Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoopoe Best Bitter  (gelezen 55378 keer)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
  • Land: nl
Re: Hoopoe Best Bitter
« Reactie #50 Gepost op: 30-03-2006 13:07 u »
Had Baetsle toch gelijk dat koolzuur giftig is voor gist.
Heb je ooit daaraan getwijfeld? Uitscheidingsprodukten zijn ongezond/giftig voor elk levend wezen. Daarom wordt het ook uitgescheiden. Voor gist is alcohol en koolzuur ongezond. En de verhoogde druk verergert de zaak alleen maar.

Hans Hans

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #51 Gepost op: 30-03-2006 13:13 u »
Ja, daar hebben ik en een aantal mensen op het forum aan getwijfeld. Het is natuurlijk ook een kwestie van concentratie: alles is giftig als de concentratie maar hoog genoeg is.
We hebben hier altijd tegen elkaar gezegd dat je een opgebold Wyeast pakje wel enkele dagen tot enkele weken in de koelkast kunt bewaren. Daar ben ik in ieder geval van terug gekomen (en ik denk A3 ook wel, afhankelijk van wat deze gist gaat doen).

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #52 Gepost op: 30-03-2006 13:15 u »
Het misschien niet-kunnen-bewaren van een opgebolde Wyeast (ik denk nog altijd van wel trouwens, zeker als het gaat om enkele weken en niet om 3 maanden zoals bij Adrie) komt denk ik niet door de CO2. Waarom zou gist dan blijven leven in een veel CO2-rijker bierflesje?

Het lijkt me waarschijnlijker dat de gist in een Wyeast pouch omkomt in een te grote hoeveelheid voedingsstoffen.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #53 Gepost op: 30-03-2006 13:48 u »
De verhouding vloeistof/koolzuurgas speelt waarschijnlijk ook mee. In een flesje zit het gist onder een flinke laag bier, terwijl er in een opgebold pakje Wyeast maar heel weinig vloeistof zit en heel veel gasvormig koolzuur.

Overigens verbaast het me niet, maar ik wilde toch even proberen of er nog leven in zit.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #54 Gepost op: 30-03-2006 14:18 u »
Ik dacht daar ook aan, maar ik kan niet zien hoe dat verschil maakt. De CO2-gasdruk in de vloeistof is in flessen veel hoger.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 31-03-2006 09:47 u »
De gist is toch aangeslagen. Vanmorgen zat er een dikke laag schuim op de starter. Vanavond vermeerderen en beluchten en dan morgen brouwen. Afhankelijk van hoe hij dan smaakt en ruikt voeg ik hem toch toe.

Het recept wordt (voor 26 liter wort):
Geplande begin SG: 1044
Geplande kleur: 13 EBC (Morey)
Geplande bitterheid: 39 IBU (Generic, Daniels)

Pale Ale mout, 7 EBC, 4,10 kg, 83,7%
Maisvlokken, 0 EBC, 0,50 kg, 10,2%
Cara120, 120 EBC, 0,30 kg, 6,1%

38 gram Wye Target, 9,7%, FWH
13 gram Fuggle, 5,0%, 10 minuten koken
20 gram Fuggle, 5,0%, koudhop

Gist: Wyeast 1028, London Ale

Brouwwater aanpassen met 14 gram CaSO4 en 1 gram NaCl.

Maischwater: 26 liter (5,3 liter/kg mout)
60 minuten maischen op 66 graden C.

Spoelwater: 8,5 liter.

Ik popel...

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 01-04-2006 14:16 u »
De gist is uitstekend aangeslagen, ondanks dat ie drie maanden opgebold in de koelkast heeft gelegen. Hij ruikt en smaakt goed, dus ik ga hem gewoon gebruiken. Alles staat klaar voor het brouwen. Nog even een paar uurtjes op de kinders passen en dan ga ik eindelijk weer eens lekker aan de slag. Paar biertjes erbij en de avond kan niet meer stuk!

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 01-04-2006 21:29 u »
Zo, dat verliep als een zonnetje. Om 16:30 begonnen met brouwen en zojuist (21:25) de laatste opruimwerkzaamheden gedaan. Bevalt uitstekend zo aan het eind van de middag beginnen. Tijdens het koken even eten, perfect.

Het bier zit dus in het gistingsvat, de begindichtheid is precies op de geplande 1044 uitgekomen.

Deze jongen is weer gelukkig.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 01-04-2006 21:51 u »
Citaat
1044
Slappe hap.

Geplande bitterheid: 39 IBU (Generic, Daniels)       OOPS !

Bij dat SG die bitterheid? Oh my god.  :stom:

:degroeten:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 02-04-2006 11:49 u »
De vorige versie had een begin SG van 1040 en een bitterheid van 31 IBU. Quote van jou, Hoppie:

Zal ik dan toch nog een hopneus gaan worden hier ?
Het zal toch niet?

Wat een topbier is dit.
Bitter, maar niet te bitter.
Fruitig, fris.
Ook zelfs een beetje zoet.
Mooie schuimkraag. Daar heb ik zelf nog een beetje moeite mee.
Effe naar je maischschema spieken zodadelijk.  ;)
Geloof mij Adrie, je hebt je laatste bier niet aan de verkeerde gegeven.
Ik heb er echt van genoten. Dat meen ik echt !
Ik denk dat ik ook iets van dit soort bier ga brouwen.

Dit is een goed bier van een brouwer die aan de top staat in Brouwland.  :groots:

Dat verschilt niet zoveel van de bitterheidsbeleving van deze versie.

Trouwens, de gisting is volop aan de gang. Heerlijk hoppige geuren komen uit het waterslot. Als ik dichter was, zou ik een lofdicht schrijven over de Fuggle hop.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 02-04-2006 12:37 u »
Hoi Adrie,

Ik was je maar aan het plagen.
Maar je hebt gelijk.
Je zou het inderdaad niet zeggen dat een bier met deze waarden zo kan smaken.

Citaat
Trouwens, de gisting is volop aan de gang. Heerlijk hoppige geuren komen uit het waterslot.
Als ik dichter was, zou ik een lofdicht schrijven over de Fuggle hop.

Mijn leverancier had geen Goldings meer.
Heb ik Brewers Gold genomen ipv Fuggles als alternatief.
Verkeerde keus blijkbaar.  :stom:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 05-04-2006 10:41 u »
Zojuist heb ik mijn Bitter overgeheveld en de koudhop (Fuggles) toegevoegd. Gezien de ervaring van mijn vorige brouwsel en de bijsmaak in die van MO, heb ik gekozen voor 0,8 gram koudhop per liter bier, 18 gram in totaal op zo'n 23 liter bier.

Het bier smaakt al heel aardig: moutig, in het begin licht zoetig, maar later stevig bitter met een lange, aangename bittere afdronk. Mmmm. Door het gebrek aan koolzuur helaas nog weinig hoparoma's te ruiken, maar dat verandert nog wel. Ik heb voor de verandering in dit bier uitsluitend hopbellen gebruikt, ook voor de koudhop. De vorige keer heb ik alleen pellets gebruikt. Benieuwd of hopbellen een betere smaak opleveren. De dichtheid was trouwens nu 1013, gemeten met twee hydrometers en de refractometer. Fijn dat zowel de hydrometer voor een 250 ml maatcylinder als de hydrometer voor de 100 ml maatcylinder dezelfde waarden opleveren.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 05-04-2006 14:55 u »
Kreun. Onbeschrijflijk lekkere geuren komen nu door het waterslot. Nogmaals duizendmaal hulde aan de Fuggles.

Ik heb ontzettende zin in een bitter, gekoudhopt biertje, maar helaas heb ik die niet... Ik zal mijn toevlucht moeten nemen tot een kop koffie of muntthee. Ik moet immers nog werken. Soms is thuis werken niet zo heel gunstig.

:nut:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 05-04-2006 16:47 u »

Het klinkt misschien gek, maar als ik de foto's bekijk, krijg ik ook trek in een zeer zwaar gehopt bier.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #64 Gepost op: 05-04-2006 19:10 u »
Het misschien niet-kunnen-bewaren van een opgebolde Wyeast (ik denk nog altijd van wel trouwens, zeker als het gaat om enkele weken en niet om 3 maanden zoals bij Adrie) komt denk ik niet door de CO2. Waarom zou gist dan blijven leven in een veel CO2-rijker bierflesje?
Het lijkt me waarschijnlijker dat de gist in een Wyeast pouch omkomt in een te grote hoeveelheid voedingsstoffen.
Ik heb het aan Wyeast voorgelegd en zij zeggen:
1.  We recommend using swollen packs (if refrigerated) within 2-4 weeks.
2.  Cell death due to prolonged storage and lack of stored energy supplies within the yeats cell is probably the reason for this.
3.  All of the yeast was probably not dead.  But.. most of it probably was.  If more intense culturing practices were done, he probably could have gotten the yeast to grow and become active again.  The same is true for yeast in a bottle.

Precies wat Adrie ook "ontdekt" heeft.

Hans Hans

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #65 Gepost op: 05-04-2006 19:28 u »
Adrie,

Dat ziet er goed uit... en ik zie dat je de hop pas bij de lagering toevoegd. Hoa lang laat je dit zo staan ?

'k heb zelf nog geen ervaring met Dry / Koud hoppen...maar wil het zeker een volgende keer proberen.

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 05-04-2006 20:09 u »
Citaat
Dat ziet er goed uit... en ik zie dat je de hop pas bij de lagering toevoegd.

Het is ook Oscar.   :lessmile:
Dryhopping doe je naast de gangbare hopping.
Dit bier is dus ook tijdens het koken gehopt i.v.m. bitterheid.   :brouwen:
Dryhopping of koudhoppen doe je voor de extra aroma's.
De hop tijdens het koken is voornamelijk voor de bitterheid
(op het handje aromahop 10min voor einde koken na dan).   :pan:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #67 Gepost op: 05-04-2006 20:48 u »
Ik laat het bier zo een week staan, denk ik. Het is een licht bier dat niet lang hoeft te lageren, dus ik denk dat ik volgende week al kan bottelen.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 06-04-2006 08:30 u »
(op het handje aromahop 10min voor einde koken na dan).  
Waarvan Baetslé zegt: "zeg maar dag met je handje"

Hans Hans

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #69 Gepost op: 07-04-2006 21:21 u »
Halleluja, het bier is nu al uitgegist en helder aan het trekken. Dat wordt zondag bottelen, denk ik. Dat is lekker snel: 7 dagen na brouwen al bottelen.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #70 Gepost op: 07-04-2006 21:25 u »
Da's inderdaad snel. Mijn brouwsel is na het toevoegen van koudhop (45 g Styr. Goldings korrels, bij SG 1.016) op 2-4 weer actiever gaan gisten (staat nu ca 3 cm schuim op)....

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 07-04-2006 21:33 u »
Ja, bij mij begon ie ook weer wat te blubben na het toevoegen van de koudhop, maar nu, twee dagen later, is dat alweer voorbij. Hij is denk ik echt uitgegist. Gezien de vergistingsgraad van de gist kan dat wel kloppen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 10-04-2006 11:50 u »
Zo, de Hoopoe zit op de fles. De dichtheid is toch nog iets gezakt en uitgekomen op 1011.

De smaak is bijzonder goed: zeer hoppig, stevig bitter (het gezicht van mijn vrouw vertrok en dat is meestal een goed teken) en fruitig. Deze variant is zeker minder "lief" dan de vorige versie die iets minder bitter was en vergist met de Danstar Windsor. Oh, ik kan niet wachten tot er druk op de flessen staat. De kleur is mooi okergeel, maar het bier is nog niet helder.

Tjonge, wat een snel bier is dit. Vorige week zaterdag gebrouwen, en nu, na 9 dagen, alles op de fles.

Het afhevelen viel trouwens niet mee, met al die hopbloemen in de fles, maar uiteindelijk is het gelukt zonder bloemen in de flessen te krijgen. Zou trouwens ook wel leuk en uniek zijn: een bier met een hopbloem in elke fles. DroogKoudhoppen op fles, mmmm.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #73 Gepost op: 13-04-2006 19:23 u »

Het recept wordt (voor 26 liter wort):
Geplande begin SG: 1044
Geplande kleur: 13 EBC (Morey)
Geplande bitterheid: 39 IBU (Generic, Daniels)

Pale Ale mout, 7 EBC, 4,10 kg, 83,7%
Maisvlokken, 0 EBC, 0,50 kg, 10,2%
Cara120, 120 EBC, 0,30 kg, 6,1%

38 gram Wye Target, 9,7%, FWH
13 gram Fuggle, 5,0%, 10 minuten koken
20 gram Fuggle, 5,0%, koudhop

Gist: Wyeast 1028, London Ale

Brouwwater aanpassen met 14 gram CaSO4 en 1 gram NaCl.

Maischwater: 26 liter (5,3 liter/kg mout)
60 minuten maischen op 66 graden C.

Spoelwater: 8,5 liter.

Ik popel...

Ik ben ook wel benieuwd naar dit recept maar ik heb momenteel geen Target hop en gist (behalve zakje korrelgist) in huis, ik heb wel Challenger 7% en Norhern Brewer 11,5% zou ik dit kunnen vervangen ipv Target en in welke verhouding?

En is Cara-Crystal 120 ebc hetzelfde/vergelijkbaar met Cara Munich (Cara 120) ?  De enigste Munich mout die Van Gelder heeft is namelijk 17 ebc.

En worden de maisvlokken droog toegevoegd bij het begin van het maischen of eerst gekookt?

Pieter

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #74 Gepost op: 13-04-2006 20:02 u »
Ik ben ook wel benieuwd naar dit recept maar ik heb momenteel geen Target hop en gist (behalve zakje korrelgist) in huis, ik heb wel Challenger 7% en Norhern Brewer 11,5% zou ik dit kunnen vervangen ipv Target en in welke verhouding?

Hoi Pieter,

Challenger is een prima hop voor deze stijl, zie bijvoorbeeld de hopsubstitutietabel op Brew Your Own. Northern Brewer zou ik niet gebruiken. Wat voor korrelgist heb je in huis?

Cara 120 is het zelfde als Caracrystal, benaming en moutprocede kunnen per mouterij verschillen. Smaak en kleur zullen op hetzelfde neerkomen.

Maischvlokken hoef je niet vooraf te koken, dat zou ik alleen bij ruwe granen doen of bij een relatief hoge stort.

Johannes

Tags: