Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Recept en watersamenstelling  (gelezen 28803 keer)

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Recept en watersamenstelling
« Reactie #75 Gepost op: 05-11-2009 13:43 u »
In den beginne brouwde ik in Kattendijke, Zeeland, NL. Daarna verhuisde ik naar Middelburg, ook Zeeland, ook NL. Mijn bier werd aanmerkelijk beter. Nu woon ik in Gellik, Limburg, BE. En guess what, mijn bier is nog beter geworden.

Dus het water in Middelburg is beter dan in Kattendijke, maar het Limburgse water is superieur?

Of kunnen julie mij bewijzen dat het water van Kattendijke, Middelburg en Gellik van oplopende kwaliteit is?

Nee, maar we kunnen er wel effe in duiken voor de grap.

Voor Gellik is EBC's CL/SO4 verhouding tussen de 0,4 en 0,33 afhankelijk van of het water van station 1, 2 of 3 komt). Voor Kattendijke en Middelburg was het ongeveer 0,9.

Mijn stelling: De verbetering van Kattendijke naar Middelburg: brouwskills en bling. De verbetering van Middelburg naar Gellik: het water!

[edit]

van die conclusie klopt niet veel. Juist het omgekeerde.  ::)  Kleinere ratio: bitterder bier. Dan moet het de tuinhop zijn! Carbonaatgehalte van Gellik wordt niet vermeld in die tabelletjes.

Weet ik veel. Maar volgens de boekjes is je huidige Chloride/Sulfaatratio inderdaad beter anders, meer geschikt voor bitterder bier.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • Land: nl
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #76 Gepost op: 14-11-2009 09:58 u »
Hallo

In de testraporten van de vitens staat bij de bepaling van de gehalten aan bv Na na aanzuren,
Dit gaat volgens mijn bron alleen om het monster en niet al het water wat uit de kraan komt.
Mijn vraag weet iemand hier ook of dit aanzuren van invloed is op de metingen?

Groet Jelle

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #77 Gepost op: 14-11-2009 10:23 u »
Door het aanzuren kunnen bepaalde zouten (of beter de kationen) die normaal misschien gebonden zijn vrijkomen waardoor ze bepaald kunnen worden met de analysemethode.
Deze zouten zitten wel in het water maar zijn bij het brouwen misschien niet actief omdat de pH niet zo laag wordt. Voor Na kan ik me dat trouwens niet goed voorstellen. Voor metaalionen (bv ijzer, koper e.d.) wel.
De effecten a.g.v. aanzuren zullen dus waarschijnlijk niet zo groot zijn.

Tags: brouwwater recepten