Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vlokken en extract?  (gelezen 3083 keer)

Offline zilver_brouwer

• Vol lid
  • Land: nl
Vlokken en extract?
« Gepost op: 08-03-2012 19:04 u »
Nu het bier waar ik mee bezig ben dichter bij het bottelen punt komt, ben ik in mijn hoofd alvast
plannen aan het maken voor het volgende bier.
Ik was van plan een stapje op te gaan vanaf blikken, en een poging te wagen aan moutextract.
Nu heb ik een recept voor witbier gevonden, en de hoeveelheid mout al omgerekend naar extract.

Maar, het recept vraagt ook om 677 gram tarwevlokken.

Over het gebruik van vlokken vond ik:
"To achieve good starch conversion, first allow to boil for 30 minutes in a little water, then leave to cool. Mash together with the malt."

Kan ik het dan ook 30 minuten laten koken in het water waarin ik daarna het moutextract doe?
Of is het onmogelijk vlokken te gebruiken i.c.m. extract?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Vlokken en extract?
« Reactie #1 Gepost op: 08-03-2012 19:11 u »
Geen vlokken gebruiken met extract.
Je blijft dan zitten met veel zetmeel dat niet omgezet wordt.

Als je "tarwe"extract gebruikt, heb je al ca 50% tarwe en gestemoutextract. Perfect voor witbier en weizen dus!
Wat nog wel te overwegen is, is het "steepen" van Caramout.

Offline zilver_brouwer

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 08-03-2012 19:27 u »
Het recept gaf voor 10 L aan:
1354 gram pilsmout
1015 gram tarwemout.

Brouwland zegt bij hun beschrijving van extract; 1 kg malt extract powder = 1.60 kg malt!

Aan de hand daarvan omgerekend naar:
847 gram Licht moutextract
635 gram Tarwe extract

Maar ik begrijp dus dat tarwe extract al ongeveer die verhouding heeft tussen tarwe en gerstemout?
Dus zou ik 1482 gram tarwe-extract kunnen gebruiken?
En waarvoor dient dan het steepen van caramout?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 08-03-2012 19:35 u »
Maar ik begrijp dus dat tarwe extract al ongeveer die verhouding heeft tussen tarwe en gerstemout?
Dus zou ik 1482 gram tarwe-extract kunnen gebruiken?
En waarvoor dient dan het steepen van caramout?

Correct! :)

Dat steepen is niet nodig, meer een optie voor variatie.
Geeft wat extra/andere moutsmaken aan een extractbrouwsel.

Offline zilver_brouwer

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 08-03-2012 19:39 u »
Ik neem aan dat ik deze mout daarvoor gebruik en misschien een advies alvast voor hoeveel?

Cara-pils 5 EBC

De andere cara-mouten hadden een hoger EBC en neem aan dat dat niet de bedoeling is voor een witbier.
(Recept wat ik heb geeft ongeveer 7 EBC aan, volgende cara-mout was 25 EBC.)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 08-03-2012 20:19 u »
Je hoeft niet per se te steepen hoor, was meer bedoeld als "tegenhanger" voor de vlokken.
Vlokken kan je niet gebruiken in extractbier, caramouten kan je wel steepen in extractbier, dit omdat de suikers in caramout al omgezet zijn.

Ik weet niet of het gepast is om caramouten te steepen in een witbier. Het zal wat meer volmondigheid geven en het is maar de vraag of je dat wilt in een witbier.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #6 Gepost op: 08-03-2012 20:27 u »
Ik heb een bier in de vergisting staan waarin ik carapils en munichmout heb ge"steepd". Ik kan er nog weinig over zeggen, maar na het weken van de speciaalmouten was er aardig wat verkleuring van de vloeistof te zien. Ik heb mijn werkwijze stap voor stap op onderstaande site gezet. Voor een witbier zou ik het gewoon overslaan en met gerstemoutextract en tarwemoutextract werken en de gist het karakter van het bier laten bepalen.

Offline zilver_brouwer

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 08-03-2012 20:28 u »
Je hoeft niet per se te steepen hoor, was meer bedoeld als "tegenhanger" voor de vlokken.
Vlokken kan je niet gebruiken in extractbier, caramouten kan je wel steepen in extractbier, dit omdat de suikers in caramout al omgezet zijn.

Ik weet niet of het gepast is om caramouten te steepen in een witbier. Het zal wat meer volmondigheid geven en het is maar de vraag of je dat wilt in een witbier.

Ik denk eigenlijk dat die ene die ik linkte wel zou kunnen.
De beschrijving bij tarwevlokken zegt: Gives a fuller flavour and increases the head.
En bij cara-mout staat ook: improved head, increased body..

Klinkt redelijk gelijk, en als vlokken niet kunnen zou dit wel een goede vervanger zijn denk ik zo.
Ach, het kan vast geen kwaad. Anders wordt het maar een beetje een speciaal witbiertje.  :nut:

Offline zilver_brouwer

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 08-03-2012 22:08 u »
Ik heb een bier in de vergisting staan waarin ik carapils en munichmout heb ge"steepd". Ik kan er nog weinig over zeggen, maar na het weken van de speciaalmouten was er aardig wat verkleuring van de vloeistof te zien. Ik heb mijn werkwijze stap voor stap op onderstaande site gezet. Voor een witbier zou ik het gewoon overslaan en met gerstemoutextract en tarwemoutextract werken en de gist het karakter van het bier laten bepalen.

Hm, apart. Bij de cara-pils staat 5 EBC, ik zou zeggen dat het de kleur dan toch niet veel donkerder zou moeten maken.
Ik zal eens kijken wat er gebeurd in BrouwVisie als ik het toevoeg.

EDIT: BrouwVisie geeft voor tarwevlokken 4 EBC, voor cara-pils 5 EBC. Als ik in het recept de tarwevlokken wijzig naar cara-pils veranderd er niks aan de kleurindicatie of verwachte EBC.
Weet je zeker dat je geen 25 EBC cara-mout had of iets dergelijks?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 08-03-2012 22:17 u »
CaraPils is (ivm verschillende leveranciers) in verschillende EBC waarden verkrijgbaar.

Je kan best wat CaraPils in je witbier doen as je dat wilt, zal het wat voller van worden en minder ver uitgisten. Ik wou alleen voorkomen dat je door mijn opmerking dacht dat dat ook nódig was. Dat is het niet nl en extractbrouwsels gisten meestal iets minder ver door schijnt... ;)

Offline zilver_brouwer

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 08-03-2012 22:30 u »
Het zal allemaal wel goed komen. Eerst maar eens mijn Diabolo in flessen krijgen.
In de paar weken dat ik moet wachten voor ik kan proeven ga ik wel verder voorbereiden voor het
witbier.
Hoe kan ik mout(extract) trouwens het beste bewaren? Koelkast?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 08-03-2012 22:34 u »
Zolang het nog droog en ongeopend is, gewoon in de kast (en droog). :)

Tags: