Dus heb ik een zakje professionele wijngist uit de koelkast gehaald, die gaat tot 17%. Beetje bij beetje op een schoteltje gedaan, een schepje van karton gevouwen. De flesjes per kratje geopend, schepje gist erin (toch gauw meer dan 50 korreltjes per flesje) en per kratje weer opnieuw gedopt. Als ik ging doppen zat er al wat schuim op dus ik denk dat het goed zal gaan.
Die 7 kratjes waren binnen een uur klaar en er ging in totaal ca. 4 gram gist in.
Ik zit nu met precies hetzelfde. 15 liter bier van dik 11% in fles, maar bijna geen druk op de fles. Ik kan de druk opbouw eenvoudig volgen met mijn Grolsch beugel-manometer-fles. Normaal, zoals op de foto hieronder, heb ik een bar of drie druk. Nu komt het metertje niet verder dan 0,9 bar. Het bier is dan ook zoet, plat en schuimt totaal niet. Voor alle duidelijkheid, het zwarte wijzertje beweegt. De rode niet, die is op het ruitje gedrukt.
Ik ben heel erg benieuwd of je truc gelukt is! Wat voor gist heb je precies gebruikt?

De vergisting ging goed van start, maar na een paar dagen liep het terug. Het SG was toen nog 1054. Daarop de temperatuur verhoogd naar 28 ºC. Dat hielp. Na totaal twee weken viel het waterslot stil bij een SG van 1024. Daarna anderhalve week gelagerd. Gebotteld met 7 gram suiker per liter.
Het recept dat ik gebruikt heb, voornamelijk ingegeven door de grondstoffen die ik in huis had. Met een Quadrupel ruim je nog eens wat op!
BasisOmschrijving | Waarde | Naam recept | Brouwnummer 10 |
Kenmerk | |
Brouwdatum | 9/10/2012 |
Biertype | Quadrupel |
Aantal liters | 15 |
Gewenst begin SG | 1100 (10.1 Vol% alc.) |
Brouwzaalrendement | 70.0% |
AlgemeenOmschrijving | Waarde | Totaal brouwwater | 31.4 liter |
Maischdikte | 3.0 l/kg |
Maischwater | 19.9 liter |
Spoelwater | 11.4 liter |
Kooktijd | 90 minuten |
Berekende kleur | 39 EBC (BrouwVisie) |
Berekende bitterheid | 25 EBU (Glenn Tinseth) |
MoutMoutnaam | % Stort | Massa | Kleur | Pilsmout 3 EBC | 78.2 % | 5958 gr | 3 EBC |
Special B | 2.0 % | 149 gr | 391 EBC |
Maïsvlokken | 6.5 % | 496 gr | 1 EBC |
Gerstevlokken | 1.6 % | 119 gr | 4 EBC |
Kristalsuiker | 11.7 % | 894 gr | 0 EBC |
HopHopnaam | % Alfazuur | Massa | Kooktijd | Bitterheidsaandeel | Hallertau Hersbrücker | 2.8 % | 90 gr | 90 minuten | 30 EBU |
GistOmschrijving | Waarde | Gistsoort | |
Gist toegevoegd als | Giststarter |
Volume starter | 500 ml |
Beluchtingstijd | 0 uur |
Temperatuur giststarter | 20°C |
Gistvoeding | Nutrivid |
Hoeveelheid | mespuntjes |
Opmerkingen | Opgekweekte gist uit twee flesjes La Trappe Quadrupel |
maischschemaStap nr. | Temperatuur | Rusttijd | Maischdikte | 1 | 63°C | 20 minuten | 3.0 l/kg |
2 | 72°C | 30 minuten | 3.0 l/kg |
3 | 78°C | 5 minuten | 3.0 l/kg |