2 vraagjes over, waterslot en bottelen

Gestart door zilver_brouwer, 29-02-2012 17:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zilver_brouwer

Twee redelijk simpele vraagjes denk ik, maar heb eind deze ochtend mijn eerste bierkit gemaakt en het staat nu in het fermenteervat.

Wat ik me afvroeg:
Hoe lang duurt het gemiddeld voordat ik activiteit kan zien in het waterslot.
(Ivm het niet zeker weten of het goed gegaan is met de gist.)

En:
Als ik ga bottelen zit er dan nog verschil in de hoeveelheid suiker die ik toevoeg voor verschillende grootte flessen? Of moeten alle flessen even groot?

Ik zou namelijk 30 kleine flesjes nodig hebben, en was al aan het sparen, nu kom ik alleen nog wel te kort denk ik, en bedacht me dat ik nog van die grote 0,5l bier flessen heb staan.
Zou ik bijvoorbeeld: 25 0, 3L flesjes en 3 0,5 L flessen kunnen bottelen, met dezelfde hoeveelheid suiker in het bottelvat.
(Wil liever niet 60 flesjes van de winkel moeten kopen, omdat ik er bijv. 5 mis.)

JohnS

Citaat van: zilver_brouwer op 29-02-2012  17:21 uTwee redelijk simpele vraagjes denk ik, maar heb eind deze ochtend mijn eerste bierkit gemaakt en het staat nu in het fermenteervat.

Wat ik me afvroeg:
Hoe lang duurt het gemiddeld voordat ik activiteit kan zien in het waterslot.
(Ivm het niet zeker weten of het goed gegaan is met de gist.)
Het is van heel veel factoren afhankelijk hoe snel het echt begint te borrelen, ik heb tussen 15 minuten en anderhalve dag meegemaakt.
Als je te weinig gist hebt toegevoegd moet er vermeerdering plaats vinden en dat duurt even. Beluchten versneld de vermeerdering.

CiteerEn:
Als ik ga bottelen zit er dan nog verschil in de hoeveelheid suiker die ik toevoeg voor verschillende grootte flessen? Of moeten alle flessen even groot?

Ik zou namelijk 30 kleine flesjes nodig hebben, en was al aan het sparen, nu kom ik alleen nog wel te kort denk ik, en bedacht me dat ik nog van die grote 0,5l bier flessen heb staan.
Zou ik bijvoorbeeld: 25 0,3L flesjes en 3 0,5L flessen kunnen bottelen, met de zeflde hoeveelheid suiker in het bottle-vat.
(Wil liever niet 60 flesjes van de winkel moeten kopen, omdat ik er bijv. 5 mis.)
De hoeveelheid bottelsuiker wordt opgegeven per liter, b.v. 6~7 gram per liter. Dus als je de suiker vooraf in de flesje doet zul je in een halve liter fles meer suiker moeten doen dan in een 0,33 liter fles.

zilver_brouwer

Citaat van: JohnS op 29-02-2012  17:47 uDe hoeveelheid bottelsuiker wordt opgegeven per liter, b.v. 6~7 gram per liter. Dus als je de suiker vooraf in de flesje doet zul je in een halve liter fles meer suiker moeten doen dan in een 0,33 liter fles.

Ok, dat zou geen probleem moeten zijn dan want er gaat 90gr suiker in het bottel-vat en daarbij hevel ik de 9 liter bier.
Ik had alleen ergens gelezen dat je minder(meer?) suiker moest gebruiken als je je bier bottelt naar een keg/drukvat.
Vroeg me daarom af, of er ook verschil was tussen een 0,3 of 0,5 fles.

henkg

Citaat van: zilver_brouwer op 29-02-2012  18:12 uOk, dat zou geen probleem moeten zijn dan want er gaat 90gr suiker in het bottel-vat en daarbij hevel ik de 9 liter bier.
10 gram bottelsuiker per liter is (te?) veel. 6 - 8 gram / 5 - 7 gram is meer gebruikelijk.
Jacques schrijft in zijn onvolprezen blikbrouwcursus zelfs 4 - 7 gram.
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen

zilver_brouwer

Net een smsje gehad van het thuisfront, het waterslot bubbelt flink weg.
Dus toch goed gegaan met het gist.

Citaat van: henkg op 29-02-2012  18:26 u10 gram bottelsuiker per liter is (te?) veel. 6 - 8 gram / 5 - 7 gram is meer gebruikelijk.
Jacques schrijft in zijn onvolprezen blikbrouwcursus zelfs 4 - 7 gram.
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen

Ik had hier en daar al wel gelezen dat er bij deze brouwkitjes te veel suiker wordt geïnstrueerd.
Ik zal wel omlaag gaan richting de 60 gram.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.