Enthoeveelheid Wyeast Weihenstephan 3068?

Gestart door Superbeun, 03-05-2012 22:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Superbeun

Beste medebrouwers,

Ik heb jullie advies even nodig.
De De Koninck pale ale kan bijna de cct uit dus tijd voor de volgende brouw.
Het wordt een Weizen.
Volgens Wyeast zou de Weihenstephan met minder gist een mooiere banaansmaak geven.
Ze zeggen ook dat bij het toevoegen van teveel gist de banaansmaak bijna verdwijnt.
Ik zou graag een mooie Weizen willen maken met natuurlijk veel banaan en kruidnagel.

Ik ga 20 liter brouwen met een SG1055 ongeveer.

Wat raden jullie aan,

1 x activator direct enten of toch een starter maken van 1,5 liter volgens mr. Malty.

Henielma

Ik zou de reeds opgebolde Activator enten zonder starter. Die volle Weizensmaak zoals hier in Duitsland lukt ons (mij) nog niet. Misschien is dit wel de truc op weg naar een lekkere weizen.

RobinB

1055 is wat hoog voor een weizen en op het randje van wat Wyeast accepteert met 1 smackpack.
Als je smackpack vers is, zou het moeten kunnen.

Voor voldoende kruidnagel adviseer ik een rust op 40 grC tijdens het maischen.

Raymond293

De Weihenstepaner lukt prima met 1 activator, genoeg bananen :)
Maar wat Henielma zegt klopt, de mooie volle smaak krijg je er niet mee helaas, geen idee hoe je deze wel krijgt in een Weizen.

Superbeun

Dank voor jullie snelle reacties allemaal.

Misschien dat de volle smaak een combinatie is van de hoeveelheid gist en temperatuursturing tijdens de hoofdgisting, hogere temperatuur geeft meer esters.
SG verlaag ik maar naar 1052 voor een betere vergisting.
Weet iemand toevallig wat ongeveer het eind SG is van een Weizen?

RobinB

Ik doe meestal wat lichte caramout erin voor een vollere smaak.
Vergistingstemperatuur is een beetje tricky; volgens mij kwam de kruidnagel minder naar voren bij hogere vergistingstemperaturen. Banaan dan weer wel en daarmee misschien ook wat volheid.

Deze gist kan redelijk ver doorgisten, maar (gelukkig) minder ver dan de WB06. :)

Albertus

Het begin SG van een (commerciële)  Weizen varieert van 1047 tot 1052, het eind SG van 1007 tot 1009.
Schneider houdt een kruidnagelrust aan van 10 minuten bij 45 ºC.
Schneider begint de vergisting bij 16 ºC, maar voor de Weihenstephan zou ik bij 18 ºC beginnen.
Weinig gist toevoegen leidt in het algemeen tot meer esters. Het advies om een kleine hoeveelheid toe te voegen om meer bananensmaak te krijgen is dus niet zo gek.

Let op! Deze gist heeft heel veel kopruimte nodig. Vanmorgen had mijn gisteren gebrouwen Weizen 25 liter schuim op 25 liter bier staan.

Bert   

RobinB

Citaat van: Albertus op 04-05-2012  09:36 uSchneider houdt een kruidnagelrust aan van 10 minuten bij 45 ºC.

Volgens de laatste inzichten is dat te hoog (sub-optimaal), 40 grC is effectiever.

Superbeun

Citaat van: RobinB op 04-05-2012  07:39 uIk doe meestal wat lichte caramout erin voor een vollere smaak.
Goed idee, ik heb nog wat cara 120 liggen.
Wat zal ik storten, 5% ?.

Superbeun

Citaat van: Albertus op 04-05-2012  09:36 uLet op! Deze gist heeft heel veel kopruimte nodig. Vanmorgen had mijn gisteren gebrouwen Weizen 25 liter schuim op 25 liter bier staan.

Bert
Ja dat heb ik eerder gelezen, onstuimig gistje dit.
Er gaat bij mij 20 liter in een 60 liter cct, dat komt wel goed dan.
Heb jij 1 activator gebruikt of een starter ?.

Patrick

Albertus

Citaat van: Superbeun op 04-05-2012  11:58 uGoed idee, ik heb nog wat cara 120 liggen.
Wat zal ik storten, 5% ?.

Cara 120 is geen lichte caramout. Misschien heb je wat Münchener mout?

Bert

Albertus

Citaat van: Superbeun op 04-05-2012  12:03 uHeb jij 1 activator gebruikt of een starter ?.

Ik heb eerst een licht Weizen (SG 1030) gemaakt met een activatorpack, daarna met de slurry een "gewone" Weizen.
Ook de lichte Weizen (met één Activatorpack) had 100 % kopruimte nodig.

Bert

RobinB

Citaat van: Albertus op 04-05-2012  12:04 uCara 120 is geen lichte caramout. Misschien heb je wat Münchener mout?

Maar Münchener is weer geen caramout. ;D
5% cara120 kan heel goed, wordt je weizen wel iets donkerder, maar nog wel binnen de specs.

Albertus

Citaat van: RobinB op 04-05-2012  20:39 uMaar Münchener is weer geen caramout. ;D

Nee natuurlijk niet. Het was alleen bedoeld om een iets vollere smaak te krijgen zonder gebruik van donkere caramouten. Cara 120 kan prima, het kan ook zonder Caramout, kwestie van smaak.

Bert

Superbeun

Ik denk ook dat het beide wel kan, cara 120 geeft karamel en munchener meer moutsmaak.
In ben ieder geval een paar goede tips rijker.
Onlangs heb ik in Delft een Weihenstephan van de tap gedronken, heerlijk.
Had inderdaad een volle smaak, maar het is moeilijk in te schatten hoe je dat zo krijgt.
Zou een kleine stort haver misschien nog iets zijn ?


Henielma

Nee haver zit er bij die Duitsers vast niet in.

Albertus

Citaat van: Superbeun op 04-05-2012  22:31 uHad inderdaad een volle smaak, maar het is moeilijk in te schatten hoe je dat zo krijgt.

Een drie-traps decoctie?  :nut:

Bert

Superbeun

Citaat van: Albertus op 05-05-2012  09:26 uEen drie-traps decoctie?  :nut:

Bert

Daar heb ik nog niet eerder van gehoord.
Wat is dat?

Oscar

Citaat van: Superbeun op 05-05-2012  10:31 uDaar heb ik nog niet eerder van gehoord.
Wat is dat?

Zie dit topic

Superbeun

Citaat van: Oscar op 05-05-2012  11:25 uZie dit topic
Mmm, veel werk met weinig resultaat als ik het zo lees.
Ik ga de Weizen maken met 3% cara voor een wat vollere smaak (14 EBC, BrouwVisie).
De activator ent ik direct zonder starter te maken.
Voor de kruidnagel maisch ik in bij 40 graden met een rust van 15 minuten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.