Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Schroten  (gelezen 13316 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Schroten
« Gepost op: 03-03-2012 09:53 u »
Ik zag dat george81 een nieuwe pagina heeft aangemaakt over het schroten.

Door mij is de pagina een klein beetje aangepast en voorzien van kopjes. Voor verder details kunnen er subpagina's aangemaakt worden.

Bedankt voor jouw bijdrage George! Er waren meer pagina's aangemaakt, daar moet ik nog naar kijken. Goed bezig George.  :duimop:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Schroten
« Reactie #1 Gepost op: 03-03-2012 20:20 u »
Ik heb nog wel een paar puntjes/aanvullingen:

- een notitie dat de verschillende molens (schijf/wals) geen noemenswaardige invloed hebben op de biersmaak en rendement. Het duidelijkste voordeel van de walsenmolen is de veel grotere schrootsnelheid.

- Ik dacht dat de optimale snelheid ca 150 rpm was, volgens mij had Henielma dit ooit aan Jack Schmidling gevraagd? :weetniet:
Op de maltmill site staat wel dat de maximum snelheid 400 rpm is...

Offline nembrionic

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 03-03-2012 20:48 u »
Van mij mag er een plaatje bij die pagina. Voor beginnende brouwers is het soms lastig te achterhalen hoe het er nou uit zou moten zien.

Dus een aardig closeup plaatje zou handig zijn denk ik :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 04-03-2012 09:37 u »
Het is mijn idee om deze pagina te zien als een inleidende pagina over schroten. Vandaar ook dat ik de pagina een andere naam heb gegeven.
Aan deze pagina kunnen pagina's met meer detailinformatie gekoppeld worden die dan allemaal onder 'schroten' te vinden zijn.
In ieder geval zal er een pagina moeten komen specifiek over molens.

Zoals alle pagina's op de wiki is ook deze pagina een groeidocument. Iedereen die zich ingeschreven heeft bij de wiki kan aanpassingen maken. Door dit te doen verbetert de kwaliteit van de wiki. Hoe meer mensen hieraan meewerken des te sneller zal de wiki zich vullen met goede informatie.

Wie maakt een aanzet voor een pagina over verschillende molens?

En wie over klam schroten?

Offline George81

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 19-03-2012 15:11 u »
Graag gedaan.
Dat het niet perfect of helemaal af is weet ik ook maar we moeten ergens beginnen.

Plaatjes zijn zeker wenselijk maar zover ben ik nog niet.
Waar kunnen die plaatjes gehost worden? Ik wil het wel doen maar beste is onafhankelijk van derden (zoals ik).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 19-03-2012 20:24 u »
Graag gedaan.
Dat het niet perfect of helemaal af is weet ik ook maar we moeten ergens beginnen.

Plaatjes zijn zeker wenselijk maar zover ben ik nog niet.
Waar kunnen die plaatjes gehost worden? Ik wil het wel doen maar beste is onafhankelijk van derden (zoals ik).

Het mooie van een wiki is dat je steeds kunt verbeteren.
Jammer genoeg kan ik te weinig tijd besteden aan de wiki. Een drukke baan, het gezinsleven en het forum maken dat er niet veel tijd overblijft.

Plaatjes worden gehost op de wikisite. Als je via de wiki een plaatje upload gebeurt dat automatisch.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 28-10-2012 22:48 u »
Vandaag de wiki-pagina over schroten drastisch herschreven. Ook de nodige plaatjes toegevoegd.

Zie hier.

Uiteraard kan iedereen die schrijfrechten heeft op de wiki de pagina weer aanpassen en verder uitbreiden.

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #7 Gepost op: 29-10-2012 06:54 u »
Ik denk dat het een grote verbetering is als er meerdere closeups komen van schrootsel, zowel goed schrootsel als slecht/matig schrootsel.
Zeker in het begin heb ik me altijd afgevraagd wat nu goed is of niet, een foto kan daar zeker bij helpen.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 29-10-2012 09:26 u »
Ik denk dat het een grote verbetering is als er meerdere closeups komen van schrootsel, zowel goed schrootsel als slecht/matig schrootsel.
Zeker in het begin heb ik me altijd afgevraagd wat nu goed is of niet, een foto kan daar zeker bij helpen.

Een foto zegt niet alles, omdat de verdeling in het schrootsel snel veranderd bij beweging (grof komt boven doordat fijn naar beneden zakt). Een zeefanalyse zegt alles, maar behalve ik zullen weinig hobbybrouwers zo'n set zeven hebben.

Hopbier

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 29-10-2012 09:38 u »
Ik zou de Marga vlokkenschrootmolen wat prominenter plaatsen bij de alternatieven. Het is immers een kant en klaar, goed werkend product?
Nu staat hij een beetje secundair aan de zelf aangepaste pastamolens, een plaats die mijns inziens zeker niet terecht is.

Je zou zelfs kunnen overwegen om hem in het lijstje van de walsenmolens te plaatsen?
Het is gewoon een walsenmolen en bij leveranciers anders dan Brouwland wordt hij ook echt als schrootmolen verkocht.
Dat Brouwland dat al jaren niet doet, vind ik een beetje dubieus en komt op mij over als "consumentensturing" richting hun veel duurdere walsenmolens...

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #10 Gepost op: 29-10-2012 10:08 u »
Een zeefanalyse zegt alles, [...]

Ook daarvan is vast wel een mooie fotoserie te maken ;)

s7.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 29-10-2012 10:27 u »
ook daarvan is vast wel een mooie fotoserie te maken.

Als ik er eens tijd en zin voor heb. Kost best wel wat tijd en inspanning.

Hopbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 29-10-2012 21:52 u »
Ik zou de Marga vlokkenschrootmolen wat prominenter plaatsen bij de alternatieven. Het is immers een kant en klaar, goed werkend product?
Nu staat hij een beetje secundair aan de zelf aangepaste pastamolens, een plaats die mijns inziens zeker niet terecht is.

Je zou zelfs kunnen overwegen om hem in het lijstje van de walsenmolens te plaatsen?
Het is gewoon een walsenmolen en bij leveranciers anders dan Brouwland wordt hij ook echt als schrootmolen verkocht.
Dat Brouwland dat al jaren niet doet, vind ik een beetje dubieus en komt op mij over als "consumentensturing" richting hun veel duurdere walsenmolens...

Het nadeel van de Marga molen is dat deze een beperkte capaciteit heeft. Gelet daarop is het geen gelijkwaardige molen.
Ik heb de tekst een beetje aangepast waardoor hij er wat beter uitkomt.

Een foto zegt niet alles, omdat de verdeling in het schrootsel snel veranderd bij beweging (grof komt boven doordat fijn naar beneden zakt). Een zeefanalyse zegt alles, maar behalve ik zullen weinig hobbybrouwers zo'n set zeven hebben.
Omdat zo goed geen hobbybrouwer zo'n analyse-apparaat heeft zullen de meesten het met foto's moeten doen. Veel foto's van duidelijk fout schrootsel kom ik echter niet zo snel tegen. Als iemand daar foto's van heeft houd ik mij aanbevolen.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 29-10-2012 22:07 u »
Het nadeel van de Marga molen is dat deze een beperkte capaciteit heeft. Gelet daarop is het geen gelijkwaardige molen.

Hmmm... nja....

Je kan em wel redelijk aanpassen:
Andere hopper erop
voetplaat kan eraf -> op plank met gat erin en presto!
De walsen lijken zo op het eerste gezicht (adhv het aanstekerplaatje) niet veel (if any) kleiner dan de barley crusher (= chinese molen?)
Capaciteit probleem opgelost.

Misschien is dan nu je argument dat je er zelf aan moet gaan sleutelen?
Dat moet je ook bij de Monstermill/Chinees (monteerplank en hopper). :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 29-10-2012 22:59 u »
De capaciteit van een molen wordt vooral bepaald door de lengte van de walsen. Die is volgens mij veel minder dan bij de andere schrootmolens. Wat is de lengte?

En wat is de lengte van de walsen van een Chinese schrootmolen. Zou iemand die willen opmeten.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 30-10-2012 08:08 u »
Het grappige is dat mijn maltmill wel veel langere rollen heeft, maar daar maar een klein deel van gebruikt?

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #16 Gepost op: 30-10-2012 08:26 u »
Het grappige is dat mijn maltmill wel veel langere rollen heeft, maar daar maar een klein deel van gebruikt?

Dat heb ik mij ook wel eens afgevraagd. Waarom zo'n klein trechtertje?
Mijn veronderstelling is dat men dat gedaan heeft om nog redelijk met de hand te kunnen schroten, wanneer je de volle breedte zou gebruiken dan krijg je dat ding met de hand niet meer rond. Bij mechanische aandrijving zou je dan een groter deel van de rol kunnen gebruiken.
Een tweede reden zou kunnnen zijn dat de constructie zo gemaakt is om te voorkomen dat er meel in de lagers terecht komt, hoewel ik niet weet of dat erg zou zijn.

Bert

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 01-11-2012 21:30 u »
De capaciteit van een molen wordt vooral bepaald door de lengte van de walsen. Die is volgens mij veel minder dan bij de andere schrootmolens. Wat is de lengte?
En wat is de lengte van de walsen van een Chinese schrootmolen. Zou iemand die willen opmeten.

Bij deze gedaan:
Marga 11 cm
De monstermill (=chinees) zou ca 15 cm moeten zijn.

Maltmill: ca. 25 cm 8)

Scheelt veel meer tussen de maltmill en de andere twee, dan die twee onderling. ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 01-11-2012 22:51 u »
Bedankt voor de meting.

De Chinese molen is zo te merken niet zo groot. Maar de Marga is toch wel weer een slag kleiner.

Weet iemand de lengte van de walsen van een pastamolen?

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #19 Gepost op: 02-11-2012 08:28 u »
Kan iemand de prijzen op een rijtje zetten van de drie molens (dus incl. alle kosten).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 02-11-2012 08:50 u »
Kan iemand de prijzen op een rijtje zetten van de drie molens (dus incl. alle kosten).

Deze vraag hoort hier niet thuis. Dit topic is een discussiepagina over een wiki-pagina. Misschien is het een idee op een nieuw topic te starten bij het board apparatuur. Maar even zoeken maakt ook dat je het antwoord zo te pakken hebt.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 02-11-2012 10:04 u »
De Chinese molen is zo te merken niet zo groot. Maar de Marga is toch wel weer een slag kleiner.

De slag ligt meer tussen de maltmill en de Marga/Chinees dan tussen de Chinees en Marga mijns inziens.
Zowel absoluut als relatief.
Als je zou gaan clusteren, zullen de Marga en Chinees eerder bij elkaar liggen dan de Chinees bij de maltmill.

Offline Ooievaar

• Vol lid
  • A je to!
« Reactie #22 Gepost op: 02-11-2012 12:08 u »
Weet iemand de lengte van de walsen van een pastamolen?

De lengte kan 150 mm en 180 mm. Standaard is geloof ik 150 mm.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 31-03-2013 14:23 u »
Drents Hopbier heeft een tijdje terug deze pagina aangepast. Door hem is gewezen op het boek Technologie Mouterij en brouwerij deel 3: wort geschreven door Ing. F. Weustenraed. Interessante informatie doch als het gaat om de invloed van het schroten op de vergistingsgraad enigszins achterhaald. Moet wordt tegenwoordig veel verder afgebroken in de mouterij dan gebruikelijk was ten tijde dat het boek geschreven is. Deze nuancering is door mij bij het artikel geplaatst.

Tags: