Geen gist depot in Duvel 33 cl flesje?

Gestart door henkg, 05-04-2012 09:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henkg

Geen gist depot in Duvel 33 cl flesje?
Ik wilde een gistkweekje maken met de gist van een paar flesjes Duvel (de gewone, niet de groene).
In de supermarkt heb ik een flesje tegen het licht gehouden. Niets te zien. Daarna heftig geschud. Niets te zien, nog steeds glashelder.
Dus maar niet gekocht.

Mijn vraag:
Zit er nu geen gist meer in?; of zijn er misschien verschillende afvullingen?

matthew

Ik heb 2 weken geleden nog gist uit een flesje opgekweekt, staat nu lekker in de koelkast. Veeeel gist :D

Dus JA er zit nog gewoon gist in de flesjes (gekocht bij Burg Bieren te Ermelo)

Gerb

In de Duvel flesjes zit altijd weinig gist die heel goed plakt. Je kunt hier het beste het bier uitschenken, wort erbij en dan het dopje er weer op doen. Dan zal het vanzelf gaan gisten.

matthew

Citaat van: Gerb op 05-04-2012  09:59 uIn de Duvel flesjes zit altijd weinig gist die heel goed plakt. Je kunt hier het beste het bier uitschenken, wort erbij en dan het dopje er weer op doen. Dan zal het vanzelf gaan gisten.

inderdaad, zo ben ik ook gestart met mijn flesje. Na een paar dagen het zaakje in een erlemeijer met 0,5 liter wort van 1.040 en later er nog een liter bij gedaan.

David Steeman

Ik hoor overal dat de Duvelgist niet de hoofdgist maar een bottelgist is?

matthew

Vandaag hier op het forum nog gelezen dat dat een broodje aap verhaal is. Er is in ieder geval prima mee te brouwen volgens velen...

ik ga het weten binnenkort :p

hansm

Citaat van: matthew op 05-04-2012  17:26 uvandaag hier op het forum nog gelezen dat dat een broodje aap verhaal is.. er is in ieder geval prima mee te brouwen volgens velen..

ik ga het weten binnenkort :p

Het oorspronkelijke (broodje aap(?))-verhaal is ooit beschreven door Michael Jackson in zijn boek "De Grote Belgische Bieren" (uitgave 1993, pagina 258-259)

"De oorspronkelijke symbiose van gistculturen bij McEwans is door de jaren heen verminderd tot twee gisten, en ze worden beide gebruikt in de eerste gisting. Het brouwsel wordt opgedeeld in twee afzonderlijke delen, die elk met een gist werken."
...
"Na de koude rijping wordt het brouwsel gefilterd en gebotteld en krijgt het een dosis dextrine en een dosis van één van de twee oorspronkelijke gisten."

Geen idee of het waar is, of was. Michael Jackson kunnen we het helaas niet meer vragen  :engel:

RobinB

Citaat van: waaslandwolf op 05-04-2012  13:17 uIk hoor overal dat de Duvelgist niet de hoofdgist maar een bottelgist is?
Waar is overal?
Er zijn hier ook wel goede ervaringen gemeld met de flessengist.

zilver_brouwer

Als je het Duvel topic leest bij Kloonrecepten zijn er een aantal reacties van mensen die bij Duvel
informatie los hebben gekregen waaruit duidelijk werd dat ze een aangepaste versie van de
hoofdgist gebruiken als bottelgist, in ieder geval zou die meer plakken.
Maar dan zou je nog eens moeten zoeken in dat topic.

RobinB

Ik ken het topic, maar die "informatie" van Duvel is natuurlijk mogelijk ook vertroebeld door de belangen van Duvel. ;)
Als het een goed gelijkend bier geeft bij meerdere Brouwers is de kans op hoofdgist ipv bottelgist best reëel.

zilver_brouwer

Citaat van: RobinB op 05-04-2012  22:55 uIk ken het topic, maar die "informatie" van Duvel is natuurlijk mogelijk ook vertroebeld door de belangen van Duvel. ;)
Als het een goed gelijkend bier geeft bij meerdere Brouwers is de kans op hoofdgist ipv bottelgist best reëel.

Misschien is het enige aangepaste ook wel dat de gist meer plakt, en dan maakt het verder ook niet uit voor de smaak,
neem ik aan.

Ronnie

Neem van mij aan dat in de flesjes bottelgist zit: het is een plakgist waarvan ze niet veel nodig hebben, of liever de bottelgist is tegenwoordig minimaal qua hoevelheid, als bij veel brouwerijen sedert enkele jaren. Hij gaat niet zo diep als de deze van de hoofdgisting.
Mijn bron: insider.  :-X

Jacques

Citaat van: Ronnie op 06-04-2012  19:26 uNeem van mij aan dat in de flesjes bottelgist zit
...
Hij gaat niet zo diep als de deze van de hoofdgisting.
Mijn bron: insider.  :-X

Gisteren heb ik op de clubavond van De Roerstok een viertal Duvel imitaties mogen proeven naast het origineel. Bij 3 bieren was de gist opgekweekt uit de fles en 1 bier was vergist met de Wyeast #1388 Belgian Strong ale. De bieren met opgekweekte gist hadden allemaal veel meer esters dan het origineel en smaakten veel zoeter. Er was één persoon die zo wel vergist had met de opgekweekte gist en met de Wyeast #1388. Het bier met Wyeast smaakte het meest naar het origineel. Hij had de bieren vergist met hetzelfde wort met een begin SG van 1070. De opgekweekte gist met de zoete smaak vergiste door 1009 en de Wyeast tot 1011.


De leden van De Roerstok tijdens het proeven van de Duvel klonen.


Zo te merken klopt de informatie van Ronnie helemaal. In Duvel zit niet meer de originele gist. Ik zal de wiki aanpassen.

Raymond293

Dan was mijn opmerking dat de smaak van Duvel veranderd was ook niet zo gek :)

RobinB

Waren de opkwekers met dezelfde hoeveelheden gist geënt en (ook) gecontrolleerd vergist?
Dat zijn immers ook factoren van invloed op de estervorming.

Jacques

Citaat van: RobinB op 14-04-2012  20:24 uWaren de opkwekers met dezelfde hoeveelheden gist geënt en (ook) gecontroleerd vergist?
Dat zijn immers ook factoren van invloed op de estervorming.

Niet alle bieren waren gecontroleerd vergist.

Maar het wort dat zowel met opgekweekte als met Wyeast was vergist wel.
De opgekweekte gist had hetzelfde esterprofiel als de andere bieren met opgekweekte gist.

En bij één van de niet-gecontroleerde opgekweekte gist was een hele overmaat aan esters aanwezig. Dat bier gaf een zeer zoete indruk.


edensan

Citaat van: Gerb op 05-04-2012  09:59 uIn de Duvel flesjes zit altijd weinig gist die heel goed plakt. Je kunt hier het beste het bier uitschenken, wort erbij en dan het dopje er weer op doen. Dan zal het vanzelf gaan gisten.

Hoeveel ongeveer?

Markiej87

Begin eens met bijvoorbeeld 30 ml SG 1.040.

edensan

Citaat van: Markiej87 op 14-11-2015  21:26 uBegin eens met bijvoorbeeld 30 ml SG 1.040.

Top bedankt

En na 2 dagen 150 ml SG 1040

gr Edwin

abroeders

Citaat van: edensan op 14-11-2015  22:40 uTop bedankt

En na 2 dagen 150 ml SG 1040

gr Edwin
Ik zet altijd een ballonnetje op het flesje, dus niet de dop er terug op, dan ga je namelijk een grote druk opbouwen. Aan het ballonnetje kan je zien of er activiteit is. Ik gebruik 2 of 3 flesjes, alle flesjes een klein beetje wort (30ml is okay)

Pas opschalen als de gist 'aangeslagen' is! Kan wel eens 5 dagen duren. Gist heeft geen agenda en vaste afspraken, dus wij als brouwer moeten ons schikken naar het tijdstip dat het de gist uitkomt.
Ik giet de aangeslagen flesjes in een 500 ml erlenmeyertje met een 250 ml wort met gistvoeding. Deze op de magneetroerder, dan heb ik eigenlijk na 24 uur meestal wel een koffie-verkeerd starter die je dan vervolgens kunt opschalen naar 2 liter of zo.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.