Hoe een oude gasbrander aan te passen

Gestart door yakuza, 10-04-2012 19:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

yakuza

Citaat van: CisdevĂ©sser op 18-04-2012  21:43 uHoi,

Opening binnenring mammoetbrander is 90mm.
In principe past je lagerbus van je roermechanisme hier dus doorheen, maar............hij zal je lagerbus veel te heet stoken omdat het vlambed bovenop zit, ik zie dat je bestaande brander alleen gaatjes aan de zijkant heeft, de vlam is dan ver van je lagerbus zodat deze niet te heet wordt.

Als ik de foto's van deze brander zo bekijk weet ik zeker dat deze aan te passen is naar propaan, kwestie van het juiste gas/luchtmengsel.
Zoals ik al gezegd heb, ontspanner 30 mbar, sproeier eerst dichtmaken, vervolgens klein beginnen.
begin eens met 1.5mm en dan indien nodig per tiende mm groter gaan.

veel succes en groetjes....Cis

Het gene op de foto is niet echt een lagerbus maar eerder een doorvoer voor de as waar het roerwerk op zit.
De ontspanner heb ik nagekeken en is een 30 mbar.
Ik geraak enkel aan boortjes van 1,1.5,2,2.5,3 .....
Heb er echt wat bang van gekregen van gekregen om er nog mee verder te gaan eigenlijk  :-[
Misschien dat ik beter een paella brander neem en die desnoods wat aanpas.

Groeten kevin

yakuza

Cis ik heb je een PM gestuurd  ;)
Sproeier terug dicht gemaakt en geboord op 1.5mm zoals aangeraden door Cis.
Nu zijn de vlammen handelbaar, minder hevig.
Volgend probleem, slechte verbranding. Punten van de vlammen zijn geel en er is CO2 of toch een geur waarneembaar.
Zou ik de verbranding kunnen afstellen met de regelvijs op voorgaande foto's of moet er nog groter geboord worden?

Groeten Kevin

hansHalberstadt

Ik heb ook zelf zo'n soort brander aangepast. Bij een bepaalde diameter sproeier hoort een bepaald vermogen en ook een bepaalde hoeveelheid lucht die je nodig hebt om goed te verbranden. Te weinig lucht en hij gaat geel branden en stinken (koolmonoxide risico!) Te veel lucht en de vlam waait uit. Je moet een mooie blauwe vlam hebben die ook nog blauw blijft als je je ketel erop hebt staan. De ketel te dicht bij de vlammen levert ook slechtere verbranding.
In jouw geval moet er meer lucht bij, maar de hoeveelheid lucht die aangezogen kan worden is beperkt door de constructie van de venturi (waar gas en lucht mengt). Het pijpje verder uit de brander trekken, zodat meer lucht wordt aangezogen hielp bij mij. Op jouw foto's zie ik een vrij dun pijpje, terwijl ik zou verwachten dat de sproeier direct in de brander zou blazen. Misschien kun je eens spelen met de sproeier direct in de brander richten en met de afstand spelen om te zien of ja dan ergens een optimale vlam kunt krijgen.

HansH.

yakuza

Citaat van: hansHalberstadt op 20-04-2012  10:04 uIk heb ook zelf zo'n soort brander aangepast. Bij een bepaalde diameter sproeier hoort een bepaald vermogen en ook een bepaalde hoeveelheid lucht die je nodig hebt om goed te verbranden. Te weinig lucht en hij gaat geel branden en stinken (koolmonoxide risico!) Te veel lucht en de vlam waait uit. Je moet een mooie blauwe vlam hebben die ook nog blauw blijft als je je ketel erop hebt staan. De ketel te dicht bij de vlammen levert ook slechtere verbranding.
In jouw geval moet er meer lucht bij, maar de hoeveelheid lucht die aangezogen kan worden is beperkt door de constructie van de venturi (waar gas en lucht mengt). Het pijpje verder uit de brander trekken, zodat meer lucht wordt aangezogen hielp bij mij. Op jouw foto's zie ik een vrij dun pijpje, terwijl ik zou verwachten dat de sproeier direct in de brander zou blazen. Misschien kun je eens spelen met de sproeier direct in de brander richten en met de afstand spelen om te zien of ja dan ergens een optimale vlam kunt krijgen.


HansH.


Het dunne pijpje dat je ziet is om de brander langst daar aan te steken.
Sproeier dus wat achteruit brengen,... Kunnen we proberen.
Bedankt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.