Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Braumeistergist?  (gelezen 3114 keer)

Offline korek

• Super lid
  • Land: nl
  • Pint lid
Braumeistergist?
« Gepost op: 13-01-2007 21:33 u »
Ik heb nu twee brouwsels gemaakt met Braumeister gedroogde bovengist. De ene een mislukte tripel door een verstopt filter SG 1040 en de ander een sterke blonde SG 1055. Beide bieren hebben een vreemde wrange smaak, geen kartonsmaak, die naar verloop van tijd vermindert, maar niet geheel verdwijnt. Heeft iemand misschien dezelfde ervaring met deze gist?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Braumeistergist?
« Reactie #1 Gepost op: 14-01-2007 16:06 u »
Heb je Iers mos gebruikt?

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #2 Gepost op: 14-01-2007 16:54 u »
Nee, ik heb geen enkel klaringsmiddel gebruikt. Er staat nu een fles te gisten met Westmalle gist, als deze ook zo smaakt, moet ik het misschien in mijn installatie zoeken.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 14-01-2007 17:01 u »
Wat was het eind SG?

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #4 Gepost op: 14-01-2007 18:37 u »
Van het eerste bier was het eind SG 1009 en van het tweede bier 1007. Ik denk trouwens dat ik een onvolkomenheid heb ontdekt bij mijn kookvat. De kraan onderaan het vat is van binnen helemaal zwart geblakerd dus het kan zijn (waarschijnlijk) dat verbrande wort de oorzaak is van deze vreemde smaak. Ik heb de kraan goed schoongemaakt en onder de kraan een afscherming gemaakt. Morgen of overmorgen maak ik proefbrouw en dan maar weer even controleren.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #5 Gepost op: 15-01-2007 12:24 u »
Ik heb gisteren net gebotteld met mijn eerste bier gegist met "baumeister" gist, had ook wel iets van wrang in de smaak?
Was natuurlijk ook nog jong bier, dus maar eens zien wat daar over een paar weken van over is. :)

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #6 Gepost op: 03-02-2007 22:29 u »
Het bier met de Westmalle gist smaakt wel goed. Dus denk ik dat toch de Braumeister gist de oorzaak is van de wrange smaak in mijn eerste brouwsels.

Offline Niels

• Vol lid
  • Voorzo, nazo en zozo
« Reactie #7 Gepost op: 04-02-2007 11:23 u »
Hoi Cor,

Mooi om te lezen dat je laatste bier niet de smaak heeft van de vorige brouwsels.
Zoals we samen al een beetje het vermoeden hadden is het dus die vage gist van Braumeister, die een chemische smaak aan je bier heeft gegeven. Is je laatste bier een lekker biertje geworden?

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #8 Gepost op: 04-02-2007 13:01 u »
Hoi Niels, het laatste bier smaakt goed, het staat nu na te gisten op flesjes en het begint al op te klaren. Ik denk dat het over 3 tot 4 weken goed drinkbaar is.

Tags: