Maken van etiketten

Gestart door Gio, 25-12-2004 19:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Esterenbrouw

Gewoon zelf maken met beerlabelizer.com. Zelf printen, en plakken met melk of koffiemelk.

Sander_de_Rijk

ik heb gisteren 2 etiketten geprobeerd met melk en de resultaten zijn qua plakken fantastisch. Ik heb nog niet geprobeerd hoe ze er vanaf gaan, maar dat is omdat de flesjes nu nog vol zijn.

Echter loopt de inkt bij mij uit als het in aanraking komt met water en met melk aan de achterkant krijg ik toch vale vlekken over het etiket van het vocht wat door het papier trekt.

Wat voor inkt en wat voor papier gebruiken jullie? Ik gebruik een HP en dan gewone inktpatronen, dus geen laserprinter en ik gebruik standaard 80 grams printerpapier.

sandman

Printen met een inktjet geeft problemen omdat deze inkt oplost in water.

Er lijken nieuwe printers te zijn die er minder tot geen last van hebben (solid ink)

Maar het beste kan je gewoon een aantal prints maken met een laserprinter.. deze brand het aangebrachte poeder in het papier en lost niet 1-2-3 op..
geen laserprinter, een (kleuren) kopieerapparaat werkt ook met deze poederinkt soorten..  in meeste supermarkten wel aanwezig...


lijm.. een beetje ouderwetse behangplak (zetmeel basis), goedkoper kan denk ik niet.. even in het warme water en het is er zo weer af


Je kan ook de vaste info op een  "normale" sticker laten drukken.  (ik zou een transparante nemen in dat geval..)
Deze kan je altijd laten zitten dus.. evt dopstickertje voor productie. datum o.i.d.


je kan ook in veel gevallen de opdruk van de krat wassen met wat thinner oid.. (opletten dat kunststof niet week gaat worden door lange contact tijd) (poefje nemen en met handschoenen aan en in geventileerde ruimte/ buiten ;) )
En er een eigen sticker op plakken, enkele losse stickers (kleine oplage) zijn goed betaalbaar
ik heb vorig jaar enkele losse a4 stickers laten printen ipv drukken voor mijn werk voor een heel redelijke prijs..

Sander_de_Rijk

Citaat van: sandman op 22-07-2011  16:16 uPrinten met een inktjet geeft problemen omdat deze inkt oplost in water.

Er lijken nieuwe printers te zijn die er minder tot geen last van hebben (solid ink)

Maar het beste kan je gewoon een aantal prints maken met een laserprinter.. deze brand het aangebrachte poeder in het papier en lost niet 1-2-3 op..
geen laserprinter, een (kleuren) kopieerapparaat werkt ook met deze poederinkt soorten..  in meeste supermarkten wel aanwezig...

Thnx, dus een printje van een laserprinter loopt niet uit? Of minder snel?

sandman

Mijn ervaring is dat het niet uitloopt.

De inkt wordt in poedervorm op het papier aangebracht waarna het wordt ingebrand onder hoge temperatuur

Bij inktjet is water het oplos/verdunningsmiddel. dit is bij laser niet van toepassing.
Uiteindelijk zal alles een keer vergaan maar dat zal denk ik veel met de papiersoort te maken hebben

Als je een testje wil uitvoeren neem een a4tje wat uit kopieerapparaat komt, bv een strooifolder, factuurtje oid en speel er eens mee.

sandman

Wil je het helemaal gek maken kan je de flesjes zeefdrukken (zelf malletje maken) en  volgens mij dien je de flesjes dan even in de oven te behandelen voor het "inbranden"  van de verfinkt.

Vroeger wel eens wat gezeefdrukt..  kan leuk zijn, maar  of je partner er blij mee is :)


Denk dat het met een gewone stempel  en glasverf ook goed te doen is,  ik zou zeggen loop eens een hobbywinkel binnen die hebben er meestal wel wat in.

KC

Hallo,

Ik werk in een drukkerij en daar hebben ze gegomd papier, glanzend of mat. Dus simpel op te plakken net als vroeger met de postzegel:)
Persoonlijk adviseer ik een spons ipv je tong hehe.
Het papier versnijd ik naar A4 voor mijn printer, het papier zelf wordt geleverd op 45x64 cm.

Dus geen zin in lijmen, pritten, melk oid? Bel je lokale drukkerij of zij het in huis hebben of kunnen bestellen.
(Niet dat ze daar om zitten te springen, want dan gaat het minimaal om 500 vel op 45x64 dus 2000 A4-tjes, maar ach dan kun je even vooruit ;))

KC

PS het etiket laat heel snel los als je de flesjes even in het water legt dus nog een voordeel

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Esterenbrouw op 20-07-2011  20:17 uGewoon zelf maken met beerlabelizer.com. Zelf printen, en plakken met melk of koffiemelk.

Goede tip!  :biersmile:

OpenBoek


Ik ben nu een paar uur aan het knutselen met inkscape,
maar het lukt me maar niet om de tekst in een boog te krijgen.
Kan iemand me dit uitleggen? :)

nembrionic

Citaat van: Esterenbrouw op 20-07-2011  20:17 uGewoon zelf maken met beerlabelizer.com. Zelf printen, en plakken met melk of koffiemelk.

Melk? :D

Ik gebruik Prittstift. Werkt ook als een trein. En geen last van rimpels.

Herman

Melk is inderdaad super, werkt beter dan pritt.

Oscar

Citaat van: OpenBoek op 03-03-2012  22:21 umaar het lukt me maar niet om de tekst in een boog te krijgen.
Kan iemand me dit uitleggen? :)

Maak een cirkel of boog en de tekst welke je daar op wilt hebben. Selecteer beid en kies Tekst --> op pad plaatsen  :)

zilver_brouwer

Gaat het niet zuur ruiken als je je etiketten plakt met melk?  :weetniet:

Oscar

Citaat van: zilver_brouwer op 17-03-2012  02:31 uGaat het niet zuur ruiken als je je etiketten plakt met melk?  :weetniet:

Nee

matthew

ik gebruik poedermelk(melkzakjes van het werk... :p)  bBetje aanlengen met water en je kan plakken. Werkt super!
Wel snel plakken, want op normaal papier (80 grams) is het zo droog en dan niet meer positioneerbaar.

Losweken na gebruik is ook erg makkelijk!

pk-jordy

Microsoft publisher. Je kunt makkelijk pagina instellingen veranderen, aantal prints per pagina, kunt in layers werken. Heb nog niets beter gevonden, maar zeker geen Paint...

TobyJustus

Hey,

Denk reageer ook eens op een topic in plaats van alleen maar vragen stellen :) Ik heb nu 2 biertjes gemaakt met Brewferm pakketten maar kon het niet laten om er ook een etiket voor te maken. Daarom kan ik denk ik wel de vragen beantwoorden:

- Wat voor programma's gebruiken jullie om etiketten te tekenen?
Ik gebruik hiervoor Photoshop CS 5

- Zijn deze programma ook te gebruiken door niet CAT-tekenaars of desktoppublicers etc..
Vast wel maar denk dat er wel simpelere programma's zijn

- Wat voor maten houd je aan voor een etiket?
Ik gebruik A7 etiketten. Hierdoor heb ik altijd maar 1 etiket op het flesje

- Hoe worden de etiketten gedrukt of geprint?
Ik laat ze drukken. Dubbelzijdig kosten ze 24,- voor 1000. Ik laat er dan 2 ontwerpen op drukken. Door het gebruik van bruine bierflesjes zie je aan de achterkant niet het andere ontwerp

- Op gewoon papier of iets specials?
Wel papier. Helaas word het glimmend geleverd. Ik houd meer van mat maar dat kost meer geld en dat heb ik er niet voor over

- Hoe kun je makkelijk in een keer meerdere etiketten printen?
Door het te laten doen :)

- Hoe worden ze bevestigd om ze later weer makkelijk te verwijderen (melk, Pritt, stickers etc..)?
Ik gebruik pritt. Blijft goed zitten ook als er klein beetje condens op de flesjes komt in de koelkast. 10 min in heet water laten weken als het flesje leeg is en het laat los, net als de flesjes uit de winkel.

Mocht er nog vragen zijn....let me know :)

Cheers,

Toby

mini brouwer

Goedendag

Voor een tijde terug vond ik een leuke site om logo's te maken!
Niet duur en heel eenvoudig!
Kikadewado oftewel kind kan de was doen ;)

http://www.vistaprint.nl/free-logo-design.aspx?xnid=TopNav_Free+Logo+Design_Free+Products_Business&rd=1

seed7

Om nog maar eens een of twee pakketten te noemen en om een aantal zaken op een rijtje te zetten: de workflow. Net als bij brouwen heb je bij grafisch werk een workflow, er is een bepaalde volgorde waarin je handelingen doet en daarbij gebruik je de juiste freeware gereedschappen. Maar van mijn zijde geen uitputtende handleiding.

Allemaal freeware en cross platform:
Scribus: DTP Software
Gimp: Fotobewerking
MyPaint: Tekensoftware (raster)
Inkscape: Tekensoftware (vector)
Abiword: Tekstverwerker
OpenOffice: Compleet office pakket

Veel van de in deze draad genoemde software heeft veel overlappende mogelijkheden, dat maakt het nog wel eens lastig om de juiste keuze te maken. Een basic workflow kan er als volgt uit zien:

Definieer je etiket in een DTP pakket, Scribus is goed en freeware. Hierin definieer je de etiket afmeting (of folder of flyer of of of ...). Je zet hier de tekst. Je kunt de tekst in Scribus schrijven of als het veel is importeren uit een tekstverwerker (b.v. OpenOffice of veel lichter Abiword). Je plaatst kaders etc.

Het logo, als je een logo gebruikt / hebt dan is het handig om dit schaalbaar te hebben (logo op het briefpapier, logo op het busje :) ). Pixel georienteerde bestanden zijn slecht schaalbaar en hebben altijd kwaliteitsverlies, ook als je verkleind. Je gebruikt dus bij voorkeur een vector georienteerd formaat, het programma Inkscape is al eerder in deze draad genoemd. Ook andere clipart objecten kun je hier goed in maken.

Voor vrij tekenwerk is er MyPaint, een compleet kunstenaars atelier met stiften, pennen, krijtjes kwasten en penselen. Allerhande verfsoorten etc. Leef je uit, maar een tablet is wel handig, met de muis tekenen vergt meer dan een beetje oefening.

En GIMP dan? Da's een fotobewerkingspakket. Te gebruiken voor het bewerken van foto's scans en 'gedowloade' plaatjes, knippen schalen, kleurcorrecties etc. Je kunt er mee tekenen, maar lang niet zo goed als met MyPaint.

Alle pakketten kunnen exporteren in bestanden die Scribus lust. In Scribus knip en plak je alles aan elkaar tot het eindresultaat. Het is instaat PDF bestanden te genereren die direct naar de drukker kunnen.


s7.

broeder

Citaat van: seed7 op 09-07-2012  15:35 uAlle pakketten kunnen exporteren in bestanden die Scribus lust. In Scribus knip en plak je alles aan elkaar tot het eindresultaat. Het is instaat PDF bestanden te genereren die direct naar de drukker kunnen.


s7.

Hoi...
Als je het naar de drukker stuurt:
dan stelt die het vast en zeker op prijs dat je de PDF niet in RGB, maar in CMYK stuurt.
Drukpersen zowel de traditionele als de digitale persen werken met cyan, magenta, yellow en black.
De minimale resolutie moet 300 DPI zijn.
Het scheelt weer veel extra werk als de drukkerij de juiste bestanden binnenkrijgt.

Groet broeder Willem

LRFokken

Citaat van: broeder op 15-07-2012  17:05 uHoi...
Als je het naar de drukker stuurt:
dan stelt die het vast en zeker op prijs dat je de PDF niet in RGB, maar in CMYK stuurt.
Drukpersen zowel de traditionele als de digitale persen werken met cyan, magenta, yellow en black.
De minimale resolutie moet 300 DPI zijn.
Het scheelt weer veel extra werk als de drukkerij de juiste bestanden binnenkrijgt.

Groet broeder Willem

En als je je DPI verandert, let dan ook even op de lengte en breedte van je etiket.

Hopmans

Sommige drukkers gaan gelukkig wel met hun tijd mee, en die accepteren gewoon BMP, JPG en PNG.
En dan zeg je; "Ik wil ze zo groot hebben", en dan komt het voor elkaar.


LRFokken

Citaat van: Hopmans op 15-07-2012  18:24 uSommige drukkers gaan gelukkig wel met hun tijd mee, en die accepteren gewoon BMP, JPG en PNG.
En dan zeg je; "Ik wil ze zo groot hebben", en dan komt het voor elkaar.

Of die drukkers houden je voor de gek, of je krijgt hele slechte etiketten. Je zult zelf je DPI en lengte/breedte moeten instellen, zeker bij een JPG of PNG. Geen enkele drukker gaat van een 5x8 cm 70 dpi JPGtje een goed etiket maken. Lever je een vector in, snap ik het, dan is het geen probleem als je gewoon zegt dat je ze zo en zo groot wilt hebben, maar niet bij een afbeelding.

seed7

Citaat van: broeder op 15-07-2012  17:05 uHoi...
Als je het naar de drukker stuurt:
dan stelt die het vast en zeker op prijs dat je de PDF niet in RGB, maar in CMYK stuurt. [...]
Het scheelt weer veel extra werk als de drukkerij de juiste bestanden binnenkrijgt.

De etikettendrukkers waarmee ik gewerkt heb (niet voor bier etiketten) stelden het altijd zeer op prijs als alle originele artwork in de hoogst mogelijke resolutie werd meegeleverd. Dat geeft ze de gelegenheid om het etiket geheel opnieuw samen te stellen en per deel de curves in te stellen die bij hun proces passen.

Een standaard CMYK separatie levert over het algemeen niet op wat de klant verwacht. Iets wat helaas zelfs de hele grote art bureau's niet schijnen te willen begrijpen, heb heel wat achter art-work aan moeten vangen :( En dan is kleur maar een aspect, je moest eens weten hoe vaak b.v. die vrijwel onleesbaar kleine tekst ook nog eens uit vier kleuren opgebouwd wordt, ipv gewoon met zwart of een spot colour.

s7.

broeder

Hoi,

Ik vrees dat we langzamerhand buiten de paden treden van deze draad...
Maar toch nog even voor de duidelijkheid.
Ben je vaktechnisch echt thuis in lay-out en DTP werk dan weet je hoe de zaken aan moet leveren.
Voor CMYK separaties kan je eventueel de kleur-profielen van de te gebruiken apparatuur aanvragen bij de drukker.
De drukker heeft graag gecertificeerde PDF bestanden.
Anders kan natuurlijk ook maar dat geeft toch weer extra voorbereiding en dus kosten.
Let wel ik heb het over drukkerijen en niet over print-shops.

Groet,
broeder Willem

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.