Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verwarmen met gasbrander n dompelaar  (gelezen 2720 keer)

Offline JAVAL

• Amateur Bierbrouwersgilde Geertruydenberg
  • Senior lid
  • Land: nl
  • Melk smaakt beter uit een bierglas!
Verwarmen met gasbrander n dompelaar
« Gepost op: 15-04-2012 17:07 u »
Mijn Mammout brander geeft 8,5 kW. Bij hoeveelheden van 30 liter en meer gaat het stapsgewijs verwarmen tijdens het maischen vrij traag. Ook het aan de kook brengen na het filteren duur mij wat te lang. Ik zou dit willen versnellen met een elektrische dompelaar van bv. 2 kW. Dus gas eronder en elektriciteit erin. Heeft iemand ervaring met deze combinatie?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: Verwarmen met gasbrander n dompelaar
« Reactie #1 Gepost op: 15-04-2012 18:16 u »
Mijn brander is iets van 5 kW op aardgas (3,6 kW komt in de ketel terecht). Bij 30 .. 35 liter in de ketel haal ik nog zo'n 0,8 C/min bij een temperatuur van bijvoorbeeld 70 C. Mij lijkt dat die mamuth voldoende vermogen moet hebben voor 30 liter.

Een nadeel van nog meer vermogen is karamelisatie tijdens het koken of aanbranden tijdens het maischen. Ik heb geen ervaring met elektrisch en gas tegelijk. 

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Verwarmen met gasbrander n dompelaar
« Reactie #2 Gepost op: 15-04-2012 18:38 u »
Volgens mij is die combi wel vaker gepasseerd, weet zo niet precies waar/wanneer.

Tags: dompelaar