Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe lang hergisten op de fles?  (gelezen 27823 keer)

Offline Glorfindel

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Hoe lang hergisten op de fles?
« Reactie #50 Gepost op: 04-12-2012 13:58 u »
De tijd zal het leren  :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Uyleman

• Junior lid
  • **
  • Het Uiltje
    • Facebook pagina van Het Uiltje
« Reactie #51 Gepost op: 05-12-2012 10:41 u »
Afgelopen maanden een aantal zwaardere gemaakt variŽrend van 10 tot 12,6%
Allemaal mooi op koolzuur gekomen. Suikerwater maken/koken, laten afkoelen tot 20 graden. Zelfde korrelgist toevoegen als gebruikt in het bier. Uurtje hydrateren in dit suikerwater en dit gebruiken als bottelsuiker.
Lekker warm wegzetten, paar keer de flesjes wat schudden en voilŠ binnen 2 weekjes mooi op koolzuur!

Bieren met lager ABV percentage zonder extra gist bottelen mits het binnen 4 weken na hoofdvergisting is ook geen probleem.

Offline Glorfindel

• Senior lid
« Reactie #52 Gepost op: 05-12-2012 12:10 u »
Tja, als ik nog eens zo'n bier brouw, pak ik het wel anders aan. Terugkijkend heb ik ernstige twijfels aan de grote van mijn giststarter. Ook zou ik het begin SG lager houden. 10% Alcohol is ruim voldoende voor mij. Al doende...

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #53 Gepost op: 05-12-2012 14:24 u »
zelfde korrelgist toevoegen als gebruikt in't bier. uurtje hydrateren in dit suikerwater en dit gebruiken als bottelsuiker.

Dit lijkt me geen super-advies. Meestal is de bottelsuiker oplossing redelijk geconcentreerd , wat niet goed is voor je rehydrerende gist.
Waarom dan toch goed koolzuur?
Waarschijnlijk was dat sowieso goed gekomen, ook zonder bottelgist. :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #54 Gepost op: 05-12-2012 20:46 u »
Dit lijkt me geen super-advies. Meestal is de bottelsuiker oplossing redelijk geconcentreerd , wat niet goed is voor je rehydrerende gist.
Waarom dan toch goed koolzuur?
Waarschijnlijk was dat sowieso goed gekomen, ook zonder bottelgist. :)

Helemaal mee eens.