heb ik natuurlijk een probleem. Ik heb mijn bier wel niet in de koelkast, maar het moet toch wel helder wezen hoor.

Iemand raad?

:degroeten:

Wim

PS Edgar hoe dik is dat extract, ik bedoel is het olie of meer stroop dan is 6 ml wel lastig af te wegen of in een pipet te krijgen.


Edgar

Eerlijk gezegd schudde ik dat feitje uit mijn mouw (dat is nog net wat anders dan uit de duim zuigen ;) ), omdat ik daar altijd van uit ben gegaan. Ik dacht altijd dat de tanninen (uit de hop) een hoofdrol spelen in de uitvlokking, maar na een snelle netspeurtocht lijkt het erop dat dat slechts een bijrol is. Post is aangepast.

Het lijkt me inderdaad ook logischer dat er in geïsomeriseerd hopextract niet al te veel tanninen zouden zitten in verband met de smaak. Bier waarin zeer veel hop heeft gekookt zoals een Pils krijgt daarvan een samentrekkendheid ('tanninesmaak') die niet in elk bier aangenaam zou zijn. Op zich suggereert dat gegeven weer, dat Pils gebrouwen met alleen hopextract een smaakcomponent zou missen. Maar dat terzijde.

Goed dat er nog mensen opletten!

Wim,

Dat extract is niet dik. Ik herinner me niet of het nu een dunne olie was of een alcoholisch extract, maar het was goed te druppelen/pipetteren.

wim

OKE het is dus geen stroopachtig product, das mooi.

Ik schreef mijn reactie toen A3 ook bezig was.
Maar er moeten dus wel tanninen aanwezig zijn voor uitvlokking;
1 Is uitmaischen op 82GrdC dan slim om toch voor wat tanninen te zorgen?
2 Is uitmaischen op 78GrdC goed en dan spoelwater van zeg maar 88GrdC (ook nog een goed voor de viscusiteit) om de benodigde tannines in het wort te krijgen.
3 Of wellicht gewoon op 78GrdC en dan het eerste niet heldere wort gewoon niet terugdoen bij de maisch maar meekoken.
Wat zouden julie doen?

Bij Grolsch brouwen ze met hopextract en veel vrienden van mij drinken Grolsch als één van de betere pilsners zijnde en ik hoor niets over ontbrekende smaakcomponenten. Ik begin steeds meer zin te krijgen in dit experiment :)

Zouden er dus nog meer zaken zijn die invloed op de smaak hebben als ik de hop vervang door extracten?
Denkelijk het ontbreken van de beta zuren die geloof ik toch ook voor zo'n 10% zorgen van de bitterheid, nu komt het dus enkel uit alfazuren.

Het zal wel vreemd zijn om bij het koken geen hopdampen de neus te ruiken ingaan. Gelukkig ben ik de 29ste omgeven door andere brouwers dus die zullen het gemis wel goed maken :)

Voor hier thuis is dit wel een voordeel, 30 min koken en dan ook nog zonder hop. Dat vind mijn vrouw vast niet erg :) :)
(Al vind ze bier met veel donkere mouten tijdens het brouwen meestl wel lekker ruiken hoor.)

:degroeten:

Wim

Edgar

Allereerst mijn medeleven met het feit dat je vrienden Grolsch drinken ;)

Grapje. Ik dronk een paar dagen geleden een Grolsch export  (groen flesje uit belastingvrije doos) en ik was getroffen door de wrange hoppigheid. Ik herinner me dat het me deed denken aan de smaak van het laatste beetje wort dat bij het hevelen uit de kookketel door de hoplaag sijpelt. Ik proefde absoluut tanninen, en ik dacht nog: "Goh, zo te proeven spoelen ze daar bij Grolsch de hop uit".
Verder zijn er verschillende soorten hopextract, mijn opmerking slaat op de Brouwland-versie. Ik denk dus dat we daar een beetje in het duister zullen blijven. Ik vermoed wel, dat de grote brouwerijen voorzichtig zullen omspringen met de smaak van hun bier.

Even kort op je vragen ingaand:

1. Ik denk dat je, als je tanninen van het kaf wilt, meer effect hebt van spoelwater met een relatief hoge pH, maar:
2. Ik zou het eerst gewoon proberen zonder je druk te maken over de tannines
3. Zie 2, maar de troebelheid van de eerste afloop komt bij mijn weten niet persé van tannines

Verder lijkt het me helemaal niet leuk om te koken zonder hop. Die geur is toch wel één van de zaligste die ik ken.

Tenslotte heb ik net mijn Noonan "Brewing Lager Beer" er nog even op nageslagen, en die kent op pag. 127-129 toch wel enig belang toe aan de uitvlokking van eiwitten door hop. Ik zal het daar wel vandaan hebben.

wim

Zelf dacht ik dat die troebelheid komt van graandeeltjes, cq kan en dus zitten daar tannines in die pas boven de 80GrdC vrijkomen wat dus gebeurt als je kookt.

Ik krijg dus binnenkort de extracten van brouwlad binnen en zal dan eens even posten hoe het eruit ziet ruikt enz enz.
Ben benieuwd.

Toch wil ik ntuurlijk dat het een goed bier wordt er gaat genoeg tijd moeite en geld naartoe.
Ik denk bv dat ik maar eens een oud biertje uit de kelder pak ik heb nog wel een pilsje of ander neutraal bier en daar eens een druppeltje van indoen voor het effect.

Die geur is inderdaad lekker doch zoals ik al schreef komt dit experimentele brouwsel tot stand n de clubruimte tussen andere brouwsels dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken, De geur zal mijn neusgaten zeker wel bereiken. En misschien voeg ik wel iets toe tijdens het koken om te kijken wat er gebeurd. Gelukkig is het nog niet zovr dus kan er nog even lekker over getheoretiseerd worden.

:degroeten:

Wim

Edgar

Nog even over die tannines:

De decocties die ik tot nu toe heb toegepast hebben nu niet direct bieren opgeleverd die stijf staan van de tannines. Ik denk dus dat de pH meer bepalend is voor het uitlogen (het heet niet voor niets zo) van de tannines dan de temperatuur. Ik wil maar zeggen: Stel je wilt kaf-tannines in je bier, zorg dan vooral dat je geen aangezuurd spoelwater gebruikt. Uiteraard geldt dan weer wel: Hoe heter hoe beter.

We kunnen het ingewikkelder maker natuurlijk, door onderscheid te maken tussen verschillende tannines. Voor zover ik kan nagaan, is daar nogal verschil tussen. Kaftannines worden in het algemeen gezien als ongewenst. Het 'vervangen' van hoptannines door kaftannines lijkt dus niet zo'n goed idee.


Hoe meer ik lees over die tanninen, hoe duidelijker het wordt dat die opmerking van mij over eiwit-uitvlokking nog niet zo vreemd was. Tannines worden zelfs gedefiniëerd als eiwit-uitvlokkers:

Any phenolic compound of sufficiently high molecular weight containing sufficient hydroxyls and other suitable groups (i.e. carboxyls) to form effectively strong complexes with protein and other macromolecules under the particular environmental conditions being studied (Horvath)

of

Tannins are astringent, bitter-tasting plant polyphenols that bind and precipitate proteins. (http://www.fact-index.com/t/ta/tannins.html)

Gevonden door "tannins" te googlen.

wim

PFF
Wat te doen.
Bij het Brouwland hopextract staat:
Dient niet meegekookt te worden.
Kan worden toegevoegd na de gisting. Alfa-zuren : 6 %


Twee problemen dus.

1 de benodigde tannines voor uitvlokking.
2 Is dit wel geschikt voor 100% van de benodigde bitterheid.

bij 1, ik heb hier nog een potje tannines staat voor de wijnbereiding, helaas nu niet bij de hand maar op vier hoog in een doos met allerlei brouw spulletjes. Zou dit te gebruiken wijn, gewoon 1 gram meekoken? specs van Brouwland:
Voorheen tannovin
Tannine getrokken uit de tamme kastanje. Vooral gebruikt bij rode wijnen. Heeft naast een bouquet-verbeterende werking ook een stabiliserende werking op de anthocyanen (rode kleurstof). Bij voorkeur toevoegen aan het begin van de gisting.
De kleur is voor mij niet erg want ik brouw nu toch een donker rood-achtig bier, dus dit klopt daarin wel.

Zou er iets van een berekeing zijn waaruit blijkt hoeveel tannine er nodig is om een gemiddeld eiwithoudende pre-wort te ontdoen van de eiwitten?
Of mensen zou gewoon koken niet al genoeg eiwitten doen neerslaan?

Eigenlijk zou ik bij de komende brouwdag gewoon bij het uitspoelen een paar liter wort in een kleine pan op het vuur moeten zetten en dat lekker hoog koken (het duurt toch wel even voor het spoelen gedaan is zeker 30 minuetn, dan kan ik zien of de eiwitten neerslaan en zo nee voor de test altijd een beetje tannine toevogen en als het dan werkt dit gewoon weer toevoegen aan de rest van de pre-wort.
Goede werkwijze? Of in principe is een halve liter al genoeg, dat kookt ook nog eens lekker snel.

Na doorklikken van jouw link Edgar kwam ik dit tegen. (van Cornell, niet de minste)
Toxicity to microorganisms

Tannin toxicity to rumen microorganisms has been described for several bacteria species such as Streptococcus bovis, Butyvibrio fibrosolvens, Fibrobacter succinogenes, Prevotella ruminicola, and Ruminobacter amylophilis.

    * Three mechanisms of toxicity have been identified
          o enzyme inhibition and substrate deprivation,
          o action on membranes,
          o metal ion deprivation.
    * Tannins induce changes in morphology of several species of ruminal bacteria.
    * Microrganism defense mechanisms involve
    *
          o secretion of binding polymers,
          o synthesis of tannin-resistant enzymes,
          o biodegradation of tannins (peculiarity of some recently discovered bacteria that are able to tolerate high levels of PA).
http://www.ansci.cornell.edu/plants/toxicagents/tannin/toxic_effects.html#Toxicity_to_microorganisms

Zou tannine dus ook nog ens bierbeschermend kunen zijn?

Bij 1 vervolgens. Wat denken jullie, en ik rocht me nu vooral to Edgar en Peter die ervaring hebben met het spul en natuurlijk de anderen die het wel eens in handen hebben gehad of gebruikt. Zou geisomeerd hopextract wel goed zijn voor 100% van de bitterheid (en natuurlijk hopolieextract voor de aroma's)

MAW IS het mogelijk een bier te brouwen zonder een hopbloem of pellet in handen te hebben gehad?
TO HOP OR NOT TO HOP (Hopenlijk)

:degroeten:

WIm

wim

Wauw.

Jullie kennen uiteraard scholar.google.com wel (enkel zoeken in wetenschappelijke uitgaven en universiteitspagina's)

Hoop leesvoer, nog niet wat ik zoek maar wel leerzaam hoor allemaal

http://mass-spec.science.oregonstate.edu/postersassets/Alan2002.pdf

:degroeten:

WIm

Adrie

Beste Wim,

Mijn inschatting is, dat tanninen uit de hop niet de hoofdrol spelen bij het neerslaan van eiwitten. Er komen genoeg tanninen uit de kafjes en bovendien spelen andere zaken een belangrijker rol (zie mijn eerdere bericht). Kijk maar eens wat er gebeurt als je moutextract kookt voor je giststarter. Hier voeg je geen op aan toe en toch slaan er eiwitten neer.

Kortom: ik zou het gewoon eens proberen. Dat Brouwland aangeeft dat de geisomeriseerde hopextracten niet hoeven te worden meegekookt is logisch, want de alfazuren zijn al geisomeriseerd. Dat wil net zeggen dat het niet kan. Ik zou ze na het koelen, voor de gisting toevoegen.

Groeten,

A3

Edgar

Wim,

Volgens mij kan je al het voorgaande lezen als: Die tannines helpen dan wel mee met de uitvlokking, maar zijn dus niet onontbeerlijk! Ik zou me er dus, nogmaals, niet te druk over maken en gewoon aan de slag gaan. Kieper dat hopextract in je wort tijdens de gisting, controleer de bitterheid nog eens voor het bottelen en corrigeer zonodig. Je komt er alleen maar achter of het gaat lukken als je het probeert. Geen ramp als je een wat soepeler bier overhoudt.

Het heeft wel leuke info opgeleverd totnutoe.

*edit* als twee het zeggen zal het wel zo'n beetje kloppen :)

wim

hahaha
Mooie dubbelpost.
Inderdaad gewoon doen dus.
Eve wachten tot de 29ste.
(Ben benieuwd hoe de andere clubleden reageren als ze me na 30 minuten koken zonder hop met wat flesjes zien staan. :)

:degroeten:

Wim

Titus

Nou Wim,
ik sta niet meer vreemd te kijken hoor de 29e.
Wel een goed verhaal zeg. Als je niet aangezuurd spoelwater gaat gebruiken controleren we na spoelen je pH wel van het wort en corrigeren wel als nodig is naar 5.6.
greetz,
Titus
 :proost2:

ps. Weegt het voordeel van de tijdwinst en een fractie lagere stook kosten op tegen onvoldoende stereliteit? Mij is geleerd dat minimaal een uur koken onontbeerlijk is in verband met de sterilitieit. Of zijn de meningen hierover verdeeld?

wim

Steriliteit ???
Daarvoor is tienminuten toch al goed.
Als je met extract een wort maakt voor een starter hoef je toch ook maar 10 minuten te koken.
Ook doe ik mijn hevelfilter met daarom een zak en de koeler tien minuten voor het einde van de kook in het wort zodat het steriel wordt en heb nog geen uurtje gehad. (alhoewel ik niet weet hoe het verloopt met mijn laatste twee brouwsels)

:degroeten:

Wim

MO

60-90 min koken is mijns inziens vooral nodig om de alfa-zuren te isomerisen naar iso-alfa-zuren. Ondanks dat een oplossing pas echt steriel wordt bij 120 grC (dus in een snelkookpan) is volgens mij een paar minuten koken afdoende voor een bevredigende steriliteit. Voor een biertje. Te brouwen.

Edgar

'Steriel' is dan ook niet echt de term om te gebruiken. Aseptisch komt meer in de buurt. De gist, de hopcomponenten en de zuurgraad van het wort zijn samen in staat om enige besmetting het hoofd te bieden.

MO

Zou je de definitie van aseptisch kunnen geven. Geen van Dalen bij de hand en ik ben nu eenmaal een eenvoudige chemicus.

Johannes

asep·tisch (bn.)
1 beschermd of beschermend tegen kiemen van verrotting of infectie => steriel

(www.vandale.nl altijd bij de hand als je op het forum zit ;) )

Edgar

Om het nog wat meer te omschrijven: Steriel = kiemvrij, alles dood en kapot. Aseptisch is zodanig behandelen of behandeld dat infectie niet plaatsvindt. Veel mensen spoelen bijvoorbeeld gerust na met kraanwater zonder dat dit tot een infectie leidt. Dit terwijl de 'foute' kiemen wel aanwezig zijn. Het zijn er echter niet genoeg om in die betreffende omgeving een probleem te veroorzaken.

Adrie

Ho, heren, niet te snel. Koken is niet alleen nodig om te desinfecteren en om de alfazuren te isomeriseren, maar ook om een aantal ongewenste stoffen af te voeren. Een beruchte is DMS, die een groentensmaak aan je bier geeft. Om dit soort stoffen af te voeren is 60 minuten koken toch echt wel nodig. Moderne brouwerijen koken tegenwoordig een stuk korter, maar die hebben allerlei truukjes om die stoffen versneld af te voeren. Als je heel heftig kookt kun je misschien met minder toe, maar 10 minuten zou ik toch echt niet doen.

Groeten,

A3

Edgar

Adrie,

Ik geloof dat de 10 minuten alleen 'for the sake of the argument' (steriliteit) werden opgevoerd. Ik geloof dat WIm 30 minuten wil koken. Lijkt me ook te kort trouwens.

wim

Inderdaad had ik 30 minuten in gedachten. met 60 minuten an ik ook gewoon hop toevoegen.
Is er niet iets dat zich bind aan DMS zodat het neerslaat?

:degroeten:

Wim

Adrie

Nee Wim, helaas, het moet verdampen.

Groeten,

A3

Titus

Citaat van: wim op 09-01-2005  23:17 uIs er niet iets dat zich bind aan DMS zodat het neerslaat?


DMS is een vluchtig komponent dus verdampen is de enige juiste manier om hier van af te komen.
Je zou DMS wellicht kunnen laten reageren om zodoende neer te slaan maar dan moet je weer een chemisch stof gaan toevoegen en dat wil je niet. Ik kan mijn organisch boek van morrisen en Boyd erbij halen maar .... ach, gewoon koken Wim.
greetz,
Titus
 :proost2:

Edgar

Citaat van: wim op 09-01-2005  23:17 uInderdaad had ik 30 minuten in gedachten. met 60 minuten an ik ook gewoon hop toevoegen.

Ah zo! Ik vroeg me al af waarvoor je al die toeren wilde uithalen! Ik zie die middelen meer als correctiemiddelen dan als tijdwinners.

wim

Ja ik weet het tijd moet je nemen.
Maar als ik lees dat professionals slechts 30 minuten koken dan wil ik dit ook proberen. En ik ga het ook doen hoor. Smaakt het naar groente dan weet ik genoeg.
En wordt het een mooi bier dan vind ik het helemaal niet erg om minder energie te gebruiken, minder door verdamping te zien verdwijnen, geen stucwerk los te zien komen van het plafond.
Ach het lijkt me gewoon een mooi experiment.
En Titus, als er een chemisch spul is dat ongevaarlij, makkelijk te bemachtigen en zeker totaal neerslaat met DMS dan wil ook dat wel proberen hoor, maar ja het zal dan wel over hele vreemde spullen gaan die dan weer smaakafwijkingen kunnen geven.

:degroeten:

Wim

Edgar

Die 30 minuten bereikt men met niet-simpele hulpmiddelen zoals onderdruk, flits-verdampingen, percolator-achtige systemen etc. Ik weet er het fijne niet van, behalve dat het voor ons voorlopig niet haalbaar is. Maar doe het vooral, volgens mij is het helemaal niet gek om zoiets eens te proberen. Als je een DMS-smaak zou overhouden, heb je daar ook een een mooi praktijkvoorbeeld van en zullen mensen die dat bier proeven, de smaak goed kunnen herkennen en niet snel vergeten.

wim

Even wat lezen over DMS leet mij dat:
In donkere mouten zitten minder DMS en Pre-DMS.
Pre DMS kan geactiveerd worden door hoge temperaturen (snel koelen dus en zou hier de door Eduard genoemde onderdruk vandaan komen?)
DMS is vluchtig en verdampt reeds relatief snel in het begin van het koken.
Een lagere gisttemp zorgt ervoor de DMS meer de op kan spelen.
In ieder bier zit DMS en zonder DMS mis je toch een bepaalde volheid.

mmmmm
Dus als ik een donker bier ga brouwen met relatief kleine hoeveelheid pilsmout (+/-30%) en verder mouten van plus 50EBC (Cara red ed) ((Is dit eigenlijk wel mogelijk zonder gelijk een stout te brouwen???),
Snel koel,
Vrij hoge temp neem voor het vergisten.
Dan moet het toch goed gaan???
En is het niet ook slim om iets in de ketel te doen tijdens het koken zodat het wilder kookt.

:degroeten:

Wim

Edgar

Ik ben Edgar. ;)

Volgens mij steek je hier al veel te veel energie in. Ik denk dat we een heel forum zouden kunnen opstarten over de ins en outs van high-tech koken. In ieder geval zijn de bellen in het koken belangrijk. Daaraan vlokken de eiwitten uit. Als je die bellen bij een lagere temp kunt maken (door een onderdruk toe te passen), spaar je energie en zullen bepaalde temperatuurafhankelijke processen minder snel verlopen. Ik ben er zeker van dat dat een heel erg complex en technisch verhaal is.

Lekker brouwen zou ik zeggen, geen paniek om de DMS, en dat van die kooksteentjes (zoiets bedoel je denk ik) lijkt me een strak plan!

wim

Beste Edgar (oeps)

Citaat van: Edgar op 10-01-2005  21:55 uVolgens mij steek je hier al veel te veel energie in.

Nee ik houd er gewoon van dingen eerst te overdenken. En het is een moi onderwerp toch? het raakt een hoop dingen die bij brouwen belangrijk zijn.
Inderdaad is het zo dat ons thuisbrouwers veel minder technologie tot onze beschikking staat. Maar als iets met simpele dingetjes op te lossen is en zo weer eens iets nieuws te doen en onze professionele voorbeelden wat meer volgen dan vind ik dit wel leuk. (Sorry beetje kromme zin)
Een beetje typen en denken kost minder energie dan brouwen.

:degroeten:

Wim


MO

Dimethylsulfide heeft een kookpunt van 40 grC en een sterk maggi achtige geur. Je zou dus verwachten dat dit snel verdampt. Maar ik weet niets van de pre-DMS verbindingen, bv hoe snel die worden omgezet in DMS (tijdens het koken?). Kook maar 30 min Wim, daar worden we toch het wijst van.

Johannes

In de thread Duvelsch kloontje wordt ook e.e.a. gezegd over dms. Je vindt het terug in de laatste berichten.

:degroeten:

Johannes

Bas

Citaat van: wim op 10-01-2005  21:45 uEn is het niet ook slim om iets in de ketel te doen tijdens het koken zodat het wilder kookt.
Je kunt er knikkers, RVS boutjes of ander soort grillig gevormde dingetjes met groot oppervlak in gooien. Deze zorgen ervoor dat je vloeistof heftiger gaat koken omdat er zich meer bellen vormen (die vormen zich namelijk beter rond dit soort vaste dingetjes). Test maar eens uit in een pan met kokend water. Gebruik wel iets dat geen invloed het eindesultaat kan hebben en alleen "katalyserend" werkt (macaroni is dus een slecht idee).

Grt, Bas H.

wim

Citaat van: Bas op 11-01-2005  09:39 u(macaroni is dus een slecht idee).


Bas :) :) :) Bedankt voor de tip.

:degroeten:

Wim

wim

Goed alle hopextracten zijn binnen.
100ml geisomeerd extract, op basis van alcohol dus erg vloeibaar.
3 smaken hopolie wederom op basis van alcohol (Hoppy, Citrussy en Herbal)
5 bruistabletten aroma elk voldende voor 100L

De info die op de etikatten staat is hetzelfde als op de site van Brouwland, gen idee wat voor een hop het is.

Gisteren eens even gestest. Dus vier glazen,
In drie glazen elk drie druppels van de oliën.
Toen twee flesjes Palm (was het neutraalste bier dat ik had) verdeeld en eens goed geproefd. (tussendoor droog brood en water)
Na deze eerste proefsessie aan elk glas  2 druppels geisomeerd extract toevoegen.
Tot slot de restjes bij elkaar en dat nogmaals proeven.

Vervolgens precies dezelfde werkwijze alleen dan met twee flesjes LaTrappe Dubbel. Om het efect op dit totaal verschillende bier te proeven.
 
Enkele resultaten.

De hopolie werkt niet tot nauwelijks schuimnegatief.

De hoparomas worden telkens aanzienlijk versterkt en het citrussy label is geheel terecht.
De herbalolie geeft een diepere hoparoma dan hoppy. (mocht iemand dus eeens met dit soort spullen aan de slag willen neem dan niet Hoppy (sorry Hoppie :))

De combinatie geisomeerd hopextract en olie versterk elkaar.

Het geisomeerd extract geeft een stevige doch prettige bitterheid.

Bij de Dubbel kwamen de hoptonen meer naar voren dan bij de palm.

De afdronk wordt bij alle twee de soorten bier aanmerkelijk complexer en langer waarbij opvalt dat hett Citrussy-achige snel verdwijnt.
Bij Herbal is de nasmaak een waar genot en duurt erg lang.

De restjes bij elkaar levert geen complexere smaak op, eerder een bier waarbuj smaken elkaar een beetje verdringen en geen van allen goed tot hun recht komen, in aroma, smaak noch nasmaak. Dit is duidelijk teveel van het goede. Zeer nuttige info voor mijn experiment.

Duidelijk was het effect van hop te bemerken, ik heb er zo'n twee uur over gedaan en voelde aanmerkelijk meer tussen mijn oren dan ik anders zou doen bij het drinke van deze hoeveelheid licht bier in deze tijd (het waren kleine palmflesjes)

Al met al een lekkere en leuke test waaruit blijkt dat een goede hopsmaak zeker te verkrijgen is met deze extracten.
Maar als ik de verpakkingen zo lees (zie www.Brouwland.be) gaan ze er helemaal vanuit dat het gebruikt wordt na de hoofdvergisting en ter correctie. Het idee dat alle hoptonen er vandaan zouden komen is volgens mij niet bij ze opgekomen en ik weet dus niet in hoeverre dit geschikt is voor toevoeging voor de vegisting, maar ah daar komen we wel achter.

Maar uit het voorgaande heb ik in het kader van het experiment gekozen voor toediening van geisomeerd hopextract voor de vergisting en een kwart bruistablet (dus voldoende voor 25 L) olie ook weer volgens de vergisitng.
Bij bottellen proeven of de aroma's er bitterheid in orde zijn en zo nodig corrigeren met geisomeerd extract en olie "Herbal".

Die bruistabletten lossen in een dag of drie op en da is mooi dan wertk het dus niet negatie op de gist maar wel op andere organismen die er bij het overhevelen naar de lagering wellicht in contact komen met het jongbier.

:degroeten:

Wim




Adrie

Ha Wim,

Fantastisch experiment. Bedankt voor het heldere verslag. Jammer dat er maar drie soorten hopolie zijn, dat pleit er toch voor voortaan gewoon hop te gebruiken voor de aroma's. Maar af en toe olie (extra) toevoegen is natuurlijk een leuke optie. Die geïsomeriseerde alfazuren zijn natuurlijk fantastisch om de bitterheid aan te passen.

Zouden we over enkele jaren helemaal geen hop meer gebruiken als amateurbrouwers?

Groeten,

A3

wim

Over enkele jaren. Tja ik denk dat we juist wel bezig zullen blijven met bloemen. Maar dat het aanbod van dit soort producten vergroot wordt.
Hopboeren worden tegenwoordig toch al betaald per gr alfazuur?

Over enkele decennia zal er waarschijnlijk geen eens meer gist gebruikt worden maar grote buizen met enzymen die alcohol en CO2 maken van de suikers. Een soort continu proces waarbij er wort aan 1 kant ingaat en de buis diect uitkomt op de bottelafdeling .
Van mout naar bier in een dag :)

Maar wij thuisbrouwers gaan gewoon door denk ik, het geeft toch juist een kick hoe we het nu doen?

:degroeten:

Wim

Adrie

Ja, Wim, absoluut. Ik zou het niet graag anders doen. Lekker met je neus boven de kookketel hangen en de hopluchten opsnuiven is toch het mooiste wat er is.

Groeten,

A3

wim

Maar het lijkt me dus ook wel eens apart om dit juist niet te doen en heel snel klaar te zijn, vandaar dit experiment,
Dan kun je namelijk ook brouwen als er eens wat minder tijd is, wat voor mij ook weer zijn voordelen heeft.

:degroeten:

Wim

cornel

Hoi Medebrouwers,

Bij BMS wijndepot in Kuurne(Belgie)heeft men vloeibare hop die moet meegekookt worden.
Onder andere Saaz,Styrian Goldings,Northern Brewer,Whitebread Goldings.
Ook een mengeling van verschillende hosoorten.
Zie  www.bmswijndepot.com/cat65.html
Het bijkomend effect van deze "extrakten"is dat bij het koken de eiwiten hevig aan elkaar klonteren,zelfs tot grote bollen.
Schuimende groeten :degroeten:
Cornel

wim

Cornel das een mooie site. Nu maar hopen dat ze ook per internet en post willen hendelen. Ze hebben bv ook yoghurt en kefirculturen voor veel minder geld dan de nu bij mij bekende winkels.
En inderdaad een mooie collectie hopextractproducten tegen een prijs die er goed uitziet. Super, en bedankt.

:degroeten:

Wim

MO

Deze winkel kende ik niet. Vrij goedkoop, moutpoeder kost er de helft van Brouwlands prijs. Jammer dat het meer boven Lille ligt dan onder Eindhoven.

J


Toch even waarschuwen voor BMS.
Voor materiaal zijn ze goed (en redelijk goedkoop), maar met ingredienten moet je opletten.
Ze durven wel eens over datum zijn en ik weet ook van een andere brouwer die er een paar kilo's speciaal mout gekocht had dat er beestjes inzaten ...
Kan toeval geweest zijn, maar zeker goed checken voor je koopt ...

J.

SiriS

Het gebruik van hopextract heeft meerdere voordelen dan alleen een kortere kooktijd. Uit mijn gesprek met de kwaliteits manager van WM bleek al dat de traditionele keuze voor het gebruik van alleen (aroma) hopbellen het erg moeilijk maakt om een product te maken dat van constante kwaliteit is. Vorig jaar bijvoorbeeld was de bitterheid van veel hoprassen maar de helft van het gebruikelijke. Dus dan maar twee keer zoveel hop toevoegen? Hop is ook een kruid en dus voeg je niet alleen twee keer zoveel bitterheid toe maar ook meer hop olie en polyfenolen. Mogelijkheid in het gebruik van hopextract in combinatie met een hopolie is bijvoorbeeld ook om een unieke hopsmaak aan het bier te geven wat met hop(bloemen of pellets) niet lukt.
Grootste voordeel en mede bepalend voor het succes van de geisomeriseerde hopextract en hopolie is dat je isoalphazuren kunt isoleren die niet bijdragen aan de lichtsmaak van een bier, hopolie doet dat toch al niet. Voor de brouwerijen schept dit de mogelijkheid om bier in trendy transparante flessen af te vullen en te concurreren met de breezer drankjes.

Groet, SiriS

wim

Dit berichtje had ik in de thread REDEX gezet, mar het is hier meer op zn plek.

En nog iets wonderbaarlijks.
Na het brouwen had ik wel zin in een biertje dus ik pakt een Belle Vue Geuze die ik nog binnen handbereik had staan. (twee flesjes die nog niet in de kelder terecht waren gekomen)
Ik vind het zuurtje lekker maar besloot het wat up te spiccen door wat hopolie en geisomeerd extract toe te voegen.
Na toevoegen olie gebeurde er niets, tenminste de smaak veranderde wel, maar verder was er niets waar te nemen visueel.
Opmerkelijk was het toen van het geisomeerde extract een paar druppels in het glas verdwenen.
Plotsklaps verschenen er allerlei vlokjes in het heldere bier.

Later nog maar een een opengetrokken en er eens beter op gelet en iets meer geisomeerd extract erin.
Meer vlokjes ie na verloop van tijd naar de bodem zakte.

Hoe is dit verschijnsel te verklaren?

De eerste keer liet ik de druppels op de schuimkraag vallen en de tweede keer had ik het pipetje door de schuimkraag heen in het heldere bier gestoken.
Vreemd hoor.

:degroeten:

Wim

SiriS

Geisomeriseerde hopextracten zijn basisch (KOH) de geuze is zuur (diverse organische zuren). Resultaat is neerslaan van het hopextract. Als je langer wacht lost het weer op en wordt het bier weer helder en bitter.

Groet, SiriS

wim

Oke dat moet het dan zijn, ik had het net ook met een KirinPils die een vriend dronk, al wat ouder en weer vlokjes.
Maar waarom gebeurde het dan niet bij de Palm?

:degroeten:

Wim

wim

Als het geisomeerd extract basisch is dan zit ik met het volgende probleem

Als ik het toevoeg voor het gisten, beschermd het door de werking die hop heeft. Maar wordt dit niet teniet gedaan door de verhoging van de pH? En is de verhoging van de pH niet ongustig voor de gistactiviteit? (en daarmede dus ook weer de kans op een infectie vergrotend)

En ik zal de waarden eens meten ook van de olie, want zou dat anders geen optie zijn, dus geen bitterheid toevoegen maar wel voor het gisten de olie (die op basis van alcohol is)?

:degroeten:

Wim

Edgar

Wim,

De gist zal geen last hebben van dat kleine beetje basische extract. Dat wordt heel snel gecompenseerd door allerlei zuur dat de gist zelf produceert.

 :degroeten:

wim

En ook BMS windepot heeft vandaar de posbode laten aanbellen (mooi op tijd, ik had het Redex recept aan aangepast maar dat is dus niet nodig.)

Hallertauer niet geisomeerd extract voldoende voor 45L Engels product (Ritchie)
Kleur licht oranje

Whitebread Golding niet geisomeerd extract voldoende voor 10Gallon Engels product (Ritchie)
Kleur oranje

Northern Brewer niet geisomeerd extract voldoende voor 10Gallons Engels product (Ritchie)
Kleur oranje

Strylan Goldings niet geisomeerd extract voldoende voor 10 gallonsL Amerikaans product (Gordon Brew)
Kleur licht bruin

Alle vier dus om mee te koken. Ingredienten Hopextract en N Isopropyl Alcohol
Inhoud per flesje 28Ml.

Geur   Moeilijk beschrijflijk; Plantig, licht alcohol. Ruikt vaag naar een kruidenbitter. Niet onaangenaam

Goed dit dus meekoken.

:degroeten:

Wim

cornel

Hoi Wim,

Staat het alfazuur percentage op de verpakking van de hopextracten?

Schuimende groeten :degroeten:

Cornel

wim

Nee Cornel, enkel dat men aan halve a een hele theelepel per gallon moet gebruiken.
(dat is niet handig dus een beetje omrekene laat zien dat je dus 0.62 a 1 ml per liter dient te gebruiken)
De bitterheid bij mijn REDEX moet echter toch komen van het geisomeerde extract.
De Aroma van hoparomaextracten.
Dit exract is voor het uitvlokken van de eiwitten.

:degroeten:

Wim

bjgodefr

Nog eens opnieuw over de dosering van het hopextract:

Ik citeer Edgar die zegt
CiteerHet rekeken is supersimpel. Er staat een percentage op de verpakking, dit is het alfazuurpercentage. Ik meen 6%. 1 IBU is 1 mg/l alfazuur, dus dat heb je snel uitgerekend.

Edgar, wil dit dan zeggen dat 1 ml hopextract (met 6% alfazuur) op 10 L bier het IBU met 6 punten verhoogt?


Bart

Adrie

1 ml (= 1 gram extract) met 6% alfazuur bevat 60 mg alfazuur. Op 10 liter bier is dat inderdaad 6 IBU.

eclectix

Bij brouwerij Anders gebruikt men de tetra hop om de schuimstabiliteit van al hun brouwsels te verbeteren. Het wordt toegevoegd nadat de lagering is afgerond (vlak voor het bottelen).

Jacques

Citaat van: eclectix op 21-12-2014  11:12 uBij brouwerij Anders gebruikt men de tetra hop om de schuimstabiliteit van al hun brouwsels te verbeteren. Het wordt toegevoegd nadat de lagering is afgerond (vlak voor het bottelen).

Het is bekend dat tetrahop de schuimstabiliteit verbetert. Een paar maanden geleden verscheen in het blad Brauwelt International een artikel waaruit blijkt dat ook niet-geïsomeerde alfazuren de schuimstabiliteit verbetert kan verbeteren. De verbetering qua schuimstabiliteit is vergelijkbaar met die van tetrahop en beter dan de verbetering aan schuimstabiliteit door iso-alfazuren of propyleenglycolalginaat (PGA).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.