Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Waterslot  (gelezen 9406 keer)

Offline haasjunior

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Waterslot
« Gepost op: 20-02-2012 14:41 u »

Kan iemand mij iets vertellen over de werking van dit waterslot
Hoever moet je hem vullen
Hoe kan je het gistingsproces volgen (zie nu af en toe de deksel als een soort dobber op en neer gaan)
Werkte eerst met een glazen waterstop, dan kon je tenminste de luchtbellen zien
De plastic stop zat bij de onlangs aangeschafte brouwemmer

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline ernie_

• Vol lid
Re: Waterslot
« Reactie #1 Gepost op: 20-02-2012 14:45 u »
Precies zoals je het zegt. Een beetje water erin en de deksel gaat op en neer, als er activiteit is.

Bellen tellen wordt i.d.d. lastig met deze versie. Wat je ook kan doen is een slangetje in hetzelfde gat plaatsen en die in een glas water hangen, dan kan je wel bellen tellen.

Offline haasjunior

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 20-02-2012 15:28 u »
Precies zoals je het zegt. een beetje water erin en de deksel gaat op en neer, als er activiteit is.

Bellen tellen wordt i.d.d. lastig met deze versie. Wat je ook kan doen is een slangetje in hetzelfde gat plaatsen en die in een glas water hangen, dan kan je wel bellen tellen.
Bedoel je het gat in de waterstop of he gat waar de waterstop inzit
Op dit moment staat de deksel een beetje omhoog met weinig actie
Moet ik wachten tot het dekseltje weer helemaal is teruggezakt tot de uitgangspositie?

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #3 Gepost op: 20-02-2012 16:47 u »
Op sommige van dit soort bekerwatersloten staan twee (moeilijk zichtbare) streepjes die het max en min waterniveau aangeven. Misschien bij jouw waterslot ook.
Dit soort watersloten is met name bedoeld voor grotere batches waarbij veel CO2 vrij komt. Bij kleinere batches is er weinig indicatie over het verloop van de vergisting.
Je kunt ook een "normaal" waterslot gebruiken met een klein stopje van rubber of sliconen.

Bert

Offline ernie_

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 20-02-2012 17:07 u »
Bedoel je het gat in de waterstop of he gat waar de waterstop inzit

Grote witte waterstop eruit, deze zit of in een rubbere stop of in een rode schroefdop naar ik meen, en dan een siliconen of pvc slangetje erin.

Maar zo eentje is ook heel makkelijk:

Offline Dieter

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 20-02-2012 18:11 u »

[/quote]

Dit waterslot is goed als je glazen vergistingsflessen gebruikt, maar niet met plastieke vaten...  als je deze laatste toch gebruikt en je vat optilt zuig je je waterslot leeg in je wort.

Offline redox

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 20-02-2012 21:03 u »
Heb zelf het waterslot vast gezet met 2 dunne elastiekjes, gewoon diagonaal elkaar laten overlappen dan blijf het goed zitten. Dan kan je gewoon bellen tellen en je vergisting in de gaten houden. En niet met te veel water afvullen ongeveer 2 cm water is voldoende.

Maar je hoef de deksel niet per se vast te zetten de werking zal het zelfde blijven. Alleen in de zomer wanneer er meer fruit/vliegjes zijn is het wel een voorzorgmaatregel om het wel te doen.     

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 20-02-2012 22:22 u »

Dat gaat inderdaad ook prima. Maar vervang de rubberen stop door een siliconen stop. Die zijn niet poreus en beter te desinfecteren.

Dit waterslot is goed als je glazen vergistingsflessen gebruikt, maar niet met plastieke vaten...  als je deze laatste toch gebruikt en je vat optilt zuig je je waterslot leeg in je wort.

Het waterslot moet je ook niet te vol doen. Niet verder vullen dan het onderste bolletje. Er blijft dan altijd water in het waterslot staan. En een beetje water in je bier kan kan niet zo veel kwaad. Zet wel het rode kapje op het waterslot of gebruik een stukje aluminiumfolie. Er kan dan geen stof in het waterslot vallen.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 17-03-2015 11:33 u »
Even een oud topic omhoog schoppen.

Wat is het formaat van dit waterslot? Zowel in gesloten als in open stand.
Past deze ook in de standaard siliconen stop met 9 mm gat?

Ik ben namelijk op zoek naar een kleiner waterslot voor op mijn CCT want het klassieke model past net alleen niet ideaal. De huidige steekt 12 cm boven mijn CCT uit.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 17-03-2015 11:55 u »
Hmm heb het antwoord al gevonden op de Brouwland site
Afmetingen ( x H): 8 cm x 11 cm

Weet iemand of er ergens een lager model waterslot te vinden is? Kan ook voor een blow off gaan oid of een slang door de boven kant van mijn koelkast met bovenin het waterslot maar dit heeft minder de voorkeur.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 17-03-2015 21:33 u »
Hmm heb het antwoord al gevonden op de Brouwland site
Afmetingen ( x H): 8 cm x 11 cm

Weet iemand of er ergens een lager model waterslot te vinden is? Kan ook voor een blow off gaan oid of een slang door de boven kant van mijn koelkast met bovenin het waterslot maar dit heeft minder de voorkeur.

Het "waterloos" waterslot is niet zo hoog.

Tags: waterslot