Brewferm bijsmaak

Gestart door Apo, 13-04-2012 18:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Apo

Ik heb inmiddels mijn tweede Brewferm op de fles en ik merk zowel bij dit tweede als mijn eerste bier een enorm minpunt: namelijk de smaak!

De kleur is goed, koolzuur en schuim ook. Alleen wordt de smaak van het bier overheerst door een ronduit smerige (ik weet het, smaken verschillen) bijsmaak. Ik kan hem moeilijk beschrijven maar mijn 2de tarwebier smaakt door deze 'bijsmaak' exact hetzelfde als mijn 1ste pilsener.

Ik heb zelf het idee dat het door de gist komt die men bijlevert. Ik vergist op een temperatuur van 18-19 graden.

Momenteel vergist ik een volledig zelf gemaakt bier met andere (korrel)gist, deze gaat langzamer maar ik ben benieuwd hoe de smaak nu is. Voor mij heeft Brewferm wel zo goed als afgedaan. Als gezegd: ik vraag me alleen af wat de voor mij slechte smaak nu veroorzaakt en of het dus de gist is? Wellicht kunnen jullie mij hier meer over zeggen? :)

Gerb

Smaken zijn natuurlijk moeilijk te omschrijven. Het beste (of een van de) ideeen is om het bier eens aan een gevorderde brouwer te laten proeven. De gist zou goed kunnen, maar bijv vergistingstemperatuur, resten reinigingsmiddel, water, infecties, etc. etc. kunnen allemaal invloed hebben.

Waar woon je?

Apo

Hi Gerb,

Dank voor je warme welkom! Ik kom uit omgeving Den Haag.

Ik ben vrij scherp geweest op de zaken die je noemt, water, infectie, temperatuur...de laatste zou in combinatie met het gist mogelijk kunnen leiden tot een extra zoet/(bij)gesmaakt bier.  Omdat het 2de bier vrijwel hetzelfde smaakt als het 1ste en het een ander blik Brewferm betrof, gok ik dat de gist de bepalende factor was.

Als ik een willekeurig commercieel bier neem, is het met name de hop (en bij de Belgische geneugten de toegevoegde ingrediƫnten smaak) die ik proef. Hier is de appelachtige smaak erg overheersend. Ik neig er nu wel naar een volledige set aan te schaffen zodat ik alle stappen in het brouwproces zelf kan controleren.

Albertus

Citaat van: Apo op 13-04-2012  19:01 uHier is de appelachtige smaak erg overheersend.

Mogelijk proef je acetaldehyde (smaak van groene appels). Deze kan nog wegtrekken door langer te lageren.

Bert

Wybe

Na zeven extractbrouwsels weet ik precies wat je bedoeld. Ik noem het kauwgumballensmaak en de Brewferm pakketten hebben het meer dan de Muntons pakketten. De oorzaak is de bijgeleverde gist. 'k Heb eens een brouwsel opgesplitst. Een helft vergist met bijgeleverde gist en de andere helft met een los gekochte Fermentis korrelgist. Echt een enorm smaakverschil!

Apo

Ik ben van plan ze inderdaad lang te laten liggen, het zou zonde zijn als ze allemaal zo smaken :(

Inmiddels heb ik andere gist aangeschaft en hoop dat het daarmee is opgelost.

De ultieme test (in het klein dan): het blik diablo dat ik heb staan ga ik nog wel gebruiken, maar dan wel met een andere gist, denk zelf aan de us-05.

Jacques

Citaat van: Apo op 13-04-2012  19:01 uHier is de appelachtige smaak erg overheersend. Ik neig er nu wel naar een volledige set aan te schaffen zodat ik alle stappen in het brouwproces zelf kan controleren.

Het kan het smaakprofiel van de gist zijn. Sommigen vinden die lekker, anderen weer niet. Het meest simpele is een andere gist uit te proberen.  Dat kun je het beste doen met een blik waarmee je al gebrouwen hebt. Dan kun je namelijk het beste vergelijken.

Apo

Citaat van: Jacques op 14-04-2012  11:50 uHet kan het smaakprofiel van de gist zijn. Sommigen vinden die lekker, anderen weer niet. Het meest simpele is een andere gist uit te proberen.  Dat kun je het beste doen met een blik waarmee je al gebrouwen hebt. Dan kun je namelijk het beste vergelijken.

Dank Jacques, zou het ook kunnen komen door de extra suikers die je aan het blikbrouwsel toevoegt?

Heeft het toevoegen van minder dan de aanbevolen suiker negatieve gevolgen? Behalve waarschijnlijk minder alcohol.

Jacques

Citaat van: Apo op 15-04-2012  16:33 uDank Jacques, zou het ook kunnen komen door de extra suikers die je aan het blikbrouwsel toevoegt?

Heeft het toevoegen van minder dan de aanbevolen suiker negatieve gevolgen? Behalve waarschijnlijk minder alcohol.

Volgens wetenschappelijk onderzoek zou meer suiker zorgen voor meer esters.
In de praktijk ervaar ik dat niet zo zeer. Over een tijdje wil ik hier een experimentje aan wagen om de vergelijking te kunnen maken.
Ik wil dan een blik spitsen en dan de ene helft aanvullen met moutextract en de andere met suiker zodat beide op hetzelfde begin SG uitkomen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.