ONK 11 B1 Schwartz

Gestart door JeroenF, 02-06-2011 10:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenF

ONK 2011 B1

Naam brouwer:  Jeroen Free
Lid van Bergsch Bierbrouwers Gilde, Bergen op Zoom

Algemene Gegevens
Brouwdatum:  30 december 2009
Botteldatum:  11 maart 2010

Bron van het recept: eigen recept
Biertype: Schwarz
Begin SG: 1050
Eind SG: 1012
Berekende kleur:  122 EBC
Berekende bitterheid:  33 EBU
Aantal liters wort:  11  (gerekend na koken)

Mout / Graan
1900  gram  Pilsmout  3 EBC
500  gram  Munchenermout  15 EBC
125  gram Carafa Special  1200 EBC

Water
Brouwwater:  10.1 liter
Spoelwater:  8.9 liter
Totaal:  19 liter
Beslagverhouding:  1 : 4

Watersamenstelling Bergs kraanwater:
Chloride: 23 mg/L
Sulfaat: 21 mg/L
Calcium: 23 mg/L

Geen aanzuring van water.

Maischschema:
Temperatuur in °C:   53 / 60 / 63 / 70 / 73 / 78
Tijd in minuten :   10 / 20 / 15 / 20 / 15 / 5

Hop
Hallertau Spalt Select bloemen  4.6%, 33 gram (30 IBE), FWH
Hallertau Mittelfrueh bloemen  4%, 11.5 gram (3 IBE), laatste 10 minuten meekoken.

Kooktijd
Totale kooktijd wort: 90 min
Kookpaninhoud: 30 Liter

Gist
Lesaffre:  Saflager S-23 (LET OP:  ONDERGIST!)
Giststarter:  Geen (los op wort gestrooid)
Niet belucht

Vergistingstemperatuur en duur
Hoofdgisting 14 dagen bij 11 gr C
Nagisting 56 dagen bij 5 °C

Bijzonderheden over dit bier:
Opmerking:  1e prijs B- klasse – 93 punten.
55 inzendingen in deze klasse.
Keurmeester:  Miel Neuraij
Opmerking keurmeester:  Zeer goed gelukt Schwartz bier.
Heeft iets meer smaak en iets minder geur dan het referentiebier Kostritzer.

Aantal punten:
Visuele aspecten:  15 van 15
Basissmaak:  9 van 10
Body:  5 van 5
Mondgevoel:  5 van 5
Geur:  22 van 25
Smaak:  23 van 25
Nasmaak:  12 van 15

Mijn opmerking: 
Dit bier is bij het OBBK 2010 ook al eerste geworden in de B – klasse.
Dit bier is al meer dan 1 jaar geleden gebotteld en heeft dus alle tijd gehad om mooi te rijpen in de koeling bij ca. 6°C en is dus alleen maar beter geworden.
Dit bier is vergist met S 23, ik heb nu een wat zwaardere Schwarz in lagering staan met de SAFLAGER W34/70 11.5 gr. Ga deze binnenkort bottelen, vorderingen volgen nog.

Met vriendelijke brouwgroet,
Jeroen Free

Oxhead

Gefeliciteerd Jeroen  :biersmile:
Het recept ziet er goed uit, maar ik had ook niet anders verwacht van onze gildekampioen. ;)

Oscar

Jeroen, gefeliciteerd !! Leuk recept, maar wat is het doel van bijna 3 maanden lageren ?  :weetniet:

Jacques

Jeroen,

Allereerdt gefeliciteerd en bedankt voor het uitgebreid plaatsen van het recept.

Zelf wil ik over een tijdje ook een schartzbier gaan brouwen, geïnspireerd door de schwartzbieren die ik een maandje geleden in Dresden mocht drinken. Jouw recept zal een goed uitgangspunt zijn.

JeroenF

Citaat van: Oxhead op 02-06-2011  11:47 uGefeliciteerd Jeroen  :biersmile:
Het recept ziet er goed uit, maar ik had ook niet anders verwacht van onze gildekampioen. ;)

Dank je.  :degroeten:

Citaat van: Oscar op 02-06-2011  11:52 uJeroen, gefeliciteerd !! Leuk recept, maar wat is het doel van bijna 3 maanden lageren ?  :weetniet:

Beste Oscar,

Het bier is inmiddels al meer dan 14 maanden geleden gebotteld (botteldatum 11 maart 2010, keuring in Joure was 13 mei 2011).
Het was niet de bedoeling om deze Schwarz zo lang te laten staan in de koeling.  Ik had nog 4 flesjes over die ik 'over het hoofd' had gezien. Om deze in te sturen voor het ONK 2011 heb ik 1 testflesje geopend om te proeven of het nog goed was. Ik was blij verrast dat het nog zo goed was kennelijk is het bier er alleen maar beter van geworden door de lange 'lagering'.

Overigens heb ik wel gemerkt dat donker gekleurde bieren over het algemeen veel langer goed blijven en zelfs in de loop der tijd alleen maar beter worden. Meestal heb ik wel 1 of 2 flesjes over van een brouwsel die in de 'vergetelhoek' staan vaak word ik dan nog aangenaam verrast, jammer dat ik dan net te weinig flesjes over heb voor een inzending naar een wedstrijd...

Citaat van: Jacques op 02-06-2011  11:55 uAllereerdt gefeliciteerd en bedankt voor het uitgebreid plaatsen van het recept.

Zelf wil ik over een tijdje ook een schartzbier gaan brouwen, geïnspireerd door de schwartzbieren die ik een maandje geleden in Dresden mocht drinken. Jouw recept zal een goed uitgangspunt zijn.


Bitte, laat je verrassen... :brouwen:

Groet,

Jeroen

De Kiekert

Jeroen, hoe kom je aan die donkere kleur (Morey?). Zeker niet alleen door de graanstort dan ???

Oxhead

Nou 125 gram van 1200 EBC mout maakt je bier anders toch aardig donker hoor. ;)

De Kiekert

Citaat van: Oxhead op 16-01-2012  13:07 uNou 125 gram van 1200 EBC mout maakt je bier anders toch aardig donker hoor. ;)
Heb je de kleurschaal van Dan Morey gebruikt Jeroen? Zo niet welke dan wel.

Oxhead

Ik heet geen Jeroen maar was zo vrij om te antwoorden.
Dus welke formule hij heeft gebruikt weet ik niet.
 :degroeten:

De Kiekert

Citaat van: Oxhead op 16-01-2012  16:20 uIk heet geen Jeroen maar was zo vrij om te antwoorden.
Dus welke formule hij heeft gebruikt weet ik niet.
 :degroeten:

Het blijft opletten hier ::)

RobinB

Citaat van: De Kiekert op 16-01-2012  13:01 uJeroen, hoe kom je aan die donkere kleur (Morey?). Zeker niet alleen door de graanstort dan ???

Als de kleur niet lijkt overeen te komen met de stort (volgens gangbare berekeningen), is er waarschijnlijk de "BrouwVisie" formule gebruikt. Die wijkt nogal af naar boven...

De Kiekert

Citaat van: RobinB op 17-01-2012  20:12 uAls de kleur niet lijkt overeen te komen met de stort (volgens gangbare berekeningen), is er waarschijnlijk de "BrouwVisie" formule gebruikt. Die wijkt nogal af naar boven...

En behoorlijk ook nog. :-\

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.