La Trappe Isidor

Gestart door KJ!, 01-04-2012 21:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KJ!

Ik wil een keer een kloon van La Trappe Isidor brouwen. Heeft iemand al een recept in elkaar gezet wat aardig in de buurt komt?

Grt,

Kees-jan

MO

Euh nee, maar een heel complex bier is het niet. De gist is opkweekbaar en nogal dominant in geur en smaak aanwezig. Ik zou zeggen: Duitse hoppen tot 30 IBU, ook wat later hoppen, volmout met pils en cara120 (8% of zo) en gaan met die banaan. Kun je daar zelf een recept uit destilleren?

Lorejas

Ook ik ben benieuwd, erg lekker biertje! Maar van recepten maken heb ik nog niet echt (trappisten)kaas gegeten...

Herman

Gewoon even bellen met de brouwmeester wil ook wel eens helpen?

RobinB

Citaat van: MO op 01-04-2012  21:57 uIk zou zeggen: Duitse hoppen tot 30 IBU, ook wat later hoppen, volmout met pils en cara120 (8% of zo)

De hop zou Perle zijn, zoals ze in hun eigen hoptuintje hebben.
Althans dat was bij de eerste "jubileum-versie".

Ik twijfel of hij volmout is, denk het niet?

MO

Ik drink er nu een en ik vind hem vies zoet en overdreven Trappe-esterig. Ik dacht dat dit bier in het begin droger en hoppiger was maar mijn aantekeningen erop na lezend was het vanaf de start een zoet biertje.
Eenieder zijn smaak.

KJ!

Mmm.   Ik heb er gisteren een gedronken, maar vond hem niet zoet en licht hoppig.  Ik hou niet zo van "kindertjes bier".
Zal van de week eens wat kopen en nog eens proeven.

John


RobinB

Smaak is subjectief, ik vind em bijvoorbeeld wèl lekker.
Al had ik ook het idee dat het jubileumbrouwsel hoppiger was.
Potentieel puntje van verbetering dus! :brouwen:

Erwin

Ik trof zowaar een exemplaar aan in de likeurwinkel alhier, ga hem zodadelijk meester maken en proberen het gist te oogsten.


j.heesters3

Heeft iemand nog een recept van La Trappe Isidor? Wil deze een keer gaan brouwen maar kan het nergens vinden. Ben nog niet zo bedreven in het zelf uitvogelen daarvan. Alvast bedankt.

Jos

EvdBroek

Citaat van: j.heesters3 op 28-02-2016  10:29 uHeeft iemand nog een recept van La Trappe Isidor? Wil deze een keer gaan brouwen maar kan het nergens vinden. Ben nog niet zo bedreven in het zelf uitvogelen daarvan. Alvast bedankt.

Jos

De gist kun je heel eenvoudig opkweken. Ik denk dat het dezelfde gist als van de dubbel is en die is makkelijk verkrijgbaar in de supermarkt.
Verder lijkt het op zich wel op een dubbel, maar dan wat amberkleuriger... en redelijk zoet.
Waarom probeer je niet alvast een recept op te stellen met onderstaande aanwijzingen?

Sjoerd

Ik heb van de week een paar van deze jongens gedronken. Vond het toch wel een lekker biertje en wil hem graag brouwen. Na wat zoeken links en rechts denk ik zelf aan zo'n 75% palemout 10% tarwemout, 5% cara 120 en 10% rietsuiker. Verder gist opkweken uit een la trappe dubbel, Perle als bitterhop en Saaz als aromahop. Misschien dat ik de plank helemaal mis sla, suggesties hoor ik graag. Dan ga ik een receptje in elkaar klussen.

Groet Sjoerd

Juindorper

Citaat van: Sjoerd op 19-01-2017  22:09 uIk heb van de week een paar van deze jongens gedronken. Vond het toch wel een lekker biertje en wil hem graag brouwen. Na wat zoeken links en rechts denk ik zelf aan zo'n 75% palemout 10% tarwemout, 5% cara 120 en 10% rietsuiker. Verder gist opkweken uit een la trappe dubbel, Perle als bitterhop en Saaz als aromahop. Misschien dat ik de plank helemaal mis sla, suggesties hoor ik graag. Dan ga ik een receptje in elkaar klussen.

Groet Sjoerd
Volgens de site van La Trappe zit er inderdaad pale, tarwe en caramout in. Alleen i.p.v. suiker wordt glucosestroop gebruikt.

Herman

Stuur ze gewoon een mailtje. Heb ik in het verleden ook gedaan en kreeg toen ook netjes antwoord op mijn vragen. Stuur bijv. je concept storting en vraag om advies.

Winne2

Heb ze eens gemaild, maar laten niets meer los dan dat wat op de website staat.

springerke

Ik heb deze winter ook een mail verstuurd met de vraag of ze de originele gist of bottel gist gebruiken bij het bottelen.
Het antwoord was , dit behoort tot de geheimen van het recept.

tdp

Gewoon gebruiken die gist, is zover ik weet geen bottelgist. Als het bottelgist is, zou je van de opgekweekte gist ook niet fatsoenlijke bieren kunnen brouwen, toch?

Tita_NL

Citaat van: tdp op 05-07-2017  14:51 uGewoon gebruiken die gist, is zover ik weet geen bottelgist. Als het bottelgist is, zou je van de opgekweekte gist ook niet fatsoenlijke bieren kunnen brouwen, toch?

Een bottlegist kan ook gewoon een conventionele gist zijn natuurlijk die je ook kan opkweken naar een hoofdvergisting gist. Het kan voor het smaakprofiel ook  een totaal andere gist zijn.

Volgens hun eigen site voegen ze wel een bottelgist toe.


Fermon

Citaat van: Tita_NL op 05-07-2017  21:22 uEen bottlegist kan ook gewoon een conventionele gist zijn natuurlijk die je ook kan opkweken naar een hoofdvergisting gist. Het kan voor het smaakprofiel ook  een totaal andere gist zijn.

Volgens hun eigen site voegen ze wel een bottelgist toe.



Hun bottelgist is hetzelfde als hun hoofdgist.

EvdBroek

Citaat van: Fermon op 05-07-2017  21:27 uHun bottelgist is hetzelfde als hun hoofdgist.
Precies, dit is al vaker ter sprake geweest

Davester

Is hier al een recept bij benadering van beschikbaar? Lijkt me gaaf om te starten met bier van om de hoek :)

Peterrr


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.