Hoi Medebrouwers,
Dit is mijn eerste bericht op het forum, dus eerst even een klenie introductie. Ik heet Hans, ben 45 jaar en woon in Utrecht. ik brouw al een aantal jaren (sinds 1998), maar ben pas sinds kort lid van dit forum

.
Ik heb de afgelopen maanden een aantal keer met Wyeast 3787 gebrouwen. Juist omdat ik vaak wat problemen had met deze gist. Hij gaat eigenlijk nooit echt lekker, maar soms is-ie helemaal niet vooruit te branden

.
Ik werk met starters van 1 ca. 1 liter, over het algemeen zijn deze erg actuief, of net over het hoogtepunt heen bij het enten. Ik houdt netto ca 18 liter wort over na een brouwsessie. Na 4 dagen meet ik het SG.
De laatste 4 pogingen met 3287:
1) SG 1077, na 4 dagen 1025. Suiker: 250 gram, toegevoegd tijdens het koken.
2) SG 1066, na 4 dagen 1023, geen suiker
3) SG 1063, na 4 dagen 1021, geen suiker
4) SG 1066, na 4 dagen 1035, geen suiker
Ik woon in de stad Utrecht, en dat betekent dat je weet wat voor water dat uit de kraan komt. Er zijn 3 pompstations, en 's morgens voor ik ga brouwen meet ik de hardheid en de pH. Er zijn 3 mogelijkheden: zacht water (6 gr DH), middelhard (9 gr DH) en nog iets harder (11 gr DH).
Watermetingen voor die 4 brouwsels: resp. 6, 9, 6 en 11 gr DH.
Dus dan denk je: zou het aan het water liggen? Iets dat er bij dat hardste water teveel inzit, of juist te weinig (in dat hardste water zitten bijvoorbeeld vrijwel geen sulfaten).

Maar: mijn vergistingen starten snel en zijn de eerste dagen vrij heftig. Na een dag of twee komt het steevast mijn 30 liter gistvat uit (dus monteer ik de laatste tijd maar een blow-off-tube) . Bovendien: er zijn meer mensen met dit probleem, en niet iedereeen heeft iedere keer ander water.
Het lijkt dus aan iets anders te liggen. Vlokt die gist niet gewoon veel te veel uit?

Mijn theorie: De meest actieve gist vormt een bijna ondoordringbare laag bovenop het schuim, het schuim drukt de gist tegen de wanden en de binnenkant van het deksel aan (en blijft plakken), de minst actieve gist zakt naar de bodem, en het bier is helder, maar nog niet uitgegist. Vervolgens moet je roeren, schudden, hevelen, andere gist toevoegen of weet ik veel wat om het spul weer aan de praat te krijgen (het doorroeren van de gist of het opschudden van het vat helpt bij mij meestal wel wat).
Dus, ligt het misschien toch aan die gist?