Maken van etiketten

Gestart door Gio, 25-12-2004 19:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gio

Geweldig mooie kunstwerken heb ik gezien in dit onderwerp
Schaft me veel inzicht in hoe jullie je eindresultaat belonen.
 :groots:

Ook ik maak wel eens een etiket. Maar hou het meestal eenvoudig met wat gefreubel met behulp van plakken en knippen in Word.
Echter het lukt me niet om zulke mooie plaatjes te maken als wat ik hier allemaal zie.
Toch merk ik dat het ' anders'  drinkt als je een flesje met een mooi etiket naast je glas hebt staan.

Daarom wat vraagjes om dit ook te leren. ::)

- Wat voor programma's gebruiken jullie om etiketten te tekenen?
- Zijn deze programma ook te gebruiken door niet CAT-tekenaars of desktoppublicers etc..
- Wat voor maten houd je aan voor een etiket?
- Hoe worden de etiketten gedrukt of geprint?
- Op gewoon papier of iets specials?
- Hoe kun je makkelijk in een keer meerdere etiketten printen?
- Hoe worden ze bevestigd om ze later weer makkelijk te verwijderen (melk, Pritt, stickers etc..)?

Wellicht een onderwerp van het brouwproces, waar we nog veel over kunnen leren cq uitwisselen.

gr Gio

Hopmans

Hoi Gio,

Wat voor programma's gebruiken jullie om etiketten te tekenen?
Om een etiket te tekenen gebruik ik zelf gewoon paintbrush.

zijn deze programma ook te gebruiken door niet CAT-tekenaars of desktoppublicers etc.
In principe is paintbrush het makkelijkste programma. Andere pixel-programma's heb ik niet 
zoveel kaas van gegeten, omdat ik zelf een vectorische achtergrond heb. Dan zit er gewoon totaal geen logica in dat soort programma's  :laugh:
   
 
Wat voor maten houd je aan voor een etiket ?
78mm x 90mm komt overeen met 369 x 425 pixels

Hoe worden de etiketten gedrukt of geprint?
Het kan zelfs op gewoon printpapier. Hoe ik het doe is wel lastig. Nu gebruik ik dus wel AutoCAD.
Ik importeer 24 etiketjes op een A1-formaat, en plot deze uit op een grote plotter.


Op gewoon papier of iets specials?
Gewoon papier is wel goed, alhoewel het nog wel eens verkleurd als mijn bier staat te rijpen in
mijn vochtige schuur.


hoe kun je makkelijk in een keer meerdere etiketten printen?
AutoCAD in mijn geval. Met dure plotter.

hoe worden ze bevestigd om ze later weer makkelijk te verwijderen (melk, Pritt, stickers etc..)?
Ik zelf gebruik pritt. Dit plakt goed, en is weer makkelijk te verwijderen met heet water.

Kortom: een tekening maken is redelijk goed te doen in bijvoorbeeld Paintbrush wat standaard op iedere computer is geïnstalleerd.
Massa printwerk is moeilijker. misschien inderdaad een bitmapbestand aanleveren bij een drukker of een kopieerwinkel. Alhoewel ik niet weet wat dit kost.
Of meerdere etiketjes op een A4-tje.

Groetjes,

Hoppie

Eduard

Hallo Gio en andere etikettenontwerpers!


- SOFTWARE

Meestal Adobe Photoshop, soms in combinatie met Paint. Er schijnen speciale programma's op het Internet te zijn speciaal voor het maken van etiketten, maar een werkende versie heb ik nog niet gevonden. Ik heb niet bepaald veel kennis van Photoshop, maar gaandeweg ontdek je vanzelf hoe dat werkt, en anders kun je vast zo'n tutorial doorwerken om eraan gewend te raken. Ik zou ook iedereen aanraden om eens wat lettertypes (fonts) te downloaden van het Internet. Met Kazaa heb ik ooit eens een heleboel lettertypes gevonden waarmee je heel mooi een eigen sfeer aan het etiket kunt geven. Gotische letters voor Duits bier, sierlijke letters voor feestetiketten, etc, etc. In Word kun je gemakkelijk door de fonts heenscrollen om te zien welke past bij je etiket.



- MATEN

De etiketten maak ik vaak op redelijk groot formaat (scherp en groot) en vervolgens plaats ik ze voor NL-pijpjes in een nieuw, wit document wat horizontaal 3 x zoveel pixels bevat als het enkele etiket op zich. De hoogte van dit witte document is ongeveer 150% de breedtemaat. Meet anders eens een A4-tje op om de verhouding te checken. De hoogte van het etiket kies ik dusdanig dat er precies een mooi aantal etiketten op één A4 past, dit komt vaak neer op een A4 van 3 etiketten breed en 4 etiketten hoog. In Photoshop heb je de mogelijkheid om vóór het printen de afbeelding te bekijken. Daar is ook een aanvinkhokje voor 'fit to page' of zoiets, waardoor het hele document ineens netjes op een A4-papier past.


-HOE DRUKKEN OF PRINTEN

De psd-documenten van Adobe Photoshop, dus zo'n document van 3 etiketten breed en 4 etiketten hoog, brand ik op een CD-romschijf die ik meeneem naar een kopiëerwinkel. Daar print ik dan het benodigde aantal bladen uit, meestal 6. Op deze manier zien de etiketten er beter uit, vanwege de professionele apparatuur, en de inkt is watervast, dit in tegenstelling tot de inkt van onze printer thuis. Zo krijg je bij het drinken geen last van inktvlekken op je (vochtige) handen. Het papier waarop de etiketten worden gedrukt is doorgaans het normale kleurenprinterpapier. Als je de dikte kunt kiezen, kies dan gewoon het dunste papier, deze krult dan minder gemakkelijk van de fles los.

- HOE BEVESTIGEN

Hierover heb ik verschillende verhalen gelezen. Zelf heb ik alleen houtlijm met een kwastje gebruikt en later de Pritt-stift. Houtlijm werkt prima, maar het etiket gaat wel een beetje bobbelen bij het aanbrengen ervan. Het laat redelijk gemakkelijk los als het flesje een tijdje in water wordt geweekt. Pritt-stiften werken wat sneller en gemakkelijker en het papier gaat er niet van bobbelen. Ik strijk de rand van het etiket en een plekje ergens in het midden met de stift in en plak dan het etiket op de fles. Om het etiket er netjes op te krijgen zoek ik dan altijd het 'lijntje' op die in de lengte over de fles heen gaat. Dit is de naad waar de mal van de twee flessenhelften samenkomt. Tegen deze lijn plak ik dan het etiket, wat er dan mooi recht op komt. Let er ook op dat de hoogte gelijk is bij de flesjes. Pritt houdt goed, maar alleen als je de flessen binnenshuis opslaat. Flessen die bij mij op het balkon op consumptie wachtten raakten wel eens hun etiket kwijt.


- VERDER

Om inspiratie op te doen en om mooie motiefjes te kopieren kijk ik regelmatig op websites waarop bieretiketten tentoongesteld staan. Zie bijvoorbeeld http://www.beerlabels.com/ , http://www.beerlabels.dk/ , http://www.privatseite.com/bier.htm , http://members.fortunecity.co.uk/kristofdevos/breweriesaz.html , http://webserv.nhl.nl/~dijkk/teksten/startpagina_1.htm
De etiketten die leuk zijn om te parodieren of die leuke motieven of andere dingen bevatten sla ik op mijn harddisk op en gebruik/verander ik naar believen. Ouderwetse etiketten zijn vaak gemakkelijker aan te passen omdat deze qua grafische weergave eenvoudiger zijn.

Als je plaatjes wilt gebruiken is het mijns inziens verstandig om vereenvoudigde weergaven van voorstellingen te gebruiken. Een foto is vaak vierkant of heeft een storende achtergrond, en is in verkleinde vorm vaak amper herkenbaar. Als je een foto van een bepaald persoon op je etiket wilt, maak liever even speciaal nog een foto met een digitale camera met een witte muur o.i.d. op de achtergrond zodat het gezicht gemakkelijk te isoleren en te bewerken is.


Onderhand heb ik redelijk wat motieven van bieretiketten, zoals zegels, hop- en graanfiguren etc. verzameld. Ik zal eens kijken of ik deze kleine bestanden aan het forum kan toevoegen, indien Jacques het hiermee eens is. Ik ben ook wel benieuwd naar hoe anderen etiketten maken. Ik ben vooral geïnteresseerd in software waarmee je letters en teksten gemakkelijk in bogen kunt aanbrengen, zoals bijvoorbeeld in de rand van een Heineken-etiket.

Groeten uit opnieuw besneeuwd Oslo

Eduard  samenvol

Huub Krekels

Hallo medebrouwers,

Ik lees dat veel brouwers etiketten plakken met gebruik van een Pritstift. De lijm hiervan is echter niet zo gemakkelijk te verwijderen. De beste manier om je etiketten op je flesjes te plakken is gewoon een oud huismiddeltje. (lach niet) gewoon volle melk! Giet op een bord een beetje melk, leg het etiket er even op en plak het op het flesje. Succes verzekerd. Als je de etiketjes los wilt weken. Even in lauw water. KLAAR.!    :lessmile:


 :degroeten:

Huub.

Eduard

Onderhand de plaatjes even opgezocht. Ze zijn niet zo klein als ik dacht, dus daarom heb ik ze maar op mijn eigen webplaats gezet. Dit is het adres: http://home.student.utwente.nl/e.mollenkamp/bier/Icoontjes/

Hieronder staan de plaatjes in .jpg-formaat. Als je de plaatjes in .tif wilt hebben kun je op bovenstaand webadres de .tif-bestanden downloaden. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben, misschien wel aardig om een etiketje mee op te fleuren.



roco

Ik gebruik ook altijd een Prittstift om de etiketten te plakken en ik heb nooit problemen om ze te verwijderen.

Gewoon alleen op de rand lichtjes inlijmen en strak trekken, niet helemaal instrijken.

groeten :degroeten:

roco

Jacques

Persoonlijk ben ik niet zo'n etikettenmaker. Slechts een enkele keer maak ik er een, en dan alleen voor flessen die ik weggeef. Zo'n gedoe etiketten ontwerpen, printen, snijden, zorgvuldig opplakken en dan ook nog later weer verwijderen.
Maar iedereen zijn hobby. Sommigen onder ons zijn echte grafische kunstenaars  :groots: .

Als ik dan eens een etiket plak op een fles gebruik ik houtlijm. Deze lijm is zeer krachtig (in ieder geval krachtiger dan Pritt) en laat zich goed verwijderen als het etiket goed nat gemaakt is. Lijmresten kun je makkelijk van de fles borstelen.
Het voordeel van deze lijm is ook dat je nog even kunt schuiven met het etiket als je deze net op de fles geplakt hebt.

 :degroeten: Jacques

Adrianus Tripel

Hallo knippers en plakkers,

Ik gebruik voor mijn etiketten Coreldraw. Hier zitten ook ontelbare lettertypes bij. Rond printen is geen probleem. Groot voordeel is ook dat je in lagen kan werken. Bv. de basis op laag 1. De afbeeldingen op laag 2 en de soort op laag 3.

In mijn geval heb ik de etiketten door een bevriend drukker met 6 op een vel laten drukken. Met mijn laserprintertje print ik alleen de soort, botteldatum en alcohol %-age erop. Basisetiket is dus altijd hetzelfde. Voordeel is wel dat ze watervast zijn.

Plakken doe ik met behangplaksel. Omdat ik mijn flessen eerst in de soda zet voordat ik ze steriel kook, vallen de etiketten er van zelf af. :bijdrage_forum:

Groeten
Ad

Johannes

Etikettenmakers,

Voor het die nog wat inspiratie op willen doen: www.bierlabel-encyclopedie.tk hier staan echt ongelofelijk veel brouwerijen met hun verschillende bieren en etiketten.

Ook voor niet etikettenmakers interessant.

:degroeten:

Johannes

wim

Dit is een mooe thread hoor.
Als nu de kwaliteit van mijn cadeaubieretiketten (das een mooie voor galgje) niet omhoog gaat dan weet ik het niet meer.

:degroeten:

Wim

Johannes

Door de vele mogelijkheden van Photoshop lijkt het ontzettend moeilijk om er mee te werken, vandaag heb ik het voor het eerst echt uitgeprobeerd (staat al 5 jaar op mijn pc) en het blijkt reuze mee te vallen. Al prutsende leert men

 :bijdrage_forum:

Johannes

wim

Ja zo zal het met mij dan ook wel gaan.
ik gebruik het alleen om delen uit een foto te knippen.

:degroeten:

Wim

Eduard

Hallo mede-etiketontwerpers!

Ik heb een tip die ik jullie allen niet wil onthouden, deze is als volgt:

Voornamelijk als je een etiket wilt parodiëren is het leuk als je hetzelfde lettertype als dat op het originele etiket kunt gebruiken. Als je weinig lettertypes hebt op je pc past er vaak geen één goed, en heb je er teveel dan is het veel werk om het meest passende lettertype te vinden.

Nu heb ik de volgende website gevonden: WhatTheFont. Deze website herkent lettertypes en daartoe moet je de letters uit een bestaand, te parodiëren logo of bieretiket m.b.v. bijvoorbeeld MSPaint achter elkaar zetten in een klein .bmp-bestandje. Dit bestandje kun je dan 'uploaden' op bovengenoemde site. Let erop dat dit bestandje zo schoon mogelijk is, zonder delen van plaatjes of kleurveranderingen.

Vervolgens probeert de site alle losse letters stuk voor stuk te herkennen en als de site het mis heeft kun je de letters aanpassen. Als alle letters overeenkomen kun je gaan 'search'-en.

Daarna laat WhatTheFont de lettertypes zien die het meest overeenkomen met die van het originele logo.

Nu kun je twee dingen doen:

1) Kijken of je het betreffende lettertype al in je computer hebt en deze toepassen in je etiketontwerpprogramma.
2) De benodigde lettertypes letter voor letter van de WhatTheFont-site halen. Dit gaat als volgt:

- Kies het meest passende lettertype en klik erop
- Klik ergens op de 'Character Mini-map'
- Klik op een letter die je wilt gaan gebruiken
- Van de vier grote letters die nu volgen kies je de juiste (rechtsonder): rechtsklik op de letter en sla deze op op je computer
- Vervolgens kun je in Gimp, Photoshop of iets anders de letters weer als losse plaatjes binnenhalen en deze stuk voor stuk naar je doelplaatje kopiëren. Het verdient daarbij de aanbeveling om met één van de letters uit te zoeken of alle letters met een bepaalde factor moeten worden vergroot of verkleind zodat de letters bij het logo/etiket passen.
- Het kan zijn dat de letters niet de juiste kleur hebben, dit kun je voor of na het plaatsen in je etiket aanpassen door vlakken op te vullen o.i.d.



Het lijkt allemaal wat omslachtig, en als stap 2 wordt gekozen is dat het ook wel een beetje. Maar als je er een beetje handigheid in krijgt is het snel gedaan, en vaak gaat het toch niet om meer dan zo'n 10 verschillende letters. Succes gegarandeerd!


SanderZ

Goeie tip!
Wat je bij stap 2 ook kunt doen is naar één van de "Available versions of this font" gaan. Daar kun je dan een eigen tekst intypen.

Arjan

Hi,

Ik heb laatst met Inkscape (http://inkscape.org) een paar etiketten gemaakt. Dit bevalt erg goed. Ik ben zelf niet zo'n tekentallent, maar dankzij de help functie van het programma kon ik toch snel een mooi etiket (met afgewonde hoekjes, a la Guinness) in elkaar zetten.

Een leuk feature is dat je een tekst kan koppelen aan een "path" (lijn of curve). Op deze manier kan je tekst mooi rond laten lopen. Ook kan je de aftand tussen te karakters aanpassen.

Inkscape is een vector teken programma, dus altijd scherpe etiketten.

gr.

Arjan

Eduard

Ik heb Arjans link even bekeken en daar staan ook een paar leuke voorbeeldjes van wat je met tekst kunt doen. Dat ziet er inderdaad zeer bruikbaar uit! :)

Klik op het plaatje voor een vergroting (verschijnt in nieuw venster):









Overigens is dit een open source pakket waarvoor niet hoeft te worden betaald. En voor onze A3 (en andere geïnteresseerden): dit programma is er ook voor Linux!

Adrie

Citaat van: Eduard op 31-10-2005  14:06 uEn voor onze A3 (en andere geïnteresseerden): dit programma is er ook voor Linux!

Beter opletten, Edje:

Citaat van: Adrie op 20-09-2005  14:16 uHmmm, voor CorelDraw is wel een alternatief: Inkscape. Er is ook een windows versie, dus wie een mooi, gratis pakket wil hebben voor vectortekeningen: sla je slag.

Eduard

Ja zeg... ik mis ook wel eens een post!

Maar blij dat je het al ontdekt had ;). En wellicht een oogopener voor de medeonwetenden, haha


Adrie

Het is trouwens met de nieuwe versie van Wine gelukt om Coreldraw 9 te draaien onder linux  :hoera: (voor de ingewijden: ik gebruik Kubuntu Breezy, maar ik vermoed dat het op meer distributies werkt). Dat is goed nieuws, want ik kon mijn logo's en etiketten niet goed in een linux tekenpakket importeren. Ik had al van alles geprobeerd, maar niets werkte bevredigend. Nu kan ik eindelijk weer aan de slag met nieuwe etiketten (als het over een maand of twee weer rustiger wordt op het werk, tenminste).  :P

Adrie

We zijn bijna twee jaar verder. Inkcape (http://www.inkscape.org) is uitgegroeid tot een volwassen pakket met zeer veel mogelijkheden. Ik gebruik dit nu in combinatie met Gimp (http://www.gimp.org/) en ik kan nu zelfs beter uit de voeten dan vroeger met CorelDraw. Er zijn ook een Inkscape- en Gimpversies voor Windows en de Mac.

Als je clipart wilt gebruiken en geen gezeur met copyrights, kijk dan eens op de Open Clipart Library (http://openclipart.org/). Hier kun je veel vectortekeningen vinden die je voor je etiketten kunt gebruiken (en aanpassen als dat nodig is).

Hier een voorbeeld (het nieuwe logo van De Vier Broeders):



Aan een nieuw logo voor Het Witte Paard wordt gewerkt...



Oscar

Mooi logo...doet mij een beetje denken aan South park  :D :D

Jacques

Ziet er prima uit Adrie! Heel leuk de verschillende gezichten.

Nerro

Overigens is het misschien bruikbare informatie om te vermelden dat A0, A1, A2, A3 en A4 allemaal de breedte:lengte verhouding 1:wortel(2) hebben. Dat komt in de praktijk uit op 1:1,414

wilko

Citaat van: Nerro op 08-02-2009  13:53 uOverigens is het misschien bruikbare informatie om te vermelden dat A0, A1, A2, A3 en A4 allemaal de breedte:lengte verhouding 1:wortel(2) hebben. Dat komt in de praktijk uit op 1:1,414

En dat aan A0 exact 2x een A1 is, een A1 2x een A2 etc.  Heel handig.

Wilko

Adrie

Citaat van: Adrie op 24-09-2007  16:07 uWe zijn bijna twee jaar verder. Inkcape (http://www.inkscape.org) is uitgegroeid tot een volwassen pakket met zeer veel mogelijkheden. Ik gebruik dit nu in combinatie met Gimp (http://www.gimp.org/) en ik kan nu zelfs beter uit de voeten dan vroeger met CorelDraw. Er zijn ook een Inkscape- en Gimpversies voor Windows en de Mac.

Als je clipart wilt gebruiken en geen gezeur met copyrights, kijk dan eens op de Open Clipart Library (http://openclipart.org/). Hier kun je veel vectortekeningen vinden die je voor je etiketten kunt gebruiken (en aanpassen als dat nodig is).

Behalve een open clipart bibliotheek wordt er nu ook hard gewerkt aan een open foto bibliotheek: http://www.openstockphotography.org/. Er staat nog niet vreselijk veel in, maar wie weet vind je iets bruikbaars.

Ook is er op flickr een open source fotocollectie: http://www.flickr.com/groups/83823859@N00/ en HIER kun je ook veel vinden.

En er zijn er vast nog wel meer.

djeetn

Inderdaad, evenals www.shutterstock.com! ENORME collectie maar je moet wel betalen.  :(

prisong

Weet er iemand of er bepaalde regels zijn i.v.m. het maken van etiketten. Wat er bv echt op vermeld dient te staan, zoals mss de ingrediënten, alcoholpercentage of dies meer?

Oscar

Citaat van: prisong op 27-12-2010  17:05 uWat er bv echt op vermeld dient te staan, zoals mss de ingrediënten, alcoholpercentage of dies meer?

Kijk naar een commercieel etiket, daar staat alles op wat verplicht is... :)

William

Citaat van: prisong op 27-12-2010  17:05 uWeet er iemand of er bepaalde regels zijn i.v.m. het maken van etiketten. Wat er bv echt op vermeld dient te staan, zoals mss de ingrediënten, alcoholpercentage of dies meer?

Hier kun je het een en ander vinden over regelgeving en dan vooral het bierbesluit.

Gerb

Kijk eens op de volgende site: http://www.zythos.be/dossiers/etiket/ideaal.html
Gek genoeg zag ik het niet op de PINT website staan.

prisong

Hartelijk dank William en Gerb.
Zo te zien hoort er nog behoorlijk wat op vermeld te staan als je de regels wilt volgen  :)

William

Zo mag je ook niet schrijven dat bier gezond is :D

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 27-12-2010  17:15 uKijk naar een commercieel etiket, daar staat alles op wat verplicht is... :)

Maar als je een hoge waardering wilt halen met de PINT-beoordeling, moet er nog heel wat meer op.

Kan iemand me in dit verband vertellen wat met voorverpakking wordt bedoeld (staat in de Bierverordening).

Hopbier

Sander_de_Rijk

Ik zit dit nu allemaal door te lezen en vind het erg interessant.

Ik vraag me echter af of mensen wel eens stickeretiketten hebben gebruikt? Zoals bijvoorbeeld adresstickers. Is dit makkelijk afwasbaar, of krijg je met heet water en schoonmaakmiddel (waar je de flessen toch mee schoon moet maken) zelfs dan de etiketten er niet goed af?

Gerb

Ik heb wel vaker adreslabels gebruikt met wisselend succes. De ene keer wasten ze goed af (na 20 min in heet water). De andere keer liet het front wel los, maar de lijm bleef zitten.

Dit zal liggen aan de samenstelling van de lijm. Bij een oplosmiddel-gebaseerde lijm zal het label niet (of moeilijk) af te wassen zijn met water. Beter kun je dan aceton of een ander oplosmiddel gebruiken.
Bij een watergebaseerde lijm zal er een surfactant in de lijm aanwezig zijn, welke water aantrekt. De lijm laat dan makkelijker los.
Van de eerste heb ik als voorbeeld de labels van Herma, van de tweede heb ik labels van Avery hier liggen.

Kortom: Je zult even moeten proberen.

Sander_de_Rijk

Dan is de volgende vraag: weet iemand stickerformaten voor beugels? Ik wil namelijk mijn beugelflessen voorzien van een etiket over het beugeltje heen. Ik heb geprobeerd te zoeken naar etiketten op A4 (voor het bedrukken) met afmetingen van rond de 1,5 a 2 cm hoog en 6 cm breed.

Oscar

Citaat van: Sander_de_Rijk op 18-03-2011  11:40 uDan is de volgende vraag: weet iemand stickerformaten voor beugels?

DE V&D heeft kleine stickers van 15x33 deze plak je zo over een beugeltje of een flesje... :)

Sander_de_Rijk

Top dankjewel!

Zijn deze ook via de printer te bedrukken?

Oscar


De Bie

Hey allemaal

Weet er iemand van jullie misschien of er zoiets bestaat als,
een A4 blad met voorgegomde etiketten op, die je gewoon met je printer kan gebruiken.

Ik ben al een tijdje opzoek naar voorgegomd papier, zonder succes :echtboos:
Ik vind voorgegomd zo handig ;D Gewoon met een beetje water erop en klaar.

Groeten De Bie

Big Willem

Citaat van: De Bie op 09-04-2011  19:58 uIk vind voorgegomd zo handig ;D Gewoon met een beetje water erop en klaar.

Groeten De Bie

Plak gewoon papier met melk? Werkt net zo snel :)

Oscar


erikgroothuis

Citaat van: Oscar op 10-04-2011  10:29 uKoop stickers  :)
K-antwoord!



Multicopy verkoopt bedrukte gegomde etiketten. Ben je in een keer klaar.
Wellicht verkopen ze ze ook onbedrukt.

Het Alfazuurmannetje

Citaat van: De Bie op 09-04-2011  19:58 uHey allemaal

Weet er iemand van jullie misschien of er zoiets bestaat als,
een A4 blad met voorgegomde etiketten op, die je gewoon met je printer kan gebruiken.

Ik ben al een tijdje opzoek naar voorgegomd papier, zonder succes :echtboos:
Ik vind voorgegomd zo handig ;D Gewoon met een beetje water erop en klaar.

Groeten De Bie

A4 voorgegomd bij:

www.argusbv.nl

per volle doos

print prima!

prijs weet ik niet meer

De Bie

Dankjewel Zatlap

Normale stickers is altijd zo'n gedoe voor van de flesjes te halen.  :P
 :degroeten:

De Bie


jtdaling

Ik heb ook wat rondgekeken naar mogelijkheden en ik kwam deze site tegen:

www.beerstickr.com

De prijzen vallen mij op zich mee, zeker als je het afweegt tegen de kosten van inkt in je printer.

Sander_de_Rijk

Maar hiermee heb je niet je eigen ontwerp en zit je vast aan een van de ontwerpen van de leverancier of heb ik het mis?


Maar iemand meldde melk als lijm. Werkt dat een beetje?

Oscar

Citaat van: Sander_de_Rijk op 20-07-2011  20:09 uMaar iemand meldde melk als lijm. Werkt dat een beetje?

Probeer het en je weet het...werkt prima! (Ooit een koe uit elkaar zien vallen?  ;D ;D)

Sjaak_Deventer

Citaat van: Sander_de_Rijk op 20-07-2011  20:09 uMaar hiermee heb je niet je eigen ontwerp en zit je vast aan een van de ontwerpen van de leverancier of heb ik het mis?


Maar iemand meldde melk als lijm. Werkt dat een beetje?

Werkt prima en lost ook weer snel op met afwassen! Even in laten weken en het is eraf.

Esterenbrouw

Gewoon zelf maken met beerlabelizer.com. Zelf printen, en plakken met melk of koffiemelk.

Sander_de_Rijk

ik heb gisteren 2 etiketten geprobeerd met melk en de resultaten zijn qua plakken fantastisch. Ik heb nog niet geprobeerd hoe ze er vanaf gaan, maar dat is omdat de flesjes nu nog vol zijn.

Echter loopt de inkt bij mij uit als het in aanraking komt met water en met melk aan de achterkant krijg ik toch vale vlekken over het etiket van het vocht wat door het papier trekt.

Wat voor inkt en wat voor papier gebruiken jullie? Ik gebruik een HP en dan gewone inktpatronen, dus geen laserprinter en ik gebruik standaard 80 grams printerpapier.

sandman

Printen met een inktjet geeft problemen omdat deze inkt oplost in water.

Er lijken nieuwe printers te zijn die er minder tot geen last van hebben (solid ink)

Maar het beste kan je gewoon een aantal prints maken met een laserprinter.. deze brand het aangebrachte poeder in het papier en lost niet 1-2-3 op..
geen laserprinter, een (kleuren) kopieerapparaat werkt ook met deze poederinkt soorten..  in meeste supermarkten wel aanwezig...


lijm.. een beetje ouderwetse behangplak (zetmeel basis), goedkoper kan denk ik niet.. even in het warme water en het is er zo weer af


Je kan ook de vaste info op een  "normale" sticker laten drukken.  (ik zou een transparante nemen in dat geval..)
Deze kan je altijd laten zitten dus.. evt dopstickertje voor productie. datum o.i.d.


je kan ook in veel gevallen de opdruk van de krat wassen met wat thinner oid.. (opletten dat kunststof niet week gaat worden door lange contact tijd) (poefje nemen en met handschoenen aan en in geventileerde ruimte/ buiten ;) )
En er een eigen sticker op plakken, enkele losse stickers (kleine oplage) zijn goed betaalbaar
ik heb vorig jaar enkele losse a4 stickers laten printen ipv drukken voor mijn werk voor een heel redelijke prijs..

Sander_de_Rijk

Citaat van: sandman op 22-07-2011  16:16 uPrinten met een inktjet geeft problemen omdat deze inkt oplost in water.

Er lijken nieuwe printers te zijn die er minder tot geen last van hebben (solid ink)

Maar het beste kan je gewoon een aantal prints maken met een laserprinter.. deze brand het aangebrachte poeder in het papier en lost niet 1-2-3 op..
geen laserprinter, een (kleuren) kopieerapparaat werkt ook met deze poederinkt soorten..  in meeste supermarkten wel aanwezig...

Thnx, dus een printje van een laserprinter loopt niet uit? Of minder snel?

sandman

Mijn ervaring is dat het niet uitloopt.

De inkt wordt in poedervorm op het papier aangebracht waarna het wordt ingebrand onder hoge temperatuur

Bij inktjet is water het oplos/verdunningsmiddel. dit is bij laser niet van toepassing.
Uiteindelijk zal alles een keer vergaan maar dat zal denk ik veel met de papiersoort te maken hebben

Als je een testje wil uitvoeren neem een a4tje wat uit kopieerapparaat komt, bv een strooifolder, factuurtje oid en speel er eens mee.

sandman

Wil je het helemaal gek maken kan je de flesjes zeefdrukken (zelf malletje maken) en  volgens mij dien je de flesjes dan even in de oven te behandelen voor het "inbranden"  van de verfinkt.

Vroeger wel eens wat gezeefdrukt..  kan leuk zijn, maar  of je partner er blij mee is :)


Denk dat het met een gewone stempel  en glasverf ook goed te doen is,  ik zou zeggen loop eens een hobbywinkel binnen die hebben er meestal wel wat in.

KC

Hallo,

Ik werk in een drukkerij en daar hebben ze gegomd papier, glanzend of mat. Dus simpel op te plakken net als vroeger met de postzegel:)
Persoonlijk adviseer ik een spons ipv je tong hehe.
Het papier versnijd ik naar A4 voor mijn printer, het papier zelf wordt geleverd op 45x64 cm.

Dus geen zin in lijmen, pritten, melk oid? Bel je lokale drukkerij of zij het in huis hebben of kunnen bestellen.
(Niet dat ze daar om zitten te springen, want dan gaat het minimaal om 500 vel op 45x64 dus 2000 A4-tjes, maar ach dan kun je even vooruit ;))

KC

PS het etiket laat heel snel los als je de flesjes even in het water legt dus nog een voordeel

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Esterenbrouw op 20-07-2011  20:17 uGewoon zelf maken met beerlabelizer.com. Zelf printen, en plakken met melk of koffiemelk.

Goede tip!  :biersmile:

OpenBoek


Ik ben nu een paar uur aan het knutselen met inkscape,
maar het lukt me maar niet om de tekst in een boog te krijgen.
Kan iemand me dit uitleggen? :)

nembrionic

Citaat van: Esterenbrouw op 20-07-2011  20:17 uGewoon zelf maken met beerlabelizer.com. Zelf printen, en plakken met melk of koffiemelk.

Melk? :D

Ik gebruik Prittstift. Werkt ook als een trein. En geen last van rimpels.

Herman

Melk is inderdaad super, werkt beter dan pritt.

Oscar

Citaat van: OpenBoek op 03-03-2012  22:21 umaar het lukt me maar niet om de tekst in een boog te krijgen.
Kan iemand me dit uitleggen? :)

Maak een cirkel of boog en de tekst welke je daar op wilt hebben. Selecteer beid en kies Tekst --> op pad plaatsen  :)

zilver_brouwer

Gaat het niet zuur ruiken als je je etiketten plakt met melk?  :weetniet:

Oscar

Citaat van: zilver_brouwer op 17-03-2012  02:31 uGaat het niet zuur ruiken als je je etiketten plakt met melk?  :weetniet:

Nee

matthew

ik gebruik poedermelk(melkzakjes van het werk... :p)  bBetje aanlengen met water en je kan plakken. Werkt super!
Wel snel plakken, want op normaal papier (80 grams) is het zo droog en dan niet meer positioneerbaar.

Losweken na gebruik is ook erg makkelijk!

pk-jordy

Microsoft publisher. Je kunt makkelijk pagina instellingen veranderen, aantal prints per pagina, kunt in layers werken. Heb nog niets beter gevonden, maar zeker geen Paint...

TobyJustus

Hey,

Denk reageer ook eens op een topic in plaats van alleen maar vragen stellen :) Ik heb nu 2 biertjes gemaakt met Brewferm pakketten maar kon het niet laten om er ook een etiket voor te maken. Daarom kan ik denk ik wel de vragen beantwoorden:

- Wat voor programma's gebruiken jullie om etiketten te tekenen?
Ik gebruik hiervoor Photoshop CS 5

- Zijn deze programma ook te gebruiken door niet CAT-tekenaars of desktoppublicers etc..
Vast wel maar denk dat er wel simpelere programma's zijn

- Wat voor maten houd je aan voor een etiket?
Ik gebruik A7 etiketten. Hierdoor heb ik altijd maar 1 etiket op het flesje

- Hoe worden de etiketten gedrukt of geprint?
Ik laat ze drukken. Dubbelzijdig kosten ze 24,- voor 1000. Ik laat er dan 2 ontwerpen op drukken. Door het gebruik van bruine bierflesjes zie je aan de achterkant niet het andere ontwerp

- Op gewoon papier of iets specials?
Wel papier. Helaas word het glimmend geleverd. Ik houd meer van mat maar dat kost meer geld en dat heb ik er niet voor over

- Hoe kun je makkelijk in een keer meerdere etiketten printen?
Door het te laten doen :)

- Hoe worden ze bevestigd om ze later weer makkelijk te verwijderen (melk, Pritt, stickers etc..)?
Ik gebruik pritt. Blijft goed zitten ook als er klein beetje condens op de flesjes komt in de koelkast. 10 min in heet water laten weken als het flesje leeg is en het laat los, net als de flesjes uit de winkel.

Mocht er nog vragen zijn....let me know :)

Cheers,

Toby

mini brouwer

Goedendag

Voor een tijde terug vond ik een leuke site om logo's te maken!
Niet duur en heel eenvoudig!
Kikadewado oftewel kind kan de was doen ;)

http://www.vistaprint.nl/free-logo-design.aspx?xnid=TopNav_Free+Logo+Design_Free+Products_Business&rd=1

seed7

Om nog maar eens een of twee pakketten te noemen en om een aantal zaken op een rijtje te zetten: de workflow. Net als bij brouwen heb je bij grafisch werk een workflow, er is een bepaalde volgorde waarin je handelingen doet en daarbij gebruik je de juiste freeware gereedschappen. Maar van mijn zijde geen uitputtende handleiding.

Allemaal freeware en cross platform:
Scribus: DTP Software
Gimp: Fotobewerking
MyPaint: Tekensoftware (raster)
Inkscape: Tekensoftware (vector)
Abiword: Tekstverwerker
OpenOffice: Compleet office pakket

Veel van de in deze draad genoemde software heeft veel overlappende mogelijkheden, dat maakt het nog wel eens lastig om de juiste keuze te maken. Een basic workflow kan er als volgt uit zien:

Definieer je etiket in een DTP pakket, Scribus is goed en freeware. Hierin definieer je de etiket afmeting (of folder of flyer of of of ...). Je zet hier de tekst. Je kunt de tekst in Scribus schrijven of als het veel is importeren uit een tekstverwerker (b.v. OpenOffice of veel lichter Abiword). Je plaatst kaders etc.

Het logo, als je een logo gebruikt / hebt dan is het handig om dit schaalbaar te hebben (logo op het briefpapier, logo op het busje :) ). Pixel georienteerde bestanden zijn slecht schaalbaar en hebben altijd kwaliteitsverlies, ook als je verkleind. Je gebruikt dus bij voorkeur een vector georienteerd formaat, het programma Inkscape is al eerder in deze draad genoemd. Ook andere clipart objecten kun je hier goed in maken.

Voor vrij tekenwerk is er MyPaint, een compleet kunstenaars atelier met stiften, pennen, krijtjes kwasten en penselen. Allerhande verfsoorten etc. Leef je uit, maar een tablet is wel handig, met de muis tekenen vergt meer dan een beetje oefening.

En GIMP dan? Da's een fotobewerkingspakket. Te gebruiken voor het bewerken van foto's scans en 'gedowloade' plaatjes, knippen schalen, kleurcorrecties etc. Je kunt er mee tekenen, maar lang niet zo goed als met MyPaint.

Alle pakketten kunnen exporteren in bestanden die Scribus lust. In Scribus knip en plak je alles aan elkaar tot het eindresultaat. Het is instaat PDF bestanden te genereren die direct naar de drukker kunnen.


s7.

broeder

Citaat van: seed7 op 09-07-2012  15:35 uAlle pakketten kunnen exporteren in bestanden die Scribus lust. In Scribus knip en plak je alles aan elkaar tot het eindresultaat. Het is instaat PDF bestanden te genereren die direct naar de drukker kunnen.


s7.

Hoi...
Als je het naar de drukker stuurt:
dan stelt die het vast en zeker op prijs dat je de PDF niet in RGB, maar in CMYK stuurt.
Drukpersen zowel de traditionele als de digitale persen werken met cyan, magenta, yellow en black.
De minimale resolutie moet 300 DPI zijn.
Het scheelt weer veel extra werk als de drukkerij de juiste bestanden binnenkrijgt.

Groet broeder Willem

LRFokken

Citaat van: broeder op 15-07-2012  17:05 uHoi...
Als je het naar de drukker stuurt:
dan stelt die het vast en zeker op prijs dat je de PDF niet in RGB, maar in CMYK stuurt.
Drukpersen zowel de traditionele als de digitale persen werken met cyan, magenta, yellow en black.
De minimale resolutie moet 300 DPI zijn.
Het scheelt weer veel extra werk als de drukkerij de juiste bestanden binnenkrijgt.

Groet broeder Willem

En als je je DPI verandert, let dan ook even op de lengte en breedte van je etiket.

Hopmans

Sommige drukkers gaan gelukkig wel met hun tijd mee, en die accepteren gewoon BMP, JPG en PNG.
En dan zeg je; "Ik wil ze zo groot hebben", en dan komt het voor elkaar.


LRFokken

Citaat van: Hopmans op 15-07-2012  18:24 uSommige drukkers gaan gelukkig wel met hun tijd mee, en die accepteren gewoon BMP, JPG en PNG.
En dan zeg je; "Ik wil ze zo groot hebben", en dan komt het voor elkaar.

Of die drukkers houden je voor de gek, of je krijgt hele slechte etiketten. Je zult zelf je DPI en lengte/breedte moeten instellen, zeker bij een JPG of PNG. Geen enkele drukker gaat van een 5x8 cm 70 dpi JPGtje een goed etiket maken. Lever je een vector in, snap ik het, dan is het geen probleem als je gewoon zegt dat je ze zo en zo groot wilt hebben, maar niet bij een afbeelding.

seed7

Citaat van: broeder op 15-07-2012  17:05 uHoi...
Als je het naar de drukker stuurt:
dan stelt die het vast en zeker op prijs dat je de PDF niet in RGB, maar in CMYK stuurt. [...]
Het scheelt weer veel extra werk als de drukkerij de juiste bestanden binnenkrijgt.

De etikettendrukkers waarmee ik gewerkt heb (niet voor bier etiketten) stelden het altijd zeer op prijs als alle originele artwork in de hoogst mogelijke resolutie werd meegeleverd. Dat geeft ze de gelegenheid om het etiket geheel opnieuw samen te stellen en per deel de curves in te stellen die bij hun proces passen.

Een standaard CMYK separatie levert over het algemeen niet op wat de klant verwacht. Iets wat helaas zelfs de hele grote art bureau's niet schijnen te willen begrijpen, heb heel wat achter art-work aan moeten vangen :( En dan is kleur maar een aspect, je moest eens weten hoe vaak b.v. die vrijwel onleesbaar kleine tekst ook nog eens uit vier kleuren opgebouwd wordt, ipv gewoon met zwart of een spot colour.

s7.

broeder

Hoi,

Ik vrees dat we langzamerhand buiten de paden treden van deze draad...
Maar toch nog even voor de duidelijkheid.
Ben je vaktechnisch echt thuis in lay-out en DTP werk dan weet je hoe de zaken aan moet leveren.
Voor CMYK separaties kan je eventueel de kleur-profielen van de te gebruiken apparatuur aanvragen bij de drukker.
De drukker heeft graag gecertificeerde PDF bestanden.
Anders kan natuurlijk ook maar dat geeft toch weer extra voorbereiding en dus kosten.
Let wel ik heb het over drukkerijen en niet over print-shops.

Groet,
broeder Willem

wilwi

heeft er iemand ervaring met het kleven van etiketten met ouderwetse behangselpap, oplosbaar in water?

MM

Citaat van: wilwi op 16-07-2012  18:42 uheeft er iemand ervaring met het kleven van etiketten met ouderwetse behangselpap, oplosbaar in water?

Als je het dik genoeg maakt werkt het perfect, kunnen de etiketten jaren blijven zitten. Als je de flesjes even weekt in wat water, zijn ze er zo weer af.

broeder

Citaat van: wilwi op 16-07-2012  18:42 uheeft er iemand ervaring met het kleven van etiketten met ouderwetse behangselpap, oplosbaar in water?

Hoi,
Gaat uitstekend met behanglijm en dat hoeft niet eens dik te zijn.
Ook melk doet het goed.

groet,
broeder Willem

citrasimcoe

Ik gebruik een Dymo Labelwriter waarmee je normaal adres stickers mee maakt:
http://www.dymolabelwriter.nl/Webwinkel-Product-6506391/Dymo-LabelWriter%E2%84%A2-450.html

Voor ons bier maak ik gebruik van de ronde CD-etiketten. Het voordeel is dat het geen inkt kost, ze zelfklevend zijn en simpel te ontwerpen via de bijgeleverde software. Maar qua design en kleuren natuurlijk heel beperkt.


seed7


Biertje1985

Wel een laserprinter gebruiken, anders heb je kans dat de inkt gaat verlopen als er condens vormt op de flessen en dit ziet er natuurlijk niet uit! :nut:

broeder

Citaat van: Biertje1985 op 12-08-2012  17:44 uWel een laserprinter gebruiken, anders heb je kans dat de inkt gaat verlopen als er condens vormt op de flessen en dit ziet er natuurlijk niet uit! :nut:

Hoi...
de Dyno Labelwriter is een thermische printer,
de letters en tekeningen worden als het ware "ingebrand" op het papier.

Nadeel van deze etiketten is wel dat je ze weer moeilijk va je flesjes krijgt. :huilen:
Een "afbrandfohn" kan daar wel bij helpen, net als bij gewone stickers.
Even verwarmen en dan lospeuteren :lessmile:

Groet broeder Willem

citrasimcoe

De inkt loopt inderdaad niet uit. En het verwijderen van de etiketten gaat best gemakkelijk: tijdens het weken in lauw water met oxi trek je ze er simpel af.

Biertje1985

Citaat van: broeder op 12-08-2012  17:51 uHoi...
de Dyno Labelwriter is een thermische printer,
de letters en tekeningen worden als het ware "ingebrand" op het papier.

Nadeel van deze etiketten is wel dat je ze weer moeilijk va je flesjes krijgt. :huilen:
Een "afbrandfohn" kan daar wel bij helpen, net als bij gewone stickers.
Even verwarmen en dan lospeuteren :lessmile:

Groet broeder Willem
Maar goed die printjes zijn niet zo scherp, en meestal zwart wit op van dat vreemde papier, ik weet niet of dat ideaal is maar het is natuurlijk wel te proberen ik heb zo een ding voor mijn webwinkel (waar ik hier denk ik geen reclame voor mag maken).

seed7

Ter inspiratie, een bier etiketten en verpakkingen design blog dat ik al een hele tijd volg.

s7.

Herman

Citaat van: Biertje1985 op 29-08-2012  23:50 umijn webwinkel (waar ik hier denk ik geen reclame voor mag maken).
Niets hoeft je te weerhouden de url bij je profiel in te vullen, dan verschijnt er een wereldbolletje onder je avatar.

maateke

Ik heb met veel plezier het blog "ohbeautifullbeer. com, doorbladerd. Hier zitten ware kunstwerken tussen! Als je er geen inspiratie tussen kunt vinden, blijf dan maar gewoon brouwen. Ook de diverse flessen zijn opmerkelijk. Een aanrader om eens te kijken.
Zonnige groet, maateke

Menno071

In plaats van etiketten plakken, gebruik ik papieren labels die ik dmv een elastiekje aan de flessenhals "verbind"/ophang.

Ik gebruik de labels met code 811902 (nr. 2, 40 x 80 mm), die ik haal bij Gebr. Winter voor iets van € 10,00 á € 12,00 voor 1.000 stuks.

Natuurlijk, een geplakt etiket kun je er met een mooi ontwerpprogramma en een goede (kleuren-)printer heel erg gelikt uit laten zien, maar de voordelen van zo'n label vind ik:

- het is heel makkelijk aan de fles te bevestigen;
- het is nèt zo makkelijk te verwijderen, zonder dat je de etiketten af hoeft te weken
- je kan op (beide kanten van de) label eenvoudig alles vermelden wat je wilt;
- zo'n handgeschreven beige/zandkleurig label met een elastiekje aan een 3/4 literfles vind ik er eigenlijk wel heel stoer uitzien.....

citrasimcoe

Citaat van: Menno071 op 06-04-2013  10:55 uIn plaats van etiketten plakken, gebruik ik papieren labels die ik dmv een elastiekje aan de flessenhals "verbind"/ophang.

Ik gebruik de labels met code 811902 (nr. 2, 40 x 80 mm), die ik haal bij Gebr. Winter voor iets van € 10,00 á € 12,00 voor 1.000 stuks.

Natuurlijk, een geplakt etiket kun je er met een mooi ontwerpprogramma en een goede (kleuren-)printer heel erg gelikt uit laten zien, maar de voordelen van zo'n label vind ik:

- het is heel makkelijk aan de fles te bevestigen;
- het is nèt zo makkelijk te verwijderen, zonder dat je de etiketten af hoeft te weken
- je kan op (beide kanten van de) label eenvoudig alles vermelden wat je wilt;
- zo'n handgeschreven beige/zandkleurig label met een elastiekje aan een 3/4 literfles vind ik er eigenlijk wel heel stoer uitzien.....
Dat doet De Prael ook voor haar bieren die ze alleen bottelen voor De Bierkoning (o.a. Zwarte Riek). Ziet er inderdaad wel leuk uit!

Menno071

Dat klopt, daar heb ik dit idee ook vandaan.

Ze doen dit overigens niet alleen voor De Bierkoning, maar af en toe staan dit soort flessen ook in hun eigen winkel in Amsterdam... (het is dus niet zo dat het op deze manier etiketteren van bier mijn idee is...  :-) )

fwouters

Citaat van: seed7 op 26-09-2012  19:52 uTer inspiratie, een bier etiketten en verpakkingen design blog dat ik al een hele tijd volg.

s7.

Bedankt voor de tip; hier heb ik veel inspiratie aan!

ThomasM

Citaat van: Menno071 op 06-04-2013  10:55 uIn plaats van etiketten plakken, gebruik ik papieren labels die ik dmv een elastiekje aan de flessenhals "verbind"/ophang.

Bedoel je deze?

Menno071

Inderdaad, die bedoel ik. Voor iets van 10 á 12 euro bij de Gebr. Winter heb je een doos van circa 1000 stuks (formaat 2, geloof ik.....). Met wat elastiekjes erbij kom je een heel eind.

RobinB

Wel een aardig idee!
Staat misschien wat leuker dan mijn standaard prijzentang... ;) ;D

Etn82

Citaat van: RobinB op 10-04-2013  20:02 uStaat misschien wat leuker dan mijn standaard prijzentang... ;) ;D

Zo'n prijzentang gebruik ik ook inderdaad, erg handig. Maar van die labeltjes rond de nek lijkt mij ook leuker om te doen bij flessen die je weggeeft. Hier in R'dam ook maar eens naar op zoek.

John

Ik gebruik al een tijdje dit soort labels maar ik gebruik een touwtje om ze aan de hals te hangen:

Nog iets fraaier dan een elastiekje...

Menno071

En zo kom je met z'n allen toch op aardige ideeën... Het ziet er wat 'robuuster' uit, en je kan op een praktische manier handige, leuke info (èn een persoonlijke boodschap) kwijt op het labeltje...

Bas_Pierik



Mijn etiketten. Misschien met zo'n papieren label om de hals en dan vastmaken met touw lijkt me ook wel erg stoer.

Brouwter

Ziet er sjiek uit! Waarmee plakken jullie de etiketten op de flessen? De flessen moeten wel herbruikbaar zijn, dus ik wil de etiketten er makkelijk af kunnen halen met lauw water.

John

Citaat van: Brouwter op 27-04-2013  10:33 uWaarmee plakken jullie de etiketten op de flessen?
Melk werkt prima.

Bas_Pierik

Ik maak de achterkant van een etiket vochtig met koffiemelk en daarna druk ik hem er op. Om hem er af te halen kun je hem 1 minuutje in water laten weken en dan valt hij er zo af.

RobinB

Yep, kan ook met normale melk overigens. :)

McMelloW

Gebruik een brede platte kwast en smeer melk op de achterkant.  :)
Wij hebben alleen houdbare half volle melk in huis.  :proost:  Werkt prima.
Dan druk ik het etiket op de fles en wrijf ik het glad met een doekje.
De fles ligt op een andere doek om wegrollen te voorkomen.

citrasimcoe

Print je dan op gewoon papier met een gewone inkprinter?

RobinB

Indien je inkt watervast is moet dat kunnen. :)

John

Ik gebruik gewone inkt: geen probleem.

Bas_Pierik

Citaat van: John op 27-04-2013  14:40 uIk gebruik gewone inkt: geen probleem.

Ik print ook gewoon met inkt. Het probleem is dat het na van loop van tijd verkleurd (condens als de koelkast open gaat).

René K

Citaat van: broeder op 12-08-2012  17:51 uNadeel van deze etiketten is wel dat je ze weer moeilijk va je flesjes krijgt. :huilen:
Een "afbrandfohn" kan daar wel bij helpen, net als bij gewone stickers.
Even verwarmen en dan lospeuteren :lessmile:

Er zijn ook Dymo etiketten te verkrijgen die makkelijk loslaten. Exacte types weet ik zo niet maar je zou er eens naar kunnen vragen bij je leverancier.

citrasimcoe

Citaat van: René K op 07-05-2013  08:14 uEr zijn ook Dymo etiketten te verkrijgen die makkelijk loslaten. Exacte types weet ik zo niet maar je zou er eens naar kunnen vragen bij je leverancier.
Interessant. Zijn die dan ook van het merk Dymo of ander merk?

René K

Ik dacht dat deze ook van Dymo zijn. Ik zal morgen eens kijken op mijn werk. We gebruiken deze namelijk ook.

citrasimcoe

Citaat van: René K op 07-05-2013  21:19 uIk dacht dat deze ook van Dymo zijn. Ik zal morgen eens kijken op mijn werk. We gebruiken deze namelijk ook.
Ik ben benieuwd :)

JanDeBierman

Bij labeldiscounter etiketten gekocht voor Dymolabel printer... 2200 labels voor 31 euro (1.5 cent per label) redelijk formaat 101x54 mm Hoe ze er af gaan weet ik niet... De flesjes moeten eerst nog leeg worden gedronken!

hansHalberstadt

Om etiketten te plakken heb ik laatst een mengel van 50% maizena en 50% suiker gebruikt. Wat water toevoegen en al roerend aan de kook brengen tot een soort behangersplaksel ontstaat. De suiker kleeft en de maizena zorgt voor de stevigheid.
Even experimenteren met de hoeveelheid water, anders wordt het te dik of te dun. ik denk ongeveer 1 (gewichts) deel maizena, 1 deel suiker en 5 delen water.
Kun je simpel met een verfrollertje aanbrengen.
Etiket krijg je met warm water er zo weer vanaf.
HansH

wilbertd


KJ!

Citaat van: McMelloW op 27-04-2013  11:59 uGebruik een brede platte kwast en smeer melk op de achterkant.  :)
Wij hebben alleen houdbare half volle melk in huis.  :proost:  Werkt prima.
Dan druk ik het etiket op de fles en wrijf ik het glad met een doekje.
De fles ligt op een andere doek om wegrollen te voorkomen.

Identieke aanpak. Etiketjes uit de kleuren laserprinter, gewoon printerpapier, even op maat snijden en klaar..

hansHalberstadt

Citaat van: JanDeBierman op 04-06-2013  09:12 uBij labeldiscounter etiketten gekocht voor Dymolabel printer... 2200 labels voor 31 euro (1.5 cent per label) redelijk formaat 101x54 mm Hoe ze er af gaan weet ik niet... De flesjes moeten eerst nog leeg worden gedronken!
Daarna heb je een probleem vermoed ik (of de brouwerij die jouw flesjes krjgt) om de lijmresten ervanaf te krijgen. Bieretiketten worden gelijmd met een goedje wat er met heet water van ca 60 ºC  vanaf te halen is.
Ik had eerst een potje lijm op waterbasis gekocht bij de HEMA 3 euro of zo, maar daarmee vielen de etiketten er na een dag spontaan vanaf. toen maar zelf iets bedacht met maizena en suiker. kost in verhouding helemaal niets met 1 eetlepeltje maizena en een eetlepeltje suiker kun je wel 100 etiketten plakken.
HansH

Herman

Het vaker genoemde melk werkt ook heel goed, is makkelijker en kost ook weinig.

Melchior Bos

Wat betreft hierboven genoemde plakken met koffiemelk of gewone melk; dit kan wel een geurtje verspreiden en wanneer dit niet secuur gedaan wordt, kunnen er witte melk randjes/vlekken ontstaan rondom de label.
Wat ook vaak gebruikt wordt om bieretiketten mee te plakken, is behanglijm. Dit is goedkoop, en makkelijk te gebruiken. Mengen met water, kwastje erbij en plakken maar.
Voor zeer kleine oplages is het gebruik van een 'pritt/lijmroller' ook erg handig. Een imitatie lijmroller is erg goedkoop bij bijvoorbeeld de Action.

Zorg dat je etiket goed op de fles zit, een lekker biertje mag ook wel een mooie uitstraling hebben, en geen slordig geplak en vlekken rond het etiket ;)

Vazoem

Ik vraag me toch sterk of hoe handig het is om melk/koffiemelk te gebruiken voor etiketten als je het voor lange periode laat staan. Gaat je etiket niet verkleuren als je wit papier gebruikt en er veel wit in je logo zit?

jhg.mulders@live.nl

Beste medebrouwers,

Bijgevoegd etiket heeft een vriend van mij gemaakt en graag plaatsen we deze op onze flesjes. Dit zijn 25 cl flesjes van Jupiler.
Weet er iemand toevallig de afmetingen van deze etiketten en waar ik ze het beste kan bestellen?



Dankje Jaap
Brouwerij Vuruit
https://www.facebook.com/home.php#!/BrouwerijVuruit

RienP

Citaat van: Aart op 07-05-2013  21:46 uIk ben benieuwd :)

Ik gebruik Dymo verwijderbare etiketten. Een paar seconden warm water langs het etiket en het laat al los zonder lijmresten achter te laten. Dit werkt perfect voor mij. Bovendien is de Dymo software lekker makkelijk in gebruik waardoor snel en leuke etiketten maakt.

Verwijderbare etiketten o.a. zijn hier te krijgen (zoals hierboven al werd gezegd):
http://www.labeldiscounter.com/nl/dymo-11356.html

Ze hebben ze uiteraard ook in verschillende maten.

mvdhiele

Misschien een leuke aanvulling voor mensen die niet handig zijn met grafische programma's (zoals ik) is Fiverr.
Dit is een website waarbij mensen hun diensten als labels ontwerpen, logo's ontwerpen e.d. aanbieden.

Er is ook een iphone app beschikbaar.

Het starttarief is 5 dollar, om zelf in bezit te komen van de bestanden (om later zelf aan te passen, bijvoorbeeld voor een ander bier) moet men rond de 40 á 50 euro rekenen. Zo kom je in het bezit van een uniek ontworpen etiket, wat je later af kunt laten drukken bij een kopieerwinkel of een drukker.

Ik ben op dit moment met iemand bezig via Fiverr een etiket te laten ontwerpen door een grafisch ontwerper.

Een voorbeeld:

Fiverr: www.fiverr.com

Lonnes

Daar heb je in Nederland ook varianten van. Ik heb op dit moment een 'wedstrijd' lopen op www.ontwerpenvoorgeld.nl

Battum80

Ik vond deze online, een aantal designs zijn gratis en het is erg makkelijk.

http://www.beerlabelizer.com/

wilbertd

Citaat van: Battum80 op 18-08-2015  17:09 uIk vond deze online, een aantal designs zijn gratis en het is erg makkelijk.

http://www.beerlabelizer.com/

Handig als je snel een paar biertjes cadeau wilt doen  :duimop:

Pimmels

Citaat van: Vazoem op 02-04-2014  17:32 uIk vraag me toch sterk of hoe handig het is om melk/koffiemelk te gebruiken voor etiketten als je het voor lange periode laat staan. Gaat je etiket niet verkleuren als je wit papier gebruikt en er veel wit in je logo zit?

Ik gebruik gewone half volle  melk en water 50/50, plakt prima, gaat makkelijk los, verkleurt niet en als je netjes werkt vlekt het ook niet.

Mark Mout

Mooi topic weer.
Melk geprobeerd, werkt lekker. (Niet te zuipen dat spul, maar plakt goed)

Jeroen76

Wij gebruiken Pritt. Makkelijk te verwijderen en plakt zonder bobbels.

Melk werkt prima maar als je bier uit de koelkast komt en er komt condens op de fles ligt je etiket er binnen een paar minuten af. Dat probleem kent PRITT niet.

Photoshop is mijn andere hobby dus gebruik ook dat programma.

We drukken af op 90 grams laserprinter papier en dus ook met de laserprinter. Dan kan je etiket zelfs onder water zonder uit te lopen.

Gr. Jeroen

DJ



Bedankt voor de hints.
Denk toch aardig gelukt.

DJ


RoodeLeeuwVenlo

Brouwerij Sint Jozef bestaat al meer dan 2 eeuwen in België. Al hebben ze onlangs voor een nieuwe naam gekozen:
http://www.brouwerijcornelissen.be/#!geschiedenis

DJ

Klein nuance verschil pH of f
Ik heet joseph en het klooster dat hier rond 1500 gevestigd was heette st. Joseph

DJean66

Ik maak etiketten met Avery Design Pro. Dit is een gratis programma (PC en Mac) waarmee je etiketten kunt ontwerpen en afdrukken. Avery is bekend van de etiketten op o.a. A4 formaat die je in een laser/inktjet printer kan stoppen. Bij gebruik met normaal papier heb je gelijk een stuk of 8 (identieke) etiketten. Je hebt best wat ontwerpvrijheid.

Printen op normaal papier en met melk (op de achterkant) bestrijken en op de fles plakken. Werkt heel goed. Kan ook makkelijk in de koelkast, etiketten blijven mooi. Afweken gaat ook goed, beter dan met Pritt.

Printen is het mooist op een laserprinter. Met een inktjet gaat ook maar dan moet je wel voorzichtig zijn met het bestrijken met melk, een vlek is zo gemaakt.

Succes!

DJ

Dank je wel, ga ik morgen meteen even uitproberen

Adbrouwt

Citaat van: DJean66 op 18-05-2016  19:02 uIk maak etiketten met Avery Design Pro. Dit is een gratis programma (PC en Mac) waarmee je etiketten kunt ontwerpen en afdrukken. Avery is bekend van de etiketten op o.a. A4 formaat die je in een laser/inktjet printer kan stoppen. Bij gebruik met normaal papier heb je gelijk een stuk of 8 (identieke) etiketten. Je hebt best wat ontwerpvrijheid.

Printen op normaal papier en met melk (op de achterkant) bestrijken en op de fles plakken. Werkt heel goed. Kan ook makkelijk in de koelkast, etiketten blijven mooi. Afweken gaat ook goed, beter dan met Pritt.

Printen is het mooist op een laserprinter. Met een inktjet gaat ook maar dan moet je wel voorzichtig zijn met het bestrijken met melk, een vlek is zo gemaakt.

Succes!
Hé dat is ook mijn methode sinds enige jaren en werkt als een tierelier. Ook het laserprinter verhaal. Ik koop ook wel stickervellen voor 30 euro voor 100 vellen a 16 stickers. Is superhandig maar veel duurder

Johannesdeloper

Citaat van: Adbrouwt op 18-05-2016  22:18 uHé dat is ook mijn methode sinds enige jaren en werkt als een tierelier. Ook het laserprinter verhaal. Ik koop ook wel stickervellen voor 30 euro voor 100 vellen a 16 stickers. Is superhandig maar veel duurder
Hoi Ad, ik heb even naar jouw methode gekeken, voor 2x zo grote etiketten in kleur komt het op minder dan 2 cent per etiket.
Afgezet op het meet- en snijwerk dat ik heb met losse A4 vellen is dat acceptabel.
Alleen vallen die zelfklevende etiketten een beetje op een normale manier los te weken?

Adbrouwt

Citaat van: Johannesdeloper op 19-05-2016  12:31 uHoi Ad, ik heb even naar jouw methode gekeken, voor 2x zo grote etiketten in kleur komt het op minder dan 2 cent per etiket.
Afgezet op het meet- en snijwerk dat ik heb met losse A4 vellen is dat acceptabel.
Alleen vallen die zelfklevende etiketten een beetje op een normale manier los te weken?
De stickers zitten er behoorlijk stevig op maar een 5 minuten laten weken in water en je kunt ze er redelijk makkelijk afkrijgen.  Soms moet je met een schuurspons de laatste restjes afhalen.  Maar vaak gaan ze er vlot af.

Jeroen76

Printen met inktjet printer is echt niets. Heb het nu uitgeprobeerd maar vind het onwerkbaar. Loopt meteen uit en zeker als de fles uit de koelkast komt.

Begrijp ook niet dat er gezegd wordt dat etiketten geplakt met Pritt er moeilijk afgaan. Minuutje in het water en ze drijven los in de emmer. Melk laat inderdaad sneller los maar ik wil dat liever zien als ze er echt af moeten en niet tijdens het drinken of inschenken...

Brouwerij 'Kraftbier' uit Tilburg gebruikt ook stickers, een hel om die te verwijderen.

Gr. Jeroen


Underdike

Verwijderbare PP stickers van etiketxl.nl gaan er in koelkast & 'n koelbox+water niet van af... Maar peuter je met je nagel in 1 stuk in no-time van je flesje (zonder lijmresten)...

Markiej87

Citaat van: Underdike op 03-07-2016  10:28 uVerwijderbare PP stickers van etiketxl.nl gaan er in koelkast & 'n koelbox+water niet van af... Maar peuter je met je nagel in 1 stuk in no-time van je flesje (zonder lijmresten)...
Ik vind etiketten bestellen in kleine oplage altijd zo duur..

Underdike

Citaat van: Markiej87 op 03-07-2016  14:47 uIk vind etiketten bestellen in kleine oplage altijd zo duur..

Ik heb er 2000 besteld... Kan voor 9 vaste bieren gebruikt worden, en hebben een vakje open gelaten voor een bijzonderder bier, want dat PP is goed beschrijfbaar.

Hier is het label te zien:

Emanuel

Vanavond onderstaand 2 etiketten gemaakt. Ik wil uiteindelijk voor diverse soorten bier dit als template (met andere achtergrondkleuren) gaan gebruiken.

http://myalbum.com/album/41VT2zUfECm0

Muldermans

Ik gebruik voor mijn etiketten een Dymo labelwriter 450, ze kleven goed, gaan er makkelijk af en het is een thermisch label dus geen inkt dat eraf loopt, nadeel is dat je gebonden bent aan de etiketmaat  40 mm x 80 mm

 :degroeten:

RienP

Citaat van: Muldermans op 20-07-2016  23:08 uIk gebruik voor mijn etiketten een Dymo labelwriter 450, ze kleven goed, gaan er makkelijk af en het is een thermisch label dus geen inkt dat eraf loopt, nadeel is dat je gebonden bent aan de etiketmaat  40 mm x 80 mm

 :degroeten:

Ik gebruik een Dymo 450 en hier past nog 1 maatje groter in: 54 x 101 mm. Deze gebruik ik altijd. Genoeg ruimte voor een leuke afbeelding en tekst.

Muldermans

Citaat van: RienP op 20-07-2016  23:32 uIk gebruik een Dymo 450 en hier past nog 1 maatje groter in: 54 x 101 mm. Deze gebruik ik altijd. Genoeg ruimte voor een leuke afbeelding en tekst.

Bedankt voor de tip! :brouwen:

j.heesters3

Ik heb een bier gebrouwen voor een goed doel. Dit gaat het etiket worden op de flesjes. Nog op en of aanmerkingen.

Jos

http://imagizer.imageshack.us/a/img924/2070/7T4lFL.jpg

tdp

Citaat van: j.heesters3 op 25-04-2017  12:59 uIk heb een bier gebrouwen voor een goed doel. Dit gaat het etiket worden op de flesjes. Nog op en of aanmerkingen.

Jos

http://imagizer.imageshack.us/a/img924/2070/7T4lFL.jpg

Zou op basis van het etiket een flesje kopen! Mooi!

j.heesters3

Citaat van: tdp op 25-04-2017  14:00 uZou op basis van het etiket een flesje kopen! Mooi!

Dan gaat het goed komen. Bedankt.

Jos

De HaAn

Citaat van: j.heesters3 op 25-04-2017  12:59 uIk heb een bier gebrouwen voor een goed doel. Dit gaat het etiket worden op de flesjes. Nog op en of aanmerkingen.

Jos

http://imagizer.imageshack.us/a/img924/2070/7T4lFL.jpg
Heb 2 flesjes gekocht voor het goede doel net zo lekker als het origineel :brouwen: :groots:

Vazoem

Citaat van: Underdike op 03-07-2016  10:28 uVerwijderbare PP stickers van etiketxl.nl gaan er in koelkast & 'n koelbox+water niet van af... Maar peuter je met je nagel in 1 stuk in no-time van je flesje (zonder lijmresten)...

Klopt het dat dit nu Zoelemba is geworden? Ik ben bezig een algemeen design te maken met wat regels om zelf info er op te schrijven batch specifiek (alcohol, mout, hop, IBU etc). Liefste zou ik dan echt professioneel etiket in grote oplage willen laten maken. Een die ik alleen maar nat hoef te maken om op te plakken bijvoorbeeld. Maar dit klinkt ook als een goede optie.

Underdike

Citaat van: Vazoem op 10-07-2017  12:29 uKlopt het dat dit nu Zoelemba is geworden? Ik ben bezig een algemeen design te aken met wat regels om zelf info er op te schrijven batch specifiek (alcohol, mout, hop, IBU etc). Liefste zou ik dan echt professioneel etiket in grote oplage willen laten maken. Een die ik alleen maar nat hoef te maken om op te plakken bijvoorbeeld. Maar dit klinkt ook als een geode optie.
Ik zie nu net dat dit inderdaad Zolemba is geworden !
Wat ik wel leuk vond is dat je een proef-boekje kan aanvragen, dan zitten er een paar stickers per soort bij, kan je eens lekker experimenteren met hoe snel stickers verwijderbaar zijn, en welke wel/niet blijven zitten in de koelkast/koelbox, en welke je que glans, opdruk etc. mooi vind...

Vazoem

Citaat van: Underdike op 10-07-2017  15:40 uIk zie nu net dat dit inderdaad Zolemba is geworden !
Wat ik wel leuk vond is dat je een proef-boekje kan aanvragen, dan zitten er een paar stickers per soort bij, kan je eens lekker experimenteren met hoe snel stickers verwijderbaar zijn, en welke wel/niet blijven zitten in de koelkast/koelbox, en welke je que glans, opdruk etc. mooi vind...

Heb je dit al gedaan? Zat er aan te denken binnenkort eerst die proefsamples te bestellen inderdaad

Underdike

Dit heb ik destijds gedaan ja... Onze etiketten zijn de PP semi-permanent, en die kwamen bij ons als beste uit de test.
Verwijderden makkelijk & zonder lijm-resten achter te laten, maar weken er niet vanaf in koelkast of emmer water :groots:

Mark GA

De beste etiketten maak je zelf.

dirk

Citaat van: Mark GA op 13-11-2018  14:35 uOm de context te bewaren, zou jij dit ook kunnen doen misschien?

Nee waarom? Want overmorgen staat er weer een andere 'Marieke' van dat etikettenbedrijf op, en dan is het lesje alsnog niet geleerd.

Hup en nu ontopic. :)

Ik gebruik Inkscape voor mijn etiketten, en jullie?

P.S. ik zie dat er ongevraagd een hoop posts van mij zijn gecensureerd. Jammer.

joenedu


026

En Indesign en Illustrator ;D

klauteraer

Ook even reageren, omdat ik nieuw ben en met de etiketten bezig ben :)

Ik gebruik Sketch voor het maken van mijn etiketten.
Vind het alleen nog lastig om de juiste maat te kiezen.

bierinjisp

Citaat van: klauteraer op 06-03-2019  10:44 u

Mooie opzet. Zelfs een eigen barcode!

emiel1

Ziet er mooi uit! Heb je het zelf getekend allemaal? Leuk ook dat de naam van het bier aansluit bij de naam van de brouwerij, komt er een serie?

(2 kleine tips/aanmerkingen: Tripel is niet met l-e, maar met e-l. 'Boss' staat niet gecentreerd onder het logo)

jackodb

Citaat van: emiel1 op 06-03-2019  14:24 uTripel is niet met l-e, maar met e-l.

Op zich mee eens, maar het zou ook met opzet kunnen zijn. In de beschrijving staat het weer wel met 'el'.

klauteraer

Thanks!

Tripel met -le was inderdaad een spelvautje, ondertussen al gecorrigeerd ;)
Inderdaad ook allemaal zelf 'getekend' (met Sketch).

De bedoeling is dat er in totaal 3 vaste bieren komen (Tripel, Blond en IPA) en daarnaast een paar keer per jaar een special edition.
Klauteraer is een klimbier (vorig jaar als grap ontstaan) en alles is gefocust op de klimsport en alles daaromheen :)
Hier het concept voor het blond etiket in de bijlage.

Het lastige vind ik nog de juiste maat (in milimeters) te bepalen voor het etiket. Het is nu op verhouding ontworpen namelijk.
Bedankt in ieder geval voor de feedback!


dirk

Citaat van: klauteraer op 08-03-2019  13:01 uThanks!

Tripel met -le was inderdaad een spelvautje, ondertussen al gecorrigeerd ;)
Inderdaad ook allemaal zelf 'getekend' (met Sketch).

De bedoeling is dat er in totaal 3 vaste bieren komen (Tripel, Blond en IPA) en daarnaast een paar keer per jaar een special edition.
Klauteraer is een klimbier (vorig jaar als grap ontstaan) en alles is gefocust op de klimsport en alles daaromheen :)
Hier het concept voor het blond etiket in de bijlage.

Het lastige vind ik nog de juiste maat (in milimeters) te bepalen voor het etiket. Het is nu op verhouding ontworpen namelijk.
Bedankt in ieder geval voor de feedback!



Leuk etiket. Je zou de verhouding een beetje kunnen afstemmen op het papierformaat, wat makkelijker snijdt. Het drukt makkelijker af, zo haal ik 8 etiketten van 99 mm. x 68 mm. uit een A4.

klauteraer

Bedankt!
Het ding is dat ze op rol gedrukt moeten worden.
We doen op dit moment bij 1 verkooppunt zo'n 280 flesjes per maand en we verwachten er deze maand 2 bij te krijgen.
A4 wordt lastig dus :p

bierinjisp

Minimale letterhoogte voor verplicht te vermelden informatie behoort minimaal 1,2 mm te zijn.
Maar dit is alleen bij etiketten zo die formeel op de markt gebracht worden (dus brouwerijen en huurbrouwerijen) voor hobbymatig gebruik maakt dat niet uit, als het maar leesbaar is.

bierinjisp

Citaat van: klauteraer op 08-03-2019  13:45 uBedankt!
Het ding is dat ze op rol gedrukt moeten worden.
We doen op dit moment bij 1 verkooppunt zo'n 280 flesjes per maand en we verwachten er deze maand 2 bij te krijgen.
A4 wordt lastig dus :p


Zie nu net dat je het wel commercieel op de markt zet, maar dan missen er nog wel wat puntjes op je etiket.

klauteraer

Citaat van: bierinjisp op 08-03-2019  14:29 uZie nu net dat je het wel commercieel op de markt zet, maar dan missen er nog wel wat puntjes op je etiket.

Wat mist er nog dan?
Voor mijn gevoel is de informatie compleet zo.

bierinjisp

Citaat van: klauteraer op 09-03-2019  17:36 uWat mist er nog dan?
Voor mijn gevoel is de informatie compleet zo.

Een paar puntjes op de i.
Stuur anders even je mail adres via peen berichtje

mvg

Maurice

ElmerVDM

Ik vind het mooie etiketten. Wat ik me wel afvraag of ze opvallen als je bieren in de winkel staan... Daarvoor moet je misschien wel wat meer extreme etiketten maken.

HJvK[nl]

Ik ga toch nog maar eens de vraag/discussie droppen:
Nu ik wat tijd wil gaan investeren in het maken van eigen etiketten.

Hebben jullie een printer suggestie? Ik begrijp dat inkjet de voorkeur heeft ivm vocht? Zeker als je met melk gaat plakken. En als je stickervellen gaat gebruiken of zelfs transparante/gladde/kunstofachtige etiketvellen?

Ik heb altijd begrepen dat met als je met kleur werkt een inkjet altijd inferieur is qua kwaliteit? En daarnaast heb ik zelden een mooie kleurenafdruk uit de laserprinter op mijn werk zien komen. Kunnen jullie me nog wat tips/aanknopingspunten geven?

El Pastor Belga (MaJa)

inktjet inkt loopt uit.

seed7

Citaat van: HJvK[nl] op 23-08-2020  00:18 uIk ga toch nog maar eens de vraag/discussie droppen:
Nu ik wat tijd wil gaan investeren in het maken van eigen etiketten.

Hebben jullie een printer suggestie?

Zoek naar een printer die met minstens 6 verschillende inkten drukt en voor iedere inkt een aparte patroon heeft. Zoek naar een printer die ook met oplosmiddelen inkt overweg kan. Printers zijn heel erg goed en de prinktkwaliteit is heel erg afhankelijk van de papiersoort die je gebruikt, hoe witter en gladder hoe beter. Tenzij een speciaal effect zoekt natuurlijk. Zorg dat je kleurprofielen snapt, voor zowel printer, papier als monitor als je naar topkwaliteit streeft. Zorg dat je de printer zeer regelmatig gebruikt en dat het een printer is waarbij je zelf de printkoppen eenvoudig kunt reinigen.


Citaat van: MaJa op 23-08-2020  00:20 uinktjet inkt loopt uit.
Afhankelijk van de inkt die je gebruikt.


Ingo

Dund

Gewoon haarlak over je etiketten en ze lopen niet meer uit ook niet in de koelkast.

Oosterling

Ik gebruik Canva Pro voor al mijn etiketten. Zeer betaalbaar en toegangelijk programma.

Jeroen76

Citaat van: HJvK op 23-08-2020  00:18 uIk heb altijd begrepen dat met als je met kleur werkt een inkjet altijd inferieur is qua kwaliteit? En daarnaast heb ik zelden een mooie kleurenafdruk uit de laserprinter op mijn werk zien komen. Kunnen jullie me nog wat tips/aanknopingspunten geven?

Inkjetprinters vlekken, daar is niks aan te doen, haarlak kan maar heb het geprobeerd en met een koud biertje uit de koelkast liep de inkt met het condens mee het etiket af...

Ik print dus wel op mijn werk prima etiketten af op een laserprinter. Zoals op vrijwel elke werkplek staat deze standaard ingesteld op de zuinige stand. Dat levert prima zwart/wit printjes op en ook kleur op spreadsheets is prima. Niet voor mijn doel dus duik ik even de instellingen en zet alles op de hoogste afdrukkwaliteit en dan zien ze er prima uit... (vind ik)





Gr. Jeroen

Jan de Graaff

Citaat van: Oosterling op 13-09-2020  11:05 uIk gebruik Canva Pro voor al mijn etiketten. Zeer betaalbaar en toegangelijk programma.

Voor iedereen die snel iets wil maken of helemaal niet handig is met grafische programma's, dan is Beerlabelizer misschien een goeie voor je. Een handige web-applicatie waarmee je veel verschillende etiketten kunt maken.

Hun verdienmodel is dat ze de etiketten professioneel watervast voor je kunnen printen en uitsnijden. Is best prijzig, hoor, maar er zit dan wel gratis wereldwijde verzending bij, dat dan weer wel.

Maar, je kunt ook alle etiketten in hoge resolutie downloaden en thuis printen. Daar heeft het ook handige functionaliteit voor (schalen, op basis van de afmeting van je flesje) - sommige ontwerpen zijn gratis te gebruiken, maar voor US$8 kun je levenslang gebruik maken van alle functies!
Ik print er wel eens een paar voor als ik iets wil weggeven, bij een verjaardag of zo. Dan hoeft het niet zo doordacht of ingewikkeld. Een simpel etiket is dan ruim voldoende en het geeft leuk.

Heeft trouwens twee zuster-sites: Jam-labelizer voor je eigen jam en Wine-labelizer voor... nou ja, daarvoor.

thepsych

Misschien toch nog een tip. Ik gebruik van Herma verwijderbare /herpositioneerbare etiketten, formaat 99 x 67 mm. 200 stuks 8 euro. Met Averysoftware op basis van een Photoshop .Jpeg een afbeelding maken, en dan printen met mijn inktjet. Je kunt dan ook bv 4 etiketten van het ene type bier en vier van een ander type op één vel drukken. Nadeel is dat het niet watervast is. Heb wel eens wat eroverheen gespoten maar allemaal niet handig en niet voldoende werkzaam. Blanke lak wordt met te kostbaar en geeft verkleuringen. Voordeel is dat de etiketten er weer heel makkelijk af te pellen zijn. Als ik flesjes bier weggeef dan vraag ik altijd om de flesjes terug te brengen...en dan makkelijk verwijderbare etiketten is wel makkelijk.
Ik heb nog geen goede glanzende, inktjetprintbare, etiketten gevonden, maar zou wel mooier zijn.


Johan_D


MaartenM

@Jandegraaff en @thepsych dank voor de tips, super leuk!

Bvk1983

Heeft iemand een gouden tip voor de Herma etiketten? Ik heb de 20 mm (# 4386) ronde etiketten besteld voor op de bierdoppen maar zowel de door Herma beschikbare Word template als de online Etiketten Assistent zorgen niet voor een volledig goede afdruk. De afdruk komt bij beiden te ver naar beneden.

Edsalute

Waar kan je redelijk geprijst etiketten laten drukken (180*100),
Bij Multicopy ben ik 1 euro per stuk prijs  :nut: bij 250 stuks afname!
Al vast bedankt

Phoef

Citaat van: Edsalute op 09-09-2021  11:13 uWaar kan je redelijk geprijst etiketten laten drukken (180*100),
Bij Multicopy ben ik 1 euro per stuk prijs  :nut: bij 250 stuks afname!
Al vast bedankt

Hier heb je ze voor 25 cent per stuk (als je 100 stickers besteld).
https://www.drukzo.nl/stickerseigenformaat-rectangle#surface

Edsalute


Baukert

Een stukje terug lees ik wat over de Dymo 450 labelprinter.

Zijn er mensen die dit gebruiken en waar ik een aantal vraagjes bij kwijt kan?  :)

Jeroen76

Citaat van: Baukert op 04-10-2021  10:15 uEen stukje terug lees ik wat over de Dymo 450 labelprinter.

Zijn er mensen die dit gebruiken en waar ik een aantal vraagjes bij kwijt kan?  :)
Ik heb een Dymo 400 voor tijdens het brouwen. Alles wat over blijft krijgt een etiketje met datum en hoeveelheid wat er nog in zit.

Ik heb ook een Brother QL710W die via WiFi afdrukt. Gebruik ik voor ronde etiketjes (kan op een dopje) en gewone etiketten.

Mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag.

Gr. Jeroen


Baukert

Citaat van: Jeroen76 op 04-10-2021  21:06 uMocht je vragen hebben dan hoor ik het graag.

PB gestuurd!

Snelbier

Bij deze mijn etiket voor Isidor-brouwsel.
 Isidor-Forumpic.jpg
Etikettenforum is al een tijdje stil.
Zou tijdens Corona-jaren meer huisvlijt hebben verwacht  :police:
=========
Etiket voldoet NIET aan enige wettelijke voorwaarde  :degroeten:
Dat is het voorrecht van thuis/hobby-brouwer.
Bierkenners kunnen er de lol van inzien en onwetende gasten snappen best dat dit bier is (met alcohol).
Proost, Snelbier

Toevoeging: na lang zoeken lijk ik toch in verkeerde draadje te hangen..
  Excuses naar van Duuren..  Ik ga verder zoeken.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 25-10-2022  16:45 uToevoeging: na lang zoeken lijk ik toch in verkeerde draadje te hangen..
  Excuses naar van Duuren..  Ik ga verder zoeken.

Heb ik voor jou gedaan.
 

Snelbier


Jacques


Theo Mol

Citaat van: Snelbier op 25-10-2022  16:45 uBij deze mijn etiket voor Isidor-brouwsel.
 Isidor-Forumpic.jpg
Etikettenforum is al een tijdje stil.
Zou tijdens Corona-jaren meer huisvlijt hebben verwacht  :police:
=========
Etiket voldoet NIET aan enige wettelijke voorwaarde  :degroeten:
Dat is het voorrecht van thuis/hobby-brouwer.
Bierkenners kunnen er de lol van inzien en onwetende gasten snappen best dat dit bier is (met alcohol).
Proost, Snelbier

Ook proost! Dit etiket vrolijkt mijn dag op.

Dit is het etiket voor mijn kerst- en nieuwjaarsbier, een paar dagen geleden gebotteld en nu nog zestig nachtjes slapen ...

winterlicht 22_2.png

joenedu

Citaat van: Theo Mol op 26-10-2022  09:34 uDit is het etiket voor mijn kerst- en nieuwjaarsbier, een paar dagen geleden gebotteld en nu nog zestig nachtjes slapen ...

winterlicht 22_2.png


Erg gaaf zeg!

Bvk1983

Via Fiverr een aangepast label laten maken. Het is zeldzaam dat ik mijn flessen label, eigenlijk alleen bij weggevers. Via de QR code een link naar mijn Untappd pagina zodat ik daar ook wat ervaringen kan zien, voor zover de ontvanger Untappd gebruikt.

1307_Label-01.jpeg

LBakker

Citaat van: Bvk1983 op 06-09-2021  15:33 uHeeft iemand een gouden tip voor de Herma etiketten? Ik heb de 20 mm (# 4386) ronde etiketten besteld voor op de bierdoppen maar zowel de door Herma beschikbare Word template als de online Etiketten Assistent zorgen niet voor een volledig goede afdruk. De afdruk komt bij beiden te ver naar beneden.

Ik heb deze stickers ook gekocht en loop tegen hetzelfde probleem aan, heeft u inmiddels de gouden tip gevonden?

Bij mij ging de eerste keer goed maar nu krijg ik met geen mogelijkheid meer de afdruk recht op de stickers.

Micha

Citaat van: LBakker op 27-01-2023  21:51 uIk heb deze stickers ook gekocht en loop tegen hetzelfde probleem aan, heeft u inmiddels de gouden tip gevonden?

Bij mij ging de eerste keer goed maar nu krijg ik met geen mogelijkheid meer de afdruk recht op de stickers.

Je zou nog eens goed naar de instelling van je printer kunnen kijken. Soms staat het formaat ineens op Amerikaanse letter ipv A4. Volgende verdachte is de papierbak van de printer. Even alle geleiders aandrukken en zorgen dat het stickervel er goed in ligt. Als laatste zou ik het vel nog eens precies nameten. Wellicht is daar iets gewijzigd in afmetingen?

Ik heb een eigen template gemaakt met scribus. Dat is een dtp programma waarmee je zeer precies tekst en patronen kunt plaatsen. Het nadeel is dat je in het programma niet dezelfde tekst op alle stickers ineens kunt aanpassen. Dit omzeil ik door de tekst in het opgeslagen bestand aan te passen. Het is een xml formaat,dus search and replace is zo gedaan.

LBakker

Citaat van: Micha op 28-01-2023  08:42 uJe zou nog eens goed naar de instelling van je printer kunnen kijken. Soms staat het formaat ineens op Amerikaanse letter ipv A4. Volgende verdachte is de papierbak van de printer. Even alle geleiders aandrukken en zorgen dat het stickervel er goed in ligt. Als laatste zou ik het vel nog eens precies nameten. Wellicht is daar iets gewijzigd in afmetingen?

Ik heb een eigen template gemaakt met scribus. Dat is een dtp programma waarmee je zeer precies tekst en patronen kunt plaatsen. Het nadeel is dat je in het programma niet dezelfde tekst op alle stickers ineens kunt aanpassen. Dit omzeil ik door de tekst in het opgeslagen bestand aan te passen. Het is een xml formaat,dus search and replace is zo gedaan.

Bedankt voor je reactie, de printerinstellingen stonden inderdaad op letter, dit aangepast naar A4 en de labels worden nu goed afgedrukt.

Kassuul


Bvk1983

Citaat van: LBakker op 27-01-2023  21:51 uIk heb deze stickers ook gekocht en loop tegen hetzelfde probleem aan, heeft u inmiddels de gouden tip gevonden?

Bij mij ging de eerste keer goed maar nu krijg ik met geen mogelijkheid meer de afdruk recht op de stickers.

Nee, ik heb het eerlijk gezegd opgegeven. Ik plak de stickers op de dop en schrijf dan met een stift een letter op de sticker waardoor ik weet welk bier het is. Voor de weggeef bieren gebruik ik het Fiverr label en vul daarop de bier eigenschappen in. Dat label heb ik 250x als sticker laten drukken bij Bizay.

20230130_152056.jpg

tdp

Citaat van: Bvk1983 op 31-01-2023  08:04 uNee, ik heb het eerlijk gezegd opgegeven. Ik plak de stickers op de dop en schrijf dan met een stift een letter op de sticker waardoor ik weet welk bier het is. Voor de weggeef bieren gebruik ik het Fiverr label en vul daarop de bier eigenschappen in. Dat label heb ik 250x als sticker laten drukken bij Bizay.

20230130_152056.jpg

Gebruik je de Word plugin van ze? Anders heb ik die nog wel ergens staan. Ik gebruik die etiketjes al jaren en naar volle tevredenheid. Uitlijning is 1x een werkje geweest volgens mij, maar valt en staat bij mij op het goed invoeren van het papier.

thepsych

Citaat van: LBakker op 27-01-2023  21:51 uIk heb deze stickers ook gekocht en loop tegen hetzelfde probleem aan, heeft u inmiddels de gouden tip gevonden?

Bij mij ging de eerste keer goed maar nu krijg ik met geen mogelijkheid meer de afdruk recht op de stickers.

Heb recent dezelfde etiketten van Avery gekocht. Bij Avery is een mogelijkheid om zelf je etiket te maken. Ik maak met Photoshop een klein logootje en importeer het in het programma. Kunt zelf nog teksten toevoegen, zelfs in een boogje. Dan opslaan en downloaden. Je krijgt dan een pdf die ik gewoon kan printen met adobe reader. Bij het maken van pdf'je kun je zelfs kiezen hoeveel etiketjes je wil bedrukken van 1-96. Werkt echt perfect

Theo Mol

Twee weken geleden heb ik een dubbeltje gebrouwen, de naam is twee stuivers.
Vandaag is botteldag en ik zit met een luxeprobleem. Tijdens het gisten was er ruim tijd om een etiket te verzinnen; nu heb ik er drie en ik weet niet welk ik zal kiezen. Medebrouwers, help me uit de brand.

De kandidaten zijn deze, allemaal zes centimeter hoog maar verschillend in breedte.

Om te beginnen, hoewel ik geen klooster heb: iets met twee monniken, op basis van een sjabloon dat ik meer heb gebruikt. Leuk maar een beetje cliché misschien.



Toen kwam ik dit etiket tegen van een firma in mijn woonplaats. Het is ongeveer een eeuw geleden ontworpen door Jac. Jongert. Ik heb mijn eigen variant gemaakt dat was vooral leuk om te doen en het resultaat bevalt me ook.



Misschien wat veel designgeweld allemaal, een simpel ontwerp is ook wel wat. Mogelijkheid tot hergebruik, verschillende kleuren, niks mis mee.



En wat zal ik nu doen? Eerst maar bottelen. Daarna beslissen welke het gaat worden.
Eén stem is al binnen, mijn gemalin vindt de monniken leuk. Ik ben benieuwd welk etiket in de smaak valt bij de bezoekers van het forum.

Voor de liefhebbers van Jac. Jongert: zoek naar afbeeldingen met "jac jongert" en je vindt veel moois.

joenedu

Citaat van: Theo Mol op 04-01-2024  11:00 uMedebrouwers, help me uit de brand.

Ik ben benieuwd welk etiket in de smaak valt bij de bezoekers van het forum.

Ik kan je etiketten helaas niet zien...

Jacques

Citaat van: joenedu op 04-01-2024  16:02 uIk kan je etiketten helaas niet zien...
Inmiddels als het goed is opgelost.

LBakker

Citaat van: Jacques op 04-01-2024  16:19 uInmiddels als het goed is opgelost.

Helaas nog niet zichtbaar

broeder

Hoi Theo,
je foto's zijn niet zichtbaar. Mogelijk komt omdat het:   .png   zijn.
Kan je ze omzetten naar :   .jpg  of  .pdf.
Dat zullen ze waarschijnlijk wel zichtbaar worden.
Groet, broeder Willem

Jacques

Citaat van: broeder op 04-01-2024  19:50 uHoi Theo,
je foto's zijn niet zichtbaar. Mogelijk komt omdat het:   .png   zijn.
Kan je ze omzetten naar :   .jpg  of  .pdf.
Dat zullen ze waarschijnlijk wel zichtbaar worden.
Groet, broeder Willem

Het is een raar probleem. Het komt meer voor. Volgens mij is niet afhankelijk van het grafisch formaat.
Ik heb het bericht aangepast waardoor de etiketten te zijn als bijlage.

Theo Mol

Citaat van: Jacques op 04-01-2024  20:25 uHet is een raar probleem. Het komt meer voor. Volgens mij is niet afhankelijk van het grafisch formaat.
Ik heb het bericht aangepast waardoor de etiketten te zijn als bijlage.
Dank je. Zelf zag ik ze wel maar mijn computer zal bevooroordeeld zijn.

Ik heb er jpg's van gemaakt, hier komen ze.

33-monniken.jpg
De monniken.

33-oud.jpg


De navolging van het etiket van Jac. Jongert voor de fa. Oud.

33-schild.jpg
Het strakke ontwerp met het schild, veel mogelijke kleuren.

Ze zijn allemaal even hoog maar dat zie je hier niet. Ik ben razend benieuwd welk het meest in de smaak valt dus stemt allen.

Jacques

Ze waren ook als jpg niet te zien. Ik heb het bericht geopend en opnieuw opgeslagen. Hopelijk kan nu wel iedereen de afbeeldingen zien.

Jacques

Citaat van: Jacques op 04-01-2024  21:38 uZe waren ook als jpg niet te zien. Ik heb het bericht geopend en opnieuw opgeslagen. Hopelijk kan nu wel iedereen de afbeeldingen zien.

Toch niet. Ik heb mijn PC uit- en aangezet waarna de afbeeldingen niet meer te zien zijn. Het is echt een raar probleem...

Zojuist de afbeeldingen opnieuw geplaatst. Maar dit heeft het niet opgelost...

Loen

Ik zie en zag ze wel op mijn telefoon

Jacques

Citaat van: Loen op 04-01-2024  22:31 uIk zie en zag ze wel op mijn telefoon

Echt een raar probleem zoals ik schreef. Heeft op een of andere manier te maken met de caching.

hansHalberstadt

Citaat van: Theo Mol op 04-01-2024  21:26 uDank je. Zelf zag ik ze wel maar mijn computer zal bevooroordeeld zijn.

Ik heb er jpg's van gemaakt, hier komen ze.

33-monniken.jpg
De monniken.

33-oud.jpg


De navolging van het etiket van Jac. Jongert voor de fa. Oud.

33-schild.jpg
Het strakke ontwerp met het schild, veel mogelijke kleuren.

Ze zijn allemaal even hoog maar dat zie je hier niet. Ik ben razend benieuwd welk het meest in de smaak valt dus stemt allen.

ik zou voor de 3e gaan. eerste doet me teveel denken aan een trappistenbier, wat het niet is. het 2e etiket is erg druk dus leid af. 3e vind ik wel mooi.

joenedu

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je verder nog wilt; als je een mooie strakke serie wilt met andere bieren (aangegeven door een ander kleur etiket) dan is de derde optie handiger inderdaad. Ik ben zelf wel fan van dat drukke, het doet me denken aan zo'n potje met stroop. De monniken doen me denken aan Leffe of zo, of Steenbrugge, dus mijn voorkeur gaat uit naar nummer 2.

wh_birra

Nummer twee is een prachtig ontwerp. Beetje richting ArtDeco zou hem zo wel willen gebruiken :)

Theo Mol

Citaat van: wh_birra op 10-01-2024  17:37 uNummer twee is een prachtig ontwerp. Beetje richting ArtDeco zou hem zo wel willen gebruiken :)

Dat mag.
Het staat goed op een flesje omdat je het hele etiket niet in een keer kunt zien, zo is er wat te ontdekken.


Nog maar eens proberen een plaatje te plaatsen.
IMG_0920K.JPG

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.