Gist soort voor Kölsch

Gestart door jodehoop, 22-03-2012 13:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jodehoop

Hallo allemaal,

Ik ben van plan binnenkort een Kölsch te gaan brouwen.
Kunnen jullie mij vertellen welke gist soorten ik daarvoor kan gebruiken.
Ik heb gezocht naar een speciaal gist soort voor Kölsch maar kan er in spanje geen vinden.
Bedankt voor jullie hulp!

Adrie

Kun je niet aan de Wyeast gisten komen? Die heeft een Kölsch-gist. Zo niet, dan is het wel handig als je eerst een lijst geeft met gisten waar je wel aan kunt komen.

jodehoop

Waar ik gemakkelijk aan kan komen zijn deze:


Brewferm Ale Blanche 12g
Brewferm Lager 12g
Safale S-04 11,5g   
Safale US-05 11,5g   
Saflager S-23 11,5g 
Safbrew S-33 11,5g   
Safbrew T-58 11,5g
Safb. WB-06 11,5g
vloeibaar Belgian Ale Abbey
vloeibaar Munich Lager
vloeibaar Special London ESB Ale
vloeibaar Trappist High Gravity

MM

Citaat van: jodehoop op 22-03-2012  19:46 uWaar ik gemakkelijk aan kan komen zijn deze:


Brewferm Ale Blanche 12g
Brewferm Lager 12g
Safale S-04 11,5g   
Safale US-05 11,5g   
Saflager S-23 11,5g 
Safbrew S-33 11,5g   
Safbrew T-58 11,5g
Safb. WB-06 11,5g
vloeibaar Belgian Ale Abbey
vloeibaar Munich Lager
vloeibaar Special London ESB Ale
vloeibaar Trappist High Gravity

Omdat een Kölsch een vergelijkbare smaak heeft met een ondergister, zou ik voor de Munich Lager gaan. Hiervoor heb je wel een mogelijkheid om koel te vergisten nodig.

Adrie

Je kunt ook de US-05 nemen en bij 15-16 graden vergisten. Deze gist is dan ook mooi clean.

jodehoop

Citaat van: Adrie op 24-03-2012  14:53 uJe kunt ook de US-05 nemen en bij 15-16 graden vergisten. Deze gist is dan ook mooi clean.


Adrie ik heb je raad opgevolgd en de US-05 genomen (kon niet goed aan Wyeast komen). Ik heb het laten vergisten rond 18-19 graden. Lager komt de temperatuur momenteel niet in mijn garage. Moet ik mijn bier voor het bottelen nog een keer overhevelen om het een week te laten lageren (heeft niet zoveel zin denk in bij zo'n hoge temperatuur) of kan ik het gelijk in de flessen doen?
Groeten,
Johan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.