Gistkist

Gestart door Pitmaster, 14-04-2012 19:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pitmaster

In 2009 dacht ik ook een periode dat ik mijn hobby serieuze vormen ging geven. Ik vond het gisten van het bier redelijk lastig. In de zomer kunnen de temperaturen oplopen tot 35 graden en in de winter laat ik voor het bier de verwarming 's nachts niet op 24 staan. Goede raad is duur.

Ik heb een gistkist gemaakt.
Een kist van watervast hechthout op maat laten zagen door een maatje van me, die bouwt er terraria van. 12 mm dik.
De deksel verhoogd, een rand van 18 cd om de fles of emmer, in mijn geval een emmer, de ruimte te geven met name het waterslot.
De wanden met piepschuim van 5 cm bekleed en daarbinnen, letterlijk, een aquarium gemaakt. Gewoon een paar plaatjes glas met kit aan elkaar geplakt en in de kist laten zakken.

Op de bodem van het aquarium heb ik steuntjes van piepschuim geplakt en een aquarium-verwarming aangebracht en die ingesteld op 25 graden. Vervolgens een aluminium geperforeerde plaat gezet en bijna klaar.

Aan het glas, aan de bovenkant een filterpomp, niet om schoon te houden maar om het water te bewegen. Vervolgens emmer erin met wort en gisten maar. Deksel erop, geen geurtjes in huis, geen gepruttel, zeer constante temperaturen. Geweldig!

Zie mijn foto's, ik wil wel graag weten of er meer thuis-denkers hun handen uit de mouwen hebben gestoken en dan nu met name voor een "gistkist".

Nico

http://www.mijnalbum.nl/Album=UEHG4EFG

Broeder Tuk

Hoe houd je hem koel dan?

Raymond293

Ha...briljant! :)
Grappig om te zien dat er zoveel manieren zijn om je vergisting te controleren. Dit is wel een inventieve hoor.

Of het de meest eenvoudige is weet ik niet, maar qua constante temperatuur moet dit goed werken.
Ikzelf heb twee kranen in mijn cct, dus dit concept zou nooit werken, maar voor de kraanloze vergisters is dit een leuke oplossing.

Vergisten op 25 graden is overigens wel aan de hoge kant hoor :)

Jacques

De meest simpele gistkast is een werkende oude koelkast. Die kun je via Marktplaats vaak kopen voor € 50. Als deze voorziet van een warmtebron, bijvoorbeeld een ouderwetse gloeilamp en ook nog voor weinig geld een STC 1000 temperatuurcontroler ben je voor nog geen € 100 helemaal klaar en kun je bij elke temperatuur vergisten. Je kunt dan zelfs ondergisters gaan brouwen. Elk biertype is dan binnen je bereik zonder allerlei smaakafwijkingen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.