Recept en watersamenstelling

Gestart door Nico, 03-01-2005 14:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jelle

Ziet er goed uit.
Wie kan dat in exel zetten?

Groet Jelle

Albertus

Citaat van: jelle op 01-11-2009  18:48 uziet er goed uit,
Wie kan dat in exel zetten

Zit al in BrouwHulp (Exceltoepassing).

Bert

William

Lijkt de bijlage van Palmer er ook niet op:

jelle

Citaat van: Albertus op 01-11-2009  19:07 uZit al in BrouwHulp (Exceltoepassing).

Bert
niet zo

Edgar

Citaat van: Albertus op 01-11-2009  19:07 uZit al in BrouwHulp (Exceltoepassing).

Ik gebruik BrouwHulp niet, maar het zou me verbazen. Dit programmaatje doet hetzelfde als Brewater van Ken Schwartz, namelijk een benadering geven van de toe te voegen brouwzouten om jouw water naar een wenswater te krijgen. Maar Brewater is nogal buggy, dit werkt goed.

Soms is het lastig om met alle zouten die overlappen in ionsamenstelling, met een slimme combinatie van stoffen op je doelprofiel uit te komen. Daar is dit voor. Handig. Als het inderdaad al in BrouwHulp zit: top!

De-Geert


Albertus

Citaat van: jelle op 01-11-2009  19:25 uniet zo
Citaat van: Edgar op 02-11-2009  08:43 uSoms is het lastig om met alle zouten die overlappen in ionsamenstelling, met een slimme combinatie van stoffen op je doelprofiel uit te komen. Daar is dit voor. Handig. Als het inderdaad al in BrouwHulp zit: top!

Jullie hebben gelijk, bij BrouwHulp moet je zelf inschatten welke zouten je toevoegt en in welke hoeveelheid. Daarna rekent het programma dat door. Inderdaad niet zo gestroomlijnd.

Bert

Edgar

Citaat van: De-Geert op 02-11-2009  09:34 uHet lijkt op het programmatje van Graham Wheeler:
http://www.jimsbeerkit.co.uk/water/water.html

Wow Geert, nog mooier!

Adrie

Hmmm. Ik zie een mooie uitdaging voor een volgende versie van BrouwHulp.

William

Citaat van: Adrie op 02-11-2009  11:21 uHmmm. Ik zie een mooie uitdaging voor een volgende versie van BrouwHulp.

Je gaat BrouwHulp toch weer stiekem, of eigenlijk niet-stiekem, verder ontwikkelen?

Oscar

Daar is ie nooit mee gestopt... :)

Adrie


jelle

Citaat van: Adrie op 02-11-2009  11:21 uHmmm. Ik zie een mooie uitdaging voor een volgende versie van BrouwHulp.
Een hoop rekenwerk en formules, wel een mooie uitdaging

Groet Jelle

jelle

Vitens geeft niet de hoeveelheid carbonaat aan, in hoeverre heeft dit invloed op de smaak van bv pils of een stoombier(ga ik dit weekend brouwen)

Groet Jelle

Albertus

Citaat van: jelle op 03-11-2009  17:51 uVitens geeft niet de hoeveelheid carbonaat aan, in hoeverre heeft dit invloed op de smaak van bv pils of een stoombier(ga ik dit weekend brouwen)

Jawel, je kunt een vollediger overzicht krijgen door "zakelijk"te kiezen.
Wanneer je daarna postcode invoert en het water bekijkt (waterkwaliteit zakelijk --> provincie --> pompstation) dan krijg je een uitgebreid overzicht, met de hoeveelheid HCO3 (regel waterstofcarbonaat).

Bert

jelle

Ja gevonden, is wel erg dynamisch die getallen.
Voor een goed bier mag je zelf wel een spectrometer kopen ;)

Groet Jelle

Adrie

Citaat van: Adrie op 02-11-2009  11:21 uHmmm. Ik zie een mooie uitdaging voor een volgende versie van BrouwHulp.

Goed, jongens. Een eerste versie van brouwzoutenberekening zit in BrouwHulp (nog niet te downloaden). Er zijn twee opties:
1. geef een suggestie op basis van het brouwwater en het doelwater. Hierbij probeert BrouwHulp alle ionenconcentraties hetzelfde te krijgen als die in het doelwater.
2. geef een suggestie op basis van de gewenste restalkaliteit voor het bier (afhankelijk van de bierkleur) en de chloride/sulfaatverhouding in het doelwater. Hierbij moet je dus een doelwater kiezen dat bij je biertype past.

Beide opties geven geen suggestie voor het verdunnen van je kraanwater met demiwater. Ik zou dit kunnen inbouwen, maar ik denk dat de doorsnee gebruiker daar niets aan heeft omdat bijna niemand zijn kraanwater verdunt. Brouwers die wel verdunnen kunnen handmatig een verdunningsfactor invullen (er werd al een suggestie gegeven voor de verdunningsfactor waarbij alle ionconcentraties lager zijn dan of gelijk zijn aan die in het doelwater) en daarna de berekeningen uitvoeren. Deze worden namelijk standaard gedaan op basis van het verdunde water (de cellen in rij 8, deze zijn gelijk aan het uitgangswater als er niet wordt verdund).

Ik heb er wat mee gespeeld en in de meeste gevallen komen de suggesties goed uit. Ik denk dat berekeningsoptie 2 (restalkaliteit en Cl/SO4 verhouding) het handigst is, omdat dit werkelijk belangrijke parameters zijn voor het brouwen. Deze sturen namelijk de zuurgraad van je beslag en de smaak (accentuering van zoet of bitter) van het bier.

Vanavond moet ik het nog even in de OpenOffice versie inbouwen en dan zet ik de bestanden on-line.

Oscar

Citaat van: Adrie op 04-11-2009  12:39 u2. geef een suggestie op basis van de gewenste restalkaliteit voor het bier

Die hele term restalkaliteit zegt mij niets... en ik vraag mij af hoeveel brouwers er zijn die deze term wel juist begrijpen... en daar ook mee werken

Adrie

Als de term restalkaliteit je niets zegt, moet je überhaupt niet aan wateraanpassing met brouwzouten doen. Ga dan gewoon aanzuren en de pH meten.

En als je het per sé toch wilt, dan geeft BrouwHulp keurig aan wat de waarde moet zijn voor het bier dat je brouwt.

En HIER staat heel begrijpelijk uitgelegd wat restalkaliteit is.

De-Geert

Citaat van: Oscar op 04-11-2009  12:42 uDie hele term restalkaliteit zegt mij niets...
En dat voor een prof bijna-prof ;)

Adrie

Citaat van: De-Geert op 04-11-2009  12:49 uEn dat voor een prof bijna-prof ;)

Wesley had toch gelijk...

Oscar

Citaat van: De-Geert op 04-11-2009  12:49 uEn dat voor een prof bijna-prof ;)

Ach ga alle kleine brouwerijen eens langs en vraag : Wat is restalkaliteit ? Ik denk dat meer dan 80% zegt daar weinig of niets van af te weten, die doen weinig tot niets met water aanpassing.

Adrie

Als je dat soort basale brouwkennis mist, dan moet je er niet aan beginnen om professioneel brouwer te worden, vind ik. Dan rommel je maar wat an. Dan ben je een schande voor je beroepsgroep. Van een brouwer mag je toch wel verwachten dat hij enige beroepseer heeft en minimaal een aantal boeken zoals New Brewing Lager Beer heeft gelezen (en begrepen).

De oude brouwgildes waren zo gek nog niet.

Maarten

Citaat van: Adrie op 04-11-2009  13:08 uDe oude brouwgildes waren zo gek nog niet.

Alsof die iets wisten over restalkaliteit...

Adrie

Citaat van: Maarten op 04-11-2009  13:19 uAlsof die iets wisten over restalkaliteit...

Daar gaat het natuurlijk niet om. Brouwers mochten pas aan de slag als (meester)brouwer als zij het juiste niveau van kennis (van die tijd) en vaardigheden hadden bereikt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.