Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kookketels  (gelezen 23314 keer)

Offline Celocelava

• Senior lid
  • Ik vond het volgende brouwsel beter....
Kookketels
« Gepost op: 28-12-2004 20:44 u »
Brouwvrienden,

Vandaag mijn nieuwe kookketel opgehaald, via Marktplaats kon ik aan een RVS kookketel uit een grootkeuken komen. 60 Liter inhoud en 380V aansluiting prima ding (zie foto). Een week of 3 geleden heb ik ook nog een 2e hands kookketel van 200 liter op gas gekocht, helaas is deze van aluminium en kwam ik er op het forum net te laat achter dat dit niet zo goed gaat. Waarom gaat alu eigenlijk niet? We gaan nu een binnenketel in die van 200 liter plaatsen, dan storten we slaolie tussen de binnen en buitenwand en hebben we een indirect verwarmde ketel op gas van zo'n 175 liter inhoud. Overigens zie ik ook wel mogelijkheden om de ketels binnen een RIMS of HERMS te plaatsen. Misschien in de toekomst...

Peerrr

Oh ja, ook nog 2 mandflessen van 54 liter in Leiden opgepikt, voor een prikkie.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Kookketels
« Reactie #1 Gepost op: 28-12-2004 21:48 u »
Cool spul, Peer.  8)

Is slaolie gebruikelijk als warmtetransportmiddel? Wordt het niet te heet, met stank als gevolg?

Aluminium is geloof ik best bruikbaar hoor. De Alzheimer-theorie is in elk geval al meermalen ontkracht. Met de oplosbaarheid valt het schijnbaar ook nogal mee, door het tamelijk robuuste laagje oxide dat zich vormt op aluminium. Maisch en wort zijn niet zo zuur, dat aluminium in grote hoeveelheden in je eindprodukt terecht zal komen.
Ik heb er op een Amerikaanse nieuwsgroep eens een discussie over gelezen, inclusief metingen van concentraties , en die viel uit als een pleidooi voor aluminium. Zie Google Groups (rec.craft.brewing) voor veel info.

Offline Celocelava

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 28-12-2004 21:55 u »
Slaolie gebruik ik thuis voor in de frituur, wordt 180C dus kan dit volgens mij de 100C ook wel hebben. In de keukentechniek wordt er Glycerine voor gebruikt maar dat kan ik alleen maar heel duur vinden. Ik zal eens een proef brouwen met die aluminium ketel en dan zien wat het wordt.

Bedankt, nu ben ik weer wat gerustgesteld.

Peerrr

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 28-12-2004 22:12 u »
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar het lijkt me, dat die olie plaatselijk heel wat heter zal worden dan 100°. Het feit dat de vloeistof in de binnenketel niet boven de 100° komt, betekent niet dat het warmtetransportmiddel (wat een vlam eigenlijk ook is...) niet heter kan zijn. Misschien zelfs veel heter dan 180°, afhankelijk van het vermogen van die kookketel. Zou motorolie niet beter zijn?

Offline Celocelava

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 28-12-2004 22:22 u »
Edgar,

Sowieso wil ik het "natuurlijk" proberen te houden maar misschien heb je inderdaad gelijk. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik 2 pannen in elkaar zet op het fornuis. Overigens wordt het geheel wel luchtdicht afgesloten zoals bij een glycerineketel. Helaas kan ik nergens de transportcapaciteit van slaolie vinden, da's natuurlijk wel belangrijk om te weten. Motorolie kan zeker niet tegen 180C als dat wel zo was zou iedere automotor op een hogere temperatuur lopen en dat is efficienter.

Gaaf he, bierbrouwen.

Peerrr

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 28-12-2004 22:40 u »
Mja je hebt vast gelijk over die motorolie. In elk geval is 'slaolie' twijfelachtig, omdat dat een generieke naam is voor een onbestemd mengsel van plantaardige olien. Daar kunnen dus oliën in zitten die minder geschikt zijn voor hogere temperaturen. Een olie die bestand is tegen hoge temperaturen is arachide-olie oftewel pinda-olie. Waarom ze dat in vredesnaam arachide-olie noemen als we pinda's hier pinda's noemen is me trouwens duister. Zonnebloem-olie moet ook goed gaan, maar arachide wordt het meest genoemd.

Kijk je wel uit, met dat afsluiten van die ketel? Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als die olie zou gaan koken... Met 380V moet je toch oppassen, het is uiteindelijk maar een kleine hoeveelheid olie waar al die warmte doorheen moet, en als dat niet snel genoeg gaat... oeioeioei... Wat is het vermogen van die ketel eigenlijk?

Offline Celocelava

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 28-12-2004 23:07 u »
Edgar,

Wel scherp blijven. De 60 liter RVS ketel is elektrisch 12kW en dubbelwandig met glycerine, vermogen wordt met drukmeting tussen de 2 wanden gecontroleerd afgegeven. De 200 liter Alu ketel is op gas, voor aardgas 8 branders maar op propaan worden dat er waarschijnlijk 5 of 6. Die schat ik in op een goede 15 kW, natuurlijk ga ik daar een "open" verbinding gebruiken. Ik heb oit 1 keer de gelegenheid gehad om de bodem uit een grote zuurstoffles te zien klappen. Die vloog meer dan 300 meter dat hoef ik niet nog een keer te zien.

Ik zal toch eens naar die pinda-olie kijken. Is arrachide niet de naam van de chemische samenstelling? In het leger noemens ze losse flodders ook pinda's. Vooral als ze geen losse flodders hebben. Roept zo'n peloton heel de tijd pinda-pinda-pinda net alsof ze schieten.

Welterusten,

Peerrrr

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 28-12-2004 23:14 u »
lol okdan. Ik haalde de ketels duidelijk dooreen. Ketelsoep ipv soepketel. Wat had je met die zuurstoffles gedaan? Op een paasvuur gemikt?

Ik herinner me dat ja, van dat pindapindapinda! En arachide is gewoon Frans voor... 3 x raden (scherptetest!).

Zwaai ook af voor vandaag.  :degroeten:

* trouwens, je zei toch zelf dat je die aardgasketelolie luchtdicht ging afsluiten?
Citaat
Overigens wordt het geheel wel luchtdicht afgesloten zoals bij een glycerineketel.
Wat mis ik hier?

Offline Celocelava

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 29-12-2004 22:22 u »
Edgar,

Grondboon?

Die zuurstoffles daar had een slimme collega met vette handschoenen aan de aansluitng gezeten. Die fles werd spontaan dik, de bodem eruit, 300 meter de lucht in, wij dat ding nakijken kwam tie naast ons terug naar de aarde, scheelde krap 10 meter. Spannend maar niet voor herhaling vatbaar.

Vandaag de elektrische ketel getest. Water ipv olie als overdrachtsmiddel, werkt als een tierelier. Druk loopt op tot ongeveer 0,35 bar dus iets hoger dan 100C. Heel circus met aansluiten, ik ben nog van de oude stempel, krachtstroom met platte stekkers maar dat gaat tegenwoordig echt anders. Kostte een paar zekeringen maar nu werkt de ketel op 2 fasen en binnen een half uur 48 liter aan de kook. Alles elektrisch geregeld dus weinig naar om te kijken.

Ik denk dat ik die 200 liter ketel in de verkoop doe.

Peerrr

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 29-12-2004 22:31 u »
Inderdaad, aardnoot.

Het blijft mysterieus hoe die fles na gerommel aan de aansluiting kan exploderen, maar ik heb dan ook geen kaas gegeten van zuurstofflessen. Goed om te weten dat je geen vette handschoenen moet dragen als je aan de zuursof moet.

Die ketel klinkt spectaculair, en 60 liter is toch ook een meer hanteerbaar formaatje dan 200. Ik ben nu al een uur bezig om mijn 45 liter P!lswater aan de kook te krijgen op mijn propaanbrandertje. Superkoop, die ketel van je!

Offline Celocelava

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 29-12-2004 23:01 u »
Edgar,

Zo'n ketel is gewoon super, het patroon van het kokende wort zegt al genoeg, hiermee weet je dat de hop zo efficient als mogelijk gebruikt wordt. Makkelijk te reinigen, geen toeters en bellen en je kan gerust even binnen een bakje doen want je weet dat het toch in de hand is. Voor het eerst dat ik zo'n batch gebrouwen heb. Bijna 10kg mout, dit gaf voor mij toch wat probleempjes bij het hevelfilter maar uiteindelijk is dit allemaal goed gekomen. Ik denk dat deze nog beter wordt dan de eerste.

Peerrrr

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #11 Gepost op: 29-12-2004 23:45 u »
Peerrr,

Goed om te lezen dat je die aluminiumketel verkoopt. Over aluminium is al veel gezegd en ik blijf erbij men dit soort zachte metalen niet moet gebruiken in de brouwerij. Laat die Amerikanen maar kletsen dat het wel meevalt e.d., aluminium is in hoge dosis echt wel schadelijk en zolang ik mensen nog hoor roepen dat 'amulinium' of 'alimunium' geen kwaad kan blijf ik wantrouwig ;D.

Daarbij, waarom moeilijk een binnenketel maken in een aluminium buitenketel als de binnenketel (RVS?)ook direct te verwarmen valt met gasbranders?

Ik gebruik zelf een 200 L dubbelwandige ketel uit een gaarkeuken, waar ik de bodem heb uit geslepen en verwarm met een cv-brander op aardgas. Werkt perfect.
Krachtstroom lijkt me leuk maar is dat niet kostbaar?

gr Gio

Offline Celocelava

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 30-12-2004 00:05 u »
Gio,

Ik ben wel gecharmeerd van indirecte verwarming, maw een dubbelwandige ketel is volgens mij toch echt het beste (na een HERMS dan). Daarom valt er iets voor te zeggen om een binnenketel in een gasgestookt aluminium systeem te plaatsen. De gemiddelde RVS professionele kookketel is maar 2-3 mm dik dus voor de kosten hoef je het niet te laten.

Netto-netto denk ik dat propaan net zo duur is als krachtstroom maart dat zou ik eens uit moeten rekenen, het voordeel met stroom is natuurlijk dat je weinig extra rompslomp hebt.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 30-12-2004 00:24 u »
In elk geval is krachtstroom niet duurder dan andere stroom, eerder goedkoper als je een grootverbruikerskorting krijgt. Ik rekende vroeger altijd een kwartje per kWh. Als dat nog ongeveer klopt: Voor jouw ketel, aangenomen dat die 8 kW is (nu toch op twee fasen?) komt dat dus neer op € 1,- per uur, plus 5 jaar inflatie, bij continu vol vermogen. Ik moet geloof ik € 22,- voor mijn propaanflesje neerleggen, haal bij lange na niet zo'n vermogen en ik betwijfel of het ding in totaal 20 uur zal branden. Heeft er hier iemand zin om met de BINAS de kWh-inhoud van een fles propaan uit te rekenen? Aardgas is wel een heel stuk goedkoper.

Elektrisch verwarmen gebeurt veel efficienter dan gasbranden. Een brander stuurt al gauw een paar kW langs de ketel de ruimte in; onvermijdelijk als je verwarmt met een 'langsstromend' gas. Een elektrisch element verhit direct (al of niet via een dubbele wand) en met in verhouding veel minder verlies aan de omgeving. Kortom een propaanbrander van 8 kW geeft je lang niet het vermogen van een verwarmingselement van hetzelfde vermogen. Ik zou dus denken dat elektriek wint van propaan, en waarschijnlijk verliest van aardgas.

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 30-12-2004 08:53 u »
Tja, 22 euro per fles propaan / butaan blijf ik belachelijk duur vinden, ik betaal zelf 9 euro (5 kg). En het kan veel goedkoper, namelijk door stout te zijn en je gasfles gewoon bij het benzinestation met LPG (is precies hetzelfde propaan / butaan mengsel) te vullen.

Dus om te stellen dat elektrisch verwarmen goedkoper is, nee! Ik heb eens uitgerekend dat met het tarief voor stroom dat ik betaal ik in iets meer dan e-e-n uur al een hele fles propaan / butaan zou verstoken (waar ik normaal wel een uurtje of 15 mee doe), als ik hetzelfde rendement zou aanhouden. Natuurlijk iks elektrisch verwarmen efficienter, maar zoveel efficienter betwijfel ik.

Ik weet niet hoe het in Belgie is, maar in Nederland is electriciteit belachelijk duur (voornamelijk milieu toeslagen en belastingen). Gas trouwens ook. Om te vergelijken, mijn schoonfamilie in Polen verstookt in een winterweek evenveel  Kwh en m3 gas als ik in een heel jaar, toch betalen ze op jaarbasis hetzelfde bedrag aan energie als ik.

Grt, Bas H.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 30-12-2004 09:43 u »
Ik heb het even opgezocht bij Electrabel, ongeveer € 0,135 per kWh inclusief distributiekosten, bij dagtarief. Die Euro per uur bij 8 kW klopt dus aardig.

Water heef 8,4 Wattseconde (Joule) per gram nodig om één graad te verwarmen. Een liter water verhitten van 10° naar 100° kost dus:
8,4 * 1000 (gram) * 90 (graden) = 756 kJ = 756 kWs = 0,21 kWh. Neem een gemiddeld brouwsel van 50 liter, dan kost je dat 10,5 kWh oftewel € 1,42 om dat elektrisch aan de kook te brengen.

Als ik zie hoelang ik gisteren bezig ben geweest met mijn € 22,- fles om 45 liter aan de kook te brengen, denk ik inderdaad dat je gelijk hebt Bas in dat propaan qua prijs/nuttige energie nog niet zo slecht zit, zelfs al koop je het duur zoals ik.

Overigens wijst mijn kladberekeningetje er ook op dat Peer's ketel geen 8 kW is zoals ik dacht (12 kW 3 fasen * 2/3) maar toch nog altijd 12 kW. Klopt dat Peer?

Offline Celocelava

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 30-12-2004 11:14 u »
Ik heb geprobeerd om de rekening van mijn propaantank (ik woon nogal afgelegen dus geen aardgas) te vinden maar het vrouwtje is nogal consequent met dingen verstoppen. Er staat me iets bij van 0,69 per liter.

Ik ga er van uit dat de ketel nu terug is naar 8 kW, ik heb 1 fase eraf gegooid omdat de verwarming veel te snel ging (5C per minuut bij 50 liter), zo'n ding is echt superefficient, met name de controle gaat echt goed. Hij schakelt tussen hoog en laag vermogen (1 element of 3 elementen) en zo wordt de temperatuur goed constant gehouden. Af en toe pakt hij wat water voor tussen de wand en de overdruk wordt ook bewaakt. Ik zal de volgende keer eens precies meten hoe lang het duurt voordat ik 50 liter aan de kook heb vanaf 4C.

Peerrr

Offline Gio

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 30-12-2004 23:27 u »
Geweldige info.

Maar eigenlijk zou je voor een vergelijking het volgende naast elkaar moeten zetten;

-Propaan/butaan,
-Aardgas,
-Electrischiteit (krachtstroom en normaal)

Wat 'kost' het en 'hoelang' duurt het om per brandstof 1 liter wort aan de kook te brengen.
Dan kun je een juiste afweging maken tussen kosten en efficiëntie.   

En Bas, dat vullen bij de pomp he..., hoe moet dat? ;)

gr Gio

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #18 Gepost op: 31-12-2004 13:20 u »
Ik heb het even nagezocht, een Kwh kostte mij in 2004 ongeveer 25 ct (dat is incl. transportkosten, belastingen, milieuheffingen, meterkosten en BTW, laagste tarief). Dus een 8 Kwh installatie zou mij ongeveer 2 euro per uur kosten, daarmee wel het risco lopende dat ik in een duurder tarief ga vallen (door overschreiding van de tariefgrens). Zeg dat ik afgerond 2 uur nodig heb, dan kost een brouwsel me 4 euro. Met een 9 euro (= 5 kg) propaan / butaan vulling kan ik zo'n 6 brouwsels mee, mijn brander gebruikt zo'n 400 gr/uur. Dus elektrisch verwarmen is voor mij een erg dure optie.

En Bas, dat vullen bij de pomp he..., hoe moet dat? ;)
Gio, het vullen bij de pomp met LPG is in Nederland illegaal. De pomphouder mag alleen LPG verkopen voor tractie (dus om voertuigen mee te laten bewegen). De pomphouder zal er dus nooit aan meewerken, want hij kan zijn vergunning verliezen als hij betrapt wordt. Maar ken ik wel wat mensen die gewoon hun gasfles in de kofferbak zetten en stiekem afvullen. Je hebt alleen een verloopnippel nodig (kun je zelf maken, hoe dat moet kun je wel op het internet vinden). Er is een risico, flessen die meer dan 80% gevuld zijn kunnen ontploffen als ze te warm worden (bijv. in de zon staan). Als je je fles bij de campingzaak laat vullen is deze ook maar voor zo'n 80% gevuld.

Grt, Bas H.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 31-12-2004 13:52 u »
Bas,

Dat is een gruwelijk hoog tarief! Maar je vergelijking is niet helemaal eerlijk: Je vergelijkt een gemiddeld gasbrouwsel met een elektrische installatie die twee uur lang continu op vol vermogen zou draaien, en dat zou niet kloppen. Zo'n ding slaat continu aan en af, en schakelt zelfs in het opgenomen vermogen, met 8 kW in dit geval als maximum. De eerdere vergelijkingen gingen over het aan de kook brengen van koud water. Daarbij gebruik je (vermoedelijk) wel vol vermogen. Maar voor de rest van het brouwproces, inclusief het koken van het wort, bij lange na niet. Zeker niet als je brouwsels hebt in de gangbare grootte van zo'n 25 liter.

Het is wel duur, maar niet zó duur.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #20 Gepost op: 31-12-2004 14:41 u »
Is het niet handig om in jullie berekeningen en beredeneringen mee te nemen dat je beter kunt beginnen met water van 60 grC. De meeste mensen zullen toch wel een gasgestookte hoog rendementsketel met boiler hebben, of ben ik nu abuis? Ik gebruik dus altijd boiler water.

Bas, je hebt me al een paar keer gezegd een goedkopere leverancier voor mijn gasfles te halen. Ik weet niet of er 5 kg in gaat, maar ik ben dus wel iets meer dan 22 euro kwijt. Kan er wel ongeveer 12 keer mee brouwen (25 L pan), maar dat zal wel weer komen omdat ik op 60 grC begin (eiwit rust doe ik echt NOOIT!).

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 31-12-2004 14:49 u »
Je hebt vermoedelijk een grotere fles Martin, één van ik meen 10,5 kg. € 22 is een normale zij het hoge prijs. Als je begrijpt wat ik bedoel.

En ik beschik helaas niet over een HR-ketel. Wel een grote boiler, maar het water dat daar soms uitkomt wil ik niet in mijn bier hebben! Ik begin altijd met koud water. Sterker nog: ik kook het eerst, waarna het weer afkoelt, en dan verwarm ik het weer. Lekker efficiënt.  :-\

Offline Celocelava

• Senior lid
« Reactie #22 Gepost op: 31-12-2004 16:34 u »
Hier heeft Edgar (13:52:12)  helemaal gelijk in. Ik schat dat de kookketel slechts op 20% vermogen werkt op het moment dat het wort op de verlangde temperatuur is en misschien zelfs wel minder daar de dubbele wand echt voor een super isolatie zorgt. Ik hoef alleen maar naar de signaallampjes te kijken om te weten dat het zo economisch mogelijk gaat.

Veul plezier en bier vanavond! Alvast de beste wensen voor iedereen!

Peerrr.

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #23 Gepost op: 31-12-2004 16:58 u »
Erg duur die vulling van jou Edgar! Ik heb ook een 11KG fles en per kilo betaal ik 1 Euro! 11Euro maximaal dus!
Tralalalala wat is Limburg toch een mooie provincie!

Offline Gio

• Senior lid
« Reactie #24 Gepost op: 31-12-2004 21:20 u »
Ik lees op mijn gasfles (groene);

gewicht +Tarra = 7 kg.
12 liter inhoud
6 (of 8 = niet duidelijk) Butaan en 5 kg. propaan.
Ik betaal hier p/m 17 euro voor (inruilen) afhankelijk van jaartal op de fles, bij campingzaak.
Ik brouw hier p/m 5 keer mee. Ecter alleen de kookketel, is 50 l. van p/m 70 naar 100 gr verwarmen 90 minuten.
(Maischen doe ik op aardgas)
Kost me dus 3,5 euro per brouwsel enkel voor de kook!
Dit is dan nog duurder, als ik jullie prijzen vergelijk. :o

Er speelt nog een andere factor, de z.g. convectiestromen. Volgens mij is dubbelwandig verhitten met stoom het meest efficient (niet kwa prijs, maar kwa warmte overdracht) maar hierbij onstaan andere convectiestromen dan bij onderaf verwamen met branders (nl. centraal opwaarts en neerwaarts aan de zijkant). Deze stroming zijn m.i. van invloed op het 'enzym meets zetmeel' gebeuren en de warmte verdeling door de ketel. Dit is echter hogere natuurkunde en de effecten hiervan moet ik nazoeken.. :weetbeter:

Edgar,
Citaat
Wel een grote boiler, maar het water dat daar soms uitkomt wil ik niet in mijn bier hebben!
Edgar, wat is er mis met jou boilerwater? Als het goed is zit hier continue stroming in, dus wat je eruittapt wordt tegelijk aangevuld, en heb je dus in principe vers water.

gr Gio.