Welk bier mist er?

Gestart door Ronald_, 05-03-2012 14:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MM

Citaat van: De-Geert op 10-03-2012  13:40 uBitters en Pale Ales zijn vaak amberkleurig, tegenwoordig zijn er ook veel brouwerijen met Bitters en Pale Ales die blondgekleurd zijn en voornamelijk uit palemout gemaakt worden, maar dan zonder of met veel minder crystal. Deze worden vaak aangeduid als "summer ales".

Mijn persoonlijke favorieten zijn Crouch Vale Brewers Gold en Harviestoun Bitter & Twisted. Eigenlijk zijn het gewoon blondgekleurde Bitters, maar de term "summer ale" spreekt toch wel meer aan.

Dat is duidelijk, dan ben ik het met Jacques eens, dat een summer ale wel gewaardeerd zal worden in Nederland.

Jacques

Citaat van: MM op 10-03-2012  12:18 uWat bedoel je precies met een summer ale? Ik ben alleen bekend met het recept dat in Radical Brewing staat.

Geert heeft het prima uitgelegd.

Zie ook deze link http://www.homebrewtalk.com/wiki/index.php/Summer_Ale#Summer_Ale
(Even doorscrollen naar    39. English-Style Summer Ale    voor een uitgebreidere beschrijving.)

MM

Citaat van: Jacques op 10-03-2012  21:43 uGeert heeft het prima uitgelegd.

Zie ook deze link http://www.homebrewtalk.com/wiki/index.php/Summer_Ale#Summer_Ale
(Even doorscrollen naar    39. English-Style Summer Ale    voor een uitgebreidere beschrijving.)

Ik snap het nu. De stijlomschrijving is duidelijk

dennisbier

Lekkere frisse doordrinkers zoals de pils, maar dan in de ongeraffineerde vorm.
Duidelijker aandacht voor moutprofiel, duidelijker hop aanwezig, tussen de 4.5 en 6.5% alcohol.
Het bier hoeft volgens mij allang niet meer helder te zijn. Mensen hebben wel begrepen dat bier troebel kan zijn.
De vlucht naar het betere bier gaat komen. Het is tegenwoordig stervensdruk als ik op zondag naar de bierschuur Poppel/grens ga.
Vroeger kon je met je kar naar binnen, nu bedenk je je en kom je op een doordeweekse dag wel terug.
Rick zal dat wel beamen. ^-^
Als het bier niet te zwaar is kan het een succes worden voor de avondjes uit. Als mensen omvallen na 10 consumpties zal het hem ook niet worden denk ik.

seed7

Om een of andere reden zal ik niet snel een dubbel van de tap drinken, maar er zijn genoeg donkere frisse bieren die daar wel op kunnen. Als ik in de kroeg om me heen kijk zie ik dat er redelijk van bijvoorbeeld de Koninck wordt gedronken. Engels zonder Engels te zijn zeg maar, niet de associatie die men met Engelse bieren heeft. In die richting is er natuurlijk ook de 'Duitse' Alt, een bier dat vroeger in een veel grotere regio werd gebrouwen dan nu en waarschijnlijk ook wel in Nederland. Om nog een derde in de mix te gooien, Grolsch Amber. Binnen die driehoek van bieren zijn denk ik wel (marketing)mogelijkheden om iets anders te bieden dat niet te ver van de 'gewone drinker' af staat.

Ingo

ciesvandekwis

Op dat vlak zijn we in België redelijk verwend, maar een degelijk gueuze-achtig bier, een klassieke Boon is voor mij nog altijd een eikpunt.
De Blanche Lambicus van Timmermans is een geslaagd compromis voor beginners die nog door het zure heen moeten leren proeven.
En verder: Rodenbach! In al zijn varianten. Roodbruin + zuur. Mee opgegroeid. Het was pils of Rodenbach, Hoegaarden was er nog niet.

broeder

Citaat van: Ronald_ op 06-03-2012  08:42 uMisschien een idee om een verassing-tap erbij te zetten die alleen in zwarte glazen wordt geschonken.




Hoi,

Ik lees nu pas de draad, dus een late reactie.
Ik vind zo'n verrassingstap een leuk idee.
Dus kroegbazen en andere horecamensen maak er wat van.
Maar geen verassingstap... Wel een verrassingstap... die eerste doen ze wel in een crematorium :groots:

Groet,
Broeder Willem

Erwin Warners

Ik zou wel eens Dortmunder Strong in de kroeg willen zien.
Een echt Nederlands biertype maar geen café dat het schenkt. :proost:

Arjendv

Zoals ook al eerder gezegd: een fijne Saison. Ik vind het vreemd dat we die niet veel meer zien.

Erwin Warners

Citaat van: Arjendv op 08-02-2018  19:17 uZoals ook al eerder gezegd: een fijne Saison. Ik vind het vreemd dat we die niet veel meer zien.

Inderdaad, sowieso zie je bijna geen zuurbieren als Lambiek en Geuze in de horeca zeker in het Noorden niet.

PDGRRR

Citaat van: Arjendv op 08-02-2018  19:17 uZoals ook al eerder gezegd: een fijne Saison. Ik vind het vreemd dat we die niet veel meer zien.

Inderdaad, een session saison (maar noem hem dan anders) zou prima op de tap kunnen.

Arjendv

Citaat van: PDGRRR op 08-02-2018  22:10 uInderdaad, een session saison (maar noem hem dan anders) zou prima op de tap kunnen.

Kan wel op tap, maar met zo'n fijne stevige kraag moet het wel een Duitse tap zijn denk ik. Met die standaard "horeca-brandblussers" gaat het niet werken denk ik.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.