Welk bier mist er?

Gestart door Ronald_, 05-03-2012 14:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronald_

Wat we zelf lekker vinden weten we wel. Maar welk bier mist er in de gemiddelde kroeg/ assortiment van grote brouwerijen? Wat denk jij dat zou verkopen? Voel je vrij om buiten de standaard klasseringen te denken!


Ik denk dat een witbier met Amerikaanse hoppen een hit kan worden..
En ik denk dat er ruimte is voor een minder sterk blond bier... 4,5-5% met een Chouffe gistje of zo.. snufje koriander..


Ik ben benieuwd naar wat jullie creatieve breinen kunnen bedenken!

De-Geert

Smaakvolle bieren met weinig alcohol. In de gemiddelde goede bierkroeg in NL vind je toch vooral Belgische bieren die vaak meer alcohol hebben. Ik houd van bier dat net zo "sessionable" is als pils, maar dan wat interessanter.

RobinB

Een vienna-achtig bier zoals bijv. Samuel Adams Boston Lager.
Net wat meer caramelmoutigheid, net wat meer hop, wel lekker doordrinkbaar!

Adrie

Bieren zoals Engelse bitters: weinig alcohol, lekker fruitig en hoppig en vaak ook een interessant moutprofiel.

Jacques

Een fris lichtgekleurd bier met lindebloesem.

Een amberkleurig bier met amandelextract.

Een tripel met anijs en kummel.

Een pils met Amarillo en Simcoe hop.


De mogelijkheden zijn eindeloos...

RobinB

Citaat van: Jacques op 05-03-2012  22:04 uEen fris lichtgekleurd bier met lindebloesem.

Een amberkleurig bier met amandelextract.

Een tripel met anijs en kummel.

Een pils met Amarillo en Simcoe hop.

Ik denk dat deze toch te specifiek zijn voor:
Citaat van: Ronald_ op 05-03-2012  14:01 ubier in de gemiddelde kroeg/ assortiment van grote brouwerijen
:)

Jacques

Minder specifieke bieren worden meer dan genoeg gebrouwen. Daar onderscheid je je niet mee.

Dan kom je uit bij bekende biertypen zoals een alt of een kölsch. Iets minder bekend een APA of een mild. Maar echt creatief is dat niet.

RobinB

Oké, dat is jouw mening en dat mag natuurlijk. :)
Ik ben het er niet mee eens, en wel hierom:

Het is mijns inziens juist de kunst om een karakteristiek bier te brouwen die wel grote aanhang kan krijgen, een kleine variatie op een bekend thema, genoeg om op te vallen bij de consument, maar niet dusdanig dat het storend is voor de grote groep (wat ook de vraag is).

Dát vinden is mijns inziens creatiever dan een lukraak bier met een vreemde smaak.
Dat die laatste opvalt lijkt me logisch, maar een succes bij de grote groep is onwaarschijnlijk(er).

Ronald_

Ik ben eigenlijk met zowel Jacques als Robin eens. Allemaal goed ideeën, misschien de ene wat makkelijker invoerbaar dan de ander. De keuzes van Jacques vergen heel wat proefmonsters weggeven denk ik :)

Het is eigenlijk grappig dat bijna niemand specifiek denkt tot dusver dat er een donker bier op de tap moet komen overal. Ik merk zelf veel vooroordelen onder de 'normale' consument richting donkere bieren. Misschien een idee om een verassing-tap erbij te zetten die alleen in zwarte glazen wordt geschonken.



RobinB

Citaat van: Ronald_ op 06-03-2012  08:42 uHet is eigenlijk grappig dat bijna niemand specifiek denkt tot dusver dat er een donker bier op de tap moet

Ligt misschien ook aan waar je zit?
Ik denk dat ik hier in Maastricht redelijk "gezegend" ben met het gemiddelde aanbod.
Iedere kroeg heeft hier wel een dubbel op de tap.
Stouts zie je inderdaad veel minder, misschien door de associatie met de Ierse pub?

CiteerMisschien een idee om een verassing-tap erbij te zetten die alleen in zwarte glazen wordt geschonken.
Dat is voor een bier(proef)café sowieso een heel goed idee! :duimop:
Blind een bier aanbieden en vragen wat men ervan denkt/of wat het is.
Daar kan je nog wel wat "heilige huisjes" mee omgooien! ;D

Maar de pilsdrinker die vooral drinkt om het volume, krijg je daar niet voor gepord denk ik...

Ronald_

En de associatie met bo(c)kbier..

("oooh das lekker, bockbier")
("ooh nee wat is dit? Ik proef gebrande mout en bitterheid, bah")

Wallie

Citaat van: Ronald_ op 05-03-2012  14:01 uEn ik denk dat er ruimte is voor een minder sterk blond bier... 4,5-5% met een Chouffe gistje of zo.. snufje koriander..


Ik heb hier ook al heel lang naar zitten zoeken.. Is hier al een recept voor?
Heb nu een sterk blond bier op de fles met ong 6%... Erg lekker maar 1 met iets minder alcohol lijkt me beter, kun je er iets meer van drinken op de zomerdag....

RobinB

Citaat van: Wallie op 06-03-2012  17:39 ueen sterk blond bier op de fles met ong 6%...

Dat is een "gewoon" blondje, geen sterke blonde. Sterke blondes zijn bieren á la Duvel, zo rond de 8%.

Je zou je eigen recept kunnen omlaag schalen naar 5%. Dan zou ik het aandeel caramout wat verhogen voor de smaak. :)

MM

Ik ben het eens met De-Geert en Adrie. Ook ik mis smaakvolle bieren met 5 % alcohol of minder. Een bitter ik een mooi voorbeeld.

Jacques

Citaat van: MM op 06-03-2012  22:05 uIk ben het eens met De-Geert en Adrie. Ook ik mis smaakvolle bieren met 5 % alcohol of minder. Een bitter ik een mooi voorbeeld.

Drie van de vier bieren die ik noemde kunnen gebrouwen worden met 5% alcohol of minder.

Een Engels bier slaat denk ik niet aan of je moet het heel anders noemen. Engels bier heeft bij de gemiddelde bierdrinker geen goed imago. Bierkenners denken daar anders over maar die zijn er niet zo veel.

Ronald_

Ik denk dat het woord 'ale' populariteit aan het winnen is.. Je ziet best veel etiketten met het woord ale er op als je een beetje slijter in loopt.

Gerb

Ik mis een dubbel met een goede smaak. Die Grimbergen, Affligem en Leffe dubbels slaan wat mij betreft de plank mis. Ik weet niet of je Rochefort 8 nog een dubbel mag noemen, maar zoiets mis ik dan altijd.

En ook een bier met minder alcohol maar met meer smaak. De Samual Adams Boston Lager of een Landlord is dan een goede.

Jacques

Citaat van: Ronald_ op 07-03-2012  09:20 uIk denk dat het woord 'ale' populariteit aan het winnen is.. Je ziet best veel etiketten met het woord ale er op als je een beetje slijter in loopt.

In wat voor soort slijter loop jij rond? Bij de doorsnee slijter zie ik dat niet.

dennis

Licht van alcohol en vol van smaak inderdaad.

Voor in de zomer: een lichte saison van dupont. Weer eens wat anders dan witbier of weizen!
Gulpener korenwolf zou mij ook wel naar binnen lokken. En Orval!

En in de winter kan ik heel tevreden zijn met een Rochefort 8. Chimay blauw.

Maar, aan de andere kant. Als dit soort bieren altijd en overal beschikbaar is dan zou ik er misschien niet meer zo van genieten! Mooah, nee, doe mij ze toch maar altijd en overal!

Ronald_

Een 4,5% saison. Dat is wel een mooi idee inderdaad. De gist zal wel voor eea aan smaak geven! :)

MM

Citaat van: Jacques op 06-03-2012  22:57 uDrie van de vier bieren die ik noemde kunnen gebrouwen worden met 5% alcohol of minder.

Met een Mild en een APA ben ik het eens. Een Kölsch voegt volgens mij niet echt veel toe aan het smaakpalet van het bier in Nederland. Een Alt kan ik niet beoordelen, die moet ik nog een keer proeven.

Citaat van: Jacques op 06-03-2012  22:57 uEen Engels bier slaat denk ik niet aan of je moet het heel anders noemen. Engels bier heeft bij de gemiddelde bierdrinker geen goed imago. Bierkenners denken daar anders over maar die zijn er niet zo veel.

Als je een Engels bier niet als een Engels bier in de markt zet, kan je volgens mij wel wat mensen om krijgen. Als je zegt hoppige blonde tegen een Engelse Pale Ale, verkoopt deze wel volgens mij. Boddingtons kan volgens mij zo de Nederlandse markt op. Het bier is een pale ale met een zeer milde smaak. Daarom zou deze het gat tussen pils en Belgische bieren kunnen dichten, denk ik.

RobinB

Nah, Boddingtons is te licht (qua alc, 3,8%).
Het is overigens wel verkrijgbaar in NL, kocht het wel eens bij de Mitra in Groningen volgens mij (of was het toch van Erp?).
Volgens mij loopt dat gewoon niet zo.

(gistprofiel was precies S04 overigens)


[edit]
Zie dat je linkt naar de 4,7% pub Ale, ik had het over de Boddingtons Draughtflow. :)

Jacques

Citaat van: MM op 08-03-2012  21:35 uAls je een Engels bier niet als een Engels bier in de markt zet, kan je volgens mij wel wat mensen om krijgen. Als je zegt hoppige blonde tegen een Engelse Pale Ale, verkoopt deze wel volgens mij. Boddingtons kan volgens mij zo de Nederlandse markt op. Het bier is een pale ale met een zeer milde smaak. Daarom zou deze het gat tussen pils en Belgische bieren kunnen dichten, denk ik.

Engelse bieren zijn zeer smakelijk vind ik. Een summer ale zou het hier in Nederland ook wel goed doen.

Anders benoemen is een heel goed idee. Marketing heet dat.

MM

Citaat van: RobinB op 08-03-2012  22:05 uNah, Boddingtons is te licht (qua alc, 3,8%).
Het is overigens wel verkrijgbaar in NL, kocht het wel eens bij de Mitra in Groningen volgens mij (of was het toch van Erp?).
Volgens mij loopt dat gewoon niet zo.

(gistprofiel was precies S04 overigens)


[edit]
Zie dat je linkt naar de 4,7% pub Ale, ik had het over de Boddingtons Draughtflow. :)

Ik weet niet meer precies wat ik heb gedronken toen ik in Engeland was. Ik denk dat ik toch de Daughtflow bedoelde. Deze wordt ook in een extra cold variant getapt. Dit is wel goed te drinken. De smaak is wel minder dan een goede Real Ale, maar niet onaangenaam.

Citaat van: Jacques op 08-03-2012  22:30 uEngelse bieren zijn zeer smakelijk vind ik. Een summer ale zou het hier in Nederland ook wel goed doen.

Wat bedoel je precies met een summer ale? Ik ben alleen bekend met het recept dat in Radical Brewing staat.

De-Geert

Bitters en Pale Ales zijn vaak amberkleurig, tegenwoordig zijn er ook veel brouwerijen met Bitters en Pale Ales die blondgekleurd zijn en voornamelijk uit palemout gemaakt worden, maar dan zonder of met veel minder crystal. Deze worden vaak aangeduid als "summer ales".

Mijn persoonlijke favorieten zijn Crouch Vale Brewers Gold en Harviestoun Bitter & Twisted. Eigenlijk zijn het gewoon blondgekleurde Bitters, maar de term "summer ale" spreekt toch wel meer aan.   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.