Vragen bij formules van BrouwVisie

Gestart door RubenVDC, 12-03-2012 11:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RubenVDC

Dag allemaal,

Ik heb een vraag over de formules voor kleurberekening van BrouwVisie
met name deze

                     MoutMassa * EBC * 0.008
Kleurwerking = ---------------------------
                              Volume

Voor wat staat de 0.008? Is dit een correctie factor? Zo ja om wat te corrigeren?

MVG Ruben

Ronald_

Ik heb geen idee... zou het juist extra verkleuring kunnen zijn door koken?

Meskers

Ik denk dat Oscar ons dat vast fijn kan uitleggen  :groots:

RobinB

Dat is wel een sterk afwijkende formule overigens, zie je vorige topic.
Ik zou een andere gebruiken als ik jou was.

Ik weet ook niet waar die 0,008 voor staat. :)

Adrie

Citaat van: RobinB op 12-03-2012  22:53 uIk weet ook niet waar die 0,008 voor staat. :)

Dat is de Oscar-coëfficiënt.

Oscar

Citaat van: Adrie op 13-03-2012  09:01 uDat is de Oscar-coëfficiënt.

Nee zeker niet... Ik heb zelf geen coëfficiënten verzonnen. Dat is Brouw-bier coëfficiënt... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 13-03-2012  13:59 uNee zeker niet... Ik heb zelf geen coëfficiënten verzonnen. Dat is Brouw-bier coëfficiënt... ;)

Als je zo'n coëfficiënt klakkeloos overneemt wordt het natuurlijk een Oscar-coëfficiënt.

Oscar

Citaat van: Jacques op 13-03-2012  19:22 uAls je zo'n coëfficiënt klakkeloos overneemt wordt het natuurlijk een Oscar-coëfficiënt.

Wat een l*l koek  ;D en hoeveel Adrie-coeefficienten zitten er in BrouwHulp ?  >:D >:D >:D   ;) (ik heb er in het verleden al 1 gevonden..).

RobinB

Of op z'n minst de BrouwVisie-coëfficiënt!
In BrouwVisie heet de formule immers ook niet de "brouw-bier" formule... ;)

Oscar

Citaat van: RobinB op 13-03-2012  19:30 uOf op z'n minst de BrouwVisie-coëfficiënt!

Whatever... Als je wat verder gaat nadenken over zo'n formule kom je er vast wel uit. Ik heb mijn in het verleden in diverse formules en berekeningen vastgebeten en zo kom je achter een hoop formules en hoe ze opgezet zijn, en wellicht kun je dan ook achter een dergelijke factor.

De omrekening van Brix naar SG heb ik uit BrouwHulp over genomen en Adrie heeft deze op internet gevonden. Daar zitten ook coëfficiënten in. Omdat Adrie deze "klakkeloos" heeft overgenomen zijn het dan ineens BrouwHulp-coëfficiënten ?  :weetniet:

.... :brouwen:

Oscar


hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 13-03-2012  19:38 uDe omrekening van Brix naar SG heb ik uit BrouwHulp over genomen en Adrie heeft deze op internet gevonden. Daar zitten ook coëfficiënten in. Omdat Adrie deze "klakkeloos" heeft overgenomen zijn het dan ineens BrouwHulp-coëfficiënten  ?  :weetniet:

.... :brouwen:
Vaak moet je betalen voor wetenschappelijke artkelen en dat willen wij als hobbybrouwers vaak niet, zeker niet als je er zelf veel tijd instopt ten behoeve van anderen. Daardoor blijft het vaak behelpen. Ook in mijn tooltjes zitten veel constanten die ik zelf heb moeten afleiden (zie bv boekwerk rekenen aan bier) omdat je gewoonweg geen toegang hebt tot voldoende literatuur. Belangrijk is voor mij wel dat ik begrijp hoe ik eraan komt, dus nooit klakkeloos iets overnemen.
HansH   

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 13-03-2012  21:30 uBelangrik is voor mij wel dat ik begrijp hoe ik eraan komt, dus nooit klakkeloos iets overnemen.

Niet iedereen heeft die kennis, dus moet je soms vertrouwen op formules en tabellen die je vindt op internet (En die zich wellicht al bewezen hebben in gebruik).  :)

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 13-03-2012  21:33 uEn die zich wellicht al bewezen hebben in gebruik
Dat is dus al geen 'klakkeloos overnemen' toch?.
HansH

Jacques

Citaat van: Oscar op 13-03-2012  19:50 uEn even verder zoeken...

http://www.brouw-bier.nl/praktijk/kleur.aspx   :)  Zie hier de verklaring  :)

Volgens is mij is dit een te grote versimpeling van de werkelijkheid. De EBC schaal is niet lineair. Waarschijnlijk is dat de reden waarom de kleurberekening in BrouwVisie niet altijd goed uitkomt. En dat je vaak een andere kleur krijgt dan berekend is al diverse keren hier op het forum aan de orde geweest.

Neemt niet weg dat geen elke kleurberekening klopt. Er zijn gewoon te veel factoren de meespelen zoals:
- maischschema (duur en temperaturen)
- kooktijd;
- capaciteit brander;
- materiaal ketel;
- oxidatie van het beslag;
- intensiteit spoelen van het beslag;
- snelheid van koelen van het wort;
- gebruikte gist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.