100 liter installatie voor 2.200 pond?

Gestart door Herman, 23-04-2012 19:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Ik kwam deze installatie tegen:  http://www.brewuk.co.uk/store/ag-equipment/boilers/micro100l.html



Voor een nieuw systeem niet al te prijzig, hij is alleen niet voorradig. Wellicht een leuke optie voor grootbrouwers?

RGeraads

Zeker een interessant systeem en maar net iets duurder dan de Speidel 50 liter variant. Ik vermoed alleen dat hier ook weer het probleem is dat er niet zulke zware bieren mee gebrouwen kunnen worden, tenzij je langer inkookt. Zou hier graag wat meer reviews van willen lezen.

Herman

Dat denk ik niet, volgens mij is dit een traditioneel systeem. In tegenstelling tot een Speidel hoeft dit niet volledig gevuld te worden met water. Maar dat concludeer ik ook alleen maar op basis van foto's.

MM

90 liter maischton vind ik wat aan de krappe kant. Voor de rest vind ik het een mooi systeem.

RobinB

Citaat van: MM op 23-04-2012  21:20 u90 liter maischton vind ik wat aan de krappe kant. Voor de rest vind ik het een mooi systeem.

Hoezo, jij maischt toch dik? ;D

Mooi systeem en z'n geld (zeker tov speidel) zeker waard, lijkt me.

Twonky

Citaat van: RobinB op 23-04-2012  21:26 uMooi systeem en z'n geld (zeker tov speidel) zeker waard, lijkt me.
Inderdaad, maar hier zou ik geen ruimte voor hebben... en daarom vind ik de Speidel ook zeker zijn geld dubbel en dwars waard  :P

Kon het niet laten  >:D
Maar voor een nieuw 100l systeem inderdaad geen geld!

Zwaai
 :degroeten:

Broeder Tuk

En dit is dus geen herms als ik het goed begrijp? De maisch en het wort worden rechtstreeks  elektrisch verwarmd?
Leuk speelgoed :)

RobinB

Hier zit ook meer in verwerkt dan in een braumeister: platenkoeler, hoprocket
Al met al lijkt het me ook een veel robuster systeem

Jacques

Mooi systeem. Maar dat verwarmingssysteem:

daar heb ik toch wel mijn twijfels bij. Ik mag hopen dat die alleen gebruikt wordt voor het koken en niet voor het maischen. In het grijze verleden heb ik ook een dergelijk verwarmingssysteem gehad. Bij mij brandde het element behoorlijk aan tijdens het maischen.

Twonky

Citaat van: Jacques op 23-04-2012  23:04 uIk mag hopen dat die alleen gebruikt wordt voor het koken en niet voor het maischen.

Uit de beschrijving:
90 L Stainless Steel insulated Mash Tun with integrated rotating sparge arm and removable grilled false bottom.
Insulated with Birch surround. Bottom draining so no dead space. Holds temp over 90 min mash.

Dit is het enige punt waar ze het over een geperforeerde bodem hebben, dus ik denk dat dit toch voor maischen is... alleen denk ik dat ze puur een-staps willen doen, omdat hij meld dat dit de temp voor 90 minuten kan houden...

En leuk zo'n integrated sparge arm die je zelf met het handje rond moet draaien....

Zwaai
 :degroeten:

MM

Citaat van: RobinB op 23-04-2012  21:26 uHoezo, jij maischt toch dik? ;D

Nu is mijn maischpan even groot als mijn kookpan. Dat is af en toe al krap. :D

RobinB

Maar krap voor je kookpan dan toch?
Hier is de kookpan groter dan de maischpan, dus zou m.i. geen probleem moeten geven. :)

Hopmans

Citaat van: Herman op 23-04-2012  19:11 uVoor een nieuw systeem niet al te prijzig

2200 Pond is inderdaad geen geld.


Dorstige Alexander

Ben ik dan de enige die hun verwarmingselementen wat aan de lage kant vind voor 100 l?

MM

Citaat van: RobinB op 24-04-2012  12:42 uMaar krap voor je kookpan dan toch?
Hier is de kookpan groter dan de maischpan, dus zou m.i. geen probleem moeten geven. :)

Licht er aan wat voor bieren je brouwt denk ik. Bij sterke bieren, komt bij mij de maischpan voller te zitten dan de kookpan.

Hai

Ja ziet er goed uit. Zeker niet duur.

Twonky

Citaat van: Dorstige Alexander op 24-04-2012  14:40 uben ik dan de enige die hun verwarmingselementen wat aan de lage kant vind voor 100l?

Nee hoor, met mijn 50 l en 3k2 Watt vind ik het soms al lang duren...
Dus 100l en 4 k is best heel krap...  240 V en 16 A kom je op bijna 4 kW uit zou dat het misschien zijn....?

Dorstige Alexander

Citaat van: Twonky op 24-04-2012  19:09 uNee hoor, met mijn 50 l en 3k2 Watt vind ik het soms al lang duren...
Dus 100l en 4 k is best heel krap...  240 V en 16 A kom je op bijna 4 kW uit zou dat het misschien zijn....?

Er zit 4kW in de kookketel en 3 kW in de hlt.

Effe rekenen: stel dat je 100 l aan de kook moet krijgen dat na het filter bijvoorbeeld wat afgekoeld is tot 60 °C

Dus: 100 - 60 = 40 °C  aantal joules nodig: 40 * 100 * 4086= 16344 kJ.
Als je er dan van uit gaat dat er géén verlies is en 100% rendement dan duurt dit met een 4 kW element: 16344/4=4086 s ofte 1.1 h om tot aan het kookpunt te geraken.

En dan houden we geen rekening met verliezen. Ik heb het vermoeden dat als je er écht 100 l  in wil maken, je amper een rollende kook zal krijgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.