Vastgelopen vergisting

Gestart door Theo van Eijden, 27-12-2004 00:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theo van Eijden

 :-\
Enigetijd geleden 35 liter zwaar bier gebrouwen start SG 1100, als giststarter is 800 ml gebruikt van een eerder brouwsel dat was achter gehouden. Dit was het restand uit het gistvat. (gist soort korrelgist donker zwaar bier). Hoofdvergisiting ging als een dolle. Ruim 3 liter is uit het gistvat gestroomd (was ook wel een beetje vol) Na 2 weken geen aktiviteit meer dus hevelen naar de lagerfles. Even SG gemeten tot mijn grote schrik was dit nog 1048. De mandfles rustig een tijdje laten staan met het idee dat het wel goed zou komen. Na 3 weken de mand fles maar weer naar een warmere ruimte gehaald en na nog een twee weken het GS gemeten 1046. Nieuwe gist toe gevoegd, dit maal een champagne gist, twee weken gewacht geen resultaat. Nu alfa amylase toegevoegd, 20 gram. na een week nog geen aktiviteit. De Sg meter dobbert in de fles dus ik kan deze altijd aflezen maar er geschiedt niets. Als ik goed naar de fles kijk dan zie ik een klein schuimrandje in de fles en zie ook enige aktiviteit van gist die rond zweeft langs de rand. Ook een klein beetje aktivitiet in het waterslot maat te weining om het SG flink te laten zakken, maar voor een dergelijk SG en die aktiviteit te hoog om te gaan bottelen.   

Nu gaat een mens na wat hij allemaal fout kan hebben gedaan. Afwijkend aan dit brouwsel was dat er twee kilo suiker in gegaan is ipv mout om een droger bier te krijgen. Mijn idee is dat kristalsuiker 100% vergistbaar is dus dat zou het niet mogen zijn. Ook de verhouding mout en water was rond de 1 op 3, is ook goed. De giststarter heeft zeker gewerkt gezien de hoeveelheid schuim die er ontstond, er is 3 liter bier weggeschuimd.

Wat nu, 1046 is wel er hoog om te gaan bottelen. Als laaste overweeg is om van mijn laatste brouwsel maar weer een partij gist van onderuit het gistvat toe te voegen. Of zou meer alfa amylase helpen of.......

HELP

 :huilen:

Huub Krekels

Hallo Egghead,

Gezien het soortelijk gewicht van jouw jongbier zijn maar weinig gistsoorten in staat om het soortelijk gewicht helemaal naar beneden te brengen. Er zit wel een erg hoog suikergehalte in. Volgens mij moet je nogmaals gist of gistvoedingszout  toevoegen om hem weer aan het vergisten te krijgen. Je moet wel kijken onder welke temperatuur de gist het meest actief is. In dit forum is al vaker over dit probleem gesproken. Met behulp van de zoekfunctie zal het ongetwijfeld lukken om je probleem op te lossen.


 :bijdrage_forum:

Gr.

Huub.

gelfling

Ik zou er zeker geen suikers meer in smijten. De champagnegist zou de vergisting eigenlijk op gang moeten krijgen.
Had je van tevoren goed belucht? Op welke temperatuur vergist je? Als je een kachel hebt, schud eens met de vergistingstank en zet hem eens wat dichter bij de kachel (op ongeveer 27 graden).

Theo van Eijden

Er zijn meer bieren van rond de 10% dus het moet mogelijk zijn, dat is mijn uitgangs punt en ook het recept dat ik gebruik geeft aan dat eht kon. Recept Black Molly  van "'t Wort Wat".
Het op een hogere temperatuur zetten dat is het laatste redmiddel voor mij, gezien de vorming van ongewenste smaakcomponten op deze temperatuur. Ik ga deze week een grote hoeveelheid gist uit een ander brouwsel toevoegen. Hopen dat dat zal helpen. Het toevoegen van suiker in welke vorm ook is zeker neit fout. Het levert een droger bier op, houdt wel de juiste verhouding mout/suiker in de gaten.  :merlin:

Hopmans

Er is nog maar 1 gist die het eventueel zou kunnen redden : Een pak bakkers-korrelgist van Dr. Oetker.
Bakkersgist is een directe voorvader van de stokersgist. (Kan maar tot 13%, maar is wel een suiker vretertje)
Te verkrijgen bij de supermarkt.
Alle 5 pakjes die in het pak zitten er in gooien.
Maar schiet me niet dood als het niet lukt.
Dit is het laatste wat ik kan verzinnen.
Het heeft weleens mijn St**kwijn gered.

Groetjes,

Hoppie

MO

Ik weet het niet uit eigen ervaring, maar bier met bakkersgist schijnt niet te zuipen te zijn.

Ik heb wat literatuur gekregen van Tripel W en daarin stond dat je voor zware bieren best tussentijds kunt beluchten. En waarom ook niet: alle toegevoegde zuurstof wordt opgegeten door de gist waar het weer van groeit. Zelf heb ik ook een keer een bier halverwege de vergisting belucht, en het bier smaakte absoluut niet geoxideerd!

Ik zou dus een paar uur beluchten met een aquarium pompje voorzien van een steriel filter. Verder zou je 3 tot 5 g gistvoeding toe kunnen voegen, dat kan je gist wel gebruiken. Bv te koop bij Brouwland of de apotheker. Diammoniumwaterstoffosfaat zou moeten voldoen. Er zijn ook volledigere gistvoedingen beschikbaar, niet bij Brouwland, maar bv wel bij van Rein (winkel in Oost-Drenthe) of Siris (forumlid)

Theo van Eijden

 :elifant:

Heden avond de vastgelopen vergisting (Black Molly) overgeheveld in het gistvat van de vorige week gebrouwen Dubbel Abdij waar een Wyeast Belgian Abbey II is zit. De Dubbel Abdij zit nu in de lagerfles en kan koud worden gezet is van 1075  naar 1020 gegaan.
De Black Molly zit weer terug in het gistvat en begint zowaar weer enige tekenen van leven te vertonen, iedere 18 seconden een blup, hopen dat hij niet overstoomt (voor de tweede maal).

Nu als afsluiting van de avond hard werken samen met mijn brouw maar een Kölsch open getrokken en zakken langzaam in een delerium weg.......... samenvol

Theo van Eijden

Even een kleine update; het SG is in 24 uur gezakt van 1048 naar 1040. Nog steeds voldoende aktiviteit dus er zal nog wel een verbetering in zitten, maar of ik de 1020 haal? ???

 :engel:

Celocelava

1020 is inderdaad twijfelachtig, mijn 13X stopte (1762 en Brewferm) ermee op 1030. Op de fles gist hij nog wel door maar dat gaat echt langzaam aan. Ik verwacht dat de 1028 pas over een maand of 2 wordt gehaald. Overigens is dit wel een behoorlijk biertje geworden.

Succes!

Peerrr

Jacques

Hoi Egghead,

Een bier met een begin SG van 1100 is wel zeer extreem.

Ik heb nu even geen ProMash tot mijn beschikking maar volgens mij zal je al zo rond de 9% alcohol hebben! De combinatie van veel alcohol en een hoog gehalte aan restsuikers (aanmerkelijk hoger dan 1046) maakt dat gistcellen sterk geremd worden in hun groei.

Over gestopte vergistingen is als heel wat geschreven hier op dit forum. Gebruik de zoekfunctie eens. Kijk ook bij de artikelen op pagina http://www.hobbybrouwen.nl/artikel.html

 :degroeten: Jacques

Theo van Eijden

Weer een update,

SG zit nu op 1032, ik blijf hoop houden om in de buur van de 1020 te eindigen. Er is veel activiteit zichtbaar als ik het vat open en de oppervlak bekijk.

theo

Titus

Theo,
Je gist heeft nog maximaal drie weken de tijd. Dan is het weer brouwen geblazen (29e) en moet je gistvat weer "beschikbaar" zijn...
Misschien is het een idee  :idea: om opnieuw een flinke gisstarter te maken (T-58?) en deze volgende week ook toe te voegen???? Dit kan het proces weer versnellen. (Is die T-58 wel bestand tegen hoge alcoholgehaltes?)

Greetz,  :proost2:
Titus


Jacques

Citaat van: Egghead op 02-01-2005  21:06 uSG zit nu op 1032, ik blijf hoop houden om in de buur van de 1020 te eindigen. Er is veel aktiviteit zichtbaar als ik het vat open en de oppervlak bekijk.

Hoi Theo,

Je zit nu volgens ProMash op een alcoholgehalte van 9,1% vol. en een werkelijke restgehalte van 1045 (door de aanwezigheid van alcohol geeft de hydrometer minder restextract aan dan eigenlijk zou moeten).

Heftig bier!

 :degroeten: Jacques

Theo van Eijden

Status is nu 1030 en er is nog voldoende activiteit, op naar de 1025. 

theo  :dansen:

Titus

Ha die Theo,
Jij bent er vroeg bij zeg (7.45 uur!)
Goed nieuws zeg!   :hoera: Ben benieuwd hoe die smaakt!
greetz,Titus
 :proost2:

Theo van Eijden

De status is als volgt; 1028 en nog steeds aktiviteit zal nog wel even duren maar ik denk dat de 1020 wel gehaald zal worden. Ik schat na 24 dagen, het SG zakt n.l. per 2 punten per 3 dagen.

Theo

wim

Hoi Theo,

Als je nu eens wat jongbier uit het vat neemt en dat lekker warm met flink schudden laat doorgaan?
Als het goed is gaat dit dan sneller en kom je erachter wat nu eigenlijk het maximaal haalbare is. (Je zou zelfs nog een overmaat gist kunnen toevoegen al kom je er dan natuurlijk niet achter waar je huidige gistmix toe in staat is.)
Dan weet je tenminste waar je naartoe gaat. 1100 dat zijn wijnwaarden, je zit nu al op 9.7% Alc.Vol.  Als je bij de 1020 komt en nog wa sukr toevoegt voor de hergisting kom je op plm 11 / 11.2 Zoeel bieren zijn er niet met deze hoge alcoholwaarde.
Een van mijn eerste brouwsels kwam uiteindelijk op 13% maar daarbij is er nooit hergisting op gang gekomen geloof ik, ik heb er al bijna een jaar niet meer naar gekeken, vanavond eens doen :)

Je hebt champagnegist gebruikt en die moet het trekken, je zou het voor de hergisting in ieder geval moeten gebruiken denk ik. (zo maken ze champagne tenslotte ook, een witte wijn opnieuw laten doorgisten met die champagnegist), hj trekt tot zeker 12.5 / 13%

:degroeten:

Wim

Theo van Eijden

 :gistsmile:

Even in het vat gekeken en geroken, ruikt zwaar en hoopvol. De dobber wijst 1025 aan. gaat dus nog steeds voorspoedig.

Theo :rundum:

Harold

Titus,

T58 kan tot ca. 100 vol.-%; zie www.fermentis.com.

Harold

Edgar

Citaat van: Harold op 01-02-2005  13:33 uT58 kan tot ca. 100 vol.-%; zie www.fermentis.com.


Cool! Dat maakt destillatie overbodig! ;)

Eduard

Ik denk hier dat de 100% op de schijnbare vergistingsgraad slaat en niet het te behalen alcoholgehalte. 100% alcohol kun je zelfs middels destillatie nog niet verkrijgen. De meeste gisten geven er tussen de 10 en 20%-vol al de brui aan...

Trouwens, toen ik op die site van fermentis.com struinde vond ik nog een leuk gistartikel voor Adrie. Lees maar fijn verder: http://www.fermentis.com/SHARED/Doc_60698.pdf ;)

Groeten uit wit Oslo

Eduard samenvol

SiriS

Artikelen van Stephan Fels over het gebruik van korrelgist vergeleken met "normale" gist kun je ook bij mij bestellen. Dit is wel een heel slecht gescande versie, maar de site van Fermentis is zeker de moeite waard.

Groet, SiriS

Adrie

Ha Eduard,

Bedankt voor de link. Een soortgelijk verhaal had ik al eens van SiriS toegestuurd gekregen. Prachtig propagandaverhaal en waarschijnlijk klopt er nog een hoop van ook. Wellicht dat ik eens de SafLager ga uitproberen. Dat zal wel volgend jaar worden, want dit jaar zit een ondergister brouwen er niet meer in. Met de Vier Broeders gaan we zondag onze Zaneken Pilsener weer brouwen en thuis ga ik voorlopig niet meer brouwen wegens een verbouwing. mijn kelder staat trouwens al bijna vol met bier, dus de urgentie is ook een beetje weg.

Groeten,

A3

Theo van Eijden

 :elifant:

Overgeheveld naar mijn lagerfles want ik had mijn gistingsvat nodig voor mijn Weizen waar helaas een pilsgist in moest. Gemeten 1020, geproefd nog wel wat zoet, hoop dat het nog wat zakt.

theo

Harold



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.