Gagelblond

Gestart door Adrie, 23-04-2012 10:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Een vriend van mij heeft een prachtige moerastuin met allemaal leuke beestjes en plantjes met een enorme gagelstruik. Een paar weken geleden heb ik daar een gram of 40 van geoogst, 30 gram weggegeven aan geïnteresseerden van De Roode Toren en de overgebleven 10 gram gisteren in een bier verwerkt dat we met de Vier Broeders hebben gebrouwen.

Van gagel heb je maar heel weinig nodig. Een gram of 2 per 10 liter wort is genoeg, dus 10 gram was genoeg voor 50 liter bier. En 50 liter is net te persen uit een dubbelbrouw in de HERMS (32 liter) en de koelbox-installatie (18 liter). Hieronder het recept (samengesteld uit de twee brouwsels). Uiteindelijk kwam er 50,5 liter met een begin SG van 1.064 in het gistingsvat.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkVB046
Naam receptGagelblond
Brouwdatum22-04-2012
BiertypeBlond
Volume50 liter
Gewenst begin SG1.065 g/l
Berekende kleur10 EBC (Morey)
Berekende bitterheid19 IBU (Tinseth)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement80%
Totaal brouwwater71,9 liter
Beslagdikte3,27 l/kg
Maischwater38 liter
Spoelwater33,93 liter
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Pilsmout 3380,010,325
Munich mout 151610,01,291
Kristalsuiker010,01,291

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Eiwitrust550153,27
Beta-amylaserust6315353,27
Alfa-amylaserust7220153,27

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Magnum14,0Hopbellen6024,015
Saaz4,0Hopbellen1552,05
GagelKruid1010,0
Vlierbloesem (gedroogd)Kruid010,0

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 3944 Belgian Witbier en Wyeast 3522 Belgian Ardennes
GistvormSlurry uit starter
Volume (l)4,000
Roertijd (uur)36
Temperatuur starter (gr. C)21

Twee gisten, inderdaad. De 3522 wilde maar niet opbollen, dus heb ik een slurry van de 3944 bij Albertus opgehaald. Toen ik deze verder ging vermeerderen (het was een kleine slurry), bleek de 3522 toch opgebold. Beide gisten heb ik in de starter van 4 liter op de magneetroerder gedaan.

Na een paar uur toevoegen van de gistslurry uit de starter stond het bier al te blubben. 50 liter in een 60 liter vat geeft altijd een risico op schuim door het waterslot, dus het is even oppassen. Het bier gist nu bij 19,5 graden.

De vlierbloesem gaat er trouwens bij na de hoofdvergisting.

MO

Dat zal een zacht biertje worden met zo'n lage bitterheid. Ik vind gagel maar niks; gelukkig is smaak persoonlijk.

Ik brouw vaak 40 liter in de gamel. Ik kook dan een liter of 35 high gravity en verdun op einde koken met water tot 40 liter. Je moet wel een beetje opletten ivm overkoken maar het gaat eigenlijk altijd goed.
Ik kan ongeveer 10 kg storten, maischwater 31 L.

Waarom 10% suiker bij zo'n licht bier?

Adrie

Citaat van: MO op 23-04-2012  10:28 uDat zal een zacht biertje worden met zo'n lage bitterheid. Ik vind gagel maar niks; gelukkig is smaak persoonlijk.

Gagel geeft ook nog wat bitterheid en een lage bitterheid vind ik ook wel bij een gagelbier passen.

Citaat van: MO op 23-04-2012  10:28 uWaarom 10% suiker bij zo'n licht bier?

Om hem wat droger en doordrinkbaarder te maken. Bieren met een Belgische gist vind ik trouwens vaak lekkerder als er wat suiker in de stort zit. De gist maakt dan toch net even wat andere (of meer?) esters. Volmoutbieren boven de 6% met een Belgische gist bevallen me over het algemeen niet zo. Daar moet suiker in. Maar ook dat zal wel persoonlijk zijn, net als de waardering van gagel.

Gerb

Hoe ziet gagel er dan uit? Ik heb wel eens gezocht op internet, maar ik weet niet precies hoe dit er als bieringrediënt uitziet.

Drents Hopbier

Citaat van: Gerb op 23-04-2012  17:45 uHoe ziet gagel er dan uit? Ik heb wel eens gezocht op internet, maar ik weet niet precies hoe dit er als bieringrediënt uitziet.

http://wilde-planten.nl/wilde%20gagel.htm  Zowel blaadjes als katjes zijn te gebruiken.

Hopbier

jelle

Citaat van: Drents Hopbier op 23-04-2012  17:56 uhttp://wilde-planten.nl/wilde%20gagel.htm  Zowel blaadjes als katjes zijn te gebruiken.

Hopbier
De katjes moet je nu oogsten de blaadjes over een maandje.

RobinB

Ik heb ook een gagelplantje in de tuin. Katjes zitten er nu aan, maar ik denk dat als ik die eraf haal er geen blaadjes meer komen?
Van vorig jaar heb ik nog een zakje gedroogde blaadjes, ruikt erg lekker als je die verpulverd.

Misschien binnenkort ook maar iets mee doen! :duimop:

Adrie

Ik heb de katjes gebruikt. Die zijn zeer aromatisch. De brouwerij ruikt nu lekker naar gagel.

Twonky

Citaat van: Adrie op 24-04-2012  10:16 uIk heb de katjes gebruikt. Die zijn zeer aromatisch. De brouwerij ruikt nu lekker naar gagel.
Ben heel benieuwd, mijn vrouw had ook een gagel plantje bij een kweker besteld (zij is ook dol op de geur) alleen die zat vol met lapsnuitkever larven, dus daar ging een boos emailtje naartoe, en dat duurt nog wel even voordat wij aan het gagel bier zitten :(

Wel leuk om inderdaad met vlierbloesem te combineren!
Ik maak van deze draad maar even een boek mark  :P

Zwaai
 :degroeten:

Adrie

Citaat van: Twonky op 24-04-2012  11:47 uWel leuk om inderdaad met vlierbloesem te combineren!
Ik maak van deze draad maar even een boek mark  :P

Nou, ere wie ere toekomt. De dosering van de gagel en de combinatie met vlierbloesem komen van Bert Peeters: ONK 08 V1.

Adrie

Gelukkig. De vergisting is in een wat rustiger vaarwater terechtgekomen en alles is in het gistvat gebleven. Temperatuur iets verhoogd naar 20 graden. De gagelgeur uit het waterslot is onmiskenbaar. Ongelofelijk dat zo'n kleine dosering (200 mg/l !) zo'n sterke geur oplevert.

MO

En alles wat je door het waterslot ruikt, zit dus niet meer in je bier.

Adrie

Citaat van: MO op 25-04-2012  09:25 uEn alles wat je door het waterslot ruikt, zit dus niet meer in je bier.

En dat is misschien maar goed ook.

Adrie

Gisteravond hebben David en ik het bier gebotteld. Het eind SG is 1.010 geworden. Hopelijk kan ik een paar flessen meenemen naar het ONK voor de liefhebbers.

De dosering van gagel lijkt prima zo. Meer kan, maar dan moet je wel heel veel van gagel houden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.