35 liter koelbox bij Action 7,99

Gestart door Franske, 02-04-2012 10:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Franske


Etn82

Heb hem gekocht en heb er bijna een maischvat van gemaakt.

Heb een filter van koper gemaakt en een kraan naar buiten voor de afvoer gemonteerd. Heb nu alleen nog een last van lekkage naar de tussenwand. Dacht dit te verhelpen met epoxyhars. Iemand misschien nog andere goede ideeën?

MvG,

Etienne

Carlos

Epoxyhars is prima spul voor zeilboten en surfplanken... Bij voedsel gerelateerde oplossingen gebruik je silicone ringen of pakkingen. Te verkrijgen bij de de plaatselijke loodgieter of bouwmarkt. Het meeste wat geschikt is voor waterleidingen is geschikt voor de hobbybrouwer en dat is niet epoxyhars. Ik weet niet wat het materiaal is van deze koelbox maar meestal is dat PE of anders PP. Deze materialen zijn is zo goed als niet te verlijmen. Alleen een mechanisch afdichting zal dan helpen.

Etn82

Beste Carlos,

Dank voor je tip en toelichting. Een trippel naar de Bouwmarkt had mij deels ook al tot dezelfde conclusie gebracht. Niets in het gehele assortiment is geschikt voor PE van "multi-kit" en "superlijm"  tot zelfs "alles lijm".

Heb nu met silliconekit een ring tussen de binnen en buitenwand gespoten. Groot voordeel is dat het hoge temperaturen kan weerstaan. Heb mijn zeef vandaag ook gesoldeerd, dus nu wachten tot morgen avond wanneer de kit is 'uitgehard' en dan kan ik testen of dit het werkt.

Voor foto's zie: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3713.100.html

MvG,

Etn

Etn82

Gisteren mijn eerste bier gebrouwen met de Action koelbox als Amerikaanse Koelbox.

Omdat ik bij een test veel wartme verloor heb ik gister de koelbox tijdens het maischen ingepakt met een deken. Dat werkte prima, na anderhalf uur nog geen graad gezakt!

Nu wachten of het resultaat er ook naar is!

ThomasM

Ik heb deze vandaag gekocht.
Gevuld met 2 liter kokend water: meteen met contact terug gekoeld naar 82 graden.
Na een uurtje was het water nog maar 40 graden.
Hoe heb jij de box geïsoleerd etn? Ik zat te denken wat polystyreen erop te plalken.

hobbybob

Nee niets erom heen maar,

 - Voor ik begin gooi ik er eerst een laag heet water in zodat de koelbox al opwarmd.
 - Tijdens maishen heb je meer dan 2 liter in de koelbox dus koelt ie langzamer af
 - Ik maish in op 66 graden (3 l/kg) na 30 minuten zit ie op een graad of 62/63 dan naar gelang het maischschema wat ik wil er warm of kokend water erbij .(naar 68 graden met warm water of naar 72 graden met kokend water ).

Gaat altijd goed geen problemen mee gehad.

ThomasM

Top dan laat ik hem zo. Dan kan ik hen ook nog een vol laden om na een wedstrijd koud bier te hebben!

Ralph

Ik heb deze week ook maar eens het koelboxidee, geïnspireerd door de opzet van Etn, uitgewerkt. Ik heb hierbij de suggestie van Albertus gevolgd, dus met een verlengstuk en gaten van verschillende grootte in de wanden van de koelbox. De koelbox is een Coleman IceWorld 3000 (30L, 5 euries via Marktplaats). Van buiten ziet het er zo uit:
 


Van binnen ziet het er zo uit (inclusief testinhoud :)):



Ik heb siliconeslang zelf ringetjes gemaakt (één aan de binnenkant en één aan de buitenkant, waar de kraan op gemonteerd is). De koperen leiding heb ik zo gemaakt dat hij klemt, de delen zijn dus gewoon los in elkaar geschoven:



Er zit nu een Berliner Weisse in de maak in. Het leek me handig om juist hiervoor de koelbox te gebruiken (normaliter gebruik een rvs pan op een gasbrander). Hoewel tijdens het testen er niets lekte, druppelt er nu een klein beetje vocht uit bij het kraantje :(. Heeft iemand nog tips voor goede en stevige siliconen ringen? Ik ben sowieso van plan om ook aan de binnenzijde een ring toe te voegen.

Rickske

Je kan goede voedselveilige ringen knippen uit die flexibele cake-bak-vormpjes van de Blokker.

RJT

En om bij de winkel uit het topic te blijven: Ook Action heeft hele mooie siliconen-matjes tegen lage prijzen!

Pimmels

Citaat van: Ralph op 29-01-2014  12:19 uEr zit nu een Berliner Weisse in de maak in. Het leek me handig om juist hiervoor de koelbox te gebruiken (normaliter gebruik een rvs pan op een gasbrander). Hoewel tijdens het testen er niets lekte, druppelt er nu een klein beetje vocht uit bij het kraantje :(. Heeft iemand nog tips voor goede en stevige siliconen ringen? Ik ben sowieso van plan om ook aan de binnenzijde een ring toe te voegen.

Zou ik zeker doen dat ringetje aan de binnenzijde, ik had dat ook niet de eerste keer, zat de halve dubbele wand vol met wort! :huilen:

Ralph

Uh oh... hoop niet dat dit bij mij ook het geval is. Ik zal spoedig eens een bezoekje brengen aan de action, ik denk niet dat mijn vriendin het zal waarderen als ik in de reeds aanwezige bakvormpjes ga knippen... ;)

ThomasM

Ah kijk eens aan, dit topic was ik al weer even vergeten.

Ik vul nu de koelbox met zo veel spoelwater als ik nodig heb op 100°C en als ik moet gaan spoelen is dit terug gekoeld naar ongeveer 80-85°C. Prima voor het spoelwater dus. Ik heb er wel een laagje reflecterend bubbelfolie omheen gedaan maar ik betwijfel of dat iets uithaalt.

Ralph

Da's een goed idee Thomas! Ik ga het zaterdag uitproberen bij mijn volgende brouwsel. Totdat ik een elektrische pan heb voor mijn spoelwater, lijkt het me best handig om het op deze manier op te lossen :).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.