Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beginner brouwer met wat vragen

Gestart door Bob82, 22-02-2012 05:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Bob82

Hallo zal mijn even voorstellen. Mijn naam is Bob kom uit de provincie Drenthe, door mijn grote interesse naar bier ben ik begonnen met bierbrouwen uit een startpakket van Brouwmarkt.

Nu had ik een paar beginner vraagjes en hoop ik dat jullie mij hier een beetje bij kunnen ondersteunen want op dit gebied ben ik nog maar een leek.

Ik heb een blik van Brweferm pils.
Nu heb ik alles netjes volgend gebruiksaanwijzing gedaan en staat het nu vanaf zondag 3 dagen te gisten in de emmer in de woonkamer, water slot bubbelt er lekker op los.

1. mag ik nu ook de emmer openen en roeren in de emmer of moet je de emmer gesloten laten lekker laten rusten?

2. ik heb gemeten met de hydrometer alleen snap ik helemaal niks hier van en ook niet van de getallen die er op staan. Hij geeft nu 52 aan en 117. Kan iemand mij vertellen wat dit betekent op de hydrometer.

Alvast bedankt er komen vast wel meer vragen, maar daar zal ik jullie hulp wel bij vragen.

Groet

Bob

dennis

Hallo Bob,

Welkom.
Over je vragen:
 1. Waarom zou je willen roeren? Ik zou zeggen, beter niet openen en zeker niet roeren. Als je wat in beweging wilt brengen dan zou je de emmer een beetje kunnen rondbewegen, voorzichtig. En het bier gewoon lekker blubben. Je kunt ruiken bij het waterslot, op een gegeven moment een heel herkenbare geur.
 2. Ja, sommige hydrometers geven verschillende getallen. Hij moet drijven in de maatcilinder en de meniscus van bier bovenin is hol. Daar bij de onderkant van de meniscus dient de hydrometer afgelezen te worden. Hoe de schalen op de hydrometer heten weet ik niet precies maar toen het bier het vat inging was de dichtheid iets in de buurt van 1050 (voor een pils) en als je nu 1017 (weet je zeker dat het 117 was?) afleest dan is de vergisting al een goed eind op weg, ik zou denken dat ie uiteindelijk nog een paar puntjes lager uit zou kunnen komen. Als de frequentie van bellen afneemt tot 1x in de 3 minuten of zo is het bier ook wel uitvergist.
En als je zo'n monster hebt afgelezen kun je ervan proeven, dat geeft je ook een goede indicatie van de voortgang. Het proeft nog een beetje 'funky' en als het nog zoetig proeft dan weet je dat ie nog wat tijd nodig heeft.

Over het algemeen is het beter om het bier gewoon tijd te geven ;)

Bob82

Citaat van: dennis op 22-02-2012  06:21 u1. Waarom zou je willen roeren? Ik zou zeggen, beter niet openen en zeker niet roeren. Als je wat in beweging wilt brengen dan zou je de emmer een beetje kunnen rondbewegen, voorzichtig. En het bier gewoon lekker blubben. Je kunt ruiken bij het waterslot, op een gegeven moment een heel herkenbare geur.

Omdat ik 2 gebruikaanwijzingen heb en die van Brouwmarkt staat in dat ik elke dag moet door roeren en die Brewferm staat dat ik er niks mee moesten doen vandaar de vraag.

Als ik aan mijn water slot ruik dan ruik ik bier en iets van alc. Ik ga denk ik zondag overschenken in flesjes dan zou ik wel op nieuw meten.  Dan heeft het 7 dagen hoofdgisting gehad. Nu bubbelt hij nog regelmatig door.

Ik hoor over het brouwen van pils Brewferm dat ik daar later geen suiker aan toe hoef te voegen klop dit  want op het standaart Brouwmarkt gebruiksaanwijzing staat dat ik suiker in de flesjes of emmer kan toevoegen.

Alvast bedankt
Groet

Bob

dennis

Komt vast goed!

Ik denk dat de handleidingen het over 2 soorten suiker hebben:
 1. ingredient
 2. bottelsuiker

Sommige bieren hebben naast mout ook een gedeelte suiker als basis voor de vergistbare suikers (#1). Als jij straks je bier op fles gaat doen zijn al die vergistbare suikers op, althans dat is de bedoeling. Als je het bier dan in de flesjes doet gebeurt er niet zoveel meer. Maar als je er nog een beetje suiker bij doet dan gaat de gist in de flesjes met die suiker nog een keer aan de slag. De flesjes zijn afgesloten met een dop en de geproduceerde CO2 kan niet weg, lost op in het bier en zo krijg je straks 'prik' in je bier.

Heb je deze handleiding ook al? Staat een heel hoofdstuk over bottelen in.

ernie_

henkg

Ik begrijp dat het om Brewferm blik pils gaat.

Aanvullend op eerdere reacties:
In de Brewferm "gebruiksaanwijzing" (dat papiertje met 6 rondjes, aan beide zijden bedrukt) lees ik bij de WATER & SUIKER TABEL:
Pils - 12 liter - Suiker1 = 0 gram
Pils - 20 liter - Suiker1 = 1000 gram
Suiker1 is de toe te voegen hoeveelheid suiker vóór het toevoegen van de gist.

Pils - 12 liter - Suiker2 = 100 gram
Pils - 20 liter - Suiker2 = 165 gram
Suiker2 is de toe te voegen hoeveelheid bottelsuiker, ná de vergisting, direct vóór het bottelen, op de totale hoeveelheid jongbier, dus niet per flesje.

Nu schijnen de Brewferm adviezen voor de hoeveelheid bottelsuiker nogal aan de hoge kant te zitten.
Met 80 gram (op 12 liter), respectievelijk 140 gram (op 20 liter) zal het wel goed gaan. Gesteld dat alle vergistbare suikers al vergist zijn vóór het toevoegen van de bottelsuiker.

(in diezelfde tabel zie ik maar één type waaraan géén suiker2 (bottelsuiker) hoeft toegevoegd te worden: 'Christmas') 

Peterrr

Ik ben op precies dezelfde dag begonnen met hetzelfde blik...
En ik dacht dat suiker 1 bij 12 liter streepje -  betekende dat het er ook 1 kg brouwsuiker bij moest.
Ik kreeg bij de Brouwmarkt ook een zak daarvan erbij met het advies het in 2 liter water op te lossen
Ander gist er toch niks?

Nu geeft de "dobber " aan  65 suiker per liter.
Upper meniscus 25
Halverwege tussen start en finish 4 % alcohol by volume.

Grt peterr ( ook brewnewbie)

Edit even wat data

henkg

@Peterrr,
Kijk eens goed naar de Brewferm gebruiksaanwijzing, blaadje WATER & SUIKER TABEL.
Daar staat dat op een totale hoeveelheid van 12 liter er geen suiker1 (brouwsuiker) moet worden toegevoegd.
Het spul in het blik bevat ook vergistbare suikers. Genoeg voor een totale hoeveelheid van 12 liter, te weinig voor een totale hoeveelheid van 20 liter.
En als je nu slechts 12 liter totaal hebt, én je hebt -foutief- toch 1000 gram suiker toegevoegd: die tevele suiker krijg je er niet meer uit. Verdunnen van de totale hoeveelheid naar 20 liter is dan de enige optie.
(Dit alles van een mede blik-beginner. Correcties? -> Graag!)

Peterrr

Hoi, Henk

Waarom zou je dan de keuze hebben om "maar" 12 liter te brouwen?

Mijn denkwijze was 12 liter= zwaar bier
20 liter lichter bier?

Maakt 1000 gram voor 8 liter.. zoveel uit voor het blik, ik ben even de weg kwijt.
Maar goed ik heb het water aangevuld... :)
Grt peterr

henkg

Citaat van: Peterrr op 23-02-2012  19:15 uMaakt 1000 gram voor 8 liter.. z oveel uit voor het blik, ik ben even de weg kwijt.
Maargoed ik heb het water aangevuld... :)
Grt peterr
Het Brewferm standaard pils recept is afgestemd op pils, ongeveer 5% alcohol.
Bij een totaal van 12 liter zit er genoeg vergistbare suiker in het blik om aan dat percentage te komen. Daarom zeggen ze ook: geen suiker1 toevoegen.
Bij een totaal van 20 liter (is dus 8 liter water extra) moet er suiker bij. 1000 gram volgens de gebruiksaanwijzing.

Gegeven: Voor elke procentpunt alcohol is er ongeveer 17 gram vergistbare suiker per liter nodig.

Als je een totaal volume hebt van 12 liter, én je voegt 1000 gram suiker toe, dan krijg je:
1000 gram / 12 liter = 83,3 gram per liter.
83,3 / 17 = 4,9% alcohol extra op het volume van 12 liter.
Je was dus een pilsachtig biertje aan het maken met een totaal alcoholpercentage van tegen de 10%.
Misschien vind jij dat lekker, misschien is het ook lekker (?), maar het is geen pils meer. Wellicht smaakt het naar Wodka, verdund met water en pils.

Recepten zijn zeker niet heilig, slechts richtlijnen. Om zelf aan te passen.
Maar om nu gelijk als eerste probeersel een 10% alcoholdrankje met een vage pilssmaak te gaan maken?

Voor een volgend blikbrouwsel zou je eens de Brewferm Tripel kunnen proberen. En op die 500 gram suiker1 mag eventueel iets van 100 gram extra.

aldo

Hoi Bob82

Bij het biergilde in Groningen (http://www.biergildegroningen.nl/)kan je een brouwcursus volgen, hier wordt gewerkt met mout ipv die blikken maar kan ook voor een blikbrouwer zeer verhelderend zijn!
Bij het groninger gilde zijn ook een aantal drenten actief (waaronder ik)
Waar in Drenthe woon je?

Peterrr

Hoi, Henk

Bedankt voor je uitleg,  ik had dus het lijstje van het blik verkeerd begrepen.
Wel vind ik het verwarrend dat vele met de SG manier het alcohol percentage berekenen.
Zoals hier in de uitleg topics

Terwijl bij het Starters pakket een " dobber"  zonder die aanduiding wordt geleverd.
Op die Dobber staat een " Zone" waarin  je zou moeten eindigen.
( met een start en finish) en een alcoho percentage... geen SG aanduiding maar gram suiker per liter.

Maar goed dat er een hobby forum is...
En ik zal niet verder Bob zijn topic kapen ( sorry)

Grt peterr

Jacques

Citaat van: Peterrr op 24-02-2012  17:51 uTerwijl bij het starterspakket een " dobber"  zonder die aanduiding wordt geleverd.
Op die Dobber staat een " Zone" waarin  je zou moeten eindigen.
(met een start en finish) en een alcoho percentage... geen SG aanduiding maar gram suiker per liter.

Zo'n "dobber" wordt hydrometer genoemd.

Voor bier hoor je een hydrometer te hebben die het SG weergeeft met een schaal van 0.990 tot 1.170. Dergelijke hydrometers zijn niet al te kostbaar.

Peterrr

Citaat van: Jacques op 24-02-2012  21:49 uZo'n "dobber" wordt hydrometer genoemd.

Voor bier hoor je een hydrometer te hebben die het SG weergeeft met een schaal van 0.990 tot 1.170. Dergelijke hydrometers zijn niet al te kostbaar.
Ik zal al bij de volgende bestelling er eentje met SG aanduiding bij bestellen.

grt peterr

Bob82

Zo zo hier wordt snel gereageerd.

Ik heb vandaag het bier overgeheveld in flesjes, dat was in het begin een knoeiwerkje maar na 10 flesjes ging het perfect.
Heb al een geproefd en ik vind het wel redelijk te doen, vond het wel beetje zoete smaak en bittere nasmaak, het bier ziet er ook echt uit als bier maar alleen vond ik het nog erg troebel, ik ga er van uit dat het in de flesjes wel helderde wordt.

Ik heb ook nog weer gemeten, hij geeft nu 16 en 39 aan.
Wat me wel op viel dat toen ik deksel van de emmer afhaalde dat er een maar kleine schuimlaag opstond ± 2 cm ik had zelf meer verwacht, er zat nog wel druk op de emmer want toen ik het waterslot er uit haalde.

Bedankt alvast

groet
Bob

Bob82

Hier een foto van het meten van de hydrometer.

Bob82

Bob82

Citaat van: aldo op 24-02-2012  14:43 uHoi Bob82

Bij het biergilde in Groningen (http://www.biergildegroningen.nl/)kan je een brouwcursus volgen, hier wordt gewerkt met mout ipv die blikken maar kan ook voor een blikbrouwer zeer verhelderend zijn!
Bij het groninger gilde zijn ook een aantal drenten actief (waaronder ik)
Waar in Drenthe woon je?

Hallo ik woon in Hoogeveen.
Ik wil zelf eerst een paar keer met blikken brouwen en dan kijk ik wel verder of cursus ga volgen maar ik vind het natuurlijk altijd erg interessant.
Bedankt in elk geval voor het aanbod.

Groet
Bob

Jacques

Citaat van: Bob82 op 27-02-2012  03:53 uIk heb ook nog weer gemeten, hij geeft nu 16 en 39 aan.
Wat me wel op viel dat toen ik deksel van de emmer afhaalde dat er een maar kleine schuimlaag opstond ± 2 cm ik had zelf meer verwacht, er zat nog wel druk op de emmer want toen ik het waterslot er uit haalde.

Je bedoelt waarschijnlijk dat hij 1016 aangeeft. Wat je met 39 bedoelt is mij niet geheel duidelijk.

Als er druk op je emmer zat terwijl er een waterslot op zat is er iets niet goed. Maar misschien bedoelde je te zeggen dat er nog wat overdruk aangegeven werd door het waterslot. Had je al een keer meer het SG bepaald? Met andere woorden weet je zeker dat het bier uitgegist was?

hansm

Citaat van: Bob82 op 27-02-2012  03:53 uIk heb vandaag het bier overgeheveld in flesjes, dat was in het begin een knoeiwerkje maar na 10 flesjes ging het perfect.
Heb al een geproefd en ik vind het wel redelijk te doen, vond het wel beetje zoete smaak en bittere nasmaak, het bier ziet er ook echt uit als bier maar alleen vond ik het nog erg troebel, ik ga er van uit dat het in de flesjes wel helderde wordt.

Ik heb ook nog weer gemeten, hij geeft nu 16 en 39 aan.

Hmmm... als ik het goed begrijp heb je vorige week een blikbrouwsel gemaakt, is het SG in 1 week gedaald tot 1016  en er stond nog schuim op en er was nog wat koolzuurdruk? Weet je wel zeker dat het helemaal uitgegist was? Anders loop je het risico op bierflesbommen  :huilen:

Je kan het bier na de gisting rustig nog een week (of twee zelfs) laten staan. Dan kan het bier nog even goed uitgisten, is  beter voor het opruimen van de nevenproducten die tijdens de vergisting ontstaan en de gist kan uitzakken, wat een helderder bier oplevert.

Peterrr

Hoi, Bob,

Ik zie dat je waarschijnlijk dezelfde hygrometer als ik heb, bij mij stond hij ook op uppermeniscus  25/26 zoals bij jouw op de foto.
De SG aanduidingen schaal waar hier over gesproken wordt zit er bij ons niet op.

Maar ik ben ook gaan bottelen omdat er wel een " start en finish " voor Beer op staat.
Ik heb ook nog gezocht op wat dat upper meniscus voor schaal is, maar daar word ik ook niet echt wijzer van.

Wel staan er op you tube filmpjes waar het een beetje in Engels wordt uitgelegd
Dus of we hebben straks heerlijk bier... of niet  ;D

Grt peterr

Jacques

Het zou heel goed kunnen dat je een heerlijk bier hebt gebrouwen.
Of je daar zelf van gaat genieten of de vloer is nog de vraag...

Overigens heet zo'n instrumentje een hydrometer of densimeter en geen hygrometer, dat is wat anders.

Peterrr

inderdaad, Jaques

Woordverhaspeling van  mijn kant..... Sorry
Toch raar dat er bij die startsets geen gangbare " hydrometer " zit.
Zelfs in de handleiding bij de sets geleverd staat niets over dit type meter.

Ik heb de meter er eens bij gepakt, die 26 staat voor gram suiker per liter, bij Bob als ik het goed staat hij bij 39gr per liter ( das 1 streepje lager).
Hoe meer alcohol hoe minder drijf vermogen ( zie je we leren).
En 26 op deze meter is de laaste aanduiding bij de " finish"

Is deze meter dan onbekend  bij de gevorderde forumleden?

Grt peter

( edit metertje bestudeerd)

Jacques

Citaat van: Peterrr op 27-02-2012  20:59 uWoordverhaspeling van  mijn kant... Sorry
Toch raar dat er bij die startsets geen gangbare " hydrometer " zit.
Zelfs in de handleiding bij de sets geleverd staat niets over dit type meter.

Geeft niets als beginnende brouwer zijn er zo veel dingen die je moet leren.

Het is inderdaad raar dat bij deze sets geen gangbare hydrometer zit. Gelukkig is een gebruikelijke meter niet al te duur maar ik zou wel reclameren bij de leverancier.

George81

Ik heb even geen hydrometer bij de hand maar ook bij mij staan waardes op waar ik niks mee doe, zal er eens naar kijken.
Maar kijk gewoon naar die 1000 waarde, dat is het suikergehalte.

Dat die er niet bij zit is om de kosten van het pakket te drukken, je moet er ook een meetcilinder bij hebben.
Alles bij elkaar kost het 6,50 of zo. Bovendien heb je 'm niet nodig om tot een goed bier te komen, als je waterslot stil ligt dan is die over het algemeen uitvergist.
Maar meten is weten! dus daarom is het erg fijn om die erbij te hebben.

Oh ja roeren is nergens voor nodig tenzij de gisting vroegtijdig komt stil te liggen maar dat gebeurt volgens mij nooit bij die blikken.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.