Hoopoe Best Bitter

Gestart door Adrie, 28-12-2004 21:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjan

Bij mij wordt het nu ook een dag of 11-12. Afgelopen weekend moesten er nog wat nieuwjaarsbezoekjes afgelegd worden :).

Af en toe blupt het waterslot nog, maar het bier is toch praktisch uitvergist.

Adrie

En, Arjan, hoe is het bier geworden?

Arjan

Hoi Adrie,

Op zich is het wel geslaagd. Hij is momenteel echter wel erg bitter. Ik heb ook de indruk dat de hoeveelheid koudhop (14g op 20l) en de duur (10 dagen) er voor hebben gezorgd dat er een iets wrang'igs in zit ('t wordt wel minder met de tijd).

Dit maal heb ik 'm laten vergisten met Nottingham. Da's wel te merken, want het bier is aanzienlijk minder fruitig dan de vorige keer (Coopers).



Adrie

Vier weken geleden heb ik weer een versie van mijn bitter gebrouwen en sinds gisteren zit hij op de tap. Heerlijk, zo'n vers, gekoudhopt bier. Ik denk dat dit de beste versie is tot nu toe, dus ik zal het recept maar even hier plaatsen:


BrouwHulp recept rapport


Naam bier: Baldrick Bitter
Biertype: Bitter


==== Eigenschappen van het recept en het brouwsel =======================================

Gepland volume: 26 liter
Geplande begindichtheid: 1044 g/l
Gemeten begindichtheid: 1049 g/l
Gemeten einddichtheid: 1016 g/l
Schijnbare vergistingsgraad: 67%
Brouwzaalrendement: 89%
Geplande kleur (Morey): 24 EBC
Geplande bitterheid (BrouwHulp): 36 IBU


==== Maischen ============================================================================

Mout, graan en suikers
Mout/graan/suiker              EBC      kg       %
Pale mout                        5    3,205    65,0
Munich mout 15                  16    0,986    20,0
Aromamout (Amber 50)            49    0,444     9,0
CaraMunich (Cara 120)          123    0,197     4,0
Special B (Cara 400)           391    0,099     2,0

Maischwater en maischschema
Graantemperatuur: 15

               Temperaturen       Tijden                 Infusie of decoctie      Beslag-
Stap naam      begin   eind    opwarm  rust   stap type  temperatuur  volume (l)    dikte
Beta-amylase     63     63        0     30    Infusie        67       20,00         4,06
Alfa-amylase     72     72       25     45                    0        0,00         4,06


==== Filteren en spoelen ================================================================

Spoelwater:             15,41 liter
Temperatuur spoelwater: 75°C
Filtertijd:             00:29


==== Koken, hop en kruiden ===============================================================

Totale kooktijd: 90 minuten

Hop
Hopsoort          %a    hoeveelheid (g)   kooktijd (min)   type         IBU
Northern Brewer  11,2            30,0           60         Hopbellen     32,3
Fuggle (tuin)     4,0            25,0           15         Hopbellen      3,0
Fuggle (tuin)     4,0            25,0            0         Hopbellen      0,6
Fuggle (tuin)     4,0            25,0          Dry         Hopbellen      0,0


SG na koelen:          1049
Volume na koelen:      26 liter


==== Vergisting ===========================================================================

Gist en giststarter
Gebruikte gist:          Danstar Windsor
Gistvorm:                Droog
Gisttype:                Bovengist
Giststarter gemaakt?:    Nee

Vergisting
Hoofdgisting 6 dagen bij 19°C, SG bij hevelen 1016.
Nagisting 17 dagen bij 20°C, SG bij bottelen 1016.


==== Bottelen ============================================================================

Botteldatum: 25-10-2009
Alcoholpercentage: 4,3vol.%

Proost!


Ik heb nog het maischwater aangepast met 8 gram calciumsulfaat tot ik een sulfaatconcentratie van 270 mg/l kreeg. Ook nog 3 ml melkzuur toegevoegd voor de juiste maisch-pH.

De smaak van het bier is aangenaam moutig (een beetje broodachtig), fruitig en hoppig. De koudhop is op dit moment natuurlijk nog heel goed te proeven, maar niet overdadig. Het bier drinkt lekker weg, omdat ie maar zo licht is natuurlijk.

Gerb

Ik zit niet zo in deze bierstijl, maar is dit niet heel veel donkere mout voor een bitter?

Adrie

Nee, hoor. Helemaal niet. De kleur is trouwens vrij licht voor een bitter. Ik heb wel bitters gezien die donker koper van kleur waren. Deze is licht koper, net zoiets als een Koninck. En omdat het begin SG zo laag is, proef je zeker niet teveel speciale mouten. Het bier heeft nu een mooie moutige ruggengraat waartegen de hop goed uitkomt.

Caspar

Ik ga over een paar maandjes ook eens een Best Bitter brouwen... Hoeveel gr/l bottelsuiker heb je gebruikt? Ik zat zelf te denken aan 4 gr/l.

Edgar

Jij hebt dus ook Northern Brewer met Fuggles gebruikt. Jammer dat ik dat niet wist, anders had ik het zelfde gedaan in mijn ordinary bitter. Ik dacht ook wel dat het zou kunnen maar omdat Northern Brewer (toch?) eigenlijk een Duitse hop is zag ik er van af.

Ik denk voor mijn bitter ook aan ongeveer 4 g/l bottelsuiker.

Adrie

Citaat van: Caspar op 03-11-2009  08:56 uIk ga over een paar maandjes ook eens een Best Bitter brouwen... Hoeveel gr/l bottelsuiker heb je gebruikt? Ik zat zelf te denken aan 4 gr/l.

Ik heb geen bottelsuiker gebruikt; het bier zit in het fust.

MM

Citaat van: Edgar op 03-11-2009  09:38 uJij hebt dus ook Northern Brewer met Fuggles gebruikt. Jammer dat ik dat niet wist, anders had ik het zelfde gedaan in mijn ordinary bitter. Ik dacht ook wel dat het zou kunnen maar omdat Northern Brewer (toch?) eigenlijk een Duitse hop is zag ik er van af.

Northern Brewer kan je makkelijk gebruiken voor een bitter, omdat de hop is ontwikkeld in Engeland. Dus het heeft toch wel een Engels verleden.

Adrie

Northern Brewer past prima, al gebruik ik liever Target of Challenger voor Engelse bieren. Maar die had ik niet, dus dan moet je wat anders.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.