Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Lindr wegwerp koolzuurflesjes (600 gram)  (gelezen 12571 keer)

Offline hirsnl

• Vol lid
  • Land: nl
  • Na testen en meten het brouwen niet vergeten.
Re: Lindr wegwerp koolzuurflesjes (600 gram)
« Reactie #25 Gepost op: 24-02-2012 19:03 u »
Ok het ging niet over iemand op het forum maar daarbuiten volgens de slijter.
En het wordt pas een feit als je de fles inlevert ipv opnieuw omruilt tegen een nieuwe.
Het statiegeld op de 0,5 kg is trouwens nog steeds wel 30 euro.
Waar zou je eigenlijk koolzuur kunnen kopen (lees laten vullen).
Dit kan o.a. bij winkels die vissen verkoopt voor een thuis-aqaurium. Kijk maar eens rond op internet.
Dit zijn ook dikwijls de adressen waar je de hoofdprijs mag betalen zoals ik al verteld heb.
De koolzuur wordt gebruikt als voedingsbodem voor de planten in een vis-aquarium.
Ze laten de koolzuur in het water van de aquarium lopen met een bruissteentje zoals wij onze wort beluchten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hirsnl

• Vol lid
« Reactie #26 Gepost op: 24-02-2012 19:31 u »
Heeft iemand al geprobeerd om zo'n Lindr meter op een CO2 wegwerp las fles te zetten? Bijv deze http://www.houkematools.nl/producten/ferm-wea1031-CO2-gas-wegwerpvulling.

Zzit 0,95 L in zelfde druk als in andere flessen. En CO2 is CO2 :brouwen:
Ik kan alleen maar zeggen dat dit flesje akelig veel lijkt op het Lindr-flesje, of dat zo is kan ik niet vertellen maar het lijkt er wel op.
Hier hoop ik achter te komen als ik een leeg Lindr flesje heb en kan vergelijken.

Offline hirsnl

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 02-03-2012 21:55 u »
Heeft iemand al geprobeerd om zo'n Lindr meter op een CO2 wegwerp las fles te zetten? Bijv deze http://www.houkematools.nl/producten/ferm-wea1031-CO2-gas-wegwerpvulling.

Zzit 0,95 L in zelfde druk als in andere flessen. En CO2 is CO2 :brouwen:
Ferm heeft ook Lindr flesjes met zuurstof gevuld.
Jij vindt er een met koolzuur. Ik denk dat je dit koolzuurflesje ook kunt gebruiken bij het bierbrouwen.
Ik wil je er alleen op wijzen dat er verschil is b.v. tussen zuurstof- en koolzuurflesjes.
Waar je op moet letten is de schroefdraad. Beide flesje hebben een schroefdraad van 1/8" BSP.
Maar het koolzuur flesje heeft rechtse draad (bij montage rechtsom er opdraaien), het zuurstofflesje heeft linkse draad (bij montage linksom er opdraaien). Dus voor jou, kijken of het rechtse draad is en even op het etiket kijken of het toevallig geen koolzuur is gemengd met argongas. dan zou ik ze niet gebruiken. Ik heb een afbeelding gemaakt zodat je de schroefdraad kunt controleren op het flesje.

Offline redox

• Vol lid
« Reactie #28 Gepost op: 02-03-2012 23:09 u »
Ik heb zelf geen soortgelijke CO2 fles, wel gebruik ik een argon fles om bijv reacties onder beschermend atmosfeer te laten verlopen.

Ik weet wel dat de CO2/argon/argon-CO2 flessen hetzelfde zijn en ook het zelfde draad hebben. Omdat de reduceermeter hetzelfde is voor deze flessen. Voor de duidelijkheid dat is deze: http://www.houkematools.nl/producten/ferm-messing-reduceerventiel
Eventueel kan je deze meter met passende CO2 fles direct gebruiken om bier te fusten(correct me if i'm wrong :police:). Alleen is de nippel van de CO2 uitgang niet echt lang(ongeveer 1cm) en zonder schroefdraad. Hiervoor ben ik een beetje bang doordat er koolzuur kan weglekken als een fust onderdruk weg gezet wordt.

Daarom zou het mooi zijn als de reduceermeter van Lidr gaat passen. Weet iemand wat voor draad daar in zit?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #29 Gepost op: 02-03-2012 23:12 u »
En CO2 is CO2 :brouwen:

Is dat zo?
Zijn er misschien niet verschillende zuiverheidseisen (en type toelaatbare verontreiniging) tussen industrieel gas en voedingswarengas?
Heb hier geen verstand van, maar kwam zo bij me op... :weetniet:

Offline redox

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 02-03-2012 23:18 u »
Goede vraag, hier heb ik ook bij stil gestaan. Alleen is koolzuur niet moeilijk te maken (lees zuiver) qua productieproces. En daardoor ga ik er dus vanuit dat de flessen CO2 welke andere hobbybrouwers gebruiken uit de zelfde zuiverheid koolzuur bestaat.   

Offline hirsnl

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 02-03-2012 23:47 u »
Ik heb zelf geen soortgelijke CO2 fles, wel gebruik ik een argon fles om bijv reacties onder beschermend atmosfeer te laten verlopen.

Ik weet wel dat de CO2/argon/argon-CO2 flessen hetzelfde zijn en ook het zelfde draad hebben. Omdat de reduceermeter hetzelfde is voor deze flessen. Voor de duidelijkheid dat is deze: http://www.houkematools.nl/producten/ferm-messing-reduceerventiel
Eventueel kan je deze meter met passende CO2 fles direct gebruiken om bier te fusten(correct me if i'm wrong :police:). Alleen is de nippel van de CO2 uitgang niet echt lang(ongeveer 1cm) en zonder schroefdraad. Hiervoor ben ik een beetje bang doordat er koolzuur kan weglekken als een fust onderdruk weg gezet wordt.

Daarom zou het mooi zijn als de reduceermeter van Lidr gaat passen. Weet iemand wat voor draad daar in zit?
Van het kleine koolzuurflesje is de schroefdraad 1/8" BSP Rechts.

Offline hirsnl

• Vol lid
« Reactie #32 Gepost op: 02-03-2012 23:49 u »
Is dat zo?
Zijn er misschien niet verschillende zuiverheidseisen (en type toelaatbare verontreiniging) tussen industrieel gas en voedingswarengas?
Heb hier geen verstand van, maar kwam zo bij me op... :weetniet:
Precies Robin, vandaar dat Lindr linkse en rechtse schroefdraad gebruikt maar het is wel de zelfde diameter (1/8" BSP).

Offline hirsnl

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 02-03-2012 23:57 u »

Voor de duidelijkheid dat is deze: http://www.houkematools.nl/producten/ferm-messing-reduceerventiel
Dit is het reduceerventiel voor de zuurstofflesjes. Deze hebben 1/8" BSP LINKSE SCHROEFDRAAD

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #34 Gepost op: 09-09-2013 14:06 u »
Hoe is het afgelopen met het vullen van de CO2 flessen?

Tags: