Hop kweken uit zaad

Gestart door Cisdevésser, 11-07-2011 15:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronald_

Hop slaat voornamelijk wortel in het eerste jaar. Toch denk ik dat je wel 1,5 tot 2 meter kan bereiken in jaar 1.

Adrie

Citaat van: koffie op 29-04-2012  17:46 uHoe groot zou zoiets nou worden in het 1e jaar?

Hangt sterk van de soort af. De ene groeit toch duidelijk sneller dan de andere. Ook de standplaats maakt natuurlijk veel uit.

Cisdevésser

Hoi,

Vanmorgen weer eens een paar foto's genomen van de zaailingen, ik heb er een stuiver bijgelegd zodat jullie een indruk kunnen krijgen van de grootte




Groepsfoto van de zaailingen





Plantje nr. 1, duidelijk het grootste














Plantje nr. 5, het zorgenkindje, blijft duidelijk achter bij de rest, misschien een bonsai-hopje voor op de vensterbank ?



Tot zover, groetjes....Cis

EBC

Het begint zowaar op echte hop te lijken!

Haha, ik heb zopas Nelson Sauvin hop besteld. Ik ga die bellen eens uitpluizen om zaadjes te vinden.

Cisdevésser


Hallo,

We zijn weer een weekje verder.
Plantje 1 gaat als een raket, 2,3 en 4 volgen terwijl nr. 5 nog steeds een zorgenkindje is




















groetjes....Cis


Sjaak_Deventer

Leuk zeg!! Dat begint op echte hop te lijken...Welk ras heb je geprobeerd?

sander_123

Citaat van: Sjaak_Deventer op 13-05-2012  10:28 uLeuk zeg!! Dat begint op echte hop te lijken...Welk ras heb je geprobeerd?

Is amarillo, scroll even naar boven in dit topic. Amarillo is een ras waarvan nauwelijks of geen plantjes van te krijgen zijn, zaadjes zijn gevonden in een zak hopbloemen.

pieterwannes

Citaat van: sander_123 op 13-05-2012  15:07 uIs amarillo, scroll even naar boven in dit topic. Amarillo is een ras waarvan nauwelijks of geen plantjes van te krijgen zijn, zaadjes zijn gevonden in een zak hopbloemen.

Ja wadde... die schiet inderdaad mooi omhoog. Eerst jaar in pot laten groeien en volgend jaar in de volle grond? Of wat zijn je plannen?

aldo

Citaat van: pieterwannes op 14-05-2012  08:31 uJa wadde... die schiet inderdaad mooi omhoog. Eerst jaar in pot laten groeien en volgend jaar in de volle grond? Of wat zijn je plannen?


Ik zou wachten tot het eerste jaar dat je bloemen hebt zo weet je of het mannetjes of vrouwtjes zijn.
Mijn zaailingen(ras onbekend) van twee jaar oud staan daarom ook nog in een pot.

Cisdevésser

CiteerJa wadde... die schiet inderdaad mooi omhoog. Eerst jaar in pot laten groeien en volgend jaar in de volle grond? Of wat zijn je plannen?

Hoi,

Ze staan nu in potten van een liter, ik kijk gewoon hoe het gaat, doen ze het echt goed dan gaan ze in potten van twee of drie liter, dan hebben ze de plaats om een goed wortelstelsel te vormen.
Vervolgens in het late najaar of het vroege voorjaar ( als de plant bovengronds is afgestorven ) worden ze overgezet in 10 ltr. potten, hierin zullen ze blijven tot het geslacht vaststaat.
In de potten gebruik ik gewone potgrond die ik verrijk met een handje vol koemestkorrels, dit doe ik al jaren met mijn tomatenplanten in een pot, en die groeien altijd bijzonder goed.

groetjes....Cis

Cisdevésser


Hoi,
Laatste foto's waren van een maandje geleden, dus maar weer eens nieuwe gemaakt.


Zo staan ze er vandaag de dag dus bij.



Ze staan sinds een week of 3 in 20cm potten, dus 4 á 5 ltr.
Van snoeihout stokken van 1,5 mtr in de potten gezet en bovenaan met een ijzerdraadje aan elkaar gebonden.
Nummerje 1 is er al bovenuit gegroeid.
Nummertje 3 is bijna boven en nummertje 4 zit hem op de hielen.

Tja, dan de nummertje 2 en 5, de achterblijvertjes.

Hierbij valt het op dat nummer 2 ontzettend fragiel gebouwd is, hele dunne rankjes heeft het plantje.



Dit is dus de huidige stand van zaken.
Ik zal ze blijven vertroetelen, en nu allemaal meeduimen dat er op het einde van het verhaal ook minimaal één vrouwtje bij zal zitten.

Groetjes....Cis

koffie

Jeetje, dus wel heul groot als ik naar mijn eigen stekje kijk!

Ronald_

Ik zou nu zeker in de volle grond gaan zetten, of gaan ompotten!

Cisdevésser

CiteerIk zou nu zeker in de volle grond gaan zetten, of gaan ompotten!

Nou... neen

Ze blijven tot einde groeiseizoen in deze potten.
Als het te gortig wordt neem ik de snoeischaar wel ter hand, het zijn tenslotte eerstejaars zaailingen, het gaat nu vooral om het wortelstelsel, niet om het bovengrondse gedeelte van de plant.

Groetjes... Cis

RobinB

Ziet er goed uit!
Als je geluk hebt, komen er al bloemen/bellen aan dit jaar?
Ik had aan mijn eerstejaars plantjes ook meteen wat bellen.

Niet om mee te brouwen, maar wel voor het onderscheid man/vrouw. :)

Cisdevésser

CiteerAls je geluk hebt, komen er al bloemen/bellen aan dit jaar?
Ik had aan mijn eerstejaars plantjes ook meteen wat bellen.

Van een stekje kan dat, maar dit zijn zaailingen.
ik heb begrepen dat het 3 jaar kan duren voordat je het geslacht van de plant weet, maar ik hoop natuurlijk stiekem volgend jaar al een eerste hopbelletje te zien...

groetjes... Cis

MO

Mooi man. In juli/augustus weten we meer!

aldo

Citaat van: Cisdevésser op 12-06-2012  22:40 uVan een stekje kan dat, maar dit zijn zaailingen.
ik heb begrepen dat het 3 jaar kan duren voordat je het geslacht van de plant weet, maar ik hoop natuurlijk stiekem volgend jaar al een eerste hopbelletje te zien...

groetjes... Cis


Mijn zzaailingen staan nu voor het 3de jaar in nog steeds dezelfde (+/- 5 liter) pot maar heb nog geen belletje/bloemetje gezien... wel heeft het al de meest extreme omstandigheden overleefd :verzopen, vervolgens bevroren=dikke klomp ijs en vervolgens in de zomer regelmatig verdoogd ;)
Zou echt wachten met in de volle grond zetten totdat je zeker bent over het geslacht, hop is een echt onkruid(zie verzopen bevroren enz!) niet weg te krijgen!

Cisdevésser

CiteerMooi man. In juli/augustus weten we meer!

Klopt helemaal, maar welk jaar?
2013 of toch 2014? Of misschien 2015...

groetjes....Cis

RobinB

Citaat van: Cisdevésser op 12-06-2012  23:54 uKlopt helemaal, maar welk jaar?
2013 of toch 2014? Of misschien 2015...
Of 2012! :)

Tenzij je gaat snoeien natuurlijk. ;)
Geef ze een kans dit jaar.

Cisdevésser


GOED NIEUWS..........HOERA EEN MEISJE........GOED NIEUWS

CiteerOf 2012!

Tenzij je gaat snoeien natuurlijk.
Geef ze een kans dit jaar.

Bedankt voor de tip Robin.

Besloten om niet te snoeien.
Aan de klimhulpjes voor de plantjes heb ik met ijzerdraad nog bamboestokken vastgemaakt, totale hoogte is een metertje of 3 geworden.
De planten steeds als ze boven waren voorzichtig een stuk naar beneden gebogen in een lus terug naar de bamboestok zodat ze weer een stuk konden klimmen.

Zaailing nr.3 begint nu als eerste te bloeien, dus ik heb minimaal één vrouwelijke nakomeling van Amarillo.

De komende weken zal ik de planten extra in de gaten houden.




Zaailing nr.3


Groetjes....Cis

LRFokken


aldo

Wow das snel! gefeliciteerd!
In hoe grote pot heb je ze staan? Misschien is dat ik mijn zaailingen in een te kleine pot heb staan de reden dat ik nog geen bloei heb mogen zien.

Citaat van: Cisdevésser op 26-07-2012  16:36 uGOED NIEUWS..........HOERA EEN MEISJE........GOED NIEUWS

Bedankt voor de tip Robin.

Besloten om niet te snoeien.
Aan de klimhulpjes voor de plantjes heb ik met ijzerdraad nog bamboestokken vastgemaakt, totale hoogte is een metertje of 3 geworden.
De planten steeds als ze boven waren voorzichtig een stuk naar beneden gebogen in een lus terug naar de bamboestok zodat ze weer een stuk konden klimmen.

Zaailing nr.3 begint nu als eerste te bloeien, dus ik heb minimaal één vrouwelijke nakomeling van Amarillo.

De komende weken zal ik de planten extra in de gaten houden.




Zaailing nr.3


Groetjes....Cis

RobinB

Yeah!!! :dansen:

Mooi man, ben benieuwd naar het aroma!
Je begrijpt dat nu het hele forum volgend voorjaar een stekkie wil hè? ;D
(incl ik uiteraard!!) :D

LRFokken

Citaat van: RobinB op 26-07-2012  18:23 uYeah!!! :dansen:

Mooi man, ben benieuwd naar het aroma!
Je begrijpt dat nu het hele forum volgend voorjaar een stekkie wil hè? ;D
(incl ik uiteraard!!) :D

Totdat er een zaakje tegen cis wordt geopend en zijn plantjes onder dwang worden verbrand ;-)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.