Alt recept

Gestart door Huub Krekels, 01-01-2005 21:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Huub Krekels

Hallo Jaques en medebrouwers,

ik heb getracht om het Alt-recept van Jaques Bertens in Promash te plaatsen. Volgens Derek Walsh valt dit onder klasse B.

Nu blijkt dat dit recept volgens promash niet klopt (IBU en IBC is niet goed) en heb ik het een en ander aan moeten passen. Heb ik hier iets verkeerd gedaan? Ik heb het recept gepakt van hobbybrouwen.nl. Overigens heb ik dit al eens gebrouwen en is een succes geworden. De kleur was toen goed. Hoe kan het nu zo'n verschil maken? Ik heb het recept aangepast in Promash. Kijk eens of dit goed gegaan is.  :weetniet:

De Hallertauer Perle die ik wil gebruiken heeft 7.6 % Alpha. Ik heb het recept aangepast voor ongeveer 20 liter.

Bierrecepten - Alt  van Jacques Bertens
 
Ingrediënten voor 10 liter wort:

2000 gram   pilsmout 3 EBC
 200 gram   aromatique 150 EBC (voorheen karamelmout genoemd)
  35 gram   Hallertauer

Maischschema

temperatuur         52C   62C   70C   76C
tijd (in minuten)   10    30    25    10
Maischwater: 8 liter
Spoelwater: 9 liter
Kooktijd: 90 minuten
Gist: Delta X
Begin SG: 1050
Eind SG: 1012

Gr. Huub.



Jacques

Cijfertjes zeggen niet alles. Het resultaat geldt!

Kleur en (de beleving van) de bitterheid kunnen wel eens anders uitpakken in werkelijkheid dan via de berekening van ProMash.
ProMash is een hulpmiddel, meer niet.

 :degroeten: Jacques

Huub Krekels

Hallo Jaques,

bedankt voor je snelle reactie. Ik ga brouwen volgens jouw recept. Zoals ik eerder zei, heb ik dit eerder gebrouwen en is het toen een heerlijk bier geworden. Dit is dan ook de reden waarom ik dit weer wil gaan brouwen. :proost:


 :degroeten:

Huub. :dansen:

Jacques

Bierstylen zijn zaken die bedacht zijn door mensen die alles in hokjes willen duwen.

Veel commerciële brouwers houden zich ook niet aan de hokjes die door anderen bedacht zijn.
Toen La Trappe Tripel nog een authentiek trappistenbier was (dus voor de overname door Bavaria) was dit bier zowat amberkleurig en zeker niet blond. Qua kleur viel het ver buiten de grenzen die ProMash en Derek Walsh hanteren. Dat is geen ramp, het was alleen geen prototype voor de bierstijl.
Dat geldt ook voor mijn altbier. Dit bier was inderdaad wat lichter van kleur en bitterheid dan de gebruikelijke Alt uit Düsseldorf. Wist je trouwens dat er meedere Alt-types gebrouwen worden in Duitsland. In Frankenland wordt een zoetige minder bittere variant gebrouwen.
Ook het Venloosch Alt dat zo'n 20 jaar geleden gebrouwen werd in Arcen week veel af. Dit bier was aanmerkelijk lichter dan de Duitse varianten.

Het grote voordeel van zelfbrouwen is dat je een bier kunt brouwen helemaal naar je smaak. Door omstandigheden heb ik de laatste maanden geen bier gebrouwen. Wel heb ik heel wat keren zelf brood gebakken. Je begrijpt wel dat ik geen standaard broodmixen gebruik, maar naar eigen recepten bak. Veel broden die ik bak wijken af van bestaande bij de bakker bestaande broodsoorten. Heerlijk die eigen smaak met bijvoorbeeld korianderzaad of speltmeel.

Broiuw bier naar je eigen smaak! (En als je bijvoorbeeld van Westmalle trippel houdt moet je dus zo goed mogelijk dit bier klonen.)

 :degroeten: Jacques

MO

Huub,
de meeste alt bieren die ik heb geproefd waren donkerder dan een gemiddeld bokbier. Je zou dus nog 0.5-1% zwarte mout kunnen toevoegen. Je kunt het natuurlijk ook niet doen.
Die delta gisten bestonden toch niet meer? Hoe kom jij er nog aan?

Huub Krekels

Hoi brouwers,

ik heb deze gist niet meer. Deze staat wel nog in het recept van Jaques en ik had deze vorig jaar nog in de koelkast staan. Helaas is het vermeerderen van deze gist op een gegeven moment gestopt. Ik kreeg hem niet meer aan het vergisten???? Ik heb ook geen flesje meer over waarmee ik deze gist zou kunnen vermeerderen. Bij mij vlak over de grens hebben ze Dusseldorfer Alt. Ik vraag mij af of nog gist en dan de originele gist op de fles zit. Misschien weet iemand van dit forum of dit zo is. Ik zal dus naar een alternatief moeten zoeken. Weet iemand een goed alternatief voor deze heerlijke Alt.  :lekkerbier:

Gr.

Huub.

MO

De ca 10 alten die ik tot nu toe heb gedronken waren allen vrij van gist. Duitsers willen helder bier, dus gist zit alleen maar in Weizens of biobier.
Mag ik je Wyeast 1007 (German Ale) of Danstar Nottingham (wellicht te fruitig) aanraden?

gelfling

Huub, dat was ook geen delta gist, maar gewoon de Wyeast 1007 van Brouwland meen ik me te herinneren.
Wel zorgvuldig blijven met de data he!  :lessmile:

Adrie

Citaat van: MO op 02-01-2005  11:54 uHuub,
de meeste alt bieren die ik heb geproefd waren donkerder dan een gemiddeld bockbier. Je zou dus nog 0.5-1% zwarte mout kunnen toevoegen. Je kunt het natuurlijk ook niet doen.
Die delta gisten bestonden toch niet meer? Hoe kom jij er nog aan?

 ??? Welke alts waren dat dan? Bij onze alt studiereis (september jl met de Vier Broeders) hebben we heel wat alts geproefd en allemaal hadden ze ongeveer de kleur van De Koninck. Een kleur van 20 tot 40 EBC lijkt me typisch voor een alt.

Groeten,

A3

Huub Krekels

Hallo Gelfling.
Ik heb wel degelijk de Deltagist gebruikt. Ik had deze van iemand van ons brouwersgilde. Ik ben zeer zorgvuldig in het maken van aantekeningen in mijn logboek. Ik kan mij ook nog herinneren dat ik er enorm van baalde dat ik deze deltagist niet meer op gang kreeg. Mijn ervaring trouwens is, dat het mij max. 6 keer lukt om een gist te vermeerderen. Daarna wordt de kwaliteit van de gist minder. Dit is ook met de Wyeastgisten. In elk geval ga ik nu de 1007 Wyeast gebruiken. Ik ben daar extra voor naar Weert gereden. Jaques, mijn complimenten voor dit Altrecept. :duimop: Een biertje echt naar mijn smaak. Over smaak valt overigens niet te twisten. Ik heb toen ik dit voor de eerste keer gebrouwen had,  Jan van Schaijk dit bier laten proeven. Hij was hier flink van onder de indruk. Ik ben benieuwd hoe het nu gaat smaken. :proost:

Gr.

Huub.

MO

A3.
ik zag inderdaad de foto's en ik vond jullie alten allen erg licht. Je hebt mijn lijst, maar voor de volledigheid:

1.   Gatz Altbier
Kleur:      helder, mooi roodbruin
2.   Hannen Alt
Kleur:      zeer helder, mooi roodbruin
3.   Düssel Alt
Kleur:      Dieprood, helder, niet zo bruin
4.   Clarissen Alt
Kleur:      iets donkerder dan amber, zeer helder
5.   Bolten alt
Kleur:      zeer helder, licht donker
6.   Niederrhein Alt
Kleur:      helder, donker-amber
8. Schwelmer Alt
Kleur:      roodbruin, helder
12. Boltens Ur-alt
Kleur:      helder, iets licht rood-bruin
13. Urfels Alt
Kleur:      amber, zeer helder

De kleuren varieren inderdaad van amber tot bockbier bruin. Je kunt dus alle kanten op. Maar als ik zelf een alt zou brouwen, dan zou het een donkere worden (nou en?).

Adrie

Ha MO,

Grappig, zeg. Dit zijn inderdaad allemaal alts die wij niet geproefd hebben. Weet je waar deze alts worden gebrouwen (in of buiten Düsseldorf)? En van mij mag je je alt zo donker maken als je maar wilt, als ie maar smaakt.

Groeten,

A3

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.