Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoopoe Best Bitter  (gelezen 55360 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Hoopoe Best Bitter
« Reactie #25 Gepost op: 24-01-2006 19:38 u »
Nee, dat is niet echt veel. Achteraf had het wel wat meer gekunt, maar er zat natuurlijk ook al aromahop in. Je kunt het eens met wat meer proberen. Leuk dat je dit recept probeert. Ik had zelf ook al bedacht dat ik deze nog eens wilde gaan maken binnenkort.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #26 Gepost op: 25-01-2006 22:31 u »
Zo, de brouwdag zit er weer op. Om kwart voor drie mout gehaald en geschroot, om kwart voor negen klaar met schoonmaken en al! In het vat nu 24 liter wort met een SG van 1043. Ik had iets beter moeten rekenen met corrigeren, maar dat beetje meer alcohol moet kunnen (1040 was de bedoeling). Ik heb iets te ver terug gekoeld, de gist is toegevoegd bij 20 grC. Ik heb veel te weinig headspace dus dat zou wel eens poetsen kunnen worden morgen (blow off). Hij is ook wat te bitter geworden, ik ben wat uitgeschoten met de hop (45 IBU was de bedoeling). Ben niet gewend aan die hoge a-zuur percentages. Die zetmeel test is geniaal, al na 31 min bij 65-66 grC was al het zetmeel verdwenen. Vandaar mijn korte brouwdagen.

Nog een vraagje: hoeveel droogkoudhop zal ik gebruiken? 2 g/L EK goldings (a-zuur 5.1%)?

Brouwer: Martin Ostendorf - Muifelbrouwerij
Bron van het recept: A3's Hoopoe
Naam: BBB - Bergse best bitter
Soort: best bitter
Start SG: 1043
kleur: 20 EBC
Bitterheid: 53 IBU
Schaal: 24 L
efficiency: 72%

Mout
4.3 kg pale mout        7 EBC        95%
0.22 kg caramünich    120 EBC   5%

Water
18 L Maischwater      pH 5,8 zonder aanzuren
9 L Spoelwater      3 g melkzuur, pH 5,6   
5 L Verdund voor koken   niet behandeld   

Maischschema
10 min 52 grC
45 min 65 grC
75 °C filtreren, spoelen met water van 77 °C

Hop
Target         30 g   10,1%      37 IBU   90 min
Target         10 g   10,1%      9 IBU       30 min
EK Goldings      30 g   5,1%      7 IBU      10 min
EK Goldings      ? 50 g         koudhop      

Gist
Danstar windsor

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #27 Gepost op: 26-01-2006 07:56 u »
zoals jullie zien zijn de hoppen nogal anders geworden. Johan (Maasland) had Target op voorraad, en voor zo'n bitter bier leek me een hop met een hoog a-zuur gehalte wel geschikt. Ik ben het met Herman eens dat vier hoppen niet nodig zijn, dus ik heb ter plekke de fuggles geschrapt. Vanmorgen stond het bier rustig te gisten bij 21 grC. Ik hoop dat deze temperatuur niet te laag is voor de gewenste fruitigheid.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 26-01-2006 10:17 u »
Jammer dat je nou juist de Fuggle hebt geschrapt! Ik zou persoonlijk liever de Goldings weg laten, maar goed.

Ergens tussen 1 en 2 gram koudhop per liter bier lijkt me prima. Windsor is een mooie, fruitige gist, dus ik denk dat 21 graden wel prima is, hoor.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #29 Gepost op: 26-01-2006 10:21 u »
de goldings was vers, de fuggles uit een 1.5 jaar geleden geopende zak. dat was eigenlijk de belangrijkste reden. ze zullen beiden prachtige hoparoma's geven, daar ben ik van overtuigd!

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 26-01-2006 10:25 u »
Dat denk ik ook. Ik kan niet wachten op het resultaat!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #31 Gepost op: 27-01-2006 23:03 u »
wat een eenzaamheid hier op de late vrijdagavond. Ik heb mijn "real ale" om half zeven gelagerd op 1016. Viel een beetje tegen want de activiteit is ontzettend laag. Die zal niet veel meer zakken. Voor de stijl zal hij wellicht wat teveel body hebben. Jammer voor het ONK, fijn voor mijn smaakpappillen.
Maar wat ik zeggen wou: het SG monster staat nu vier uur, ik heb zojuist het restje opgedronken en het is echt EXACT een real ale. Koolzuurloos, lauw/warm, niet heel bitter maar wel heel hoppig, en ook heel fruitig. Wat een geniale gist is dit voor deze stijl. Zal ik 2 g/L suiker toevoegen voor de navergisting?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #32 Gepost op: 27-01-2006 23:23 u »
Als je van real ale houd, is dat een leuk surrogaat. Bij ons op het gilde is een lid die voor dit doel een echt real ale vaatje heeft. Ik houd persoonlijk wel van koolzuur in mijn bier.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #33 Gepost op: 29-01-2006 15:11 u »
voor de geinteresseerden een foto van de best bitter. De koudhop (50 g) zit er net een uurtje bij. De dikke groene smurrie laag drijft nu nog bovenop maar zal binnen een paar dagen uitgezakt zijn.

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #34 Gepost op: 29-01-2006 18:46 u »
Mo, zijn dit pellets, die je gebruikt hebt?
waarom geen bloemen in een hopzakje?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #35 Gepost op: 29-01-2006 20:49 u »
oude discussie, of niet soms? het zijn pellets, en ik doe het zo omdat ik hier goede ervaringen mee heb. bloemen in een zak hebben minder contact met het jongbier. dit zakt mooi uit, dus je raakt de smurrie goed kwijt.

SiriS

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 29-01-2006 21:41 u »
Hopelijk zit er nog wel wat tussen de mandfles en de bestrating..........en dan bedoel ik geen hop.....

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #37 Gepost op: 29-01-2006 22:39 u »
Mo, er zit 'n streepjescodestickertje tussen je mandfles en kurk!

hahaha, krijg je als iedereen over je schouder mee kan kijken.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #38 Gepost op: 13-02-2006 21:02 u »
Dit bier is uitstekend gelukt. Ik drink nu mijn 2e weg, en de derde gaat er zo ook wel aan. Vorige week zondag gebotteld en afgelopen vrijdag was het bier al helemaal op koolzuur en getooid met een prima schuimkraag. Misschien wel iets teveel koolzuur en schuim volgens soort, ondanks mijn 6 g/L bottelsuiker. Het bier is nu, acht dagen na bottelen, al bijna helder. Toch wel geinig die eiwitrust. Overigens is de body prima, misschien wel iets te vol volgens soort.
Moutigheid, fruitigheid, hoppigheid en bitterheid zijn uitstekend. Hij is heel erg hoppig (en niet zo heel erg bitter) maar dat trekt natuurlijk nog wel een heel eind bij. Hij smaakt ook precies zo als de best bitters die ik in november heb gedronken. Vooral de drooghop knalt er sterk uit. Hij lijkt zelfs wel wat diacetyl te bevatten, kortom: een ale zoals een ale bedoeld is.
Ben benieuwd wat hij scoort op het ONK.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 14-02-2006 14:36 u »
en proef je nog een kafjes/tanninesmaak?

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #40 Gepost op: 14-02-2006 20:04 u »
Sjongejonge :proost:

Ik krijg dorst als ik deze thread nog eens doorlees! Fugles en East Kent heb ik allebei vers liggen. Lijkt me wel wat, hoewel ik dan wel weer veel hop moet toevoegen voor voldoende bitterheid...Eerst eens proeven hoe een Best Bitter ook al weer smaakt...

Edwin

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #41 Gepost op: 14-02-2006 21:15 u »
A3: nee, maar daar heb ik nooit zo'n last van

Ed: heb jij er nog een staan dan? Ze zijn niet te krijgen in mijn omgeving. Helaas kom ik de 21e niet vergaderen, maar je kunt altijd langskomen om te proeven...

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #42 Gepost op: 15-02-2006 08:08 u »
ik heb er geen staan :proost:

Ik was een beetje aan het vissen of ik er een mocht proeven >:D
Jammer dat je er de 21e niet bij bent. Ardennen toch? Ik kom wel eens langs om te proeven. sowieso is een klein proeverijtje niet verkeerd...

Edwin

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 23-03-2006 21:40 u »
Ik was zo gelukkig om juist voordat de verkoudheid toesloeg gisteravond een Bitter van MO te proeven. Hier mijn bevindingen.

Schuim: Veel, ongelijkmatig, inzakkend, wandplakkend.

Kleur: Okergeel, helder.

Geur: Hop, hop, hop. Zoetig, fruitig, iets citrusachtig.

Smaak: Smaakt nog wat jong, wat granig of broodachtig, ik weet niet precies hoe ik het omschrijven moet. In ieder geval niet echt moutig. Bitter, fruitig. In de nasmaak komt helaas een tannine/hopbijsmaak naar voren.

Mondgevoel: Sterk samentrekkend, weinig body, weinig koolzuur (volgens soort), erg ruw op de tong.

Mijn subjectieve oordeel: De geur is werkelijk hemels: heel mooi hoppig en fruitig. De smaak vond ik helaas wat minder. Vooral de sterke samentrekkendheid en de bijsmaak door een hoge hopdosering (denk ik) zorgen ervoor dat het bier niet echt lekker doordrinkt. De bitterheid is trouwens prima OK, ik houd wel van die bittere jongens. Dus: Kleur, schuim, helderheid en geur zijn perfect, smaak en mondgevoel wat minder naar mijn smaak.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 29-03-2006 20:56 u »
Sinds zaterdag heb ik van de nieuwe griepepidemie mogen meegenieten. Dit betekende helaas dat ik de Vier Broedersbrouwsessie (Weizen) moest missen en dat de teller voor dit jaar op een dramatisch dieptepunt is aanbeland. De Witte Paardinstallatie staat al meer dan drie maanden stof te verzamelen en dat kan natuurlijk niet. Straks verleer ik het nog of roest de pomp vast.

Dussss, in navolging van MO ga ik zaterdag aan het eind van de middag beginnen met brouwen en hoop ik voor 23:00 uur klaar te zijn met brouwen en schoonmaken. Moet kunnen.

Goed. Gezien de komende warme dagen, houd ik ervan om in het voorjaar lichte bieren te brouwen en aangezien dit bericht staat waar ie staat, weet je al wat het gaat worden: versie 2 van de Hoopoe Best Bitter. Weinig wijzigingen ten opzichte van de vorige keer, maar wel 1 ingrijpende.

1. De Wyeast London Ale i.p.v. de Danstar Windsor;
2. Pale Ale mout i.p.v. pilsmout en Münchener;
3. Iets meer bitterheid, wsch een IBUje of 40.

Ik slaap nog een paar nachtjes over de details.

Ik hoop dat de gist het nog doet, want het is een al opgebold pak dat al meer dan drie maanden in de koelkast ligt. Slaat ie niet meer aan, ach, dan gebruik ik alsnog de Danstar Windsor.

Tally ho!

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #45 Gepost op: 29-03-2006 22:07 u »
Goed idee! Afgelopen zondag heb ik overigens een sterker neefje (een ESB) gebrouwen.

Palemout 76%
Tarwemout 9%
Rietsuiker 8%
Cara 150 7%

Gehopt met Challenger, Fuggles (FWH + 5 min) en EK Goldings en een beetje Styrian Goldings (opmaken). IBU geschat op 35, SG 1.056. Voor hetzelfde geld, is de IBU echter 44, het is een beetje gokken met oudere hop....
Ik heb overigens S04 gebruikt.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #46 Gepost op: 29-03-2006 23:08 u »
Ik hoop dat de gist het nog doet, want het is een al opgebold pak dat al meer dan drie maanden in de koelkast ligt.

Mooi experiment. Ik hou het in de gaten want ik heb er ook zoëen liggen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 30-03-2006 10:27 u »
Nou, hij rook erg verdacht toen ik het pakje openmaakte: de gistslurrie was donkerder dan normaal en rook een beetje rioolachtig. Toch maar in de starter gegoten, maar vanmorgen nog geen enkele activiteit. Ik denk dus dat ie het loodje heeft gelegd.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #48 Gepost op: 30-03-2006 11:01 u »
Had Baetsle toch gelijk dat koolzuur giftig is voor gist. Dus mensen: zodra een pakje is opgebold, maak hier meteen een giststarter van. Eventueel een kleine, die zou dan de koelkast in kunnen. Gist is weken/maaden te bewaren onder jongbier (van laag alcohol%), maar niet in een CO2 atmosfeer. Bedenk hierbij ook dat er een vrij hoge CO2 druk heerst in een gespannen Wyeast zakje.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #49 Gepost op: 30-03-2006 11:09 u »
De mijne is een week of 5 oud, dus ik zal het zeker proberen. Ik heb goede hoop. In een bierflesje heerst ook hoge CO2-druk, en daar kan gist toch heel lang overleven.

Tags: