Hoe lang hergisten op de fles?

Gestart door zilver_brouwer, 18-03-2012 16:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

zilver_brouwer

Vorige week maandag heb bier gebotteld en staat nu al een tijdje in de flesjes zo rond de 21 ºC.
Ik vroeg me af hoelang ze moeten staan voordat ik ze in de koelkast kan zetten?

In de handleiding staat 6-8 weken te wachten voor je ze drinkt, maar ik neem aan dat
het hergisten niet zo lang duurt.
De smaak zal nu nog wel niet goed zijn, maar vraag me af of er genoeg koolzuur in zit.

beermenke

Hallo, na een dag of 10 doe ik er eentje open en als ie sist, dat wil zeggen ik hoor koolzuurdruk, dan zet ik ze koel
hoor ik niets dan schud ik met de hele krat en probeer na een weekje opnieuw.
succes

Jacques

Gewoon openmaken, uitschenken, bekijken en proeven. Controleren hoort ook bij het brouwen. Proost.  :biersmile:

Pas als het bier voldoende koolzuur heeft kun je het koeler wegzetten.

hansm

Een standaardtijd is natuurlijk niet te geven. Ligt een beetje aan de conditie van de gist, zwaarte van het bier, hoeveelheid gist enzovoort.

Maar normaal gesproken duurt de hergisting op fles een week of 3. Dus na 3 weken kan je er eentje openmaken en kijken hoe de hergisting verlopen is. En proeven natuurlijk  :proost:

Als je denkt dat de hergisting klaar is kan je ze wat koeler wegzetten. Maar als je nog acethaldehyde (groene appels / groen gras) of diacetyl (boterbabbelaars) proeft, of het is nog zoeter dan bij het bottelen, moet je ze nog even warm laten staan.

Raymond293

Ik koel tegenwoordig helemaal niet meer. Pas als ik het bier wil gaan drinken zet ik er een paar koel.
Commercieel bier met hergisting op fles staat, in bijvoorbeeld de supermartkt, ook niet koel.

Jacques

Citaat van: Raymond293 op 18-03-2012  17:10 uIk koel tegenwoordig helemaal niet meer. Pas als ik het bier wil gaan drinken zet ik er een paar koel.
Commercieel bier met hergisting op fles staat, in bijvoorbeeld de supermartkt, ook niet koel.

Koelen is gewenst in verband met een betere houdbaarheid. Het oxidatieproces wordt daardoor vertraagd.

Raymond293

Klopt inderdaad. Alleen in het geval dat je bier niet ouder wordt dan 2/3 maanden zal je daar geen nadelige gevolgen van ondervinden :-)

Overigens koel ik mijn afgevulde kegs wel.

12345

Als ik eens even klagen mag: ik heb een abt12-kloon gemaakt: 10 - 11%. Ik had ergens gelezen dat gist het bij dat percentage op kan geven dus heb ik aan 25 liter bier 5 g wijngist toegevoegd. Die moet goed tegen 11% kunnen. Ik had deze gist met wat lauw water gehydrateerd, een kwartier later een scheutje van het bier toegevoegd en nog een kwartier later nog een wat grotere scheut. Dit om de gist stapsgewijs aan de alcohol te laten wennen. Na 2,5 weken een flesje opengetrokken. Niets. Geen koolzuur en een zoete smaak. Nog maar 2 weken wachten. Moet ik een beetje met de kratten schudden? Heb ik iets fout gedaan?

RobinB


12345

Als bottelgist: wijngist Bordeaux van de Brouwmarkt tot max 14%.

RobinB

Tja, dan zou ie het wel moeten kunnen trekken inderdaad.
Brewferm Champ gaat tot zo'n 17%.

Je zou kunnen gaan schudden inderdaad, Albertus heeft daar goede resultaten mee behaald. :)
(wel de flesjes, niet het hele krat)

zilver_brouwer

Bedankt voor de reacties. Ik laat ze nog wel even een weekje staan en dan zal ik er is een open trekken.  :biersmile:

12345

Citaat van: zilver_brouwer op 18-03-2012  22:15 uBedankt voor de reacties. Ik laat ze nog wel even een weekje staan en dan zal ik er is een open trekken.  :biersmile:
Zo zou ik het ook doen. Nog een weekje wachten en er dan een open trekken. Zit er dan koolzuur in en schuim op en smaakt hij niet vies, dan is het okay. Anders nog een weekje wachten en nogmaals proberen. Je moet wat over hebben voor de wetenschap!  ;)
Daarna nog een paar weken laten rijpen en dan opdrinken.  :proost:
Denk je dat je alles binnen drie maanden "op" krijgt, dan is gekoeld bewaren ook nergens goed voor. Succes!

hansHalberstadt

Meestal maak ik een klein startertje met verse gist bij het bottelen, speciaal als ik een zwaar bier brouw. Deze keer had ik dat niet gedaan omdat iemand zei dat dat helemaal niet nodig was. Ik heb 5 weken het bier (ca 9.5% vol) na de hoofdgisting op 12 ºC gehad omdat ik geen tijd had om eerder te bottelen en deze gist lang blijft zweven. Toen gebotteld met 7 gram per liter en na 3 weken zit er nog lang niet voldoende druk op (beetje CO2 prikkeling, maar geen waarneembaar CO2 ontsnappen bij inschenken). bottelgist=hoofdgist=Raaf witbier (van toen de brouwerij nog in Heumen zat).
Volgende keer maar weer verse gist toevoegen. Gelukkig het meeste op fust gebotteld, zodat ik bij kan satureren als het moet.
HansH
 

12345

Ik had nog nooit een zo zwaar bier gebrouwen. Maar ik heb ervan geleerd dat je dan inderdaad de nodige gist moet toevoegen. Een startertje is nog niet eens zo'n slecht idee. Affijn: ik zal de hele meuk weer uit de flesjes moeten halen in het bottelvat en nogmaals wijngist toevoegen.

George81

Ik beoordeel het om de week. Na 1 week is hij nog niet klaar maar dan kan je wel alvast proeven, want ik ben altijd benieuwd wat het geworden is en zo kan je de smaakevolutie op de fles goed proeven.

Aangezien ik warm bier niet lekker vind zet ik 1 flesje koud en beoordeel dan de sis en het schuim/koolzuur.
Bij mij is het meestal na 2 tot 2,5 week bij kamertemperatuur (+-19~20) wel goed.

hansHalberstadt

Citaat van: George81 op 19-03-2012  13:33 uIk beoordeel het om de week. Na 1 week is hij nog niet klaar maar dan kan je wel alvast proeven, want ik ben altijd benieuwd wat het geworden is en zo kan je de smaakevolutie op de fles goed proeven.
Die redenatrie had ik ook, vandaar dat de voorraad toch al aan het slinken is, voordat ze op druk zijn.

hansHalberstadt

Citaat van: 12345 op 19-03-2012  13:09 uik zal de hele meuk weer uit de flesjes moeten halen in het bottelvat en nogmaals wijngist toevoegen.
Iki ben wel altijd wat huiverig voor het gebruiken van een andere gist bij het bottelen dan de hoofdgist.
Als die gist suikers om kan zetten die voor de hoofdgist onvergistbaar waren, dan is de kans op onvoorspelbare hoeveelheden koolzuur bovenop wat je berekend had met je bottelsuiker aanwezig. Daar heb ik een keer problemen mee gehad. (ontploffende flesjes in de zomervakantie toen ik niet thuis was en het binnen 25 ºC++ was )
HansH

RobinB

Citaat van: 12345 op 19-03-2012  13:09 uAffijn: ik zal de hele meuk weer uit de flesjes moeten halen in het bottelvat en nogmaals wijngist toevoegen.

Waarom niet:
Citaat van: RobinB op 18-03-2012  21:21 uJe zou kunnen gaan schudden inderdaad, Albertus heeft daar goede resultaten mee behaald. :)
(wel de flesjes, niet het hele krat)
:weetniet:

Lijkt me infectietechnisch (en evt oxidatiegewijs?) veiliger.

Het zal maar net wat liggen aan je gehanteerde methode, maar ik heb ook wel zware bieren gebrouwen, bijvoorbeeld Rochefort 10 kloon, en altijd zonder bottelgist probleemloze hergisting gehad.

Citaat van: 12345 op 19-03-2012  13:09 uIk had nog nooit een zo zwaar bier gebrouwen. Maar ik heb ervan geleerd dat je dan inderdaad de nodige gist moet toevoegen.
Is geen wet van Meden en Perzen dus. :)

Citaat van: hansHalberstadt op 19-03-2012  16:34 uIki ben wel antijd wat huiverig voor het gebruiken van een andere gist bij het bottelen dan de hoofdgist.
als die gist suikers om kan zetten die voor de hoofdgist onvergistbaar waren, dan is de kans op onvoorspelbare hoeveelheden koolzuur bovenop wat je berekend had met je bottelsuiker aanwezig.

Daarom kies je een gist die slecht moutsuikers vergist. Brewferm champ is zo'n gist.
Volgens sommigen geen handige bottelgist omdat hij een vlokkig depot zou geven, maar gezien de vergistings specificaties is hij erg geschikt.

12345

Citaat van: RobinB op 19-03-2012  19:14 uDaarom kies je een gist die slecht moutsuikers vergist. Brewferm champ is zo'n gist.
Volgens sommigen geen handige bottelgist omdat hij een vlokkig depot zou geven, maar gezien de vergistings specificaties is hij erg geschikt.

Nou, dat gaat het dus worden. Nou vraag ik me nog af, hoe ik dat het handigst op kan lossen. Ik bedoel: de zaak is al gebotteld. Liefst zou ik de dop eraf halen, een korreltje (of twee?) gist erin en de dop er weer op. Is dat een goeie tactiek?

ed

Citaat van: 12345 op 21-03-2012  16:26 uNou, dat gaat het dus worden. Nou vraag ik me nog af, hoe ik dat het handigst op kan lossen. Ik bedoel: de zaak is al gebotteld. Liefst zou ik de dop eraf halen, een korreltje (of twee?) gist erin en de dop er weer op. Is dat een goeie tactiek?

Ik heb het wel eens gehad dat er na drie weken nog helemaal geen koolzuur op zat. Je proefde wel de bottelsuiker. Ik heb toen van een kratje de flesjes geopend en in elk flesje wat gistslurrie gedruppeld. Na drie weken zat er volop koolzuur op. Het grappige is echter dat ondertussen op de andere flesjes ook koolzuur zat.
Misschien is schudden geduld wel het veiligst.

Ed

12345

Citaat van: ed op 21-03-2012  19:31 uIk heb het wel eens gehad dat er na drie weken nog helemaal geen koolzuur op zat. Je proefde wel de bottelsuiker. Ik heb toen van een kratje de flesjes geopend en in elk flesje wat gistslurrie gedruppeld. Na drie weken zat er volop koolzuur op. Het grappige is echter dat ondertussen op de andere flesjes ook koolzuur zat.
Misschien is schudden geduld wel het veiligst.

Ed

Dat is inderdaad wel heel opmerkelijk. Dat zou dus betekenen dat je die gist er niet bij had hoeven doen.

Ik zat overigens al langer dan 3 weken te wachten. Nada. Na het schudden weer een aantal dagen gewacht. Nakka. Gisteren heb ik dus gebeld met de Brouwmarkt of ze een zakje champagnegist (zoals Robin hierboven voorstelt) in een envelop te versturen. Wilden ze wel doen. Kost 1,30 voor de gist en 3,95 porto. Sorry, dat vond ik scheef.

Dus heb ik een zakje professionele wijngist uit de koelkast gehaald, die gaat tot 17%. Beetje bij beetje op een schoteltje gedaan, een schepje van karton gevouwen. De flesjes per kratje geopend, schepje gist erin (toch gauw meer dan 50 korreltjes per flesje) en per kratje weer opnieuw gedopt. Als ik ging doppen zat er al wat schuim op dus ik denk dat het goed zal gaan.

Die 7 kratjes waren binnen een uur klaar en er ging in totaal ca. 4 gram gist in.

Glorfindel

Citaat van: 12345 op 22-03-2012  19:18 uDus heb ik een zakje professionele wijngist uit de koelkast gehaald, die gaat tot 17%. Beetje bij beetje op een schoteltje gedaan, een schepje van karton gevouwen. De flesjes per kratje geopend, schepje gist erin (toch gauw meer dan 50 korreltjes per flesje) en per kratje weer opnieuw gedopt. Als ik ging doppen zat er al wat schuim op dus ik denk dat het goed zal gaan.

Die 7 kratjes waren binnen een uur klaar en er ging in totaal ca. 4 gram gist in.

Ik zit nu met precies hetzelfde. 15 liter bier van dik 11% in fles, maar bijna geen druk op de fles. Ik kan de druk opbouw eenvoudig volgen met mijn Grolsch beugel-manometer-fles. Normaal, zoals op de foto hieronder, heb ik een bar of drie druk. Nu komt het metertje niet verder dan 0,9 bar. Het bier is dan ook zoet, plat en schuimt totaal niet. Voor alle duidelijkheid, het zwarte wijzertje beweegt. De rode niet, die is op het ruitje gedrukt.
Ik ben heel erg benieuwd of je truc gelukt is! Wat voor gist heb je precies gebruikt?



De vergisting ging goed van start, maar na een paar dagen liep het terug. Het SG was toen nog 1054. Daarop de temperatuur verhoogd naar 28 ºC. Dat hielp. Na totaal twee weken viel het waterslot stil bij een SG van 1024. Daarna anderhalve week gelagerd. Gebotteld met 7 gram suiker per liter.
 
Het recept dat ik gebruikt heb, voornamelijk ingegeven door de grondstoffen die ik in huis had. Met een Quadrupel ruim je nog eens wat op!

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBrouwnummer 10
Kenmerk
Brouwdatum9/10/2012
BiertypeQuadrupel
Aantal liters15
Gewenst begin SG1100 (10.1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater31.4 liter
Maischdikte3.0 l/kg
Maischwater19.9 liter
Spoelwater11.4 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur39 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid25 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC78.2 %5958 gr3 EBC
Special B2.0 %149 gr391 EBC
Maïsvlokken6.5 %496 gr1 EBC
Gerstevlokken1.6 %119 gr4 EBC
Kristalsuiker11.7 %894 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertau Hersbrücker2.8 %90 gr90 minuten30 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter500 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter20°C
GistvoedingNutrivid
Hoeveelheidmespuntjes
OpmerkingenOpgekweekte gist uit twee flesjes La Trappe Quadrupel

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C20 minuten3.0 l/kg
272°C30 minuten3.0 l/kg
378°C5 minuten3.0 l/kg


snader

Heb je misschien meer foto's van je drukmeter?

gr.Sander

bertarna

Als je bottelgist gebruikt, hoeveel dan? En is dat dan gist in het vat gieten, suiker en in fles?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.