Digitale vloeistof thermometer

Gestart door RGeraads, 14-04-2012 11:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RGeraads

Goedemorgen,

Tijdens mijn zoektocht naar een digitale thermometer (liefst een waar ik niks meer aan hoef te bewerken) kwam ik op de volgende site terecht:

link

Zou dit iets zijn voor onze hobby? De prijs is in ieder geval niet onaardig.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jacques

Voor een goedkope digitale thermometer raad ik je aan om eens te kijken op e-bay.

Grote keuze en de prijzen zijn inclusief verzendkosten!

koffie

Wat zoek je precies? Een digitale thermometer om tijdens het maisschen te meten? De fantast van de Ikea is hier de perfecte kandidaat voor, en voor zover ik weet de goedkoopste in zijn soort.

McMelloW


RGeraads

Die had ik inderdaad al vaker voorbij zien komen, maar meen ook ergens gelezen te hebben dat je deze nog moet bewerken alvorens je de thermometer in vloeistoffen kon gebruiken, omdat deze niet waterdicht zou zijn :weetniet:

BierHenk

Citaat van: RGeraads op 14-04-2012  12:42 uDie had ik inderdaad al vaker voorbij zien komen, maar meen ook ergens gelezen te hebben dat je deze nog moet bewerken alvorens je de thermometer in vloeistoffen kon gebruiken, omdat deze niet waterdicht zou zijn :weetniet:
Ja, voorbij het bochtje niet onderdompelen, dan gaat ie jaren mee.

Mocht het onverhoopt toch gebeuren dat de sensor kopje-onder gaat, dan kun je hem redden door goed leeg te slaan, en te drogen in een oven op een graad of 100. Het water verdampt er dan wel uit en de zaak werkt weer.

RGeraads

Ok, even een 'oud' topic weer ophalen. Ik heb inmiddels de Fantast aangeschaft van Ikea. Vorige keer prima mee gebrouwen, alleen deze keer gaf die aan veel te hoog te zitten in temperatuur. Ok, thermostaat van de weckketel omlaag, misschien is daar wel iets mis mee. Temperatuur blijft te hoog. Na enige tijd 'aanklooien' toch maar eens de analoge thermometer er weer bij gepakt. Deze gaf een temperatuur 20 graden lager aan, dus eigenlijk veel te laag. De Fantast vervolgens onder de koude kraan gehouden en de temperatuur die deze aangaf was 35 graden, dit kan dus nooit. Met andere woorden: het lijkt erop alsof de digitale thermometer na 1 keer brouwen al de geest gegeven heeft. Ik weet 100% zeker dat ik niet kopje onder gegaan ben met de sensor. En ik dacht juist een geschikte oplossing gevonden te hebben :weetniet:

McMelloW

Vreemd, gebruik de IKEA Fantast al langer, gaat altijd goed. Een paar keer vergeleken met een alcoholthermometer en minimale verschillen gezien. Staat de schaal misschien op graden Fahrenheit ipv van graden Celsius.

dennis

Zal wel aan de naam van het artikel liggen (Fantast).

Zonder gekheid. Hij stond niet toevallig op Fahrenheit? Denk het niet, dan zou de temperatuur wel meer afwijken.

Wat ik wel eens merk met mijn sensoren (thermokoppel, niet een ikea thermometer) dat als het draadje klem zit onder het deksel van de gamel de temperatuur erg gaat afwijken. Tegenwoordig doe ik er een open gevouwen paperclipje naast en gaat het goed.

davadox

Ik heb er twee in gebruik en tot nu toe nog geen rare dingen meegemaakt.
Laatste brouwdag heb ik ze eens samen in het wort gelegt en ze weken niet van elkaar af.

orangeloo

Ik heb er ondertussen al 3 gekocht, en bij mij doen ze ook wel eens raar...
Dan is er dus water in terecht gekomen en dan geeft hij verkeerde waarde aan.
Je kan hem redden door te drogen zoals hierboven staat beschreven.  :brouwen:

Je kan de voeler ook heel voorzichtig uit elkaar halen, daar waar de priem is samen geknepen even tussen de bankschroef openen en dan heel voorzichtig de draad er uit halen. Vervolgens alles drogen en weer terug in elkaar steken. Daarna zou ik er wat siliconen kit op smeren daar waar de draad de priem in gaat, is hij iets beter beschermd.

John

fijne meter merk alleen dat hij ook al is hij afgekit niet tegen stoom kan. Vorige keer kon ik hem nog drogen nu trok ik sensor kapot. Morgen naar Ikea: wat een ellende!

davadox

Ik ben eigenlijk op zoek naar een thermometer met dompelbuis zoals deze

maar dan digitaal maar ik betwijfel of die bestaan.

hansm

Citaat van: John op 10-06-2012  13:41 ufijne meter merk alleen dat hij ook al is hij afgekit niet tegen stoom kan. Vorige keer kon ik hem nog drogen nu trok ik sensor kapot. Morgen naar Ikea: wat een ellende!

Waarom blijven jullie die dingen kopen dan, als ze zo snel kapotgaan?

heijligers


davadox

Citaat van: heijligers op 10-06-2012  14:44 uwat is hier mis mee?


Ga jij 3 uur met dat ding in je handen staan?

heijligers

Citaat van: davadox op 10-06-2012  14:46 uGa jij 3 uur met dat ding in je handen staan?
Nee, maar ik hoef toch ook niet 3 uur continue te meten.
Alleen tegen de rusttemperaturen hoef ik te meten, verwarming gaat iets minder dan 1 gr/min. 10 graden verwarmen is dus 10 minuten roerend verwarmen en dan even meten. Tijdens een lange rust (met een dekbed als isolatie) meet (en roer) ik om de 15 a 20 minuten even, bij kortere rusten is daar helemaal geen aanleiding voor. Deze zijn stoom bestendig. Je moet ze alleen niet laten vallen (is tot op heden niet gebeurd).
Ik heb 3 van deze thermometers, 1 voor de maischpan en 2 voor mijn heetwaterketels (6 en 9 liter). Nog geen 2 euro per stuk ...

heijligers

Tijdens de rustten meet ik trouwens wel continue. De thermometer hangt in het beslag door het gat in de deksel van mijn weckketel. Hij wordt op zijn plaats gehouden door een thermometerklem (wasknijper).

RobinB

Citaat van: heijligers op 10-06-2012  14:44 uwat is hier mis mee?


Die heeft geen alarm en nagenoeg dezelfde prijs als de Fantast van Ikea. :)

koffie

Citaat van: heijligers op 10-06-2012  14:44 uwat is hier mis mee?

Snelheid van meten en de positie.

Een dergelijke thermometer moet je redelijk precies (op het streepje) in je beslag steken, anders is de aflezing niet correct. Daarnaast kan het relatief lang duren voordat de meter reageert op temperatuurschommelingen.

Albertus

Citaat van: davadox op 10-06-2012  13:54 uIk ben eigenlijk op zoek naar een thermometer met dompelbuis zoals deze

maar dan digitaal maar ik betwijfel of die bestaan.

Dat kan, je moet dan de voeler van je digitale thermometer in een buis in het wort plaatsen. Zoiets het geloof ik een zakbuis.

Bert

Henielma

Precies Bert. Je kan bijvoorbeeld de sensor van zo'n Tcontrol-IO set in een koperen of RVS buis laten zakken en dan heb je zoiets digitaal.

George81

Is er nou niemand anders op het idee gekomen om de klassieke thermometer op je roerstok te maken?  :weetniet:
Zo werk ik al vanaf dag 1 en bevalt mij best goed, het enige makke is dat hij nog wel eens verschuift.
Ik heb 'm met 2 tie-wraps erop gemaakt en die worden wat slapjes door de hitte.

BierHenk

We willen het tegenwoordig graag digitaal op de tiende graad weten, zodat we het proces beter kunnen sturen.
Dat kan met een Ikea thermometer al heel behoorlijk.

George81

Ach wel nee, het komt allemaal niet zo nauw.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.