Nieuwe roerstok

Gestart door heijligers, 20-02-2012 12:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

heijligers

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,19517.msg285193.html#msg285193
De laatste keer met brouwen brak mijn plastic roerstok, die van het blikstartpakket, af.
Dat hoefde ik mijn vader, een vuttende meubelmaker, geen 2 keer te zeggen.
Met de plastic stok als model heeft hij er twee gemaakt met dat hout wat hij nog had liggen.

De korte van beuken is het fijnste, maar iets langer zou perfect zijn geweest (het plankje was echter niet langer).
De lange is van kersenhout, maar die is een beetje gebarsten in de steel.
Ik kan in ieder geval weer een paar jaar vooruit  :brouwen:




Jacques

Dat is een mooi stukje huisvlijt.

Ik vermoed dat je de langste het meest zult gebruiken. Gelukkig hoef je een roerstok niet steriel te maken want anders zou ik een roerstok met een scheur in de steel niet gebruiken. Spoel hem wel na elk gebruik goed af en gebruik daarbij een borsteltje. Zelf gebruik ik al vele jaren een houten roerstok en die wordt ook alleen afgeborsteld. 

janjansen

Ik vind hem er mooi en ambachtelijk uitzien.
Je brengt me op ideeën.
De RVS lepel die ik nu gebruik snijdt in mijn hand.

Hoog tijd dat ik een stuk walnotenhout dat ik van mijn pa's landgoed (die ouwe doet 't beter dan ik) heb meegenomen ga bewerken tot iets soortgelijks.

Succes met roeren!  :proost:

Wallie

Ik gebruik nu een plastic lepel..
Maar die is heel erg slap als je er mee in het warme bier roert..
ik heb gezocht maar kan geen goedkoop alternatief vinden..
Hebben jullie nog suggesties??

redox

Slap is ie inderdaad met heet wort, het is al voorgekomen dat een een luchtbel in de steel tot breuk lijdt. Dan kan je het beste http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierlepel-plastic-60-cm.html lepel kopen! En eventueel de lepel schoon houden met 70% alcohol(~70-80% bio ethanol van de action aanvullen met 30-20% demie water.) Hoogstens 15 minuten laten weken! En daarna afspoelen met water (eventueel koken voor gebruik)

Dieter

Waarom zijn grote houten snijplanken in grootkeukens verboden voor de voedselinspectie ?
Omdat er poriën in zitten waar bacteriën weelderig in kunnen vertieren...

Ok ik snap als je zegt  " Ja maar ... het moet nog koken dus het kookt wel kapot ..  :-\"
Ik heb dan eerder zoiets van beter voorkomen dan genezen ..
Een inox roerspatel kan je makkelijk zelf laten maken of zelfs kopen bij Brouwland als ik me niet vergis liggen ze daar voor iets rond de € 60
Er bestaan ook silicone pannenlikkers maar dan wel een groot model zoeken. Die zijn ook zeer goed geschikt ervoor.

Jacques

Citaat van: Dieter op 27-02-2012  06:47 uWaarom zijn grote houten snijplanken in grootkeukens verboden voor de voedselinspectie ?
Omdat er poriën in zitten waar bacteriën weelderig in kunnen vertieren...

Ok ik snap als je zegt  " Ja maar ... het moet nog koken dus het kookt wel kapot ..  :-\"
Ik heb dan eerder zoiets van beter voorkomen dan genezen ..
Een inox roerspatel kan je makkelijk zelf laten maken of zelfs kopen bij Brouwland als ik me niet vergis liggen ze daar voor iets rond de € 60
Er bestaan ook silicone pannenlikkers maar dan wel een groot model zoeken. Die zijn ook zeer goed geschikt ervoor.

Houten snijplanken mogen dan wel verboden zijn maar houten roerlepels niet!

En zoals je zelf al aangeeft hoef je niet steriel te werken voor het koken. Het mout is ook niet steriel...
Na gebruik goed afborstelen, afspoelen en laten drogen. Op die manier kun je jarenlang zonder problemen een houten roerlepel gebruiken.

henkhenk

Helemaal mee eens Jacques! :groots:
Op een houten lepel ga je geen vlees/vis snijden en met een houten snijplank ga je niet in een pan roeren! :stom:
Wel goed schoonmaken na gebruik! :duimop:
Maar "heijligers", jouw pa is goed in houtbewerken: kan hij geen goede "steelverlenger" maken voor de korte uitvoering?
Groet Olaf

Kleine_Schriek

Wat een prachtige roerstokken!! Heel veel  :brouwen: plezier ermee!

Fede

Heren,



Ik kan niet nalaten mijn eigen gemaakte roerstok ook te "showen"!

Gemaakt van een teak houten plank.

Groetjes,

Fred


Dieter

Citaat van: Jacques op 27-02-2012  07:47 uHouten snijplanken mogen dan wel verboden zijn maar houten roerlepels niet!

En zoals je zelf al aangeeft hoef je niet steriel te werken voor het koken. Het mout is ook niet steriel...
Na gebruik goed afborstelen, afspoelen en laten drogen. Op die manier kun je jarenlang zonder problemen een houten roerlepel gebruiken.

Jacques,

Heb ik gezegd dat houten lepels verboden zijn? Neen dus.. Maar ik wil de brouwerij nog zien waar de voedselinspectie over de vloer komt hoe snel ze de houten roerstok wegmoffelen dan.  Vreemd :)
Maar met de wetenschap die we nu bezitten lijkt het me toch niet verstandig... (vroeg of laat loopt 't mis met zo'n houten lepel) 
Maar goed met 10 L of 20 L is het ook zo geen probleem als je 't weg moet gooien.

Ps : Als het dan toch alles kapot kookt kan je misschien je sokken meekoken dat bespaard ook water en 't gaat toch allemaal kapot :))

Jacques

Al meer dan 30 jaar gebruik ik een houten roerstok. Het is heel lang geleden dat ik geïnfecteerd bier heb gehad met een heel enkele uitzondering doordat ik het brouwsel gemaakt had met Roeselaere gist (lees wilde gist). Dde roerstok was niet in aanraking geweest met de gist. Waarschijnlijk had die infectie zich genesteld in de slang die ik gebruik voor het bottelen.

Mijn sokken houd ik gewoon aan, wel zo prettig  :). En mijn roerstok blijft in gebruik. Hygiënisch is daar helemaal niets mis mee als deze goed afgeborsteld wordt en droog bewaard wordt. Waar geen probleem is moet je die ook niet maken. Een rvs/innox roerstok is niet altijd praktisch, die wordt gauw veel te heet.

In de horeca zijn houten lepels gebruikelijk. Ze worden zelfs geadviseerd door een leverancier van professionele pannen. Zie http://www.horecapan.nl/ (klikken op gebruiksaanwijzing).

HuygenMeester

Citaat van: Wallie op 27-02-2012  00:06 uIk gebruik nu een plastic lepel..
Maar die is heel erg slap als je er mee in het warme bier roert..
ik heb gezocht maar kan geen goedkoop alternatief vinden..
Hebben jullie nog suggesties??
Ik gebruik(te) altijd een zelfgemaakte houten roerstok.   :brouwen: Gewoon een stukje knap hout ( geen eiken o.i.d. veel te duur) maar vuren of grenen, beuken kastanje wat maar voorhanden is. Plankje op maat zagen en vorm geven, onderaan wat breder. Wat schuurwerk om splinters en insnijden te voorkomen,  en roeren maar. Na gebruiken afspoelen en borstelen en je kunt jaren vooruit.
 :degroeten:
Auke

KeesDeBrouwer

En als de kinderen groot genoeg zijn, vervalt het speelgoed aan de papa  :)

Deze schep gebruik ik al zo'n 10 jaar, en die is groot genoeg voor mijn pan van 30 liter.


Canis Lupus

Ik heb jaren geleden ergens gelezen dat hout zo slecht niet is.
Daar zitten natuurlijke afweerstoffen in die ziektekiemen afweren.

Addopaddo

Houten snijplanken schijnen ook helemaal niet slecht te zijn, hoorde ik eens. Sneden in plastic planken gaan weer dicht, zodat ze vuil en bacteriën vasthouden. Sneden in hout blijven open staan. Hout zou dus zelfs beter zijn dan plastic.

Ik was eens bij een slager die een houten snijblok gebruikte. Ik vroeg hem hoe hij het ding schoonhield. Schrobben met zout, zei hij. Alleen zout.

Groetjes,
Addo

koffie

Ben ik dan de enige die de houten lepel trouw elke keer gelijk met de pannen schoonmaakt?
Op het moment dat de pannen van al he grove vuil zijn ontdaan, vul ik ze met heet water en oxi. Tegelijkertijd gaan al mijn andere brouwspullen ook de pan in : hevel, lepel, slangetjes etc.

heijligers

Citaat van: koffie op 30-01-2013  07:31 uBen ik dan de enige die de houten lepel trouw elke keer gelijk met de pannen schoonmaakt?
Op het moment dat de pannen van al he grove vuil zijn ontdaan, vul ik ze met heet water en oxi. Tegelijkertijd gaan al mijn andere brouwspullen ook de pan in : hevel, lepel, slangetjes etc.
Ik maak mijn pannen nooit schoon met meer dan een beetje Dreft, nergens voor nodig.

Citaat van: Jacques op 20-02-2012  21:20 uIk vermoed dat je de langste het meest zult gebruiken.
...
 Zelf gebruik ik al vele jaren een houten roerstok en die wordt ook alleen afgeborsteld. 
De kortste gebruik ik altijd, omdat die andere wat wiebelig is. De korte had echter net iets langer mogen zijn.

Ook de roerstok wordt alleen met afwasmiddel afgeborsteld net als de pan...

Jacques

Citaat van: koffie op 30-01-2013  07:31 uBen ik dan de enige die de houten lepel trouw elke keer gelijk met de pannen schoonmaakt?
Op het moment dat de pannen van al he grove vuil zijn ontdaan, vul ik ze met heet water en oxi. Tegelijkertijd gaan al mijn andere brouwspullen ook de pan in : hevel, lepel, slangetjes etc.

Pannen en houten lepel behandelen met Oxi? Nee, nooit gedaan. Is ook niet nodig! Maar het kan ook geen kwaad.
Je spullen die in contact komen met afgekoeld wort moet schoon en gedesinfecteerd te zijn. De spullen voor het koken alleen huishoudelijk schoon. Door het langdurig koken wordt immers alles steriel.

fwouters

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een plastic roerstok, die ik bij de Makro tegen kwam. Daarmee kan ik eenvoudig door mijn 50 l pan roeren zonder dat die buigt of warm wordt.
Kostte geloof ik iets van 10 euro en is zo'n 60 cm lang. Ik kan eventueel een foto maken als iemand interesse heeft.

ciesvandekwis

Ik heb een RVS roersysteem dat werkt als een lier, gewoon via gat in deksel maischketel, bovenaan in staaf gaatje waar ik een kleine schroevendraaier dwars doorsteek die alles 2 cm van de bodem houdt en waarmee ik roer zonder het deksel op te heffen.



smaalle

Citaat van: Dieter op 28-02-2012  10:38 uJacques,

Heb ik gezegd dat houten lepels verboden zijn? Neen dus.. Maar ik wil de brouwerij nog zien waar de voedselinspectie over de vloer komt hoe snel ze de houten roerstok wegmoffelen dan.  Vreemd :)
Maar met de wetenschap die we nu bezitten lijkt het me toch niet verstandig... (vroeg of laat loopt 't mis met zo'n houten lepel) 
Maar goed met 10 L of 20 L is het ook zo geen probleem als je 't weg moet gooien.

Ps : Als het dan toch alles kapot kookt kan je misschien je sokken meekoken dat bespaard ook water en 't gaat toch allemaal kapot :))
als je volgens de regels van de HACCP te werk wil gaan in je eigen keuken krijg je vanavond niks op je bord.
en je gaat niet dood van een paar bacterien die op je houten lepel leven.vroeger had men alleen maar hout en die mensen zijn ook groot geworden.

Dorstige Alexander




ik gebruik zoiets.  Na het maischen schep ik er de bostel ook voor een deel mee uit

fwouters

Dat is ook een mooie; heb ook overwogen om een schuimspaan te nemen.
Maar ben dus uiteindelijk op een plastic lepel van 60cm terecht gekomen.
Hierbij twee foto's:



Details met merk en item nummer erop:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.