Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Waarom duurt het opgroeien van een giststarter zolang? (tov lab condities)  (gelezen 2887 keer)

Offline ros

• Junior lid
  • **
Als ik een beetje het forum doorstruin valt me op dat het opgroeien van een giststarter vaak erg lang duurt (een paar dagen tot een week oid). Ik vroeg me een beetje waardoor dat zou kunnen komen.. Als ik 's middags een lab stam (bijv. CEN.PK113-7D, heeft een groeisnelheid van 0.4 h^-1) inoculeer (vanuit 1 mL glycerol stock) in 100 mL yeast peptone + 2% glucose medium of zelfs in een mineral medium + 2% glucose (met wat vitamientjes) dan is de volgende ochtend al de stationaire fase bereikt. We gebruiken shakers met 200-300 rpm @ 30  C.

Groeien brewing strains een stuk langzamer en/of worden ze opgegroeid in suboptimale condities (zuurstoflimiterend of iets anders), lange lagfase, inoculum bevat te weinig cellen... Wat zijn jullie gedachten daarover?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Bedoel je het opkweken vanuit een flesje commercieel bier of het verder opkweken van Wyeast?

Bij een commercieel bier zijn er maar weinig vitale gistcellen, zeker het flesje al een tijdje gestaan heeft. Daarnaast gebruiken wij geen schudmachine. En verder hebben we starters die wat zwaarder zijn dan 2 P. We zitten meestal op 10 P. 

In het geval van Wyeast gaat de opkweek veel sneller. Verwonderlijk is dat niet omdat er dan veel meer actieve gistcellen voorhanden zijn.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Citaat
We gebruiken shakers met 200-300 rpm @ 30 *C..

Zo te lezen heb je er meer verstand van dan wij, maar zoals ik het beredeneer, is er in een thuisbrouwsituatie vaak wel een of meerdere factoren suboptimaal en beperkt dit de snelheid van de groei. In jouw labsituatie gebruik je een constante schudder bij 30C met een gebalanceerd voedingsmedium. Dus zo gek is het niet dat daar verschil in zit.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
Als ik een beetje het forum doorstruin valt me op dat het opgroeien van een giststarter vaak erg lang duurt (een paar dagen tot een week oid).

Wordt tijdens het schudden ook zuurstof toegevoegd?

Probeer eens de bijv. CEN.PK113-7D (Saccharomyces cerevisiae) op te kweken bij 20 C in een erlenmeyer op een roermotor en kijk of de stationaire fase net zo snel bereikt is als met bovengenoemde omstandigheden.

En geef eens commentaar op de gegevens op http://www.brouw-bier.nl/theorie/grondstoffen/gist/groeifasen.aspx

Hopbier

Offline Drents Hopbier

• Super lid
In het geval van Wyeast gaat de opkweek veel sneller. Verwonderlijk is dat niet omdat er dan veel meer actieve gistcellen voorhanden zijn.

Maar is het bereiken van de stationaire fase afhankelijk van het aantal cellen waarmee je begin?

Hopbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Maar is het bereiken van de stationaire fase afhankelijk van het aantal cellen waarmee je begin?

Er zijn bij een opgebolde Wyeast verpakking meer gistcellen die in een goede conditie zijn.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Je geeft zelf al (een deel van) het antwoord; vooral de temperatuur+roeren is, naast het inoculum effect, voor de snelheid belangrijk en het te doorlopen proces is voor de hobbybrouwer uitgebreider.
Op 15-20 C gaat het minder snel, maar ook een simpele starter is na een dag wel door de logfase heen.
Daarna volgen er voor de hobbybrouwer echter nog andere fases; bijvoorbeeld het bezinken, afgieten en heropstarten.

Omdat je niet teveel gist met je supernatant wilt weggieten, kan je best een dag of 2 wachten bij het bezinken. Als je dat dan ook weer doet voor het enten van je wort, snap je dat je inmiddels een week verder bent! :)

Maar als je dat allemaal niet wilt doen en weet dat je met een eenstaps-starter voldoende gist hebt, kan je inderdaad ook in 1 dag/nacht je starter maken.

Offline Hopmans

• Super lid
Als ik een beetje het forum doorstruin valt me op dat het opgroeien van een giststarter vaak erg lang duurt (een paar dagen tot een week oid). Ik vroeg me een beetje waardoor dat zou kunnen komen.. Als ik 's middags een lab stam (bijv. CEN.PK113-7D, heeft een groeisnelheid van 0.4 h^-1) inoculeer (vanuit 1 mL glycerol stock) in 100 mL yeast peptone + 2% glucose medium of zelfs in een mineral medium + 2% glucose (met wat vitamientjes) dan is de volgende ochtend al de stationaire fase bereikt. We gebruiken shakers met 200-300 rpm @ 30  C..

Zo zo.

Offline stoffel2

• Vol lid
  • Land: be
Als je een batch gist invriest met glycerol dan ligt de concentratie gistcellen tientallen keren hoger dan in een bierflesje. Je glycerol-batch die je uit je stock haalt is ooit 1 keer uit weinig gist opgestart, hoe lang dat geduurd heeft weet je denk ik niet meer.

Tags: giststarter