Corona kloon

Gestart door JohnS, 02-03-2012 17:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JohnS

Heeft iemand wel eens het Mexicaanse Corona gebrouwen?

Ik heb op het forum 1 recept gevonden, maar daarvan is niet duidelijk of het ooit echt gebrouwen is.
Ik begreep uit het draadje dat Corona 75% pilsmout en 25% mais is? 

Mijn vrouw heeft ondertussen wel al bij Appie gekeken, wel geplette haver maar geen geplette mais of Corn. En om nu voor een proefje een bestelling bij Brouwmarkt te plaatsen?

Ik wil best een proefbrouwsel maken van een liter of 9 ..

n.b. ik heb nu 7x een brouwsel gemaakt, ik krijg de smaak te pakken. Letterlijk en figuurlijk ..  :biersmile:  :biersmile:
Ik denk erover om nummer 7 (een dubbel) in te schrijven voor het ONK. Niet omdat ik denk dat ik iets zou winnen, maar om eens te horen wat een ander ervan vindt.

EBC

Citaat van: JohnS op 02-03-2012  17:19 uIk denk erover om nummer 7 (een dubbel) in te schrijven voor het ONK. Niet omdat ik denk dat ik iets zou winnen, maar om eens te horen wat een ander ervan vindt.

Dan kan je hem misschien beter als ruilbier uitdelen tijdens het ONK?

JohnS

Citaat van: EBC op 02-03-2012  18:43 uDan kan je hem misschien beter als ruilbier uitdelen tijdens het ONK?

Ohh .. ik wist helemaal niet dat dat ook kon. Ik zal de website eens nalezen.

RobinB

Dat staat niet op de site/ in de regels.
Het ONK is meer dan alleen de wedstrijd. Er is een hele hobbybrouwersbijeenkomst aan verbonden, incl camping met BBQ en hobby-tapbier!

Ook (/juist?) als je geen bieren instuurt, is het evenement al leuk genoeg om te gaan!

RobinB

Terug on-topic;
Je zou misschien ook polenta kunnen gebruiken?
Of zoutloze cornflakes natuurlijk. :)

JohnS

Citaat van: RobinB op 02-03-2012  19:29 uTerug on-topic;
Je zou misschien ook polenta kunnen gebruiken?
Of zoutloze cornflakes natuurlijk. :)

Polenta? D'as meer Italiaans dan Mexicaans  :D

Zijn cornflakes ook niet in een oven geweest? Ik dacht dat de geplette haver van Appie alleen geplet was, zonder verdere behandeling?

Het gemakkelijkste was als iemand al eens Corona had gebrouwen .. 

RobinB

Citaat van: JohnS op 02-03-2012  19:34 uPolenta? D'as meer Italiaans dan Mexicaans  :D

Maakt dat uit?

CiteerZijn cornflakes ook niet in een oven geweest? Ik dacht dat de geplette haver van Appie alleen geplet was, zonder verdere behandeling?
Yep, gekookt, geplet en geroosterd. Geplette haver is iets heel anders, dus valt (mijns inziens) af. :)

CiteerHet gemakkelijkste was als iemand al eens Corona had gebrouwen .. 
Er zijn je wel brouwers voorgegaan, moet je ff zoeken... ;)

Jacques

Maisvlokken zijn te koop bij de leveranciers van zelfbrouwartikelen. Die vlokken zijn prima geschikt. Als ik mij niet vergist zijn de kiemen verwijderd. Dat is gunstig want in de kiemen zit veel vet. Een beetje vet is geen probleem, is zelfs goed voor de celopbouw. Te veel is echter ongewenst omdat het een zeepachtige smaak kan geven en schuimnegatief werkt.

RobinB

Citaat van: RobinB op 02-03-2012  19:54 uEr zijn je wel brouwers voorgegaan, moet je ff zoeken... ;)

Heb ff voor je gekeken, is niet zo'n populair bier.
Maar toch wel wat gevonden:
Corona:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17475.0.html

En hier een topic over mais als ingrediënt:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16370.0.html

Verder zal je zelf met een opzetje moeten komen, er zijn vast verschillende mensen die daar dan hun visie op geven.
:)

Battum80

Ik weet dat het een oud topic is, maar in een ander draadje vroeg iemand me naar het recept van een Corona kloon die ik onlangs heb gebotteld. Hopelijk kan ik jullie over een week of 6 vertellen of het een geslaagde poging is geweest.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk22
Naam receptBirra Aquasana Corona kloon
Brouwdatum07-02-2016
BiertypePils(ener)
Volume16,0
Begin SG1,044 SG
Eind SG1,009 SG
Schijnbare vergistingsgraad79,5%
Alcoholgehalte4,6 vol.% voor bottelen
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)19 IBU
Brouwzaalrendement70,1 %
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,800 kgPilsmoutDingemans3 EBC77,8 %
0,600 kgMaïsvlokkenSupemarkt3 EBC16,7 %
0,200 kgMünchner IWeyermann15 EBC5,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
6565,0 °C1 min.60 min.4,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gNorthern Brewerpellets8,5%74 min.14,8 IBU
10,0 gTettnangerpellets4,0%15 min.3,3 IBU
10,0 gTettnangerpellets4,0%2 min.0,6 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
4,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Mexican lager Yeast (WLP940)ondergist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting15,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting15,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting12,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,015 SG
Schijnbare vergistingsgraad65,9%
Start nagisting20-02-2016
Temp. nagisting8,0 °C
Start lagering06-03-2016
Temp. lagering2,0 °C


Lincolnm3

Volgens het origineel recept zitten  er ook nog rijstvlokken in.

Battum80

Ja, dat is me bekend. Ik denk ook niet dat er zoveel aromahop nodig is aan het einde van het koken. Dit is een recept van een Amerikaanse site. Ik wacht eerst deze eens af en dan sleutel ik verder. Of heb jij een beter recept?

crazyjopje

En? Hoe was het resultaat in deze?


Battum80

Deze is helaas mislukt, ik had (veel) te weinig gist geent. het uiteindelijke bier was niet lekker en het meest is door de gootsteen gegaan. Inmiddels heb ik wel een andere lager gebrouwen met mais en rijst in de stort. De smaak hiervan was veelbelovend bij het afvullen. Ik denk dat ik dit weekend een eerste flesje kan proeven.

Helaas kan ik deze gist in Zwitserland niet krijgen. Misschien koop ik met de kerst in Nederland een buisje zodat ik het nog een keer kan proberen voor de zomer van 2017.

crazyjopje

OK. Ben benieuwd. Wacht het wel af geen haast ook. Eerst nog Weizen in het vat en wat witbier en blond beloofd dus...



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.