Hop kweken uit zaad

Gestart door Cisdevésser, 11-07-2011 15:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cisdevésser

Hoi,

Vandaag een meergranenbiertje gemaak, de gebruikte hop o.a. Amarillo hopbellen.
In deze bellen zit zaad, heb er een tiental apart gehouden.
Heeft het nut om deze te zaaien, of komen deze zeker niet op?


Adrie

Citaat van: Cisdevésser op 11-07-2011  15:05 uHoi,

Vandaag een meergranenbiertje gemaak, de gebruikte hop o.a. Amarillo hopbellen.
In deze bellen zit zaad, heb er een tiental apart gehouden.
Heeft het nut om deze te zaaien, of komen deze zeker niet op?

Je weet natuurlijk nooit of dit dan een 100% Amarillo wordt of een kruising met een andere of een wilde soort. Bovendien weet je niet of het een mannetje of een vrouwtje wordt. Maar spannend is het zeker en ook wel het proberen waard.

Of de zaden nog levensvatbaar zijn weet ik niet. Dat zal afhangen van de temperatuur waarbij de hop gedroogd is.

Proberen, zou ik zeggen.

RobinB

Als daar een vrouwtje uitkomt met ongeveer de karakteristieken van Amarillo, heb je wel een èrg gewild plantje!!!
(en houd ik aanbevolen voor een stekje!!!)

aldo


Ik heb ook een plantje uit zaad maar de twee jaar dat het nu leeft heeft het nog geen bellen of bloemen gemaakt...
Het duurt dus blijkbaar enige jaren totdat een hopplant geslachtsrijp is (...en je dus kunt bepalen welk geslacht je hebt)


Uitproberen te zaaien zou ik in elk geval wel doen, wie weet heb je een pracht kruising te pakken!
Als je het zaad uitzaait in een bak ipv de grond weet je in elk geval zeker dat je geen mannetje in je grond krijgt :idea: ....



Citaat van: Cisdevésser op 11-07-2011  15:05 uHoi,

Vandaag een meergranenbiertje gemaak, de gebruikte hop o.a. Amarillo hopbellen.
In deze bellen zit zaad, heb er een tiental apart gehouden.
Heeft het nut om deze te zaaien, of komen deze zeker niet op?

RobinB

Citaat van: aldo op 11-07-2011  21:06 uIk heb ook een plantje uit zaad maar de twee jaar dat het nu leeft heeft het nog geen bellen of bloemen gemaakt...

Dat duurt dan wel erg lang?

Mijn plantjes via Eickelmann hadden in het eerste jaar al (een paar) bellen.

Drents Hopbier

Citaat van: aldo op 11-07-2011  21:06 uIk heb ook een plantje uit zaad maar de twee jaar dat het nu leeft heeft het nog geen bellen of bloemen gemaakt...
Het duurt dus blijkbaar enige jaren totdat een hopplant geslachtsrijp is (...en je dus kunt bepalen welk geslacht je hebt)

Eerste jaar noemen de hoptelers het inlegjaar, het tweede jaar het rozenjaar en het derde het bruidsjaar.

Hopbier

erikgroothuis

Citaat van: Cisdevésser op 11-07-2011  22:06 uhoi,

Ik ga het gewoon proberen.
Maar drie jaar voordat je het geslacht van de plant weet?
Is eigenlijk geen probleem, gewoon in potten zetten.
doet me denken aan een spreuk die ik ooit las bij onze zuiderburen, volgens mij in Gent, bij het galgenhuisje.
Alcohol is een langzaam gif... maar wij hebben de tijd.

groetjes....Cis


Klopt:

aldo

Citaat van: RobinB op 11-07-2011  21:10 uDat duurt dan wel erg lang?

Mijn plantjes via Eickelmann hadden in het eerste jaar al (een paar) bellen.


Mijn plantjes die ik van joris cambie had,gaven ook direct het eerste jaar bellen maar dat waren dan ook geen zaailingen....bij eickelman wel?

Cisdevésser

Hoi,

Experiment met Amarillo-zaad is begonnen.
30 zaadjes zijn in een kweekbakje uitgezaaid, nu goed vertroetelen en hopen dat ik op het einde minstens één vrouwelijke plant overhoud om deze massaal te kunnen stekken.
Mocht dit lukken dan kan ik al ho(p)bby-brouwers in Nederland, en natuurlijk ook onze zuiderburen gelukkig maken.....

groetjes....Cis

koffie

Citaat van: Cisdevésser op 15-07-2011  17:07 uHoi,

Experiment met Amarillo-zaad is begonnen.
30 zaadjes zijn in een kweekbakje uitgezaaid, nu goed vertroetelen en hopen dat ik op het einde minstens één vrouwelijke plant overhoud om deze massaal te kunnen stekken.
Mocht dit lukken dan kan ik al ho(p)bby-brouwers in Nederland, en natuurlijk ook onze zuiderburen gelukkig maken.....

groetjes....Cis
Is dit ooit iets geworden?
Kan in dit topic niets vinden, maar ik zie ook geen overvloed aan zelfbouw-amarillo op het forum ;)

Als ik het goed heb begrepen is het een soort eigen kweek uit in Amerika die ze niet afstaan (behalve de oogst dus).

Cisdevésser

Hoi,

Eerste experiment is niets geworden.

Ik heb in januari wederom een dertigtal Amarillo-zaadjes in een bloempot gezaaid, maar deze keer gewoon buiten in de kou gezet.
Op dit moment staan er 5 vrijwel indentieke plantjes in deze pot.

Ik kan nog niet met zekerheid zeggen of dit wel hopplantjes zijn, blad is wel gekarteld maar het kan ook nog onkruid zijn.
Gewoon afwachten dus.
Mocht het inderdaad hop zijn, dan nog is het afwachten of er een vrouwelijke plant bij zit.










ps.  Ik heb deze pot afgelopen nacht i.v.m. de nachtvorst toch maar even binnen gezet..........je weet maar nooit.

groetjes....Cis


koffie

Ziet er veelbelovend uit!
Mag ik vragen hoe je aan de zaadjes bent gekomen ?

pieterwannes

Dit ziet er veelbelovend uit.
Ik denk dat je veel mensen erg gelukkig kan maken met stekjes van deze toekomstige plant.
Zo zal Amarillo eindelijk wat betaalbaarder worden voor de hobbybrouwer :D
Knap initiatief

Cisdevésser

Gekocht bij Brouwland in Beverlo, deze zaadjes zaten in een pak hopbellen, ze hebben hier steeds in de vriezer gelegen.

Oproep aan de moderator,
Kan dit item afgesplitst worden en in een eigen rubriek geplaatst worden onder bijv. hopteelt of hopkweken?
Dan zijn we het jaartal 2011 kwijt, als het goed gaat duurt dit nog een jaartje of drie...

groetjes....Cis

pieterwannes

Citaat van: Cisdevésser op 17-04-2012  08:20 uGekocht bij Brouwland in Beverlo, deze zaadjes zaten in een pak hopbellen, ze hebben hier steeds in de vriezer gelegen.

Oproep aan de moderator,
Kan dit item afgesplitst worden en in een eigen rubriek geplaatst worden onder bijv. hopteeld of hopkweken ?
Dan zijn we het jaartal 2011 kwijt, als het goed gaat duurt dit nog een jaartje of drie......

groetjes....Cis

Dat is straf... en ook toeval dat je dat gevonden hebt. Ik denk als die daar bij zaten dat je geen schrik moet hebben van mannelijke variant. Daar zal geen mannelijke variant te bespeuren zijn in de buurt.

Dan is het enkel nog de vraag of het onkruid of amarilloplant is dat je daar teelt.
Bij deze stel ik mij zeker kandidaat om een stekje te verkrijgen al dan niet te ruilen tegen iets anders:)

LRFokken

Citaat van: Cisdevésser op 17-04-2012  07:52 uHoi,

Eerste experiment is niets geworden.

Ik heb in januari wederom een dertigtal Amarillo-zaadjes in een bloempot gezaaid, maar deze keer gewoon buiten in de kou gezet.
Op dit moment staan er 5 vrijwel indentieke plantjes in deze pot.

Ik kan nog niet met zekerheid zeggen of dit wel hopplantjes zijn, blad is wel gekarteld maar het kan ook nog onkruid zijn.
Gewoon afwachten dus.
Mocht het inderdaad hop zijn, dan nog is het afwachten of er een vrouwelijke plant bij zit.










ps.  Ik heb deze pot afgelopen nacht i.v.m. de nachtvorst toch maar even binnen gezet..........je weet maar nooit.

groetjes....Cis

Het ziet er in ieder geval niet uit als een onkruid dat ik ken, en ik vecht al jaren tegen die rommel ;-)

Ronald_

Citaat van: Cisdevésser op 17-04-2012  07:52 u

groetjes....Cis

Dit ziet er exact uit uit een net ontkiemde cannabis plant..  :o

KC

Klinkt als een volleerd thuiskweker :)

Cisdevésser

CiteerDit ziet er exact uit uit een net ontkiemde cannabis plant.. 
Nu heb je me blij gemaakt, hop stamt namelijk ook uit de hennepfamilie....


Ronald_

Citaat van: Ronald_ op 17-04-2012  18:22 uDit ziet er exact uit uit een net ontkiemde cannabis plant..  :o

Ik heb even een foto ge-googled voor je:



Citaat van: KC op 17-04-2012  18:29 uKlinkt als een volleerd thuiskweker :)

Ach ik heb wel eens een plantje in mijn raamkozijn gehad.. niets geworden, ik wist niet dat je pokon moest verdunnen.. binnen 10 minuten was de plant van top tot teen grijs..

koffie

Zitten er altijd zaadjes in de hopbellen, of was het een kwestie van puur geluk?
Anders kan iedereen massaal zaadjes gaan kweken en kijken wat er uit komt :)

Ronald_

Citaat van: koffie op 18-04-2012  09:35 uZitten er altijd zaadjes in de hopbellen, of was het een kwestie van puur geluk?
Anders kan iedereen massaal zaadjes gaan kweken en kijken wat er uit komt :)

Volgens mij zitten er bijna altijd zaadjes in die zakjes, althans iets wat er op lijkt drijft op gekoudhopte bieren..

KC

Nooit op gelet. Dat wordt dus vanaf nu elk pakje/zakje goed onderzoeken  ;D
Maar... ik dacht dat je de beste hop kreeg als de plant niet bevrucht was/is? Daarom worden mannelijke planten in de wijde omtrek van de kwekerij bestreden?
Dus als er zaadjes inzitten is de hop niet toppie? Of praat ik nu onzin?  :weetniet:

Jacques

Citaat van: KC op 18-04-2012  20:32 uMaar... ik dacht dat je de beste hop kreeg als de plant niet bevrucht was/is? Daarom worden mannelijke planten in de wijde omtrek van de kwekerij bestreden?
Dus als er zaadjes inzitten is de hop niet toppie? Of praat ik nu onzin?  :weetniet:

De professionele brouwer is niet zo blij met bevruchte hop. De zaden geven wat meer vet in het bier en in verhouding heb je minder alfazuren in de hop.

Cisdevésser

Hoi,

Ik ben ook wel vaker zaadjes tegengekomen in een pak met hopbellen, maar bij deze (Amarillo) begonnen mijn handen toch een beetje te jeuken omdat hier geen planten van beschikbaar zijn.
Ik realiseer me dat de plantjes die hier eventueel uit voortkomen nooit geen 100% Amarillo zullen zijn, het zal een kruising zijn met een onbekende soort.
Hopelijk heeft hij dan toch nog veel eigenschappen van de moeder, maar dat weet je natuurlijk nooit.

groetjes....Cis

KC

Misschien is het wel een kruising tussen Amarillo en Cannabis sativa  :groots: zou je daar bier mee kunnen hoppen?
Vraag me af of je die samen kunt voegen  >:D

Ronald_

Citaat van: KC op 18-04-2012  21:08 uMisschien is het wel een kruising tussen Amarillo en Cannabis sativa  :groots: zou je daar bier mee kunnen hoppen?
Vraag me af of je die samen kunt voegen  >:D

Grapefruitsmaak wiet.. revolutie!

EBC

Hey Cis,

Ziet er spannend uit!

Hoe is het met je andere nieuwe planten? Doen ze het?

Als je Amarillo het doet, dan hou ik me aanbevolen voor een stek. Ik vind dit topic leuk  :duimop:

EBC

Citaat van: Jacques op 18-04-2012  21:04 uDe professionele brouwer is niet zo blij met bevruchte hop. De zaden geven wat meer vet in het bier en in verhouding heb je minder alfazuren in de hop.

In Engeland zitten ze daar niet mee. Eigenlijk bevat al mijn eigen gekweekte Engelse hop zaad. Andere soorten niet. ik twijfel eraan dat het allemaal echt bevrucht is...of dat het een soort schijnzaden zijn.

RobinB

Citaat van: EBC op 18-04-2012  22:31 uAls je Amarillo het doet, dan hou ik me aanbevolen voor een stek.

Yep, ik ook!

Citaat van: RobinB op 11-07-2011  20:57 uen houd ik me aanbevolen voor een stekje!!!

;D

Cisdevésser

CiteerHoe is het met je andere nieuwe planten? Doen ze het?


Ja hoor, alleen Cascade blijft wat achter, maar die komt er ook wel.

CiteerAls je Amarillo het doet, dan hou ik me aanbevolen voor een stek.

Jij staat boven aan het lijstje, samen met een ander forumlid.

Als dit werkelijk gaat lukken gaat er massaal gestekt worden om veel mensen in de gelegenheid te stellen deze hop zelf te kweken, maar ja, 3 jaartjes geduld...

groetjes....Cis

pieterwannes

de mensen van de amarillo hopplantage gaan ogen trekken als plots iedereen zo'n plant in de tuin heeft staan...
ik lees regelmatig het hopgedeelte op sites als homebrewtalk en dit is iets wat daar nog niemand voor elkaar heeft gekregen... je zorgt hier voor een doorbraak jongeman  :groots:

MO

Ik vind het nog steeds niet op hop lijken, maar dat kan aan mij/aan de foto liggen. Kun je regelmatig nieuwe foto's posten?
Ik vind het ook wel cool om deze geoctrooieerde hop aan de gang te krijgen. Hele leuke actie dit!

Cisdevésser

Citaat van MO
CiteerIk vind het nog steeds niet op hop lijken, maar dat kan aan mij/aan de foto liggen. Kun je regelmatig nieuwe foto's posten?

Bij deze, foto's van vandaag.
zaailing is nu 3cm hoog

Ik begin 3 overeenkomsten met een hopplant te ontdekken :  de bladen zijn gekarteld
                                                                                                   naast het eerste echte bladpaar staan twee "schutblaadjes"
                                                                                                   er komen haartjes op de stengel

Dit begint er toch echt wel veelbelovend uit te zien.

groetjes....Cis









Robertw

Tijd om ze in 5 aparte potten te zetten volgens mij. Nog 2 eigenschappen van hop: heel hard groeien en veel wortels maken...

MO

Maar zo'n rond blaadje heb ik nog nooit gezien op hop. De bovenkant ziet er wel goed uit.

Cisdevésser

CiteerMaar zo'n rond blaadje heb ik nog nooit gezien op hop

De onderste "ronde" blaadjes is in werkelijkheid het zaadje wat op een steeltje boven de grond uitkomt en dan openvouwt.
het bladpaar erboven is gekarteld, dat zijn de eerste echte blaadjes.

pieterwannes

Ik heb dit verteld aan  iemand die veel met hopplanten bezig is en die komt tot de volgende conclusie

Hop kan zich op 2 manieren voortplanten. Bevruchting door een mannelijke en stekken.

In dit geval is het bevruchting. Hij twijfelt over het bestaan van mannelijke Amarillohop en vreest dus dat dit een kruising zal zijn met een andere soort. Dan is het nog wachten of het vrouwelijke of mannelijke plantjes worden en hopen dat er sterke Amarillo eigenschappen in zitten.

Dat is in ieder geval zijn theorie, maar hij kent er wel veel van.

William

Citaat van: MO op 19-04-2012  08:07 uIk vind het nog steeds niet op hop lijken, maar dat kan aan mij/aan de foto liggen. Kun je regelmatig nieuwe foto's posten?
Ik vind het ook wel cool om deze geoctrooieerde hop aan de gang te krijgen. Hele leuke actie dit!

Leuk bewijs voor inbreuk op het gedeponeerde ras mocht het echt waar zijn.

Inderdaad leuk idee om dit te proberen!

MM

Ik zie dit onderwerp nu pas. Gaaf project.  :groots:

Herman

Cis,

Mooi man! Ik houd me ook aanbevolen voor een stekkie, rechtstreeks of op termijn van een van je eerste stekkers ;) Gaat heen en vermenigvuldig u, al slaat dat niet op hopzaad geloof ik. ;)

Cisdevésser


Hoi,

Afgelopen vrijdagmiddag een sprintje moeten trekken om deze zaailingen snel binnen te zetten, jeetje wat een hagelbui, was gelukkig thuis.
Meteen een glasplaat boven mijn zaailingen geplaatst.


Enkele foto's van vanmorgen, het begint steeds meer op hop te lijken.

groetjes....Cis









RobinB

Ziet er veelbelovend uit inderdaad!
:)

NewLine

Ik ben wel vrij zeker dat het hop is. Vorig jaar had ik mijn hopplanten gewoon afgeknipt (met al de bellen er nog aan) en dan in de moestuin op de grond laten liggen. Nu staan er op die plek vele zulke plantjes. Ook onderste blaadjes rond en dan gekarteld.

Ik vraag me wel af hoe mijn hop bevrucht is kunnen worden. Hier staan voor zover ik weet geen hopplanten in de buurt. En de mijne zijn allen vrouwelijk.

Robertw

Vorige week ontdekte ik een verstekeling in de tuin, zo'n meter van de hopplant vandaan. En toch had ik al de jaarlijkse rhizoom verwijdering gedaan.
Plantje uitgegraven en tot mijn verbazing geen rhizoomwortel. Ik vermoed dat dit dus best ook een zaailing zou kunnen zijn, beoordeel zelf:

EBC

Ik heb gisteren precies zo een gevonden. Op een plaats waar vorig jaar hop had gestaan, die ik toch vrij rigoreus heb verwijderd. Misschien dan uit een wortelflieber?

aldo

Voor een zaailing lijkt me de wortel nogal dik.
Denk eerder dat het een stukje oude wortel is dat weer uitgegroeid tot plantje.

Robertw

Citaat van: aldo op 29-04-2012  10:52 uVoor een zaailing lijkt me de wortel nogal dik.
Denk eerder dat het een stukje oude wortel is dat weer uitgegroeid tot plantje.

Heb ik ook aan gedacht, maar hoe komt dat stukje wortel dan zo ver van de plant vandaan?
M.a.w. ik was verbaast wat ik vond....

Cisdevésser

Hoi,

Afgelopen woensdag de zaailingen overgepoot, nu hebben ze elk een royale pot waar ze voorlopig in verder kunnen groeien.

groetjes....Cis




koffie

Hoe groot zou zoiets nou worden in het 1e jaar?

Ronald_

Hop slaat voornamelijk wortel in het eerste jaar. Toch denk ik dat je wel 1,5 tot 2 meter kan bereiken in jaar 1.

Adrie

Citaat van: koffie op 29-04-2012  17:46 uHoe groot zou zoiets nou worden in het 1e jaar?

Hangt sterk van de soort af. De ene groeit toch duidelijk sneller dan de andere. Ook de standplaats maakt natuurlijk veel uit.

Cisdevésser

Hoi,

Vanmorgen weer eens een paar foto's genomen van de zaailingen, ik heb er een stuiver bijgelegd zodat jullie een indruk kunnen krijgen van de grootte




Groepsfoto van de zaailingen





Plantje nr. 1, duidelijk het grootste














Plantje nr. 5, het zorgenkindje, blijft duidelijk achter bij de rest, misschien een bonsai-hopje voor op de vensterbank ?



Tot zover, groetjes....Cis

EBC

Het begint zowaar op echte hop te lijken!

Haha, ik heb zopas Nelson Sauvin hop besteld. Ik ga die bellen eens uitpluizen om zaadjes te vinden.

Cisdevésser


Hallo,

We zijn weer een weekje verder.
Plantje 1 gaat als een raket, 2,3 en 4 volgen terwijl nr. 5 nog steeds een zorgenkindje is




















groetjes....Cis


Sjaak_Deventer

Leuk zeg!! Dat begint op echte hop te lijken...Welk ras heb je geprobeerd?

sander_123

Citaat van: Sjaak_Deventer op 13-05-2012  10:28 uLeuk zeg!! Dat begint op echte hop te lijken...Welk ras heb je geprobeerd?

Is amarillo, scroll even naar boven in dit topic. Amarillo is een ras waarvan nauwelijks of geen plantjes van te krijgen zijn, zaadjes zijn gevonden in een zak hopbloemen.

pieterwannes

Citaat van: sander_123 op 13-05-2012  15:07 uIs amarillo, scroll even naar boven in dit topic. Amarillo is een ras waarvan nauwelijks of geen plantjes van te krijgen zijn, zaadjes zijn gevonden in een zak hopbloemen.

Ja wadde... die schiet inderdaad mooi omhoog. Eerst jaar in pot laten groeien en volgend jaar in de volle grond? Of wat zijn je plannen?

aldo

Citaat van: pieterwannes op 14-05-2012  08:31 uJa wadde... die schiet inderdaad mooi omhoog. Eerst jaar in pot laten groeien en volgend jaar in de volle grond? Of wat zijn je plannen?


Ik zou wachten tot het eerste jaar dat je bloemen hebt zo weet je of het mannetjes of vrouwtjes zijn.
Mijn zaailingen(ras onbekend) van twee jaar oud staan daarom ook nog in een pot.

Cisdevésser

CiteerJa wadde... die schiet inderdaad mooi omhoog. Eerst jaar in pot laten groeien en volgend jaar in de volle grond? Of wat zijn je plannen?

Hoi,

Ze staan nu in potten van een liter, ik kijk gewoon hoe het gaat, doen ze het echt goed dan gaan ze in potten van twee of drie liter, dan hebben ze de plaats om een goed wortelstelsel te vormen.
Vervolgens in het late najaar of het vroege voorjaar ( als de plant bovengronds is afgestorven ) worden ze overgezet in 10 ltr. potten, hierin zullen ze blijven tot het geslacht vaststaat.
In de potten gebruik ik gewone potgrond die ik verrijk met een handje vol koemestkorrels, dit doe ik al jaren met mijn tomatenplanten in een pot, en die groeien altijd bijzonder goed.

groetjes....Cis

Cisdevésser


Hoi,
Laatste foto's waren van een maandje geleden, dus maar weer eens nieuwe gemaakt.


Zo staan ze er vandaag de dag dus bij.



Ze staan sinds een week of 3 in 20cm potten, dus 4 á 5 ltr.
Van snoeihout stokken van 1,5 mtr in de potten gezet en bovenaan met een ijzerdraadje aan elkaar gebonden.
Nummerje 1 is er al bovenuit gegroeid.
Nummertje 3 is bijna boven en nummertje 4 zit hem op de hielen.

Tja, dan de nummertje 2 en 5, de achterblijvertjes.

Hierbij valt het op dat nummer 2 ontzettend fragiel gebouwd is, hele dunne rankjes heeft het plantje.



Dit is dus de huidige stand van zaken.
Ik zal ze blijven vertroetelen, en nu allemaal meeduimen dat er op het einde van het verhaal ook minimaal één vrouwtje bij zal zitten.

Groetjes....Cis

koffie

Jeetje, dus wel heul groot als ik naar mijn eigen stekje kijk!

Ronald_

Ik zou nu zeker in de volle grond gaan zetten, of gaan ompotten!

Cisdevésser

CiteerIk zou nu zeker in de volle grond gaan zetten, of gaan ompotten!

Nou... neen

Ze blijven tot einde groeiseizoen in deze potten.
Als het te gortig wordt neem ik de snoeischaar wel ter hand, het zijn tenslotte eerstejaars zaailingen, het gaat nu vooral om het wortelstelsel, niet om het bovengrondse gedeelte van de plant.

Groetjes... Cis

RobinB

Ziet er goed uit!
Als je geluk hebt, komen er al bloemen/bellen aan dit jaar?
Ik had aan mijn eerstejaars plantjes ook meteen wat bellen.

Niet om mee te brouwen, maar wel voor het onderscheid man/vrouw. :)

Cisdevésser

CiteerAls je geluk hebt, komen er al bloemen/bellen aan dit jaar?
Ik had aan mijn eerstejaars plantjes ook meteen wat bellen.

Van een stekje kan dat, maar dit zijn zaailingen.
ik heb begrepen dat het 3 jaar kan duren voordat je het geslacht van de plant weet, maar ik hoop natuurlijk stiekem volgend jaar al een eerste hopbelletje te zien...

groetjes... Cis

MO

Mooi man. In juli/augustus weten we meer!

aldo

Citaat van: Cisdevésser op 12-06-2012  22:40 uVan een stekje kan dat, maar dit zijn zaailingen.
ik heb begrepen dat het 3 jaar kan duren voordat je het geslacht van de plant weet, maar ik hoop natuurlijk stiekem volgend jaar al een eerste hopbelletje te zien...

groetjes... Cis


Mijn zzaailingen staan nu voor het 3de jaar in nog steeds dezelfde (+/- 5 liter) pot maar heb nog geen belletje/bloemetje gezien... wel heeft het al de meest extreme omstandigheden overleefd :verzopen, vervolgens bevroren=dikke klomp ijs en vervolgens in de zomer regelmatig verdoogd ;)
Zou echt wachten met in de volle grond zetten totdat je zeker bent over het geslacht, hop is een echt onkruid(zie verzopen bevroren enz!) niet weg te krijgen!

Cisdevésser

CiteerMooi man. In juli/augustus weten we meer!

Klopt helemaal, maar welk jaar?
2013 of toch 2014? Of misschien 2015...

groetjes....Cis

RobinB

Citaat van: Cisdevésser op 12-06-2012  23:54 uKlopt helemaal, maar welk jaar?
2013 of toch 2014? Of misschien 2015...
Of 2012! :)

Tenzij je gaat snoeien natuurlijk. ;)
Geef ze een kans dit jaar.

Cisdevésser


GOED NIEUWS..........HOERA EEN MEISJE........GOED NIEUWS

CiteerOf 2012!

Tenzij je gaat snoeien natuurlijk.
Geef ze een kans dit jaar.

Bedankt voor de tip Robin.

Besloten om niet te snoeien.
Aan de klimhulpjes voor de plantjes heb ik met ijzerdraad nog bamboestokken vastgemaakt, totale hoogte is een metertje of 3 geworden.
De planten steeds als ze boven waren voorzichtig een stuk naar beneden gebogen in een lus terug naar de bamboestok zodat ze weer een stuk konden klimmen.

Zaailing nr.3 begint nu als eerste te bloeien, dus ik heb minimaal één vrouwelijke nakomeling van Amarillo.

De komende weken zal ik de planten extra in de gaten houden.




Zaailing nr.3


Groetjes....Cis

LRFokken


aldo

Wow das snel! gefeliciteerd!
In hoe grote pot heb je ze staan? Misschien is dat ik mijn zaailingen in een te kleine pot heb staan de reden dat ik nog geen bloei heb mogen zien.

Citaat van: Cisdevésser op 26-07-2012  16:36 uGOED NIEUWS..........HOERA EEN MEISJE........GOED NIEUWS

Bedankt voor de tip Robin.

Besloten om niet te snoeien.
Aan de klimhulpjes voor de plantjes heb ik met ijzerdraad nog bamboestokken vastgemaakt, totale hoogte is een metertje of 3 geworden.
De planten steeds als ze boven waren voorzichtig een stuk naar beneden gebogen in een lus terug naar de bamboestok zodat ze weer een stuk konden klimmen.

Zaailing nr.3 begint nu als eerste te bloeien, dus ik heb minimaal één vrouwelijke nakomeling van Amarillo.

De komende weken zal ik de planten extra in de gaten houden.




Zaailing nr.3


Groetjes....Cis

RobinB

Yeah!!! :dansen:

Mooi man, ben benieuwd naar het aroma!
Je begrijpt dat nu het hele forum volgend voorjaar een stekkie wil hè? ;D
(incl ik uiteraard!!) :D

LRFokken

Citaat van: RobinB op 26-07-2012  18:23 uYeah!!! :dansen:

Mooi man, ben benieuwd naar het aroma!
Je begrijpt dat nu het hele forum volgend voorjaar een stekkie wil hè? ;D
(incl ik uiteraard!!) :D

Totdat er een zaakje tegen cis wordt geopend en zijn plantjes onder dwang worden verbrand ;-)

RobinB

Lijkt me onmogelijk.
Dit is immers waarschijnlijk geen "zuivere" amarillo en daarnaast volledig legaal verkregen zaadjes. :)

LRFokken

Citaat van: RobinB op 26-07-2012  18:53 uLijkt me onmogelijk.
Dit is immers waarschijnlijk geen "zuivere" amarillo en daarnaast volledig legaal verkregen zaadjes. :)

Maar toch het kweken van beschermd zaad. Geen idee of het zuiver is of niet natuurlijk.

RobinB

Hop is geen "zaai" plant, maar wordt klonaal vermeerderd.
De eigenschappen moeten immers gelijk blijven.

Voor zaadvorming heeft er bestuiving plaatsgevonden, omdat productiehop enkel vrouwelijk is, moet dat van buitenaf gekomen zijn. Vandaar waarschijnlijk niet raszuiver. :)

LRFokken

Citaat van: RobinB op 26-07-2012  19:01 uHop is geen "zaai" plant, maar wordt klonaal vermeerderd.
De eigenschappen moeten immers gelijk blijven.

Voor zaadvorming heeft er bestuiving plaatsgevonden, omdat productiehop enkel vrouwelijk is, moet dat van buitenaf gekomen zijn. Vandaar waarschijnlijk niet raszuiver. :)

Uiteindelijk valt vermeerderingsmateriaal ook onder het kwekersrecht, dus dat maakt verder niet uit, maar als het een kruising is, is er inderdaad niets aan de hand.

RobinB

Het zou inderdaad een ander verhaal zijn indien iemand zich op eigen initiatief een echt amarillo-stekje zou verschaffen en deze ook nog zou verspreiden. :)

John

Citaat van: RobinB op 26-07-2012  21:15 uHet zou inderdaad een ander verhaal zijn indien iemand zich op eigen initiatief een echt amarillo-stekje zou verschaffen en deze ook nog zou verspreiden. :)

En toch: als dit aan de orde zou zijn mogen ze mij benaderen voor een stek! Geen probleem!

pieterwannes

Citaat van: John op 26-07-2012  21:43 uEn toch: als dit aan de orde zou zijn mogen ze mij benaderen voor een stek! Geen probleem!

wie gaat snachts met bivakmuts de plantage betreden?

ik dacht dat amarillo sowieso al een hopplant is die "toevallig" is beginnen groeien en dan via een kweekprogramma verder is ontwikkeld. het zou dus goed kunnen dat amarillo een mix is tussen 2 soorten of meerdere. dus in principe zal jij wsl een totaal nieuwe soort hebben die je je eigen naam kan geven, je kan de alfazuren eventueel trachten te bepalen en hopelijk komt de citrus sterk naar voren...

EBC

Citaat van: pieterwannes op 27-07-2012  07:45 uwie gaat snachts met bivakmuts de plantage betreden?

Ik heb dat gedaan, nou ja overdag en met een baseball cap.

Maar de plantages zijn genummerd. Er staat nergens welke soort waar groeit, dus je hebt nog meer interne informatie nodig...

Ik heb aangebeld bij de kweker, maar er deed niemand open.

Tja, dus toen maar weer huiswaarts gekeerd.

LRFokken

Citaat van: pieterwannes op 27-07-2012  07:45 uwie gaat snachts met bivakmuts de plantage betreden?

ik dacht dat amarillo sowieso al een hopplant is die "toevallig" is beginnen groeien en dan via een kweekprogramma verder is ontwikkeld. het zou dus goed kunnen dat amarillo een mix is tussen 2 soorten of meerdere. dus in principe zal jij wsl een totaal nieuwe soort hebben die je je eigen naam kan geven, je kan de alfazuren eventueel trachten te bepalen en hopelijk komt de citrus sterk naar voren...

Het groeide sporadisch tussen de kweekvelden ja. Juist omdat het nieuw is en er door de ontwikkeling de eigenschappen steeds hetzelfde blijven, kan er bescherming tegen worden aangevraagd. Iedereen die dit nu in de tuin groeit, mag dat dus niet doen. Kruisingen zijn dan wel weer toegestaan. Zolang de kruising nieuw is kun je er inderdaad bescherming voor aanvragen.

pieterwannes

Citaat van: EBC op 27-07-2012  12:26 uIk heb dat gedaan, nou ja overdag en met een baseball cap.

Maar de plantages zijn genummerd. Er staat nergens welke soort waar groeit, dus je hebt nog meer interne informatie nodig...

Ik heb aangebeld bij de kweker, maar er deed niemand open.

Tja, dus toen maar weer huiswaarts gekeerd.
enkele plantages doen e.. dan kan je thuis nog trachten te analyseren welke soort het is he:)

harry

Ik vond deze discussie wel interessant en ben even gaan zoeken.

Het schijnt zo te zijn dat een patent 20 jaar geldig is. En patent VGXP01 is ingediend op 3 feb. 2000.

Zo nu nog even 8 jaar geduld.

http://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=5251.0

De hoplijst: zie pagina 5

http://www.lfl.bayern.de/ipz/hopfen/10585/ihgc_list_2010.pdf

Hier het patent

http://www.google.com/patents/USPP14127
en
http://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=5251.0

LRFokken

Citaat van: harry op 27-07-2012  13:14 uIk vond deze discussie wel interessant en ben even gaan zoeken.

Het schijnt zo te zijn dat een patent 20 jaar geldig is. En patent VGXP01 is ingediend op 3 feb. 2000.

Zo nu nog even 8 jaar geduld.

http://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=5251.0

De hoplijst: zie pagina 5

http://www.lfl.bayern.de/ipz/hopfen/10585/ihgc_list_2010.pdf

Hier het patent

http://www.google.com/patents/USPP14127
en
http://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=5251.0

We zijn in Nederland, niet in Amerika, een Amerikaans patent geldt hier, gelukkig, niet. En voor een Nederlands octrooi is een technische uitvinding vereist, dat is een plant gelukkig ook niet.

harry

Ja, wij zitten niet in Amerika. Maar wat ze daar hebben, hebben wij ook hier.
Het kwekersrecht. Dat kan nationaal zijn of communautair(EU). Daarmee bescherm je het DNA van je plant, niet de naam, want dat is het merkenrecht.

Ik kan alleen nog niet vinden ofdat amarillo ook europeesch beschermd id en voor hoelang.

LRFokken

Citaat van: harry op 27-07-2012  13:32 uJa, wij zitten niet in Amerika. Maar wat ze daar hebben, hebben wij ook hier.
Het kwekersrecht. Dat kan nationaal zijn of communautair(EU). Daarmee bescherm je het DNA van je plant, niet de naam, want dat is het merkenrecht.

Ik kan alleen nog niet vinden ofdat amarillo ook europeesch beschermd id en voor hoelang.

ik had er gister ook al naar gezocht, maar kan het inderdaad niet 1,2,3 vinden. Alhoewel het raar is dat ze in Amerika een patent hebben, omdat het kwekersrecht daar ook gewoon bestaat.

harry

Huh, zo te zien erger dan Amerika, 25 jaar.

Nationaal en internationaal kwekersrecht

In Nederland is het kwekersrecht geregeld in de Zaaizaad- en Plantgoedwet 2005. Op grond van deze wet kan de nationale overheid, vertegenwoordigd door de Raad voor plantenrassen, kwekersrechten toekennen. De bescherming van deze rechten is gebaseerd op grondbeginselen, die zijn vastgelegd in het `Internationale Verdrag tot Bescherming van Kweekproducten', ook wel de UPOV-conventie genoemd. De UPOV is de Union internationale pour la Protection des Obtentions Végétales, ofwel de Internationale Unie tot Bescherming van Kweekproducten.

Om het kwekersrecht te verkrijgen, dient een ras nieuw te zijn en zich duidelijk te onderscheiden van alle bestaande, algemeen bekende rassen. Daarnaast moeten de essentiële eigenschappen van het ras voldoende homogeen en bestendig zijn. De houder van het kwekersrecht is exclusief bevoegd teeltmateriaal van het ras voort te brengen, te vermeerderen en te verhandelen. Hij kan het recht laten registreren in het Nederlandse Rassenregister bij de Raad voor plantenrassen. Het kwekersrecht biedt het ras 25 jaar bescherming.


RobinB

Maar dan nog betreft het hier hoogstwaarschijnlijk een (nieuwe) kruising... ;)

LRFokken

Citaat van: RobinB op 27-07-2012  14:00 uMaar dan nog betreft het hier hoogstwaarschijnlijk een (nieuwe) kruising... ;)

Jup, maar heeft cis 10.000en euro's op z'n bankrekening staan om zijn gelijk te kunnen halen? Tussen recht hebben en recht krijgen staat het recht he?

harry

Ach, ik denk dat de bedragen wel mee zullen vallen.

In de wet is al een uitzondering gemaakt voor graan en pootaardappelen voor eigen gebruik door commerciële boeren.
Maar niet voor hop.

Zo betaal je voor amarillo € 4,23 - € 5,20 per 100 kg uitgezaaid. Maar dit is dan wel amarillo graan, geen hop.

Ik kan niet vinden of Amarillo in Europa aangevraagd is. Ik denk het wel maar het CPVO heeft geen openbare registers. Google wil wel graag zijn US patenten uitbreiden maar zijn nog niet zover. Het had leuk geweest om te zien of het binnen 4 jaar was ingediend na gebruik in de US.

harry


LRFokken

Citaat van: harry op 27-07-2012  14:36 uAch, ik denk dat de bedragen wel mee zullen vallen.

In de wet is al een uitzondering gemaakt voor graan en pootaardappelen voor eigen gebruik door commerciële boeren.
Maar niet voor hop.

Zo betaal je voor amarillo € 4,23 - € 5,20 per 100 kg uitgezaaid. Maar dit is dan wel amarillo graan, geen hop.

Ik kan niet vinden of amarillo in europa aangevraagd is. Ik denk het wel maar het CPVO heeft geen openbare registers. Google wil wel graag zijn US patenten uitbreiden maar zijn nog niet zover. Het had leuk geweest om te zien of het binnen 4 jaar was ingediend na gebruik in de US.

Uiteindelijke bedragen wellicht niet, maar jammergenoeg is dit nu eenmaal de werkwijze van grotere bedrijven. Zaken, zaken, zaken totdat de tegenpartij geen geld meer overheeft. En dan maakt het niet meer uit of je gelijk hebt of niet, kapot ben je toch al. Dus misschien handiger om dit maar onder ons te houden, ergens in het beveiligde gedeelte van dit forum?

Cisdevésser

Hoi,

Hoe zit het dan met al die andere hopsoorten die door ons hobbybrouwers massaal gestekt en weggegeven worden?

Het volgende kwam ik bijvoorbeeld tegen over First Gold ( = Prima Donna)  http://home.btconnect.com/Micropropagation/DwarfHops/DwarfHopsBody.htm

Licence details:  Micropropagation Services is producing Prima Donna and Golden Tassels under licence from East Malling.  Both are protected by plant variety rights.  All plants must be sold with the special large colour label supplied, as licence agreement.

Groetjes...Cis

Cisdevésser

Citeerdus in principe zal jij wsl een totaal nieuwe soort hebben die je je eigen naam kan geven

Strak plan, hoort natuurlijk wel een gedichtje bij...


In één seizoen van zaad naar bel,
Jeetje zeg, wat gaat dat snel.
Nu zullen jullie allemaal beleven,
Dat ik haar een eigen naam ga geven.
In de toekomst zal zij bij velen in de aarde staan,
Bekend als Annabel, want dat is haar naam.

Groetjes....Cis


RobinB

Citaat van: LRFokken op 27-07-2012  14:23 uJup, maar heeft cis 10.000en euro's op z'n bankrekening staan om zijn gelijk te kunnen halen? Tussen recht hebben en recht krijgen staat het recht he?

De bewijslast ligt mijns inziens niet bij Cis, die heeft immers "slechts een plant van onbekende origine". Onschuldig tot het tegendeel is bewezen.
De aanklager zal (via onafhankelijk onderzoek) moeten aantonen dat het een kloon is. :)

RobinB

Citaat van: Cisdevésser op 27-07-2012  15:09 uHoe zit het dan met al die andere hopsoorten die door ons hobbybrouwers massaal gestekt en weggegeven worden?

Ik heb mijn hoppen netjes gekocht. ;D
(op de Cascade na)

Cisdevésser

CiteerIk heb mijn hoppen netjes gekocht.
(op de Cascade na)

Natuurlijk, en de aankoopbonnetjes netjes bewaard om problemen te voorkomen...

RobinB

Dat is het voordeel van internet-transacties... ja dus! ;D

Maar ik verdeel wel, dus... ;)

LRFokken

Citaat van: RobinB op 27-07-2012  19:11 uDe bewijslast ligt mijns inziens niet bij Cis, die heeft immers "slechts een plant van onbekende origine". Onschuldig tot het tegendeel is bewezen.
De aanklager zal (via onafhankelijk onderzoek) moeten aantonen dat het een kloon is. :)

Vanzelfsprekend, op een eerlijke manier, maar we doen niet aan eerlijk meer, tegenwoordig. Je krijgt ongelijk bij het CPVO, je gaat naar de rechter, je krijgt ongelijk bij de rechter, je gaat naar het hof, je krijgt ongelijk bij het hof, je gaat naar de hoge raad, en rond deze tijd is degene die gelijk heeft al zijn geld kwijt en heeft het geen zin meer om er tegen te vechten. Zo krijgt degene die ongelijk heeft, in een schikking toch gelijk.

William

Citaat van: Cisdevésser op 27-07-2012  23:07 uNatuurlijk, en de aankoopbonnetjes netjes bewaard om problemen te voorkomen...

Deze openbare discussie is dan al weer voldoende om te laten zien dat jouw "Amarillo" hop niet gekocht hoeft te zijn. :)

NewLine

Als ik oppervlakkig de 'legale' context lees hebben ze het voortdurend over asexual reproduction.
Volgens mij vallen zaadjes daar toch niet onder?

RobinB

Citaat van: NewLine op 28-07-2012  12:48 uAls ik oppervlakkig de 'legale' context lees hebben ze het voortdurend over asexual reproduction.
Volgens mij vallen zaadjes daar toch niet onder?
Klopt, dat is wat ik al de hele tijd aangeef, Cis' hop is een kruising dus de hele legale poeha is nvt.

Cisdevésser

Hoi,

Annabel heeft inmiddels een zus, ze heet Anna.

Tja, nu beginnen de twijfels....
Dat ze dezelfde moeder hebben is vrijwel zeker, maar hebben ze ook dezelfde vader ?
Zelfs als ze dezelfde vader hebben kunnen ze toch qua eigenschappen nog totaal verschillend zijn nietwaar ?
Wat grootte betreft ontlopen ze elkaar niet veel, maar dat zegt natuurlijk niets.
Best spannend allemaal.






Zaailing nr.4

Groetjes....Cis

NewLine

Bestaat er uberhaupt een mannelijke Amarilloplant ?
Als men een toevallige kruising steeds via stekjes vermeerdert heeft, zou ik denken dat er geen mannelijke Amarillo hoeft te bestaan.

LRFokken

Citaat van: RobinB op 28-07-2012  14:01 uKlopt, dat is wat ik al de hele tijd aangeef, Cis' hop is een kruising dus de hele legale poeha is nvt.

Legale poeha is juist wel van toepassing als je te maken hebt met een groot bedrijf. Of het nou mag of niet, je kunt nog steeds goed te lul zijn. Vooral bij bedrijven uit de US van A

seed7

Citaat van: LRFokken op 29-07-2012  10:30 uLegale poeha is juist wel van toepassing

Inderdaad, zoek bijvoorbeeld maar eens de verhalen van Amerikaanse boeren over ongewilde bestuiving met genetisch gemanipuleerde mais van Monsanto en dan toch een proces aan de broek krijgen. Andersom inmiddels overigens ook.

s7.

RobinB

Citaat van: seed7 op 29-07-2012  11:40 uInderdaad, zoek bijvoorbeeld maar eens de verhalen van amerikaanse boeren over ongewilde bestuiving met genetisch gemanipuleerde mais van Monsanto en dan toch een proces aan de broek krijgen. Andersom inmiddels overigens ook.
Dat is iets anders; daar gaat het over specifieke gepatenteerde markergenen, niet een plantensoort, ras of cultivar.

Mbt de lul zijn in gevolge van een groot bedrijf, waarom zou de wet veranderen als een groot bedrijf je aanklaagt? ???

aldo

Citaat van: Cisdevésser op 28-07-2012  17:23 uHoi,

Annabel heeft inmiddels een zus, ze heet Anna.

Tja, nu beginnen de twijfels....
Dat ze dezelfde moeder hebben is vrijwel zeker, maar hebben ze ook dezelfde vader ?
Zelfs als ze dezelfde vader hebben kunnen ze toch qua eigenschappen nog totaal verschillend zijn nietwaar ?



Bij zaailingen krijgen de nakomelingen ieder de helft van de genen van hun voorouders, welke helft kan per zaadje verschillen.
Ook welke genetische eigenschappen zich wel en niet laten zien (maar wel bezitten!).kan dus per zaadje verschillen.
Pas door de zaailingen enige generaties met elkaar te kruizen en uit te selecteren zou je zaad van gelijke eigenschappen over houden.


De klassieker:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetten_van_Mendel

seed7

Citaat van: RobinB op 29-07-2012  12:02 uDat is iets anders; daar gaat het over specifieke gepatenteerde markergenen, niet een plantensoort, ras of cultivar.

Het een is het ander niet dat weet ik en aan een hopplantje hangen ook vast geen "miljarden" investeringen. Ik wilde alleen illustreren hoe zaken een vreemde wending kunnen krijgen zodra mensen menen bepaalde aanspraken te moeten doen gelden, of het nu om octrooien, copyrights, merkenrechten, beeldrechten of iets dergelijks gaat en hoe het rechtsgevoel wel eens anders dan de wet kan zijn.

s7.

Ronnie

Citaat van: Cisdevésser op 28-07-2012  17:23 uAnnabel heeft inmiddels een zus, ze heet Anna.

Nu beginnen de twijfels inderdaad.
Heb je in het wild al eens een mannelijke hopplant gezien in DIT sezoen, NU ?

Die zien er eerst net eender uit als de vrouwelijke.

Pas een eind in augustus zal je zien of het vrouwtjes (dus volwaardige bellen) zijn.
Zo herinner ik me dat toch.
Is lang geleden, heb bij iemand ooit zo een mannelijke plant gezien, maar sedertdien niet meer gezien, ik kan het dus nu in dit seizoen niet onmiddellijk gaan vergelijken.
Dat was bij brouwerij "den Uitzet" in Wetteren, aan een muurtje. Hij heeft ze er de winter nadien weggenomen.

Voor de vlamingen: aan oever van Dender en Schelde in streek van Wetteren tot Dendermonde staat veel wilde hop.
Daar staan gegarandeerd mannelijke en vrouwelijke door elkaar. Omdat in die streek quasi geen telers meer zijn, ruimen de onderhousdiensten van de provincie die wilde hop niet meer . Zou goed zijn opdat iemand dat es in de gaten kan houden ginder.

Cisdevésser

CiteerNu beginnen de twijfels inderdaad.
Heb je in het wild al eens een mannelijke hopplant gezien in DIT sezoen, NU ?

Die zien er eerst net eender uit als de vrouwelijke.

Pas een eind in augustus zal je zien of het vrouwtjes (dus volwaardige bellen) zijn.
Zo herinner ik me dat toch.

De mannelijke bloeiwijze is anders, heeft meer weg van een druiventrosje.
Bovendien mist de mannelijke bloei het pluizige "penseeltje " van de vrouwelijke bloem.
Ik ben er echt wel zeker van dat ik enkele dames heb.





Hop, mannelijke bloeiwijze

Groetjes....Cis


LRFokken

Citaat van: RobinB op 29-07-2012  12:02 uDat is iets anders; daar gaat het over specifieke gepatenteerde markergenen, niet een plantensoort, ras of cultivar.

Oh de wet verandert niet, welke tegenpartij je ook hebt. De 'oorlogskas' van de tegenpartij wel. En aangezien zelfs winnen je bakken met geld kost, ben je na een stuk of 2 beroepen wel door je geld heen, als kleine particulier. Dat winnen maakt tegenwoordig niet meer zo veel uit, het gaat er om wie de langste adem heeft en wie er als eerste door zijn geld heen is. En dat zul jij als kleine particulier zijn, tov bedrijven die er gewoon een goedgevulde pot voor hebben klaarstaan. Eerlijk? Nee! Maar wel dagelijkse praktijk.

Ronnie

Citaat van: Cisdevésser op 29-07-2012  19:58 uBovendien mist de mannelijke bloei het pluizige "penseeltje " van de vrouwelijke bloem. Ik ben er echt wel zeker van dat ik enkele dames heb.

Oef!
da's al meer bemoedigend!  :)
leuk dat het vrouwtjes zijn.  :biersmile:

Cisdevésser

Update... Twee meiden erbij...

Totaal staat nu op vier vrouwelijke planten.

Zaailing nr. 1 = An
Zaailing nr. 4 = Anna
Zaailing nr. 3 = Annabel
Zaailing nr. 5 = Annabella

An, Anna en Annabel Hebben ongeveer dezelfde, normale hoogte voor een hopplant.

Annabella is ongeveer net zo groot als mijn Prima Donna, dus wellicht een dwerg.

Blijft over zaailing nr. 2.
Amper 80 cm hoog geworden met rankjes zo dun als machinegaren, een mooi, lief en decoratief micro-hopje, ik heb hem/haar Antje genoemd.
Einde seizoen gaat Antje in een mooie, grote bloempot met een paar bamboestokjes, mag ze volgend jaar als decoratie op het terras de show stelen.

De vier " produktiedames " gaan in 60 ltr potten of in de volle grond.

Ik ben zeer benieuwd naar het aroma van de belletjes over enkele weken...

Groetjes....Cis





Zaailing nr. 1




Zaailing nr. 5




Zaailing nr. 2

Cisdevésser

Hoi allemaal,

Vandaag hebben de vier gezusters hun vruchten prijs moeten geven.

An : 145 g
Anna : 55 g
Annabel : 77 g
Annabella : 35 g
Al deze gewichten zijn nat gewogen.
Ze zitten nu net in de droger en zullen morgen rond de avond droog zijn.
Hier een foto van de bellen.


Er zijn duidelijke verschillen in de bellen,
An (1e) heeft zeer losse bellen.
Anna (2e) en Annabella (4e) zijn iets vaster, maar nog steeds los.
Annabel (3e) heeft stevige vaste bellen.

Groetjes....Cis

Henielma

En de geur? Is die herkenbaar?

MO

Jij brouwt volgende week een IPA neem ik aan met deze hopjes? Dit is echt gaaf maar nu niet maanden wachten met brouwen. Het is de enige proof van de pudding en zo.

Cisdevésser

Hoi,

CiteerEn de geur? Is die herkenbaar?

Nou, momenteel niet, ik ben licht verkouden en heb bovendien vanmiddag voor het plukken een partij gedroogde First Gold vacuüm verpakt, dus de handjes plakken en enige objectieve geurherkenning is dan moeilijk.

CiteerJij brouwt volgende week een IPA neem ik aan met deze hopjes? Dit is echt gaaf maar nu niet maanden wachten met brouwen. Het is de enige proof van de pudding en zo.

Dus ook niet, ik offer ze op voor het nut van het algemeen ( de hobbybrouwgemeenschap ).
Ben momenteel (via via) in contact met een lab dat een analyse zou kunnen doen, dus eerst de cijfertjes en volgend jaar hopelijk het eerste brouwsel met deze hopjes.

Groetjes....Cis

RobinB

Mooi hoor!
Ben erg benieuwd waar dit op uitloopt!

:duimop:

Cisdevésser

Hoi,

Een goede week geleden heb ik de monsters klaargemaakt om te laten analyseren.
Van elke hopsoort 5 g gekookt in 1000 g water gedurende 60 minuten.
Vervolgens afgekoeld, en om het verdampte water te compenseren met water bijgevuld tot het originele gewicht van 1005 g.
Na filtering door een koffiefilter heb ik 4 reageerbuisjes afgevuld voor de analyse.
Voor de gein heb ik ook 4 "sierpotjes" gevuld, zie foto.

Leuk om te zien dat elke hop ook een eigen kleurtje heeft gekregen, 1 en 3 zijn wat geel terwijl 2 en 4 meer de oranje kant opgaan.
Heeft volgens mij te maken met de kleur van de lupeline.

Nu zit ik vol spanning op de uitslag ( % alfa ) te wachten




Groetjes....Cis

pieterwannes

Knap zeg, laat maar weten wanneer de stekken beschikbaar zijn... ruilen uiteraard mogelijk:)

groetjes,

Pieter

Ronald_

Wow! Die kleurverschillen zijn bijzonder groot zeg!

Gerb

Citaat van: Cisdevésser op 01-09-2012  00:04 uDus ook niet, ik offer ze op voor het nut van het algemeen ( de hobbybrouwgemeenschap ).
Ben momenteel (via via) in contact met een lab dat een analyse zou kunnen doen, dus eerst de cijfertjes en volgend jaar hopelijk het eerste brouwsel met deze hopjes.

Dus als ik het goed begrijp ga je er niets mee brouwen? Nu weet je dus eigenlijk nog niets. Stel uit de analyse komt dat er 9% alfazuur in zit. Leuk om te weten maar volgend jaar komt dit weer anders uit. Volgens mij heb je genoeg om een proefbrouwsel mee te maken. Maar goed, zo zou ik het doen.

Cisdevésser

CiteerDus als ik het goed begrijp ga je er niets mee brouwen? Nu weet je dus eigenlijk nog niets. Stel uit de analyse komt dat er 9% alfazuur in zit. Leuk om te weten maar volgend jaar komt dit weer anders uit. Volgens mij heb je genoeg om een proefbrouwsel mee te maken. Maar goed, zo zou ik het doen.

Helaas, de overgebleven, gedroogde hoeveelheid is veel te klein voor een brouwsel, totaal van de vier planten is nog maar 37 g.
Normaliter brouw ik op een dag twee maal hetzelfde recept achter elkaar in mijn gamellen-herms en kom dan, afhankelijk van het recept op 60 tot 80 l.
Wil je meer over de aroma's per plant weten zul je een single hop moeten brouwen, dus bij elkaar gooien is ook al geen optie.
Voorlopig liggen ze nog apart ingeseald in de vriezer, misschien doet zich de kans nog voor om verdere analyses te laten doen.

Groetjes....Cis

RobinB

Heb je de extracten ook geproefd (met een beetje suiker)?

Cisdevésser

Hoi,

Ik heb net de uitslagen van het lab binnen.

Monster 1 (An)                123.45 BU
Monster 2 (Anna)              71.65 BU
Monster 3 (Annabel)       114,75 BU
Monster 4 (Annabella)      54.00 BU

1 BU= 1 mg iso-alfa/ltr

Groetjes....Cis


RobinB

An en Annabel zien er wel aardig uit! :)

Monkey

Citaat van: Cisdevésser op 19-09-2012  18:25 uHelaas, de overgebleven, gedroogde hoeveelheid is veel te klein voor een brouwsel, totaal van de vier planten is nog maar 37 g.

Je kunt toch van 1 brouwsel met een neutrale bitterhop 4 keer een paar liter koudhoppen om de aroma's te vergelijken, of is dit inmiddels achterhaald?

Cisdevésser

Hoi,

Heeft er iemand enig idee hoe deze lab-analyse betrouwbaar teruggerekend kan worden naar alpha % van de hop zelf ?
Als ik de getallen door 5 deel heb ik de mg iso alfa per gram hop, maar hoe dan verder...
Wie o wie kan hier mee helpen?

groetjes....Cis

BierHenk

Citaat van: Cisdevésser op 04-11-2012  10:41 uHoi,

Heeft er iemand enig idee hoe deze lab-analyse betrouwbaar teruggerekend kan worden naar alpha % van de hop zelf ?
Als ik de getallen door 5 deel heb ik de mg iso alfa per gram hop, maar hoe dan verder...
Wie o wie kan hier mee helpen?

groetjes....Cis
Je schijnt het percentage uit te moeten drukken zoals het alfazuur zicht verhoudt tot het drooggewicht.... (Bron Wikipedia)
Je weet als het goed is hoeveel hop je hebt gebruikt om je monsters aan te maken. Delen dus!

VEMP

Ben heel benieuwd Cis!

RobinB

Citaat van: Cisdevésser op 04-11-2012  10:41 uAls ik de getallen door 5 deel heb ik de mg iso alfa per gram hop, maar hoe dan verder...

Hoe bedoel je dat?
Je hebt van ieder 5 g/l gebruikt?
Hoe lang heb je gekookt?

Mijns inziens is het het makkelijkst om een bitterheidsformule te nemen en dan met jouw hoeveelheid en kooktijd als vaste parameters, te gaan spelen met het alfazuur% tot de waarde klopt. :)
Hoop ik wel dat je minimaal een uur gekookt hebt, want vanaf daar heb je de minste variatie tussen de verschillende formules. Ook moet je het SG op 1000 zetten als je geen suikerwater hebt gebruikt.

William

Als je 123,45 IBU per liter hebt (An) en je hebt 5 gram droge hop gebruikt dan is dat 24,69 mg a-zuur per gram droge hop. Voor procenten moet je dit door 10 delen dus 2,5 %. Een beetje weinig he?

Maar misschien heb je wel natte hop ingewogen. Stel je hebt een vochtgehalte in de hop van 80% dan  had je maar 1 gram droge hop per liter. Dan moet je het eerdere percentage maal 5 doen -> 12,3%.

Hier zit nog niet het effect van de kooktijd in. Je zou in brouwsoftware een brouwsel kunnen aanmaken van 1 liter en de droge inweeg van de hop met een kooktijd van 60 minuten en dan het %a-zuur veranderen totdat je op 123 IBU zit

RobinB

Citaat van: BierHenk op 04-11-2012  11:38 uJe schijnt het percentage uit te moeten drukken zoals het alfazuur zicht verhoudt tot het drooggewicht.... (Bron Wikipedia)
Je weet als het goed is hoeveel hop je hebt gebruikt om je monsters aan te maken. Delen dus!

Dat wel, maar wat hier doorheen loopt zijn de isomerisatie- en extractiefactoren.
Daar zijn de formules wel weer handig voor. :)

RobinB

Citaat van: William op 04-11-2012  12:02 uAls je 123,45 IBU per liter hebt (An) en je hebt 5 gram droge hop gebruikt dan is dat 24,69 mg a-zuur per gram droge hop. Voor procenten moet je dit door 10 delen dus 2,5 %. Een beetje weinig he?

Globaal is de isomerisatie/extractie tussen de 25 en 30%, dan komt hier dus nog een factor 3 à 4 bij. Das dan wel netjes.
Voor de fijnere benadering zou ik een hopformule gebruiken.

William

Citaat van: William op 04-11-2012  12:02 uHier zit nog niet het effect van de kooktijd in. Je zou in brouwsoftware een brouwsel kunnen aanmaken van 1 liter en de droge inweeg van de hop met een kooktijd van 60 minuten en dan het %a-zuur veranderen totdat je op 123 IBU zit

Als ik dit in Promash doe met 1 gram droge hop, 1 liter wort en 60 min koken kom ik op 34% a-zuur. Dat is nogal wat en komt vooral doordat de utilizatiefactor maar 0,36 is bij deze kooktijd (volgens Tinseth). De factor 1/0,36 is hetzelfde als 34/12,3.

Die 34% is wel weer heel erg veel.

Misschien had je toch wel droge hop ingewogen. Dan wordt het 34/5= 6,8%

Cisdevésser

Hoi,

CiteerVan elke hopsoort 5 g gekookt in 1000 g water gedurende 60 minuten.
Vervolgens afgekoeld, en om het verdampte water te compenseren met water bijgevuld tot het originele gewicht van 1005 g.

Ik heb in brouwblad een fictief recept ingegeven van 10 ltr met 2500gr pilsmout.
vervolgens 10 gram hop met kooktijd 60 min.
toen de alfawaarden aangepast tot ik op de gemeten BU's per gram uitkwam.

Dit geeft waardes van 11.8, 6.8, 11 en 5.2% alfa.

De vraag is alleen in hoeverre dit betrouwbaar is.

William

Heb je droge of natte hop gebruikt? Je moet uitgaan van droog.
In de berekening moet je geen pilsmout meenemen, alleen water omdat het sg het rendement beïnvloed.

Dan is de aanpak goed.

Cisdevésser

Er is alleen gedroogde hop gebruikt.

Brouwblad opnieuw ingevuld zonder mout.
nu kom ik op waardes van 6.8 ,4 , 6.3 en 3% alfa.

Wie het weet mag het zeggen.....

Cis

William

Citaat van: Cisdevésser op 04-11-2012  12:38 uEr is alleen gedroogde hop gebruikt.

Brouwblad opnieuw ingevuld zonder mout.
nu kom ik op waardes van 6.8 ,4 , 6.3 en 3% alfa.

Dan zou ik deze getallen geloven! Mooi toch?
Commerciële Amarillo zit toch doorgaans tegen de 8 - 9%.

RobinB

Lijken mij ook aardige waardes voor een eerstejaars plant. Het enige waar je tegenaan zou kunnen lopen is de maximale oplosbaarheid van iso-alfazuur. Vooral de 2 hoge hoppen zouden daar al tegenaan gelopen kunnen zijn.

Cisdevésser

Tja, van deze eerste analyse heb ik toch nog wel wat geleerd.
Bij een volgende poging gewoon minder hop , bijvoorbeeld 2 g/liter en dan koken in wort van 1050 of 1060, dan kun je na analyse via je brouwsoftware het werkelijke alfapercentage van je hop achterhalen.
Al met al is dit toch nog een leerzame oefening voor mij geweest, die ik met de oogst van 2013 zeker niet vergeten zal zijn.

groetjes....Cis


William

Citaat van: Cisdevésser op 04-11-2012  16:27 uAl met al is dit toch nog een leerzame oefening voor mij geweest, die ik met de oogst van 2013 zeker niet vergeten zal zijn.

En ik hoop dat je met die oogst een echt brouwsel kunt bitteren en aromatiseren!

Cisdevésser

CiteerEn ik hoop dat je met die oogst een echt brouwsel kunt bitteren en aromatiseren!

Ik zal waarschijnlijk niet de enigste zijn, als het stekken in het voorjaar voorspoedig verloopt zullen er meerdere hobbybrouwers deze hop kunnen oogsten.

Ik heb overigens nog wat Amarillo-zaadjes in de vriezer liggen, als ik nu eens in het voorjaar in een bloempot...

groetjes....Cis

dennisbier

Mannelijke planten niet weggooien.
Misschien kun je uit nieuw zaad de amarillo terugkruisen en zo beter gelijkende planten krijgen.
Kost wel wat jaren, maar dat patent zal niet zomaar wegvallen.
Ik neem aan dat het Amarillo is met een wilde hop uit de buurt. Zal toch niet van de eigen plantage af komen waaien.

Thamerdal

Hoe is de oogst dit jaar Cis?

Oscar

Voor de oogst moet je nog een maand wachten  :)

Thamerdal

Ik bedoelde eigenlijk te vragen:

Heb je al eerder een goede opbrengst gehad en hoe zien de hop planten er nu uit qua bellen?
Heb je de hop al gebruikt in een brouwsel en zo ja, wat was de ervaring?

Ik heb ook zaadjes van Amarillo liggen (via beerseeds.com) en wil deze eerdaags gaan laten kiemen. Tips hiervoor?

Reuze bedankt  :)

RobinB

Heb je ze gekocht?
Ben je wel bekocht, want het zullen zéker geen Amarillo zaadjes zijn. ;)

Mijn Annabel lijkt een redelijke opbrengst te gaan krijgen. Niet enorm veel, maar zeker genoeg voor een paar brouwsels. :)

Drents Hopbier

Citaat van: RobinB op 16-08-2014  00:35 uHeb je ze gekocht?
Ben je wel bekocht, want het zullen zéker geen Amarillo zaadjes zijn.

Waarom niet?

Hopbier

Cisdevésser

Hoi,

De oogst zal inderdaad nog een weekje of 4 op zich laten wachten.
Annabel heeft afgelopen jaar ongeveer 250 g gedroogde hop opgebracht.

Ik heb er enkele brouwsels mee gemaakt, naar mijn mening gaat ze de citrus/bloemige smaak uit.
Let wel, dit is slechts de mening/smaakbeleving  van één persoon.
Omdat ik enkele tientallen stekjes heb weggegeven zullen er dit jaar meerdere personen Annabel kunnen oogsten, ik hoop dan ook dat ze hun brouwervaringen met deze hop op dit forum met ons zullen delen...

Over het zaaien van hop kan ik kort zijn, gewoon in januari zaaien in potgrond en de pot buiten neerzetten...

Groetjes....Cis

RobinB

Citaat van: Drents Hopbier op 16-08-2014  02:47 uWaarom niet?

Hopbier

Omdat Amarillo onder patent staat van Virgil Gamache (VGXP01) en niet verkrijgbaar is (zonder licentie).
De hop wordt klonaal vermeerderd via rhizomen.

Als er in de hop zaadjes zitten, zijn dat altijd kruisingen met andere soorten. Dan is het dus ook geen Amarillo meer. :)

Zie de hoppen van Cis.

Eric v B

Citaat van: RobinB op 16-08-2014  00:35 uHeb je ze gekocht?
Ben je wel bekocht, want het zullen zéker geen Amarillo zaadjes zijn. ;)

Mijn Annabel lijkt een redelijke opbrengst te gaan krijgen. Niet enorm veel, maar zeker genoeg voor een paar brouwsels. :)

http://beerseeds.com/Amarillo-Gold-US-85-Aroma-Seeds-10.htm?productId=11 volgens de site is het Amarillo Gold.

seed7

Citaat van: Eric v B op 16-08-2014  12:30 uhttp://beerseeds.com/Amarillo-Gold-US-85-Aroma-Seeds-10.htm?productId=11 volgens de site is het Amarillo Gold.

Volgens die site is het zaad van de Amarillo Gold en daar zal geen woord van gelogen zijn, er zal alleen geen Amarillo Gold uit komen. Er bestaat namelijk geen mannelijke Amarillo (hoewel dat voor plantknutselaars geen belemmering zal vormen).

Ingo

Thamerdal

Citaat van: RobinB op 16-08-2014  00:35 uHeb je ze gekocht?
Ben je wel bekocht, want het zullen zéker geen amarillo zaadjes zijn. ;)

Mijn Annabel lijkt een redelijke opbrengst te gaan krijgen. Niet enorm veel, maar zeker genoeg voor een paar brouwsels. :)

Ja, ik heb inderdaad een zakje gekocht, er inderdaad van uit gaande dat dit de "real deal" is. Mag het op deze manier verkocht worden dan?
En: heb ik wat aan de zaadjes?

Herman

Gewoon poten, op laten komen, mannelijke exemplaren verwijderen en proefbrouwsels maken met de hopbloemen. Je hebt de zaadjes, maak er gebruik van. Wie weet hoe dicht of ver het af staat van Amarillo, ook de terroir speelt bij hop een rol....

Thamerdal

Ik heb nu de zaadjes ongeveer twee weken tussen vochtig/nat keukenpapier liggen, bordje omgekeerd erop, in de vensterbank, maar er gebeurt niets?



Wat gaat er fout?

Eric v B

Citaat van: Thamerdal op 03-09-2014  15:32 uIk heb nu de zaadjes ongeveer twee weken tussen vochtig/nat keukenpapier liggen, bordje omgekeerd erop, in de vensterbank, maar er gebeurt niets?

Wat gaat er fout?

Praat je er wel genoeg tegen?  ;)

Thamerdal

Hahaha, zou ik eigenlijk meer moeten doen... Nou ja, ik stop ze maar in een potje met wat aarde kijk het nog even aan.

Cisdevésser

@Thamerdal,

Ik geloof niet dat je nu het ideale jaargetijde hebt gekozen om te zaaien...
Zelfs als ze nu gaan kiemen zul je ze de winter door moeten krijgen, en dat binnenshuis.
Zoals ik al in het begin van dit topic heb vermeld, ik heb ze gewoon in januari in een grote bloempot buiten gezaaid.

groetjes... Cis

Easywoods

Een mooi verslag, leuk om terug te lezen! Waar ik heel nieuwsgierig naar ben geworden; is Annabel uiteindelijk een hop gebleken die op haar moeder Amarillo lijkt? Ongeacht de uitkomst blijft het in ieder geval een mooi avontuur  :biersmile: 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.