Hoe lang hergisten op de fles?

Gestart door zilver_brouwer, 18-03-2012 16:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Glorfindel

De manometer vond ik bij de bouwmarkt bij de CV onderdelen. Zorg dat je een dopje van kunststof hebt en niet van porselein. De truc is nu een verbinding naar de zijkant van de dop te krijgen zonder dat hij gaat lekken. Je kunt daarom niet eenvoudig van boven naar beneden boren omdat daar het gat van de beugel tussenzit. Daarom boor je twee gaatjes. Een van onder recht omhoog tot net onder het gat van de beugel. Het tweede gat boor je vanuit de rand van de dop. Goed mikken want de twee gaatjes moeten elkaar raken zodat er een verbinding naar buiten komt. Het gat aan de zijkant boor je wat op zodat de manometer wat extra steun heeft. Ten slotte lijm je de manometer aan de dop met twee componentenlijm. Ik heb er voor de extra stevigheid een beugeltje bijgemaakt.

Het pad van de gaten:





Het dopje is een broedplaats voor alles wat slecht is voor bier. Schoonmaken lukt niet en omdat de gaatjes zo klein zijn kun je het niet eens steriliseren. De inhoud van het flesje drink ik daarom niet op. Een lage druk betekend altijd dat de hergisting nog niet helemaal klaar is. Een hoge druk kan duiden op een infectie omdat dan extra suikers worden omgezet die de gist heeft laten staan.

Als je bottelgist gebruikt, kun je dat het beste in het bottelvat toevoegen. Het toevoegen van de gist in het lagervat is niet handig. Je wilt de gist door het bier mengen. Als je in het lagervat roert, breng je alles wat neergeslagen is ook weer in het bier.
Het bottelsuiker kun je ook in het bottelvat doen. Voordeel is dat je nauwkeurig kan bepalen hoeveel suiker je per flesje toevoegt. Voorbeeld: 15 liter bier met 7 gram per liter is 105 gram dat je eenvoudig kunt afwegen. Het is wel van belang dat de suiker goed verdeeld is. Anders krijgt het ene flesje meer suiker dan het andere en dat kan tot ploffers leiden. Je kunt de bottelsuiker ook direct in het flesje doen. Daarvoor gebruik je een maatschepje. voor 15 liter bier heb je 45 flesjes nodig. 105 gram verdeelt over 45 flesjes is 2,33 gram per flesje. Dat is veel lastiger af te wegen. Je schept 10 of 20 schepjes en weegt  dat. Daaruit kun je dan het gewicht per schepje uitrekenen. Het blijft een inschatting.

Je kunt een andere gist gebruiken dan dat je bij de hoofdvergisting gedaan hebt. Maar... Er is een kans dat deze andere gist nog suiker uit het wort die bij de hoofdvergisting zijn overgebleven, kan omzetten. Je krijgt dan extra CO2 vorming. En dat kan ook tot spannende taferelen leiden.



Vandaar mijn vraag:

Citaat van: Glorfindel op 22-10-2012  21:35 uIk ben heel erg benieuwd of je truc gelukt is! Wat voor gist heb je precies gebruikt?


Met de drukmeter kan ik wel een vinger aan de pols houden. Loopt de druk hoog op, dan probeer ik nog een flesje of wat. Staat daar ook zo'n druk op, tja. Das dan jammer. Veiligheidsbril op, lange mouwen en alles wegspoelen maar.  :'(

Jacques

Citaat van: bertarna op 23-10-2012  17:01 uAls je bottelgist gebruikt, hoeveel dan? En is dat dan gist in het vat gieten, suiker en in fles?

Zo min mogelijk! Hoe meer gist er in een flesje zit des te meer negatieve neveneffecten je hebt (zwavelsmaak, broodsmaak, vleessmaak en verminderde schuimhoudbaarheid).
Je kunt een korreltje gedroogde gist per flesje toevoegen. Of een 1 gram per 10 liter die je eerst hebt laten hydrateren (voor een betere vermenging) en daarna vermengt met het bier.

hobbybob

Hmmm ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met de hergisting op fles ( max gebrouwen SG 1096 )

Ik bottel meestal tussen de 3 en 4 weken ( eigenlijk nooit na 4 weken meestal eerder 3 ), heb een speciaal lepeltje voor suiker per fles welke neerkomt op 8 g/l.

Voor de mensen die geen manometer truucjes willen, vul een petflesje af en hou deze in de gaten in het begin kun je deze zonder moeite indrukken(knijpen) zodra er hergisting is en dus druk opbouw zal dat bijna niet meer lukken :proost:

bertarna

Citaat van: Jacques op 23-10-2012  22:26 uZo min mogelijk! Hoe meer gist er in een flesje zit des te meer negatieve neveneffecten je hebt (zwavelsmaak, broodsmaak, vleessmaak en verminderde schuimhoudbaarheid).
Je kunt een korreltje gedroogde gist per flesje toevoegen. Of een 1 gram per 10 liter die je eerst hebt laten hydrateren (voor een betere vermenging) en daarna vermengt met het bier.

Is het dan een idee om voor gisting op fles een lagergist te gebruiken? Zal het bier dan sneller hergisten op fles als ik het niet meteen warmer kan wegzetten?

Jacques

Citaat van: bertarna op 26-10-2012  15:14 uIs het dan een idee om voor gisting op fles een lagergist te gebruiken? Zal het bier dan sneller hergisten op fles als ik het niet meteen warmer kan wegzetten?

Nee. Ondergist vergist niet zo snel door de lagere temperatuur waarbij deze gebruikt wordt.
Als je andere gist gaat gebruiken bestaat er een kans dat die gist iets verder doorvergist dan de gist die bij de hoofdgisting is gebruikt. Het gevolg kan zijn det er te veel druk op je flessen komt. Professionele brouwers gebruiken wel eens twee gisten maar die kennen hun gist een stuk beter dan wij.

bertarna

Citaat van: Jacques op 26-10-2012  15:41 uNee. Ondergist vergist niet zo snel door de lagere temperatuur waarbij deze gebruikt wordt.
Als je andere gist gaat gebruiken bestaat er een kans dat die gist iets verder doorvergist dan de gist die bij de hoofdgisting is gebruikt. Het gevolg kan zijn det er te veel druk op je flessen komt. Professionele brouwers gebruiken wel eens twee gisten maar die kennen hun gist een stuk beter dan wij.

Dus als het al nodig is om gist toe te voegen gebruik ik best gist zoals die van de hoofdgisting?
Maar hoe doe je dat dan als je vloeibare gist hebt gebruikt?

Jacques

Citaat van: bertarna op 26-10-2012  16:49 uDus als het al nodig is om gist toe te voegen gebruik ik best gist zoals die van de hoofdgisting?
Maar hoe doe je dat dan als je vloeibare gist hebt gebruikt?

In de praktijk blijkt dat je nooit verse gist hoeft toe te voegen als je de nagsting/lagering niet langer maakt dan 4 weken.

In het geval je toch verse gist wilt toevoegen kun je wat van de gist onder het bier opkweken. Even hevelen met een slangetje om aan de gist komen en verder een giststarter maken. Als de starter te snel klaar is kun je die in de koelkast bewaren.

hansHalberstadt

Ik denk dat de hoeveelheid alcohol een belangrijk bijkomend criterium is. boven een bepaald percentage (ca 7vol% ?) kan de gist zich niet meer vermenigvuldigen, dus als er dan te weinig actieve gist in je fles zit duurt het ontzettend lang. Als je geen verse gist toevoegt ben je ook afhankelijk van andere eigenschappen van de gist, bijvoorbeeld of hij blijft zweven of snel neerstaat etc. en dat bepaalt samen met de duur van de nagisting voorafgaand aan het bottelen of er voldoende gist is bij overhevelen. Verse gist toevoegen voorkomt al die afhankelijkheden en maakt het resultaat naar mijn mening voorspelbaarder.
Zoals al eerder gezegd heb ik 1 keer geen verse gist toegevoegd bij een bier van 9 vol% alcohol en 5 weken nagisting, en dat ging mis.
HansH

bertarna

Citaat van: hansHalberstadt op 27-10-2012  09:22 uIk denk dat de hoeveelheid alcohol een belangrijk bijkomend criterium is. boven een bepaald percentage (ca 7vol% ?) kan de gist zich niet meer vermenigvuldigen, dus als er dan te weinig actieve gist in je fles zit duurt het ontzettend lang. Als je geen verse gist toevoegt ben je ook afhankelijk van andere eigenschappen van de gist, bijvoorbeeld of hij blijft zweven of snel neerstaat etc. en dat bepaalt samen met de duur van de nagisting voorafgaand aan het bottelen of er voldoende gist is bij overhevelen. Verse gist toevoegen voorkomt al die afhankelijkheden en maakt het resultaat naar mijn mening voorspelbaarder.
Zoals al eerder gezegd heb ik 1 keer geen verse gist toegevoegd bij een bier van 9 vol% alcohol en 5 weken nagisting, en dat ging mis.
HansH
Duvel tripel hop gebrouwen, 9% alcohol en 5 weken gelagerd.
Na 5 weken slechts licht zuchtje bij openen fles, zo 30 l, komt dit nog goed?

Jacques

Citaat van: bertarna op 27-10-2012  11:41 uDuvel tripel hop gebrouwen, 9% alcohol en 5 weken gelagerd.
Na 5 weken slechts licht zuchtje bij openen fles, zo 30 l, komt dit nog goed?

Geduld, geduld en geduld.

Maar waarom lager je zo lang? Dat is echt niet nodig. Het bier hoeft niet kraakhelder te zijn als je bottelt.

bertarna

Citaat van: Jacques op 27-10-2012  11:56 uGeduld, geduld en geduld.

Maar waarom lager je zo lang? Dat is echt niet nodig. Het bier hoeft niet kraakhelder te zijn als je bottelt.

Vooral uit tijdsgebrek.

Glorfindel

Citaat van: Jacques op 27-10-2012  11:56 uGeduld, geduld en geduld.


Het metertje staat sinds een week na de botteling stil en beweegt nu met de omgevingstemperatuur mee ophoog of omlaag. Nu ongeveer drie weken dus. Als er nu nog maar iets gebeurde, dan had ik nog wel vertrouwen in.
Ik heb inmiddels een zakje Bioferm Champ gekocht. Op de verpakking staat dat je de gist 15 minuten in warm water moet weken voor dat je het toevoegt. Ik denk dat ik dat ga doen. Met een klein pipetje krijgt elk flesje een druppel. Daarna terug de gistkast in. Die staat op 28 ºC. Eens zien wat er dan gebeurt.

Jacques

Iets meer geduld kan geen kwaad. Bij mij duurde het wel eens 8 weken voordat er koolzuur op de fles zat.
Wat warmer wegzetten en met de flessen op hun kop schudden helpt.

Glorfindel

Dat heb ik allemaal al gedaan. Ik heb mijn bierkoelkast omgebouwd tot gistkast en een week op 28 ºC gehouden. Ook heb ik de flesjes meerdere malen geschud. Bij het bottelen viel me op dat het bier al heel helder was. Samen met het hoge alcoholpercentage denk ik dat de gist de geest gegeven heeft...
Ik maak er een experiment van en voorzie de helft inclusief de manometerfles van extra gist. De andere helft laat ik een nog paar weken extra rusten. Voordeel is ook dat als de nieuwe gist bommen van de flesjes maakt, ik de helft verlies en niet gelijk alles.  :)

Jacques

Zo snel geeft de gist niet de pijp aan Maarten. Als dat her geval was zou je nooit gist kunnen opkweken uit een flesje.

Ik zou het nog een week of 4 tijd geven. Alles openen en extra gist geven kan altijd nog.

bertarna

Citaat van: Jacques op 27-10-2012  15:07 uIets meer geduld kan geen kwaad. Bij mij duurde het wel eens 8 weken voordat er koolzuur op de fles zat.
Wat warmer wegzetten en met de flessen op hun kop schudden helpt.

3 dagen in de warmte en elke dag schudden, koolzuur in mijn bier :groots:

Glorfindel

Bij mij normaal ook. Deze keer dus niet.
Vandaag de temperatuur van 28 ºC terug naar 20 ºC gebracht. Een maand op zo'n hoge temperatuur lijkt me ook niet goed. 

hansHalberstadt

Het betreffende bier van 9 vol% is bij mij na een jaar nog niet op druk gekomen, terwijl ik zeker weet dat ik voldoende bottelsuiker heb toegevoegd. De resterende gistcellen zijn dus gewoon niet meer actief of dood.
HansH

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 09-11-2012  12:49 uHet betreffende bier van 9 vol% is bij mij na een jaar nog niet op druk gekomen, terwijl ik zeker weet dat ik voldoende bottelsuiker heb toegevoegd.

Flessen openen, in een fust doen en satureren... dan maar tappen  :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 09-11-2012  23:47 uFlessen openen, in een fust doen en satureren... dan maar tappen  :biersmile:
Gelukkig heb ik het meeste bier al direct in fusten gebotteld. Na satureren was inderdaad nodig. De flesjes zijn nu op.
Volgende keer voor mij altijd verse gist toevoegen bij bottelen
HansH

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 10-11-2012  12:22 uVolgende keer voor mij altijd verse gist toevoegen bij bottelen

Dit zal een uitzonderingsgeval zijn. Ik heb nog nooit extra gist hoeven toe te voegen bij het bottelen. Ook niet bij bieren van 9-10%

 :)

Oxhead

Ik heb in het verleden toch ook een 4tal keer gehad dat zwaardere bieren niet op druk kwamen. Ook na 6 maanden warm staan en schudden.
Dit is wel volgens mij giststam afhankelijk (alcoholtolerantie, plakgist enz.)
S-04 bijvoorbeeld is zo'n plakgist waar ik met zwaarder bieren problemen had.
Maar een saison of Westmallegist nooit.
 :brouwen:

RobinB

Deels stamafhankelijk, qua alcohol tolerantie, ook afhankelijk van de algehele conditie van je gist. Zorg goed voor je gist en je gist zorgt goed voor jou! :)

Plakgist is geen probleem.

Glorfindel

Citaat van: Glorfindel op 27-10-2012  20:30 uIk maak er een experiment van en voorzie de helft inclusief de manometerfles van extra gist. De andere helft laat ik een nog paar weken extra rusten. Voordeel is ook dat als de nieuwe gist bommen van de flesjes maakt, ik de helft verlies en niet gelijk alles.  :)

We zijn inmiddels een maand verder. Tijd voor een update:
De flesjes zonder nieuwe gist zijn nog steeds niet op druk. Er komt slechts een heel klein pufje als ik het flesje openmaak. De flesjes met nieuwe gist hebben wel druk. De manometerfles geeft nu 2,6 Bar aan. Nu maar hopen dat de nieuwe gist ook van ophouden weet en niet doorkruipt naar de 4 Bar. Binnenkort haal ik alle flesjes uit de verwarmingskast en zet de koeler weg. De manometerfles komt in de woonkamer, dat houdt het spannend.

De flesjes zonder druk laat ik zo. Het bier is ook met druk toch nog erg zoet. Wellicht door het hoge eind SG. Zo af en toe eentje is best lekker. Het is niet erg bitter, dus ik denk dat het een prima bier is om een heel lekker stoofpotje van te maken. En daar heb ik geen druk voor nodig.

Jacques

Als je een klein pufje hebt komt het denk ik nog goed. Duurt alleen veel langer.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.