Hoi, hier ben ik nog es, wegens kleine immobilisatie hier actiever geworden de laatste tijd!
Door het zoeken naar details over hop las ik hier op het forum in een posting van 2 jaar geleden of er Belgische hop bestaat.
Een rasechte Belgische hopsoort is (was hier, helaas) RECORD. Universele hop, gemiddeld 6 alfa, tamelijk fruitig met Engelse aromatrekjes, ietwat gelijkend op Bramling Cross. Tot 6 jaar terug verkrijgbaar in Poperinge, Erembodegem en Pajottenland. De laatste teler was Arthur van Drogenbroeck uit Asse, 4 jr terug. Deze teelt is gestopt omdat ze op hun luttele percelen meer kregen voor de super-alfa's en rassen die minder bespoten dienden te worden (schimmel).
Afnemers waren brouwerij De Dool en nog iemand ten noorden van Belgisch Limburg die ik me niet meer herinner. Natuurlijk ook de amateurs waren afnemer en we brouwden daar prachtig bier mee. De lambiekbrouwers kochten indertijd de overjaarse Record op.
De Record is familie van Northern Brewer, die bitterder en harder is.
Record wordt ook nog in de Elzas en in Duitsland gebruikt, teelt in de streek van Hallertau, waarschijnlijk ook in de Elzas.
Een ander uitgestorven, zeer plaatselijk ras, (Erembodegem en daarrond) was "Themer".
saluutjes
ronnie