Recept en watersamenstelling

Gestart door Nico, 03-01-2005 14:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Citaat van: EBC op 04-11-2009  23:27 uIn den beginne brouwde ik in Kattendijke, Zeeland, NL. Daarna verhuisde ik naar Middelburg, ook Zeeland, ook NL. Mijn bier werd aanmerkelijk beter. Nu woon ik in Gellik, Limburg, BE. En guess what, mijn bier is nog beter geworden.

Dus het water in Middelburg is beter dan in Kattendijke, maar het Limburgse water is superieur?

Of kunnen julie mij bewijzen dat het water van Kattendijke, Middelburg en Gellik van oplopende kwaliteit is?

Nee, maar we kunnen er wel effe in duiken voor de grap.

Voor Gellik is EBC's CL/SO4 verhouding tussen de 0,4 en 0,33 afhankelijk van of het water van station 1, 2 of 3 komt). Voor Kattendijke en Middelburg was het ongeveer 0,9.

Mijn stelling: De verbetering van Kattendijke naar Middelburg: brouwskills en bling. De verbetering van Middelburg naar Gellik: het water!

[edit]

van die conclusie klopt niet veel. Juist het omgekeerde.  ::)  Kleinere ratio: bitterder bier. Dan moet het de tuinhop zijn! Carbonaatgehalte van Gellik wordt niet vermeld in die tabelletjes.



Weet ik veel. Maar volgens de boekjes is je huidige Chloride/Sulfaatratio inderdaad beter anders, meer geschikt voor bitterder bier.

jelle

Hallo

In de testraporten van de vitens staat bij de bepaling van de gehalten aan bv Na na aanzuren,
Dit gaat volgens mijn bron alleen om het monster en niet al het water wat uit de kraan komt.
Mijn vraag weet iemand hier ook of dit aanzuren van invloed is op de metingen?

Groet Jelle

William

Door het aanzuren kunnen bepaalde zouten (of beter de kationen) die normaal misschien gebonden zijn vrijkomen waardoor ze bepaald kunnen worden met de analysemethode.
Deze zouten zitten wel in het water maar zijn bij het brouwen misschien niet actief omdat de pH niet zo laag wordt. Voor Na kan ik me dat trouwens niet goed voorstellen. Voor metaalionen (bv ijzer, koper e.d.) wel.
De effecten a.g.v. aanzuren zullen dus waarschijnlijk niet zo groot zijn.

trebvuister

Als beginner vond ik dit filmpje op YouTube erg leerzaam

BrewingByNumbers

Citaat van: William op 14-11-2009  10:23 uDoor het aanzuren kunnen bepaalde zouten (of beter de kationen) die normaal misschien gebonden zijn vrijkomen waardoor ze bepaald kunnen worden met de analysemethode.

Bijna 11 jaar oud... :) maar de bijbehorende vraag (kan ik de waardes 'na aanzuren' uit het rapport gewoon gebruiken?) was precies die ik nu had. (En daarnaast tot welke waarde zuren ze hem dan aan?)

Met dezelfde zoekopdracht stuitte ik op een document dat gaat over de meetmethoden van Vitens (geen idee of het de bedoeling is dat dat in Google naar boven komt):

Voor hardheid:

"Het bepalen van de hardheid; ICP-MS (aan de
hand van het bepalen van het gehalte aan calcium
en magnesium, na aanzuren met salpeterzuur tot
een pH van 1-2)"

Voor metalen (o.a.):

"Het bepalen van het gehalte aan metalen (na
aanzuren met zoutzuur tot een pH van 1–2);
ICP-MS"

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.