Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Controle gistingsemmers  (gelezen 11913 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Controle gistingsemmers
« Gepost op: 26-02-2012 17:05 u »
Vandaag heb ik de pagina over het controleren van de vergistingemmers afgemaakt.

Suggesties ter verbetering van de pagina hoor ik graag.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
Re: Controle gistingsemmers
« Reactie #1 Gepost op: 26-02-2012 19:07 u »
Ik zou er ook wat algemene onderhoudtips in zetten. Geen schuursponsjes, geen scherpe spullen er in opbergen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 26-02-2012 19:34 u »
Daarover zal ik nog even nadenken. Dat kan ik eventueel ook in de cursus kwijt.

Offline redox

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 26-02-2012 20:54 u »
Mooi stukje! zal een hoop vragen schelen op het forum.

Wat ik alleen niet begrijp is dat er gesproken wordt over rubber/silicone stoppen voor het waterslot van gistingsemmers. Maar zijn die er wel? De kleinste stop met gat bij Brouwland/Van der Kooy begin rond de 17 mm terwijl 10-12 mm net zou gaan. 

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #4 Gepost op: 26-02-2012 20:59 u »
Ik heb een iets ander waterslot dan op jouw foto's staat, namelijk deze

Dat waterslot werkt goed, ook al staat het dekseltje soms iets scheef. Waarom zou het niet werken als het iets scheef staat??

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 26-02-2012 21:07 u »

Wat ik alleen niet begrijp is dat er gesproken wordt over rubber/silicone stoppen voor het waterslot van gistingsemmers. Maar zijn die er wel? De kleinste stop met gat bij Brouwland/Van der Kooy begin rond de 17 mm terwijl 10-12 mm net zou gaan.

Het gaat om het afsluiten van het gat waarin het waterslot gestoken wordt. En die stoppen zijn kleiner te koop.

Deze stop is alleen bedoeld om te kunnen controleren op vloeistofdichtheid.

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #6 Gepost op: 26-02-2012 21:08 u »

Jij bedoelt die 'slappe' emmers met in het midden een piepklein gaatje waar het waterslot precies in past.
De andere 'stevige' vaten hebben een veel groter gat. Hier kun je een rubber stop instekken, zodat je daar het waterslot in kunt duwen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 26-02-2012 21:09 u »
Ik heb een iets ander waterslot dan op jouw foto's staat, namelijk deze

Dat waterslot werkt goed, ook al staat het dekseltje soms iets scheef. Waarom zou het niet werken als het iets scheef staat??

Dat heb ik begrepen uit een eerdere discussie. Als er te weinig water in het waterslot staat zal het waterslot niet werken. Ik zal de tekst op dit punt verduidelijken.

Offline redox

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 26-02-2012 21:29 u »
Jij bedoelt die 'slappe' emmers met in het midden een piepklein gaatje waar het waterslot precies in past.
De andere 'stevige' vaten hebben een veel groter gat. Hier kun je een rubber stop instekken, zodat je daar het waterslot in kunt duwen.

Ah inderdaad dat bedoelde ik dacht dat het nog over de emmer ging :nut: 

Werken blijft het nog wel doen. Maar voor de mensen zonder gistkast is het wel aan te raden om het dekseltje vast te zetten met elastiekjes. Enkel en alleen om fruit/vliegjes er niet in te krijgen. In een waterslot zit bijvoorbeeld redelijke veel water en een fruit/vliegje komt gemakkelijk bij het bier als het gistvat dan wordt opgetild.

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #9 Gepost op: 26-02-2012 21:35 u »
Ah inderdaad dat bedoelde ik dacht dat het nog over de emmer ging :nut: 

Werken blijft het nog wel doen. Maar voor de mensen zonder gistkast is het wel aan te raden om het dekseltje vast te zetten met elastiekjes. Enkel en alleen om fruit/vliegjes er niet in te krijgen. In een waterslot zit bijvoorbeeld redelijke veel water en een fruit/vliegje komt gemakkelijk bij het bier als het gistvat dan wordt opgetild.
Aha, bij mij staat ie inderdaad in een vergistingskast en komt er nooit iets in. En als ik het vat vertil, gaat eerst het waterslot eraf en dan de dichte dop erop tot op bestemming. Dan het wissel ik ze weer om.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 26-02-2012 22:32 u »

Als er niet te veel water in het waterslot zit hoef je niet bang te zijn dat er water in je vat komt. Ik zal de tekst weer wat aanpassen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 26-02-2012 22:34 u »
Daarover zal ik nog even nadenken. Dat kan ik eventueel ook in de cursus kwijt.

De waarschuwing om niet met een schuursponsje aan de gang te gaan stond al in de cursus...

Maar ik heb de pagina over gistvaten wel aangevuld. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, zeker als hij twee keer gewaarschuwd is.

Online EdwinWest

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 18-03-2017 12:04 u »
Kan het kwaad om als het gistvat (inderdaad een uit starterspakket) lekt de deksel rondom te voorzien van tape?
Ik neem aan dat mocht er aan de buitenkant wat plakresten overblijven dit geen kwaad kan? Wellicht kan dat dan ook rondom het waterslot?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 18-03-2017 15:24 u »
Heel wat beginnende hobbybrouwers hebben tape gebruikt. Vaak werkt het. Soms ook niet.

Tags: