Alcohol-vermindering door estervorming

Gestart door Hoppie, 30-11-2004 20:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Beste medebrouwers,

En ester is een verbinding tussen zuur en alcohol.
Stel ik heb 23ltr bier met 5% alcohol en 31 gram zuur.
Wordt dan 31 gram alcohol verbruikt voor estervorming?
Of denk ik nu weer te simpel?

Weet iemand tussen haakjes nog een goed scheikunde boek in " Jip en Janneke taal "?
Dan kan ik dit misschien zelf ook uitrekenen/vergelijken/kloppend maken whatever.

Groetjes en alvast bedankt,

Hoppie


MO

Nee nee Hoppie, scheikunde is natuurlijk niet zo simpel. Misschien heb je ooit in een heel ver, grijs verleden wel eens geleerd dat moleculen met elkaar reageren. 1 mol (6 x 10 tot de macht 23 moleculen) zuur reageert met 1 mol alcohol. Ik zal morgen op het werk even de berekening voor je uitvoeren, ik heb hier geen dichtheden voorhanden. Overigens is het niet zeker dat alle zuur in ester wordt omgezet. Dit zijn namelijk evenwichtsreacties. Scheikunde is zo'n mooi vak joh! En het combineert zo fijn met mijn hobby!

MOrgen meer.

Hopmans

Lucky You !

Ik moest weer zonodig vonken trekken  >:(
Bedankt alvast voor de berekening  :proost2:
Was dus een dingetje wat ik vergeten was voor mijn projekie  :laugh:

Groetjes,

Hoppie


MO

23 liter bier met 5% alcohol is 1150 ml ethanol. Dit komt overeen met 908 g (dichtheid ethanol 0.78 g/L). 908 g alcohol komt overeen met 19.7 mol ethanol (molgewicht 46 g/mol).

31 g pure azijnzuur komt overeen met 0.52 mol azijnzuur (molgewicht 60 g/mol). Gesteld dat dit een op een reageert met ethanol tot ethyl acetaat, dan verlies je dus 2.6% van je ethanol. Kortom, er is genoeg ethanol aanwezig om met azijnzuur te reageren. Van de 908 g ethanol kan er maximaal 24 g met je azijnzuur reageren (0.52 mol bij een molgewicht van 46 g/mol) . Zat je er toch niet ver naast met je 31 g!

Maar waar bestaat die 31 g nu precies uit? Volgens mij voornamelijk uit 80% melkzuur. Plus wat azijnzuur en citroenzuur, maar goed, even voor het gemak ervan uitgaand dat 31 g alleen 80% melkzuur is:

80% van 31 g = 24,8 g komt overeen met 0.28 mol melkzuur (molgewicht 89 g/mol). 0.28 mol azijnzuur komt overeen met 12.9 g ethanol. Bij deze berekening verlies je dus maar 1.4% van je totale ethanol

Duidelijk?

Hopmans

Hey Martin,

Bedankt voor je berekening !
CiteerMaar waar bestaat die 31 g nu precies uit?
Voor het antwoord op deze vraag zie dit stuk.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1798.msg18510.html#msg18510
Zo zie je maar weer.
Jij bent degene die mijn gedachten 180 graden omgedraaid heeft ha ha  :laugh:

Groetjes,

Hoppie


Adrie

En dan ga je er ook nog vanuit dat alle azijnzuur of melkzuur met alcohol reageert tot een ester. Dat zal (gelukkig) niet gebeuren, anders wordt het zo'n fruitschaal.

Groeten,

A3

Hopmans

           



             worst case scenario


Groetjes,

Hoppie

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.