Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Voorkomen tweeschijn  (gelezen 4251 keer)

Offline Bert Brouwer

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Voorkomen tweeschijn
« Gepost op: 01-03-2012 22:53 u »
Wat is een goede methode om tweeschijn te voorkomen? Ik heb hier "last" van bij mijn brouwsels. Ik heb nu een super heldere tripel gebrouwen. Net uit de koelkast is hij troebel, als hij is opgewarmd wordt hij ze helder als een pils. Jammer, want het oog wil ook wat. Iemand een tip?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: Voorkomen tweeschijn
« Reactie #1 Gepost op: 01-03-2012 22:56 u »
Daar heeft zelfs Westmalle last van. Waarom moet ie kraakhelder?

Koud lageren helpt, maar alleen rijping zorgt voor een meer definitieve oplossing. Filteren e.d. even buiten beschouwing latend.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 01-03-2012 23:14 u »
Wat is een goede methode om tweeschijn te voorkomen? Ik heb hier "last" van bij mijn brouwsels.

Waar jij last van hebt is het feit dat je denkt dat ieder bier helder moet zijn! Omdat de grote brouwerijen hun bieren filteren denkt de consument dat dat zo hoort... Is niet zo. Een troebel bier (troebel/tweeschijn) bevat meer smaakstoffen  :biersmile: Gewoon zo laten en van het bier genieten. Als de smaak goed is niets meer aan doen.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 01-03-2012 23:43 u »
Wat is een goede methode om tweeschijn te voorkomen? Ik heb hier "last" van bij mijn brouwsels. Ik heb nu een super heldere tripel gebrouwen. Net uit de koelkast is hij troebel, als hij is opgewarmd wordt hij ze helder als een pils. Jammer, want het oog wil ook wat. Iemand een tip?

(Heel) snel koelen na het koken en koud lageren.
Maar... vind je het echt zo storend? Ik zou me er niet zo druk over maken.
Koudetroebeling heeft geen invloed op de smaak  :proost:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 01-03-2012 23:46 u »
Ik zou me er niet zo druk over maken.

:duimop:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 02-03-2012 07:36 u »

Misschien dat De Geert zou willen reageren (nodig hem uit via een PM om dat te doen hier op het forum). Geert vindt helder bier ook belangrijk en is hier mee bezig.
Persoonlijk vind ik een koude waas ook geen probleem.

Offline Bert Brouwer

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 02-03-2012 08:25 u »
Begrijp me niet verkeerd. Zo belangrijk vind ik het niet. Ik vroeg me alleen af hoe je dit kan voorkomen. Ik hoopte misschien een extra maischstap of iets dergelijks. Filteren ga ik niet aan beginnen.

gr.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #7 Gepost op: 02-03-2012 08:30 u »
Sowieso goed filteren natuurlijk.. Verder zou je Brewers Clarex kunnen gebruiken. Dat voorkomt koudewaas die ontstaat door eiwitten, andere troebelheid zal je er niet mee weg krijgen. Bijkomend voordeel is dat je bier gluten-arm wordt van dit enzym.

Ook hebben sommige mouten er meer last van dan andere.. Ik heb zeer helder bier gebrouwen met Castle mout (maar wie weet kwam die helderheid wel van iets anders :) ). Helaas slecht te verkrijgen in Nederland..

Verder zou het ook helpen je pH bij te stellen tijdens het maischen.

Succes!

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #8 Gepost op: 02-03-2012 10:25 u »
Brewers Clarex werkt inderdaad tegen koude waas en gluten.
Zie ook:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5868.0.html

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 02-03-2012 12:27 u »
begrijp me niet verkeerd. Zo belangrijk vind ik het niet. Ik vroeg me alleen af hoe je dit kan voorkomen.

Je hoeft je niet te verdedigen, het is alleen zo dat als je over helderheid begint men over elkaar heen valt om te melden dat het niet belangrijk is. Het is zelfs zo dat er reageerd wordt met slechts een smiley. Gek genoeg wordt een ander uiterlijk verschijnsel, namelijk de schuimkraag, door menigeen wel serieus genomen.
Maar goed, wat je wel/niet belangrijk vindt bepaal je lekker zelf. Ik ben zelf van mening dat helder bier beter smaakt, zeker als het gaat om gist-waas (maar dat is hier niet het geval). Misschien zit het tussen de oren, maar dat maakt me niet uit.

Tot zover hierover; Brewers Clarex is het ultieme middel tegen koudewaas, maar lastig te krijgen.
Klaringsmiddelen kunnen ook helpen, maar ook dat is nogal een taboe: Iers mos helpt een beetje. Gelatine werkt vrij goed als je het toevoegt aan koud jongbier, maar zorgt wel voor een zeer instabiel depot na hergisting op fles (dus zeer voorzichtig schenken). Iets wat ik ook wel eens heb gebruikt is Klarvit (verkrijgbaar bij Brouwland, vdKooy etc.), dat is een combinatie van gelatine en kieselsol. Dat laatste voorkomt het instabiele depot probleem.
Koud lageren helpt ook, maar duurt wel lang voordat je de koudewaas echt kwijt bent. 

Offline Bert Brouwer

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 02-03-2012 12:35 u »
Je hoeft je niet te verdedigen, het is alleen zo dat als je over helderheid begint men over elkaar heen valt om te melden dat het niet belangrijk is. Het is zelfs zo dat er reageerd wordt met slechts een smiley. Gek genoeg wordt een ander uiterlijk verschijnsel, namelijk de schuimkraag, door menigeen wel serieus genomen.
Maar goed, wat je wel/niet belangrijk vind bepaal je lekker zelf. Ik ben zelf van mening dat helder bier beter smaakt, zeker als het gaat om gist-waas (maar dat is hier niet het geval). Misschien zit het tussen de oren, maar dat maakt me niet uit.

Tot zover hierover; Brewers Clarex is het ultieme middel tegen koudewaas, maar lastig te krijgen.
Klaringsmiddelen kunnen ook helpen, maar ook dat is nogal een taboe: Iers mos helpt een beetje. Gelatine werkt vrij goed als je het toevoegt aan koud jongbier, maar zorgt wel voor een zeer instabiel depot na hergisting op fles (dus zeer voorzichtig schenken). Iets wat ik ook wel eens heb gebruikt is Klarvit (verkrijgbaar bij Brouwland, vdKooy etc.), dat is een combinatie van gelatine en kieselsol. Dat laatste voorkomt het instabiele depot probleem.
Koud lageren helpt ook, maar duurt wel lang voordat je de koudewaas echt kwijt bent.

Ah, een vriendelijke reactie :)

Ik ben vegetarier, dus gelatine is geen optie. Iers mos heb ik nog liggen, nooit gebruikt. Bij mijn volgende brouwsel eens proberen!

Offline George81

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 07-03-2012 13:18 u »
Ik vind een helder bier gewoon chique. Hij smaakt mij er persoonlijk niet beter door.
Ik heb bij mijn vorige brouwsels geen moeite gedaan en die zijn gewoon helder geworden zonder koud te laten klaren, iers mos etc. etc.
Wel heb ik de beste resultaten met een RVS vlechtwerkfilter (als je met graan brouwt) en door na de hoofdgisting over te hevelen in een ander vat/fles.

Offline Meskers

• t Wort Wat!
  • Junior lid
  • **
  • Thuisbrouwerij Witte Raaf
« Reactie #12 Gepost op: 08-03-2012 16:51 u »
Ik vind een helder bier gewoon chique. Hij smaakt mij er persoonlijk niet beter door.

Eigenlijk vind ik een mooi glas, waarin een licht troebel (melkachtig) bier met een stevige schuimkraag wel chique ;-) Zeker als er in het schuim nog een licht bruine kleuring in zit. Zo zie je smaken verschillen letterlijk

Tags: helderheid bier